Side 1 af 1

Tændspole størrelse/ydelse

: man 2. maj 2022 16:04
af bennosgarage
Hej

Jeg har rodet med en Bonnie (med sachs 502/1A motor) - den ville ikke rigtig tage gas. Tændspolen ser ud til at have været synderen.

Den havde en Bosch 2 204 211 071 tændspole, og jeg fik den skiftet ud med en 2 204 211 052, som fysisk er lidt mindre, så den har måske færre viklinger? Jeg tænkte på om nogen herinde, kan svare på hvad indflydelse det kunne have på motorens ydeevne?

Overvejer om jeg skal forsøge at finde en 2 204 211 071, for at se om det giver lidt mere effekt.

God eftermiddag :wink:

Mvh. Henrik

Re: Tændspole størrelse/ydelse

: tirs 3. maj 2022 20:24
af mriisj
Hej Henrik
Jeg tror ikke at det har den store indflydelse, størrelsen er ikke vigtig da udviklingen har gjort dem mindre med tiden, det der er vigtigt er om den er i stand til at give den fornødne spænding så en kraftig gnist kan springe, i dag er det sådan at de fleste kører med samme afstand mellem elektroderne i tændrøret så det er ret universelt til standart motorer, hvis der er skader på tændspolen er det en anden sag.

Re: Tændspole størrelse/ydelse

: tors 5. maj 2022 14:31
af Kai
Der kan næppe være den store forskel på dem. Forholdet mellem antal primær og sekundærviklinger er næsten givet på forhånd, ellers virker den ikke korrekt.
Man kan skrue lidt på parametre og vikle den med tykkere primærtråd, men så stiger strømmen over platinerne og de brænder hurtigere op.
Man kan også vikle tyndere tråd og/eller flere viklinger på sekundær og hæve tændspændingen, men det fylder lidt mere og så sparer man lidt på isolationen...med det resultat at tændspoler fejler på vibrationer knækker den tynde tråd.

En tommelfinger regel er at hvis den kan slå en gnist på 6-8mm længde ved startomdrejninger (eller lidt højere) så er der power nok på den.
Undgå at teste det ved at holde tændkablet i vilkårlig afstand fra stel. Hvis IKKE den kan slå en gnist (for lang afstand) så kan den slå over inden i tændspolen, og så er der lavet hul i lakken på kobbertråden og tændspolen kan og vil fejle senere.
Et gammelt men fungerende tændrør hvor sideelektroden er klippet af er ok som testrør hvis afstanden mellem midtelektrode og stel er ~5mm

Det vigtigste er at polskoene på spolen passer i størrelse til svinghjulets diameter og afstanden mellem polsko og magnet ikke er for stor.

Re: Tændspole størrelse/ydelse

: lør 7. maj 2022 10:05
af bennosgarage
I skal have mange tak for jeres svar :(y)

Re: Tændspole størrelse/ydelse

: lør 14. maj 2022 21:02
af mriisj
Jeg syntes jeg lige vil komme med en opdatering omkring tændspoler, min nabo har en Puch MS50 som igennem længere tid har haft problemer med at starte når den var varm, gnisten så ok ud og tændspolen var helt ny fra Puch Parts, fin kompression men stadig svær at få startet når den var varm, et klogt hoved forslog at skifte tændspolen så dette blev gjort og til min overraskelse løste det problemet.

Så nu er naboen endnu mere glad for sin MS50

Re: Tændspole størrelse/ydelse

: søn 15. maj 2022 08:44
af Jensmc
En bekendt havde problemet på en DM. 10mm gnist, men kunne ikke køre. Ny spole og alt var OK.
Lige nu arbejder jeg med en CPI, der starter fint, men ikke tager gas. Stator skiftet, da den gamle ikke virkede overhovedet. Nu er der tændingsbox og tændspole tilbage at prøve.

Re: Tændspole størrelse/ydelse

: søn 15. maj 2022 11:17
af Kai
DM...som i Suzuki DM50 ? Den er verdensberømt for tændspolefejl ligesom RMX/SMX der benytter samme tændspole med indbygget CDI.
Der kom engang en skrivelse fra importøren om at man absolut ikke måtte tjekke gnist på dem uden at benytte et testrør, hvor gnistlængden på forhånd et sat. Hiver man tændhætten af og tramper i kickstarteren (med tænding ON) så dør den af internt overslag.
Den har som sådan 3 stadier, enten er den hel død, eller så virker den, eller den ser ud til at gniste som den skal men tændingstidspunktet er i skoven fordi den har ristet en modstand / diode inden i.

Uorginale bosch/Puch tændspoler er som at spille i lotto. Inden jeg stoppede på knallertværksted var det kotyme at bestille 5stk hjem, tjekke alle på den gamle Sirius tester for gnistlængde (kilovolt) og "energi" og vælge den der var "bedst" i forhold til en gammel original Bosch spoles værdier, og sende resten retur som værende defekte. Enten er spændingen for lav på dem, eller energien bag gnisten for lille, og resultatet er det samme hver gang, knallerten nægter at starte når den er kold/varm eller er ualmindelig tvær at få til at køre ordentligt når der endelig er trampet liv i den.