Side 5 af 9

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

: søn 19. jun 2011 20:16
af Morten - Webmaster
strynboen skrev:og så justere med den rigtige tykkelse bundpakning :teeth2
Det er ikke helt nok.... topstykket måtte i drejebænken.

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

: ons 7. mar 2012 19:43
af Morten - Webmaster
Nå, idag måtte min 5 gears motor af og adskilles pga fejl med 1st gear.

Når man accelererede i første gear kunne den lave nogle udfald hvor den røg ud og ind af 1st gear, meget bekymrende.

Nå, men min teori blev bekræftet, en låsering som var gledet op af sporet i akselen så tandhjulet glider til side og ud af indgreb med kløerne på tandhjulet ved siden af :(

Desværre ser det ud til at årsagen er at kanten på sporet ikke er for frisk, så jeg skal have kigget på om sporet kan skæres 2-3 tiendedele dybere. Faktisk havde jeg troet at det var en af de låseringe uden øjer, men det var det så ikke.

Hermed en opfordring til at indspicere låseringe og riller meget grundigt når man samler motor (måske værd at indføre i fups motorguide)

Billede

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

: ons 7. mar 2012 19:48
af Henrik N
Mojn min ven, det er dejligt at høre at det ikke var gået ud over selve gearkassen :dust

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

: ons 7. mar 2012 20:18
af YAM FS1
Hej jeg havde også sat en ny låsering på en ny aksel,da jeg kørte rundt med tandhjulet,var den hoppet ud af kanlen i akslen,det er også meget vigtig at bruge den rigtige størelse låseringen,og ingen genbrug,kun sprit nye,da en brugt,bliver svag i matriale og ikke giver den rigtige stabilitet,der er ligledes nogle af ringene der ikke når hele vejen rundt om aksel,også de lås sko der sider i selve gear kasse kan smutte ud af kanal,jeg bruger kun nye,selvom de er dyre

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

: tors 8. mar 2012 15:20
af strynboen
der findes også låseringe i gearkasser som er afrundet på den ene side..for ikke at slide på skiverne...de skal vendes så trykket kommer fra den afrundede side..ind mod den skarpe kant..hvis de vendes forkert..trykkes de ud af rillen..ved ikke om det kun er honda og kawa gear som der har dem..det er beskrevet i værksteds bøgerne

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

: tors 8. mar 2012 15:41
af 12V
Hvad er cylinderet blevet portet til? Den lyder kanon i din YT video nemlig :)

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

: fre 9. mar 2012 00:17
af Morten - Webmaster
12V skrev:Hvad er cylinderet blevet portet til? Den lyder kanon i din YT video nemlig :)
Det er en cylinder Nabojan har portet, jeg skal indrømme at jeg ikke kan huske målene :roll:

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

: man 2. apr 2012 12:23
af commo69
Den absolut snyggaste FS1 jag sett :dust HELT FANTASTISK,VILL HA!!!!

// CLAES

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

: lør 14. apr 2012 23:45
af Morten - Webmaster
Fik tjekket gearkasse idag på opfordring fra Nielsfup,

Ganske rigtigt viste det sig at 4. gear tandhjulets knaster som skal gribe ind i 1. gear tandhjulet (på udgangsakselen) var slidt på enderne så 1. gearhjulet ligesom har tendens til at blive vredet ud af knasternes greb :(n)

Dette bekræfter hvor vigtigt det er at tjekke en gearkasse i hoved og r.. inden den købes / monteres :(n) :(n) :(n)

Desværre er man ofte prisgivet når man køber sådan en 5 trins ubeset over nettet :cry:

Det er svært at se på billederne, men det er nemt at mærke når man står og "leger" med gearkassen.

Morale... Vær beredt på skuffelser og ekstra arbejde for at udbedre skader.

Da jeg tror det er de færreste der vil tjekke en gearkasse for denne fejl er dette måske endnu en ting at indføre i Nielsfups motor renoveringsguide.
Billede

Billede

Billede

Billede

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

: søn 15. apr 2012 08:55
af Nabo Jan
Hej Morten.

Du har selvfølgelig den tykke skive i som ligger ud mod motorblokken!

Er der noget at gøre for at rette op på fejlen eller skal der nye gearhjul til?

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

: søn 15. apr 2012 09:18
af Morten - Webmaster
ja, du mener 2mm skiven som ligger mod lejet (bag fortandhjulet) ikke ?

jeg tror jeg sliber de 3 knaster op, ellers koster det et nyt 4. gears tandhjul som sikkert ikke hænger på træerne.

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

: søn 15. apr 2012 09:36
af Jensmc
Hullerne i det andet hjul skal vel også skærpes lidt?
Jeg synes faktisk, at der er mange slidte 5 trins gearkasser. Den 4 trins er nok stærkere.

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

: søn 15. apr 2012 09:48
af Morten - Webmaster
Jensmc skrev:Hullerne i det andet hjul skal vel også skærpes lidt?
Jeg synes faktisk, at der er mange slidte 5 trins gearkasser. Den 4 trins er nok stærkere.
Du har helt ret Jens !

