Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Halløj i stuen, jeg har netop tilmeldt mig, da jeg har erhvervet mig en gammel Monza 2 gear, som skal have en ordentlig omgang - på sigt. Det kriller helt i fingrene, når jeg ser de andre projekter herinde
I første omgang skal motoren have lidt kærlighed. Den startede i første huk da jeg købte den, men den sang lidt og endnu mere når koblingen blev trukket, så jeg forventede egentlig at det blot var udrykkerlejet, som sælger allerede havde nævnt.
Men efter at have ligget på traileren på hjemturen, var det meste olie løbet af, og det var tydeligt at høre, når kickstarteren forsigtigt blev aktiveret, at det ikke kun var udrykkerlejet der var færdigt, så jeg skal have blokken flækket og kigget til krumtappen. Men er der noget med at det ikke er "bare lige" at skifte på sådan én? (shims, måleur osv.)
Det er modellen hvor gearakslen sidder under blokken, og ikke ved fortandhjulet. Jeg ved endnu ikke om jeg kan nøjes med at skifte lejer, eller jeg også skal skifte krumtap - jeg synes den lyder spøjs når jeg drejer svinghjulet; som om lejet i plejlstangen er kvæstet.
På forhånd tak
I første omgang skal motoren have lidt kærlighed. Den startede i første huk da jeg købte den, men den sang lidt og endnu mere når koblingen blev trukket, så jeg forventede egentlig at det blot var udrykkerlejet, som sælger allerede havde nævnt.
Men efter at have ligget på traileren på hjemturen, var det meste olie løbet af, og det var tydeligt at høre, når kickstarteren forsigtigt blev aktiveret, at det ikke kun var udrykkerlejet der var færdigt, så jeg skal have blokken flækket og kigget til krumtappen. Men er der noget med at det ikke er "bare lige" at skifte på sådan én? (shims, måleur osv.)
Det er modellen hvor gearakslen sidder under blokken, og ikke ved fortandhjulet. Jeg ved endnu ikke om jeg kan nøjes med at skifte lejer, eller jeg også skal skifte krumtap - jeg synes den lyder spøjs når jeg drejer svinghjulet; som om lejet i plejlstangen er kvæstet.
På forhånd tak
Senest rettet af majbom tirs 23. aug 2022 08:32, rettet i alt 1 gang.
// Morten
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Hej! Jeg har lavet en video for netop denne motor
Jeg ville i øvrigt skifte krumtappen på samme tid. Motoren bruger den korte krumtap. Jeg ville bruge en CM, Top Racing eller DMP. De er fine til prisen. Der er nogle "no name" Puch Racing eller New Competition på markedet, dem har jeg haft problemer med hvad mål etc angår
Jeg ville i øvrigt skifte krumtappen på samme tid. Motoren bruger den korte krumtap. Jeg ville bruge en CM, Top Racing eller DMP. De er fine til prisen. Der er nogle "no name" Puch Racing eller New Competition på markedet, dem har jeg haft problemer med hvad mål etc angår
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Fedt manner! Den skal jeg da lige se
Hvor kan du anbefale at købe stumperne? Jeg er alligevel stødt på flere webshops de sidste par dage end jeg havde regnet med
Edit: Jeg fandt denne CM krumtap hos mopedspeed.dk - jeg tænker det er sådan én jeg skal bruge?
https://www.mopedspeed.dk/krumtap-cm-sport-puch-2-gear
Hvor kan du anbefale at købe stumperne? Jeg er alligevel stødt på flere webshops de sidste par dage end jeg havde regnet med
Edit: Jeg fandt denne CM krumtap hos mopedspeed.dk - jeg tænker det er sådan én jeg skal bruge?
https://www.mopedspeed.dk/krumtap-cm-sport-puch-2-gear
// Morten
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Jeg har rigtig gode erfaringer med CM, men jeg ville foretrække ikke sport udgaven. Sport udgaverne generelt har for meget vægt omkring nederste krumtap leje, det gør at balance faktoren ændrer sig i forhold til en standard krumtap og det giver vibrationer. Meget mærkbar på Puch gear motorerne. Jeg bruger de helt normale udgaver, selv på lettere tunede motorer, så du skal ikke være nervøs for at få en svag krumtap ved at vælge en der ikke er så massiv.
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Super, så napper jeg sådan én.
Er der nogle der har erfaringer med sådan et sæt: https://www.tectake.dk/lejeaftraekker-s ... ele-401127
?
Er der nogle der har erfaringer med sådan et sæt: https://www.tectake.dk/lejeaftraekker-s ... ele-401127
?
// Morten
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Det er et fint sæt, men ikke til din Puch motor. Du mangler denne:
https://www.jmpbdele.dk/lagertrekker-l17-e15.html
https://www.jmpbdele.dk/lagertrekker-l17-e15.html
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Ah, genialt! Da jeg hørte "custom tool" i din video, tænkte jeg "hjemmelavet"
Kan det passe at det er 17x24 shims jeg skal have fat i?
Kan det passe at det er 17x24 shims jeg skal have fat i?
// Morten
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Min er egentlig til Kreidler, som de også har ved JMPB. Den er bare dyrere og har 4 pinoler. Jeg har så opgraderet til 8 i alt. Da jeg trækker skålene af for at justere og genbruger dem, så laver aftrækkeren ikke mærker i lejeskålen.
Ja 17x24 er fint.
Ja 17x24 er fint.
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Ja, jeg kunne egentlig også godt blive nervøs for mærker i skålen med den aftrækker. Hvorfor er det at den anden model jeg linker til med to "kæber" ikke fungerer? Kan den ikke nå at komme mellem skål og krumtap?
