SS adskildt nu.

Vis os hvad du roder med for tiden. Her kan du vise dit restaureringsprojekt frem.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

SS adskildt nu.

Indlæg af Poul-Erik A. »

Så er renoveringen af den gamle SS fra 1974 startet og det er tiltrængt. Jeg blev samtidig overrasket over, at der ikke er et 4-multistik fra tænding til "hovedledningsnettet" , men det forklarer samtidig at på den gamle drejeventilsmotor med oliepumpe, var der eftermonteret et multistik for at passe sammen med nyere FS1. Samtidig så jeg hvad en stelledning ved batteri-holderen er til, den fører til baglygtekonsollen p.g.a. gummiophæng - derfor.
Bortset fra et revnet sæde (som jeg vil forsøge at lappe med popnitter inden sadelmager-besøg) og enkelte knækkede bolte, går renoveringen planmæssig og bagsvingeren er allerede malet. Det rød/brune øverst på stellet er ikke rust - men derimod et antirustmiddel Korostabil, der blev smurt på for mange år siden og malingen er frisk under det.
Deadline for færdiggørelse er maj måned...
Vedhæftede filer
Februar 2008 003.jpg
Februar 2008 003.jpg (38.61 KiB) Vist 9178 gange
Februar 2008 002.jpg
Februar 2008 002.jpg (27.76 KiB) Vist 9176 gange
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: SS adskildt nu.

Indlæg af Morten - Webmaster »

:D

Et lyn projekt....dejligt.... den er jo også rimelig god at gå til....

Lad os endelig følge sagen med lidt ny tekst billeder efterhånden som det skrider frem..

Pøj pøj med projektet
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: SS adskildt nu.

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej Poul Erik

så gik start skudet kan jeg se :) og og jeg har jo set den velbevaret tilstand før den blev adskilt :wink: glæder mig til at se den igen sidst i maj til vores tur 8) den bliver helt sikkert flot :) PØJ PØJ med procjektet :wink:

Mvh Johnny
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: SS adskildt nu.

Indlæg af Kim B S »

Hej Poul Erik.
Endnu et projekt er igang, det ser jo ud til at starte godt, jeg er ihvertfald spændt, på at se udviklingen, og at se det endelige resultat, som sikkert bliver et rigtigt pragt eksemplar.
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: SS adskildt nu.

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej med Jer.
Pragteksemplar ? Jeg er meget bevidst om IKKE at "skræve længere end bukserne kan holde" så jeg vil gå frem med det der trænger mest og dernæst se hvad tid/energi der bliver tilbage...
Skærmene - nej, de kan ikke reddes og de er endda begge gennemtærede, så der må jeg nok på handelen...
Sædet´s metalbund er jeg ved at lappe med en hulplade og 3 mm. popnitter inden sadelmageren tager over.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: SS adskildt nu.

Indlæg af Poul-Erik A. »

Tak for tilbuddet om gummihåndtagene Jesper, men mine egne er OK. Hvordan gik det forresten med diskussionen om de evt. tyske dele (baglygtekonsol) ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: SS adskildt nu.

Indlæg af Poul-Erik A. »

Det er forresten rigtig med de forlængede blinklys i forenden, men de blev hurtig fjernet, da blinklysene var meget udsatte. Men jeg har dem liggende og måske skulle jeg mont. dem igen til bl.a. træffet :idea: :?: Det er fint med disse smådiskutioner - det sætter gang i snakken - og rusker op i hukommelsen.... :o
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: SS adskildt nu.

Indlæg af Poul-Erik A. »

Her det føromtalte sæde lappet med hulplade(r) og popnitter klar til sadelmager.
Vedhæftede filer
Jeg blev dog sendt hjem igen for at børste løse flager væk - især omkring spidserne, der skal holde betrækket fast og dernæst give metallet grundmaling på begge sider...
Jeg blev dog sendt hjem igen for at børste løse flager væk - især omkring spidserne, der skal holde betrækket fast og dernæst give metallet grundmaling på begge sider...
Februar 2008 004.jpg (36.24 KiB) Vist 8918 gange
Senest rettet af Poul-Erik A. lør 1. mar 2008 19:09, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: SS adskildt nu.

Indlæg af Poul-Erik A. »

Så skulle stellet være klar til grundmaling efter flere timers børste/slibearbejde med både spids - og roterende stålbørste. Selv vinkelsliberen var igang for at "grave" enkelte steder...
Vedhæftede filer
Bemærk det 3. hul hvor tændspolen sidder - det var lukket med en gummiprop - men hvad er det beregnet til ? Jeg har kun set det på 1974 modellerne og så er der 2 ledninger mere end "normal" i hovedbunken: en gul/sort og en grøn/brun...
Bemærk det 3. hul hvor tændspolen sidder - det var lukket med en gummiprop - men hvad er det beregnet til ? Jeg har kun set det på 1974 modellerne og så er der 2 ledninger mere end "normal" i hovedbunken: en gul/sort og en grøn/brun...
Marts 2008 002.jpg (21.69 KiB) Vist 8838 gange
Marts 2008 001.jpg
Marts 2008 001.jpg (33.85 KiB) Vist 8838 gange
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: SS adskildt nu.

