Codex er helt fin.
Flot arbejde, det skinner!
Yamaha FS1 DX '78 restaurering
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
Så kom der dele retur fra maler.
Jeg mangler lige den ene gaffelbro, bagsvinger, støttefod og batteriholder, men lige et par billeder foreløbigt
Det er ikke lykkes mig, at finde Araya fælge. Jeg købte nogle i Holland, men da pakken kom var det DID og endda i den forkerte størrelse (1.20x17) - de måtte retur
Foråret kommer til at gå med at få samlet et rullende stel. Nu er alle de store dele efterhånden på plads, så der kan - når jeg finder fælge, strikkes hjul og så skal jeg have købt mange af alle smådelene til forgaffel, hjul og bagsvinger.
Var i øvrigt forbi en kammerat som havde én ubrugt udstødning liggende. Nogen der kender noget til den ?
Der skal vist laves et beslag for at den kan monteres, men han var aldrig kommet videre med den, og så fik jeg den med hjem.
Jeg mangler lige den ene gaffelbro, bagsvinger, støttefod og batteriholder, men lige et par billeder foreløbigt
Det er ikke lykkes mig, at finde Araya fælge. Jeg købte nogle i Holland, men da pakken kom var det DID og endda i den forkerte størrelse (1.20x17) - de måtte retur
Foråret kommer til at gå med at få samlet et rullende stel. Nu er alle de store dele efterhånden på plads, så der kan - når jeg finder fælge, strikkes hjul og så skal jeg have købt mange af alle smådelene til forgaffel, hjul og bagsvinger.
Var i øvrigt forbi en kammerat som havde én ubrugt udstødning liggende. Nogen der kender noget til den ?
Der skal vist laves et beslag for at den kan monteres, men han var aldrig kommet videre med den, og så fik jeg den med hjem.
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
De sidste dele er nu hentet hos maleren.
Derudover er der indkøbt et fint renoveret speedometer fra Erik - tak for det
Derudover er der indkøbt et fint renoveret speedometer fra Erik - tak for det
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
Så er der kommet dele
I de næste tråde bygger jeg den stille og roligt op, så metodisk som det er muligt.
DEL1: Fælgene
Jeg har hentet lejer, eger og DID fælgringe. De gamle originale afstandsstykker ml. lejerne er genbrugt, og så er det afleveret hos "strikkemanden".
I de næste tråde bygger jeg den stille og roligt op, så metodisk som det er muligt.
DEL1: Fælgene
Jeg har hentet lejer, eger og DID fælgringe. De gamle originale afstandsstykker ml. lejerne er genbrugt, og så er det afleveret hos "strikkemanden".
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
DEL2: STEL - Bagsvinger
Jeg fik ikke taget billeder helt fra start, men fodhvilerkonsol og gummi, bagsvinger, bremsepedal (original), støddæmper er nu monteret.
Kædeskærm(original), motorbolte og bagaksel m. afstandsstykker er løst sat på for at holde styr på alle delene - ellers kan de jo blive væk
Senest rettet af MCL tirs 26. mar 2024 21:11, rettet i alt 1 gang.
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
DEL2: STEL - Forgaffel DX
Så kom turen til forgaflen, og en kammerat kom forbi og hjalp med at få monteret beslag og fjeder til støttefoden som jo havde "hængt til tørre" ved bremsestanden - i øvrigt begge rustfrit og poleret lavet af en flink mand ved navn Bo
Inden gaffelbenene røg til polering havde jeg ikke nået at få afmonteret simmerringene, og det kæmpede jeg noget med. De var nærmest groet fast og man kan jo næsten ikke komme til med noget værktøj og få fat. Løsningen blev en gl. bred skruetrækker og så stille og roligt slå metalkappen svæv og "nedad" i røret for til sidst at kunne vrikke den så meget fra hinanden, at tangen kunne få fat og vriste den ud - det tog vel 2-3 timer.
Ellers blev gaffelbenene efterfølgende vasket grundigt i benzin indvendigt med en flaskebørste, og efterfølgende tørt efter med rene klude på en gevindstand for at komme helt i bund. En gevindstand som jeg efterfølgende fik glæde af da kæmperrørene skulle fastholdes.
Her blev tricket at vikle husholdningsfilm omkring - det klæber tilstrækkeligt til at holde på dæmperrørene mens skruen i bunden spændes.
Ellers lige en lille opgave med at monterer et par gevindbøsninger i venstre ben der var lavet til 10mm gevind.
Alt i alt en god dag på værkstedet, og nu en komplet forgaffel til montering
Og lidt billeder af processen som altid.