Knækket luftskrue i kaliber
: ons 12. mar 2008 19:36
Hej,
Jeg vil lige beskrive en metode som jeg med succes har benyttet på en fastgroet udluftningsskrue der er knækket i en kaliber.
Tricket har jeg for mange år siden lært da jeg gik på teknisk skole. tricket er også godt på manifolder & topstykker m.m.
Allerførst er det en god idé at lade caliperen (skruen) svømme i rustopløser i flere dage.
Men tricket går simpelthen ud på at man renser overfladen på den knækkede skrue, derefter ligger man en godt gennembrændt svejsning ned i hullet af den knækkede skrue.
Nu ligger du en M8 møtrik over hullet og ligger en god varm svejsning præcist ned i midten af møtrikken så den brænder godt fast i luftskruen (møtrikken bør være helt rød når du stopper)
Herefter lader du det køle helt ned. Nu er det tid til at se om svejsningen er god
Hvis du har adgang til en gasbrænder ( IKKE ILT/GAS!!! ) så varmer du rundt på kaliberen rundt om hullet (på siden) men IKKE på møtrikken da den helst skal holdes så kold som muligt. Det er en MEGET stor fordel at opvarme calipenren !!
Når du har varmet godt så tager du en fast nøgle og rokker forsigtigt mod uret. Giver den sig bare en anelse så strammer du en anelse igen. sådan vrikker du frem og tilbage ganske forsigtigt. Det kan godt være møtrikken knækker af de første fem gange, men pyt med det, 10. gang er lykkens gang
Hvis du bare er nogenlunde præcis når du svejser møtrikken på så sker der INTET med caliberen, man kan slet ikke se nogen skader efter mine mindst 15-20 svejsninger !
Skulle du få lavet en lille skade på kanten af hullet kan det sagtens repareres med kemisk metal eller lign inden du maler kaliberen.
Dette er bare een mulig løsning på problemet, der er også muligheden med at bore lidt op og skrue en skrueuddriver i (ornepik) dette har jeg dog personligt ikke gode erfaringer med da de ofte udvider skruen lidt, desuden vil jeg helst ikke have bor eller lign i nærheden af tætningssædet i bunden af hullet.
God arbejdslyst
Jeg vil lige beskrive en metode som jeg med succes har benyttet på en fastgroet udluftningsskrue der er knækket i en kaliber.
Tricket har jeg for mange år siden lært da jeg gik på teknisk skole. tricket er også godt på manifolder & topstykker m.m.
Allerførst er det en god idé at lade caliperen (skruen) svømme i rustopløser i flere dage.
Men tricket går simpelthen ud på at man renser overfladen på den knækkede skrue, derefter ligger man en godt gennembrændt svejsning ned i hullet af den knækkede skrue.
Nu ligger du en M8 møtrik over hullet og ligger en god varm svejsning præcist ned i midten af møtrikken så den brænder godt fast i luftskruen (møtrikken bør være helt rød når du stopper)
Herefter lader du det køle helt ned. Nu er det tid til at se om svejsningen er god
Hvis du har adgang til en gasbrænder ( IKKE ILT/GAS!!! ) så varmer du rundt på kaliberen rundt om hullet (på siden) men IKKE på møtrikken da den helst skal holdes så kold som muligt. Det er en MEGET stor fordel at opvarme calipenren !!
Når du har varmet godt så tager du en fast nøgle og rokker forsigtigt mod uret. Giver den sig bare en anelse så strammer du en anelse igen. sådan vrikker du frem og tilbage ganske forsigtigt. Det kan godt være møtrikken knækker af de første fem gange, men pyt med det, 10. gang er lykkens gang
Hvis du bare er nogenlunde præcis når du svejser møtrikken på så sker der INTET med caliberen, man kan slet ikke se nogen skader efter mine mindst 15-20 svejsninger !
Skulle du få lavet en lille skade på kanten af hullet kan det sagtens repareres med kemisk metal eller lign inden du maler kaliberen.
Dette er bare een mulig løsning på problemet, der er også muligheden med at bore lidt op og skrue en skrueuddriver i (ornepik) dette har jeg dog personligt ikke gode erfaringer med da de ofte udvider skruen lidt, desuden vil jeg helst ikke have bor eller lign i nærheden af tætningssædet i bunden af hullet.
God arbejdslyst