FLYTTET FRA PUCH MONZA TRÅD
Mens jeg ventede gik jeg og pudsede lidt på Maxi'en, og skulle da også lige have en tur.
Det gik så ikke så godt, den ville næsten ikke starte og kunne slet ikke tage gas.
Nå, men fejlretning i gang:
- Tjek af karburator og benzintilførelse - virkede ok, men blev lige blæs igennem med luft.
- Tjek af utætheder ved studs, udstødning og luftfilter mv. - alt virkede ok.
- Tjek af tænding - gnist og platiner, samt tændingstidspunkt så også ok ud.
Nå, men så måtte moteren afmonteres da det næsten kun kunne være en utæthed i motoren, og den ene simmering mod tænding så ikke godt ud, og derudover var der "tjære" ved udstødningen på cylinder.
Her lidt billeder, og så har jeg afleveret blokken til glasblæsning, og bestilt komplet motorrenoveringskit hos maxishoppen.dk - lejer, simmeringe, olie og pakninger, samt lidt nye skruer og andre småting.
Puch Maxi K - Motorrenovering
Puch Maxi K - Motorrenovering
- Vedhæftede filer
-
- IMG_6371.JPEG (136.82 KiB) Vist 2033 gange
-
- IMG_6372.JPEG (159.12 KiB) Vist 2033 gange
-
- IMG_6373.JPEG (141.35 KiB) Vist 2033 gange
Senest rettet af MCL tors 24. mar 2022 13:55, rettet i alt 1 gang.
Re: Puch Maxi K - Motorrenovering
Så blev blokken glæsblæst og ordnet
- Vedhæftede filer
-
- IMG_6417.JPEG (201.15 KiB) Vist 2032 gange
Re: Puch Maxi K - Motorrenovering
Karburator renoveret og pakket om
Re: Puch Maxi K - Motorrenovering
Ny krumtap, lejer, simmerringe og pakning indkøbt og motor samlet igen
- Vedhæftede filer
-
- IMG_6578.JPEG (131.13 KiB) Vist 2030 gange
Re: Puch Maxi K - Motorrenovering
Det ser alt lækkert ud. Men bliver lige nød til at høre ang billede IMG_6530.JPEG, har du husket at have 1-2 mm mellemrum mellem pakdåse og leje? Ellers lukker man smørekanalen til lejet.
Re: Puch Maxi K - Motorrenovering
Hej Casten
Jeg ved at der ml. krumtap og simmering er lidt luft - mit udgangspunkt var at simmeringen flugtede med yderkanten af blokken mod tænding - se billede 48+49, men om der er var op til 2mm ml. leje og simmering målte jeg faktisk ikke.
Nu er jeg ikke ekspert på cylinder, men smørelsen kommer vel også primært fra krumtapssiden ?
Jeg ved at der ml. krumtap og simmering er lidt luft - mit udgangspunkt var at simmeringen flugtede med yderkanten af blokken mod tænding - se billede 48+49, men om der er var op til 2mm ml. leje og simmering målte jeg faktisk ikke.
Nu er jeg ikke ekspert på cylinder, men smørelsen kommer vel også primært fra krumtapssiden ?
Re: Puch Maxi K - Motorrenovering
Kanalen er der for at smøre krumtapslejet, den er ført frem til skyllekanalen. Så vil noget af blandingen og dermed olie, føres forbi lejet.
Men hvor meget det reelt betyder ved jeg ikke, Kreidler kører f.eks. helt uden. Bare der er lidt luft, er det sikkert fint. Ellers er det ikke så svært at vippe pakdåsen ud og montere en ny, knap så dybt. Det kunne godt se ud somom din er lidt under niveau, men det kan jo snyde.
Smørekanalen er på modsatte blok end den man ser i dine billeder, den ses tydeligt her:
Men hvor meget det reelt betyder ved jeg ikke, Kreidler kører f.eks. helt uden. Bare der er lidt luft, er det sikkert fint. Ellers er det ikke så svært at vippe pakdåsen ud og montere en ny, knap så dybt. Det kunne godt se ud somom din er lidt under niveau, men det kan jo snyde.
Smørekanalen er på modsatte blok end den man ser i dine billeder, den ses tydeligt her:
Re: Puch Maxi K - Motorrenovering
Det har du ret i... Jeg kan selvfølgelig hive den ud fra tændingssiden og erstatte den med en ny
Foreløbigt får den lige lov at sidde lidt, jeg vil tro at den får den primære smøring gennem krumtappen, som du også skriver - så er der ikke smørekanaler på andre fabrikanter, men den er selvfølgelig lavet af en årsag.
Maxi'en - og for den sags skyld, Monzae'en, kommer måske til at køre 4-500km om året, så der er ikke det store slid på dem.
Foreløbigt får den lige lov at sidde lidt, jeg vil tro at den får den primære smøring gennem krumtappen, som du også skriver - så er der ikke smørekanaler på andre fabrikanter, men den er selvfølgelig lavet af en årsag.
Maxi'en - og for den sags skyld, Monzae'en, kommer måske til at køre 4-500km om året, så der er ikke det store slid på dem.