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

: man 16. apr 2012 14:27
af kreidlerhansen
Samme problem opstår på de 3g kreidlermotorer. Stifterne slides og den bliver ikke i tredje gear.

De 5g har angiveligt samme bøvl med fjerde gear, når stifterne er for skarpe; Renoverede gearkasse er derfor ikke en ubetinget fornøjelse!
Første serie af de 6-trins replica-gearkasser eksploderer ret pludseligt...

Det der med tandhjul og aksler er åbenbart ikke 'bare lige sådan'!


Dog må jeg påpege, at det er en fantastisk ting at få dokumenteret, inkl. den nødvendige afhjælpning!
Mon et par ejere af disse gearkasser ikke liiiige får pillet deres motorer fra hinanden for at tjekke?! :P

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

: man 11. jun 2012 22:10
af Morten - Webmaster
Idag ofrede jeg 2 blokdele som var meget dårlige. Skar dem op så man kan kigge ind i gearkassens mens man skifter rundt i gearene. Det så faktisk ud til at skiftegaffel også var vredet lidt så den er rettet og jeg vil lede efter en ny jeg kan have i reserve.

Jeg tror jeg samler og prøver igen en gang i næste uge hvis jeg når det.

Hvis nogen skulle ønske at låne den åbne blok ved gearproblemer koster det bare portoen hvis den ikke afhentes personligt.

Billede

Billede

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

: tirs 12. jun 2012 00:01
af Nabo Jan
Morten - Webmaster skrev:Fik tjekket gearkasse idag på opfordring fra Nielsfup,

Ganske rigtigt viste det sig at 4. gear tandhjulets knaster som skal gribe ind i 1. gear tandhjulet (på udgangsakselen) var slidt på enderne så 1. gearhjulet ligesom har tendens til at blive vredet ud af knasternes greb :(n)

Dette bekræfter hvor vigtigt det er at tjekke en gearkasse i hoved og r.. inden den købes / monteres :(n) :(n) :(n)

Desværre er man ofte prisgivet når man køber sådan en 5 trins ubeset over nettet :cry:

Det er svært at se på billederne, men det er nemt at mærke når man står og "leger" med gearkassen.

Morale... Vær beredt på skuffelser og ekstra arbejde for at udbedre skader.

Da jeg tror det er de færreste der vil tjekke en gearkasse for denne fejl er dette måske endnu en ting at indføre i Nielsfups motor renoveringsguide.
Billede

Billede

Billede

Billede
Hej Morten.

Umiddelbart ser det ud som om du mangler en rille på billed 3 og 4 til låseringen, som holder første gearet på plads, men det er nok synsbedrag.

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

: tirs 12. jun 2012 10:23
af Morten - Webmaster
Det er præcis den rille jeg har måttet skærpe op. :wink:

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

: tirs 12. jun 2012 15:46
af kreidlerhansen
Morten - Webmaster skrev:Det er præcis den rille jeg har måttet skærpe op. :wink:
I så fald:

Godt spottet af Jan :p

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

: fre 17. aug 2012 19:31
af Morten - Webmaster
Nå, idag måtte motoren af IGEN fordi jeg simpelthen ikke kan få den til at gå ordentligt :(n)

Jeg monterede den 4 gears motor som den oprindeligt blev samlet med og kørte med det første år på Strynø. Den fik samme cylinderkit, karburator og tænding på som 5 gears motoren kørte med, og som forventet gik den meget bedre en 5 gears motoren :whew

Den 5 gears motor har bare aldrig kørt ordentligt, jeg ved ikke lige hvad det ender med men nu må jeg køre med 4 gearsmotoren resten af sæson'en og nøjes med at lege med udstødninger og tænding.

Der er flere ting som ikke er optimale, f.eks er den møg svær at få i frigear med motoren startet, men så snart den er stoppet går det fint. Jeg tror det er fordi den "kryber" i koblingen så stråler / tapper på tandhjulene "hænger fast" og forhindrer gearskiftemekanismen i at glide frit. Problemet er det samme som inden jeg byggede om til 3 pladet kobling og jo, knasten drejer frit i primærhjulet :roll: Jeg har hørt fra andre at de har lidt af samme problem.

Derudover tror jeg det er problematisk med JT1 krumtap uden en cylinder der er designet til 42 mm slaglængde så før jeg har rigtig cylinder til den så skal den nok ikke køre.

Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann

: lør 18. aug 2012 08:33
af claus olieklud
hejsa morten... jeg kan godt se at det er lidt bittert efter alt det arbejde med 5 gear og lang krumtap... godt at man bare lige har en anden motor og montere... faktisk syntes jeg ikke at der er nogle som er heldige med 42 mm slaglængde, ej heller kæmpe boringer ( 45+)
nææ - standart cylinder som har fået et par mm i udstødningen + effektpotte + 16mm indsugning, kan sagtens køre 80 kmt

hilsen olieklud