Side 1 af 1

Yamaha neddrosling

: man 26. sep 2022 09:31
af Louis123
Hej alle

jeg har kigget på en flot yamaha 4 gear som jeg overvejer at købe

problemet er at render cirka de 70 kmt og jeg vil helst køre lovligt.

hvad kan man gøre for at få den ned på de 38-40 stykker?

han skriver at selve motoren er med ny lovlig honet cylinder og stempel og med en mikuni 16mm kaburator

kunne man evt skifte til en mindre kaburator eller måske skifte gearing?

Tak på forhånd

Re: Yamaha neddrosling

: man 26. sep 2022 14:45
af 12V
Hej Louis

En 10 mm karburator, lovlig indsugningsplade med plumbe (6,5 mm) og så den originale gearing på. Den hedder 9-43.

Hvilken udstødning sidder der på? Hvis det er en "skråtskåret" skal den måske også skiftes.

Render den for langsomt eller med for mange omdrejninger, kan det også gå med et 10 tands fortandhjul.

Re: Yamaha neddrosling

: man 26. sep 2022 17:07
af Poul-Erik A.
Jeg vil næsten påstå, at 11 tænder foran er optimal og hvis resten er standard, vil den køre 38 - 40 km/t. Da jeg fik Yamaha i 1974 ændrede min forhandler tandhjulet fra 9 til 11 tænder ved 1ste eftersyn, for at motorens trækkraft var i balance og derved ændrede topfarten sig fra 35 til 38 km/t. :-)

Re: Yamaha neddrosling

: tirs 27. sep 2022 08:49
af Louis123
mange tak for jeres svar 😁

Re: Yamaha neddrosling

: lør 1. okt 2022 21:45
af svehau
Hej Louis,

Hvis du vil køre helt lovligt skal knallerten opfylde TUM178 typegodkendelsen viewforum.php?f=35
Som 12V skriver så er det 10 mm karburator, 6.5 mm plumbe i indsugningen, højest 9 tænder på forreste tandhjul og mindst 43 tænder på bagerste tandshjul. Desuden skal cylinder være 40 mm med "TUM178" på højre side, hjul max 2,5x17" og lydpotte af den "runde" slags som vist på tegning i typegodkendelsen. Både 2- og 3-portet cylinder må køre med tynd toppakning. Det gav 35-38 km/t på min Yamaha.