Side 1 af 5

BFC Stafette 108 fra 1954.

: lør 7. mar 2009 22:27
af Poul-Erik A.
Langt om længe fik jeg afleveret BFCéns stel + forgaffel til sandblæsning og metallisering og så har jeg netop opdaget en forskel på 2 cylindre idet, at den ene er med TUM-6 og den anden uden ? Bemærk den simple påspænding af indsugningsrøret og godset på den højre er også knækket.

Tilføjelse 080309 om dens historie : Den har tilhørt min farfar, der en sommerdag i juli 1962 var på vej ned i engen for at kigge til kreaturerne, men i et T-kryds overholdte en billist ikke sin vigepligt - så det sagde BANG og min farfar var død på stedet.... Siden tog min far den til sig og efter at forgaflen var rettet nødtørftig op, kørte lidt småture på den og så har den siden stået stille foran JF mejetærskeren i ca. 30 år.
Da min far så døde syntes sønnike vi skulle varetage den og det gjorde vi så. Dæk & slanger var rådnet væk, men langt om længe lykkedes det at opspore et "Aktiv" medlem i Silkeborg, der kunne skaffe de ting i "kompromis-størrelser", så derved overlede den og er nu på vej i 3. fase i renoveringen.
Udstødningsrøret har været en tur i Sønderjylland, for at få nyt forrør i uforgængelig materiale.
Skærmene er også skaffet via annonce i "Knallertjournalen".

Re: BFC Stafette 108 fra 1954.

: søn 8. mar 2009 00:09
af Kim B S
Hej Poul-Erik.
Herlig gammel knallert du har der. :wink: Dejligt at se at den også skal renuveres. :wink: Der kan vel ikke være så mange tilbage af den tybe knallert. :lol: Jeg vil med glæde følge projektet. :wink: :D
Hilsen Kim.

Re: BFC Stafette 108 fra 1954.

: søn 8. mar 2009 00:19
af FS1originalen
Det var jo lidt nyt for myndighederne dengang, så der er 2 muligheder:

1. Staffeten/cylinderen kunne måske have været på gaden i 1951 som 60 Km/t knallert

2. Man har fra starten glemt at kræve TUM nummeret indstøbt i cylinderen.

Hvis du kigger på portstørrelser mm, kan du sikkert selv afgøre hvad der er rigtigt

Erik

Re: BFC Stafette 108 fra 1954.

: søn 8. mar 2009 09:22
af Poul-Erik A.
Tak for responsen. Ved nærmere eftersyn kan jeg nu se, at der er en lille forskæl på skyllekanal-strørrelserne og det er 38 mm boring med 3 stempelringe og der var det nødvendig at erstatte stemplet med en moderne Puch og afkorte skørtet ved insugning. Men mulighed nr 1 er nok meste sansynlig Erik :idea:

Jeg har lavet tilføjelse om dens historie øverst.

Re: BFC Stafette 108 fra 1954.

: søn 8. mar 2009 09:37
af Morten - Webmaster
Spændende projekt, ser ud til at være i god stand.

Re: BFC Stafette 108 fra 1954.

: søn 8. mar 2009 10:38
af strynboen
ja den har historie,,,godt nok lidt sørgelig,,men en familie knallert,,som bare skal bevares,,men vel ikke helt som ny,håber at den får en nænsom renovering som din yamaha :wink:,skal den have crom fælge eller malede,,den har sjovt nok samme forgaffel som min 2 gear vittler
og nogle diesella modeller,,og kilerem,drevet ligner et mobylette,,
man kan godt se at de forskelige fabrikater hat købt ind de samme steder,,de har ikke kunne fremstille alle de dele selv,økonomisk nok

Re: BFC Stafette 108 fra 1954.

: søn 8. mar 2009 11:20
af Toke
Uha, det bliver et spændende projekt at følge :P Glæder mig til flere billeder, når du får lavet lidt mere på den.

Re: BFC Stafette 108 fra 1954.

: søn 8. mar 2009 14:19
af Jensmc
Jeg kan muligvis hjälpe med en TUM-6 cylinder. Husk mig på det senere på ugen, når jeg er hjemme igen.
///
jensmc

Re: BFC Stafette 108 fra 1954.

: søn 8. mar 2009 14:38
af Thomas P.
Hej Poul-erik.

Det bliver bare et rigtigt spændene projekt og følge. Og så følger der en interresant historie med, må man sige. Der er en rigtig god affektionsværdi på den, inden for Jeres familie :)

Re: BFC Stafette 108 fra 1954.

: søn 8. mar 2009 15:42
af Lasse1969
Hej Poul
Det er en fin gammel maskine, glæder mig til at følge dit projekt :D :wink:

Re: BFC Stafette 108 fra 1954.

: søn 8. mar 2009 16:01
af FS1originalen
Ved nærmere eftertanke så tror jeg faktisk at Lynetten havde samme cylinder, og den er ihvertfald "født" før TUM numrene blev opfundet :!:

Erik

Re: BFC Stafette 108 fra 1954.

: søn 8. mar 2009 21:02
af dexta
Herlig gammel knallert, glæder mig til at se løbende billeder, men lidt tragisk med din farfar :(

Re: BFC Stafette 108 fra 1954.

: søn 8. mar 2009 21:40
af Poul-Erik A.
Hej Dexta og tak for responsen fra dig også.

Har I haft en god ferie ?

Re: BFC Stafette 108 fra 1954.

: man 9. mar 2009 16:58
af dexta
Ja tak , den har været god og hyggelig, desværre var området ikke så stort som der hvor vi plejer at være, nemlig i Hemsedal.
Dette var i Isaberg i Sverige og det meste sne var kunstsne så det var lidt træls at køre i, men det gik da, men det er altid herligt at komme hjem igen ! :wink:

Re: BFC Stafette 108 fra 1954.

: man 9. mar 2009 20:27
af nielsfup
Hej Poul-Erik
Lidt en skidt historie. Men et utroligt fint projekt.
Rigtig fin gammel cykkel. Det bliver spændene at følge udviklingen.

Re: BFC Stafette 108 fra 1954.

: man 16. mar 2009 17:12
af Poul-Erik A.
Så er stel & forgaffel blevet sandblæst, metalliseret og grundet...

Re: BFC Stafette 108 fra 1954.

: man 23. mar 2009 21:39
af Poul-Erik A.
Så fik jeg gang i maler-sprøjten, men jeg undgik desværre ikke løbere.... :?

Re: BFC Stafette 108 fra 1954.

: tirs 24. mar 2009 15:18
af strynboen
ja det er prisen når man vil ha et godt lag i alle kroge,,så kommer der sgu for meget på,,det er lettere at lakere en vognport,,,eller en volvo 200 serie de er helt firkantede

Re: BFC Stafette 108 fra 1954.

: tors 26. mar 2009 10:46
af Poul-Erik A.
Så fik jeg forenden mont. og det begynder ligesom at ligne noget nu... Samtidig er jeg blevet bevilget et svejsekursus på arbejde, for som noget nyt i 2009 kan vi komme på "bland selv" kurser, men tidligst til efteråret. :idea:

Re: BFC Stafette 108 fra 1954.

: tors 26. mar 2009 10:59
af Morten - Webmaster
Ser godt ud, kommer du til at mangle dele til den ?