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej Jesper.
Åh ja, nu kan jeg godt selv se, at Husqvarnaen forvirrer indtrykket. Nej, så slemt var rusten dog heller ikke, men den har lige været adskildt, for den ville ikke starte sidst den skulle save og det viste sig at være en spec.slange, der var mørnet.

Du nævner det 3. trin og så bliver min horisont udvidet endnu engang - jeg var ikke klar over det fandtes. Men på blinkrelæet er stemlet 2 * 8 watt + 1,5 watt - kunne det tænkes, at der var tiltænkt en 1,5 watt kontrollampe for blink i speedometret ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: SS adskildt nu.

Indlæg af strynboen »

jeg har lige limet propper i mit spedometer,hullerne har nok været til blink indikator/og/eller fjernlys indikator. :?: :shock: :idea:
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: SS adskildt nu.

Indlæg af Poul-Erik A. »

Til Jesper : Nej , jeg har aldrig set tændingslåse med 3 trin.
Til Lars : Ja, når der er nær/fjern forlys, ville de være logisk med en lille blå lampe til fjernlys.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: SS adskildt nu.

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej Poul Erik

Ser fint ud dit male arbejde 8) er du ved og få håndelaget med strøgende med malesprøjten :wink:
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: SS adskildt nu.

Indlæg af Kim B S »

Hej Poul-Erik A.
Det går fint fremad med din Yamaha, kan jeg se, det er altid dejligt at se det går i den rigtige retning. Fint arbejde.
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: SS adskildt nu.

Indlæg af Poul-Erik A. »

Så er stellet samt div. løsdele malet 1. gang og jo, jeg kan godt mærke håndelaget med malesprøjten komme lidt efter lidt... Jeg ved ikke om det er lyset, der gør den mere mørkgrå end sort ?
Jeg har samtidig været ved at klargøre nogle lyseblå dele og der opdagede jeg noget mere, jeg ikke har lagt mærke til før - nemlig 21 watts pærer i blinklysene. Er der andre her, der har set det ?
Vedhæftede filer
Marts 2008 003.jpg
Marts 2008 003.jpg (17.69 KiB) Vist 8659 gange
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: SS adskildt nu.

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej Poul Erik

Dejligt at se at jeg ikke er den eneste som knokler på med at male og samle :D det giver lidt extra mod på at forsætte :)

og 21wat i blinklysne har jeg ikke set før mine har kun haft 5Wat pære i ellers skal den være god til at lave strøm for at trække 21 Wat hvis der også er lys på men ok det er jo ikke så længe adgangen man bruger blinklyset
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: SS adskildt nu.

Indlæg af strynboen »

jeg skal lige have en stump plade i bunden af stellet,så er jeg klar til grunding
glæder mig til montagen.så går det fremad igen.hvordan får man krumtaps lejerne af,,er en vinkelsliber det nemmeste,eller svejse gevindstænger på lejerne,sådan gjorde jeg på hondaen,da jeg skulle genbruge takttandhjulet :?: :|
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: SS adskildt nu.

Indlæg af nielsfup »

Hej

Ja 21W er lige i overkanten.
Men hvis det er 21W 12V vil det gi cirka 7W ved 6 volt. Så måske er det 12 volt pære og det dur også.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: SS adskildt nu.

Indlæg af Allan M »

Flot arbejde.
Lejer af krumtappen (det ene, som altid sidder fast), der er det nemmeste og billigste at kigge forbi et autoværksted og betale lidt til kaffekassen.

Da jeg var "ung" brugte vi en skruetrækker, som vi hamrede ned som kile mellem slag og leje :shock:
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: SS adskildt nu.

Indlæg af Poul-Erik A. »

Så har jeg haft gang i grunder efterfulgt af den lyseblå Motip. Men det føles nu skønnere at bruge sprøjtepistolen - måske fordi det virker mere som håndværk ?
Tilbage til bukken for at montere delene incl. de lange blinklys foran. Det viser sig at alle 4 blinkpærer er 6 volt 21watt og jeg undrer mig også, for jeg mener ikke de nogensinde er blevet skiftet. Ved at teste dem på en variabel strømforsyning, bruger de 3,5 amp. ved 6 volt og med simpel hovedregning er vi på ca. 21 watt...
Jeg har netop kigget i den originale instruktionsbog, men der var ingen hjælp at hente og endnu mere forvirring opstår ved at billederne(sort/hvid) ikke engang viser blinlysene - ej heller halefinnerne. Så mon ikke det er modellen, der var først med blinklys - evt. en hovsa-løsning ?
Vedhæftede filer
Marts 2008 006.jpg
Marts 2008 006.jpg (33.44 KiB) Vist 8102 gange
Marts 2008 004.jpg
Marts 2008 004.jpg (33.75 KiB) Vist 8097 gange
Senest rettet af Poul-Erik A. søn 9. mar 2008 19:08, rettet i alt 2 gange.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Besvar

Tilbage til "Renoverings projektet, nuværende.."