// Morten
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Præcis, der er nær ingen fase på de skåle hvor "knivene" kan klemme sig ind i mellem.
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Okay, så må jeg se om jeg kan opgradere sådan en 3'er med 3 ekstra skruer.
// Morten
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Hej Morten
Opretter du ikke en byggetråd med billeder så vi kan følge med ?
Opretter du ikke en byggetråd med billeder så vi kan følge med ?
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Jo, det tænker jeg, men som sagt er det kun motoren der skal fikses nu her, da jeg ikke har et ordentligt sted at stå med det. Så jeg synes det er synd at sætte den i stand nu, når den alligevel kommer til at stå i et gammelt skur de næste par år. Nu skal jeg bare have den til at køre, så jeg kan trille nogle hyggeture på den
Men jeg kunne da godt lave en tråd med motoren - det er jo ikke fordi der er voldsomt meget aktivitet i denne del af forummet
Så kan jeg også holde de spørgsmål der med garanti kommer i processen, ét sted.
Men jeg kunne da godt lave en tråd med motoren - det er jo ikke fordi der er voldsomt meget aktivitet i denne del af forummet
Så kan jeg også holde de spørgsmål der med garanti kommer i processen, ét sted.
// Morten
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Jeg kører bare videre i denne tråd
Først fik jeg fjernet det værste skidt.
Og i går fik jeg hevet koblingsskjold og gearpedalhus af. Jeg havde ikke fået købt svinghjulsaftrækker og låseringstang, så jeg nåede ikke længere ind. (Er købt nu )
Men jeg tror min teori om defekte krumtapslejer er korrekt; jeg stødte på flere metalstumper
Og så fandt jeg den olieprop som sælger ikke kunne finde Først troede jeg at de små plasticstumper der lå derinde var fra centreringsbolten, da det så ud som om at koblingsarmen havde gnavet lidt i den.
Og så tror jeg at der skal en ny kobling til når jeg alligevel er derinde.
I dag gik desværre mest med at rydde op i skuret, så der er bedre plads til 2 knallert-projekter (min søn har købt en gammel Derbi Senda som er helt splittet ad, da han ville have stellet malet ).
Først fik jeg fjernet det værste skidt.
Og i går fik jeg hevet koblingsskjold og gearpedalhus af. Jeg havde ikke fået købt svinghjulsaftrækker og låseringstang, så jeg nåede ikke længere ind. (Er købt nu )
Men jeg tror min teori om defekte krumtapslejer er korrekt; jeg stødte på flere metalstumper
Og så fandt jeg den olieprop som sælger ikke kunne finde Først troede jeg at de små plasticstumper der lå derinde var fra centreringsbolten, da det så ud som om at koblingsarmen havde gnavet lidt i den.
Og så tror jeg at der skal en ny kobling til når jeg alligevel er derinde.
I dag gik desværre mest med at rydde op i skuret, så der er bedre plads til 2 knallert-projekter (min søn har købt en gammel Derbi Senda som er helt splittet ad, da han ville have stellet malet ).
// Morten
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Så er du igang
Tak for billederne. Hvis motoren får den helt store tur skal den så glasblæses, vandpoleres eller hvad er planen?
Tak for billederne. Hvis motoren får den helt store tur skal den så glasblæses, vandpoleres eller hvad er planen?
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Det har jeg slet ikke taget stilling til endnu - og om der overhovedet skal gøres noget nu.
Jeg er heller ikke klar over fordele og ulemper samt prislejer osv. på de forskellige "behandlinger"
Jeg er heller ikke klar over fordele og ulemper samt prislejer osv. på de forskellige "behandlinger"
// Morten
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Det er næsten en klassiker med at finde en gammel prop i motoren, samme med slidte medbringere på koblings pladerne
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Nå for søren, jamen så er der jo ikke så meget specielt ved det
Er det fordi proppen bliver hård i plasten og knækker på midten, så nederste halvdel falder ind i motoren?
Er det fordi proppen bliver hård i plasten og knækker på midten, så nederste halvdel falder ind i motoren?
// Morten
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Nå, jeg nåede da lige lidt efter arbejde i dag.
Jeg fik afmonteret koblingen og fik bekræftet at udrykkerlejet var færdigt
Fjederskiven under møtrikken var også blevet træt
Koblingen består af 6 plader, men kun 2 af de 3 har medbringere, den yderste har ikke. Er det som det skal være?
Og så synes jeg fjederskålen (hedder den det?) ser lidt slidt ud også. Skal tapperne ikke gå længere op og så med et hak i?
Jeg havde købt en svinghjulsaftrækker hos thansen, men ikke engang dét kan de finde ud af; det er den klassiske med 22 og 26mm gevind der kan vendes, men den ene ende har ikke gevind - blot riller
Så den må de have tilbage i hovedet.
Og jeg kom derfor ikke længere i dag
Jeg fik afmonteret koblingen og fik bekræftet at udrykkerlejet var færdigt
Fjederskiven under møtrikken var også blevet træt
Koblingen består af 6 plader, men kun 2 af de 3 har medbringere, den yderste har ikke. Er det som det skal være?
Og så synes jeg fjederskålen (hedder den det?) ser lidt slidt ud også. Skal tapperne ikke gå længere op og så med et hak i?
Jeg havde købt en svinghjulsaftrækker hos thansen, men ikke engang dét kan de finde ud af; det er den klassiske med 22 og 26mm gevind der kan vendes, men den ene ende har ikke gevind - blot riller
Så den må de have tilbage i hovedet.
Og jeg kom derfor ikke længere i dag
// Morten
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"