Side 1 af 6

Nu skal den ha 45 mm cylinder

: tirs 25. aug 2009 21:13
af nielsfup
Nu skal det prøves.
45mm cylinder med top der passer til.
Som det måske kan ses på billedet af cylinderen er udstøds porten temmelig bred MEN den er støbt dårligt, så jeg skal lige ha slebet lidt inden den kommer på.

Jeg håber det kan gi det ekstra moment der skal til at køre fornuftigt fra 3 til 4 gear da jeg har lidt problemer med at den skal køres helt ud i 3 for at kunne tage over i 4.

den nye cylinder er portet:
udstød 25 mm fra top
skylle 33 mm fra top

Det er nok lidt konservativt men det skal lige prøves inden jeg piller ved portene.

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

: tirs 25. aug 2009 21:53
af claus olieklud
hej niels fup... jeg vil tro ( hvis det er en protuna ) at den mangler en millimeter eller to i udstødningsporten nedaf, fordi stemplet kører under portniveau !!! ydermere burde du jo ifølge dit eget udsagn ( hvilket jeg er enig i ) ovalisere din port lidt af hensyn til stempelringene !!! hilsen claus olieklud....

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

: tirs 25. aug 2009 22:25
af nielsfup
Hej Claus..

Ja jeg er i fuld gang :D :D
Du har sku ret den skal ha 1.5mm ned for at stemplet åbner helt for porten.

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

: tirs 25. aug 2009 22:50
af claus olieklud
hej niels... yeps - jeg kender modellen fra gammel tid... du har garanteret heller ingen problemer med at stemplet kører nær kant af topstykke ??? det er samme koncept jeg bruger på min racer - 10 år gammel 44,5 tolerancebestemt til 45.0 og vanvittigt portet !!! ender iøvrigt ud i trompetform til 36 mm. , så det passer til afgangsrør...derudover skærpet og tilpasset skyllekanaler... stempel med 1 ring uden huller... men ved du hvad - den er skide god, men jeg har en der er bedre !!! 43mm. athena med oplagt expantionspotte og hvad dertil hører... ha ha - du skulle experimentere lidt med effektpotter !!! eller bare komme på næste træf og prøve en tur... hilsen claus olieklud....

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

: tors 27. aug 2009 22:05
af nielsfup
Ha HA
Ja det lydder meget hidsigt.
Nu er cylinderen monteret og prøve startet med udsuger på nede i kælderen.
den lydder OK. jeg syntes den gik lidt stramt da jeg monterende stemplet i cylinderen ( som om ringene er lige på kanten af at være for store i diameter ) men jeg ved ikke rigtigt, det er nok OK da ringene er prøvet i toppen af cylinderen og passede fint.

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

: tors 27. aug 2009 22:07
af nielsfup
Og ja Ekspansions potter har jeg også tænkt på. Men det må komme. det tager jo 100 år at finde den rigtige :o :o

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

: tors 27. aug 2009 22:17
af Kai
nielsfup skrev:Og ja Ekspansions potter har jeg også tænkt på. Men det må komme. det tager jo 100 år at finde den rigtige :o :o
Kan du selv rulle konusser og svejse ?
Så prøv at sende en mail i nakken af Luc på http://fullspeed.to/50cc-racing ( der er en formular et sted på siden, til udregning af ekspantionspotter) han skal bruge så mange informationer om porte, slaglængde,boring osv som muligt, så får du en udfoldet tegning over den retur, så er det "bare" gå igang. Og så passer den nøjagtig til din cylinder.
Han er yderst hjælpsom, og rigtig flink at skrive med.

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

: lør 29. aug 2009 14:34
af nielsfup
hej
ja jeg kan godt svejse en. Det kan blive vinter projektet. :D

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

: lør 29. aug 2009 14:46
af Kai
Har/havde selv en, lavet efter tegninger fra ham til en athena 43mm, det kan ikke sammenlignes med noget som helst andet du kan finde af "normale" udstødninger til fs1.
Den trækker ret godt igennem noget før end normalt, og bliver ved betydelig længere end med fx en oplagt crosspotte.
Det sværeste er at få den krøllet sammen så den også kan gå fri af bremsepedalen, og få lavet forrøret så den ligger lidt inde under motoren.

Og så er forrøret kun 28mm, modsat Boss dæmperen osv der kører med 32-35mm, så udst porten er faktisk lidt for stor ude foruden hvor omløberen sidder.

( og så larmer den _ret_ meget hvis ikke du får en god dæmper på)

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

: lør 29. aug 2009 15:42
af nielsfup
hej
Ja jeg vil helt sikkert skrive til ham. Og lave en.
Jeg kan lave den i rustfrit ude på arbejde. Og så montere en dæmper bagpotten.
Men det bliver jo nok lidt af et puslespil at få det til at passe på. Og se nogenlunde pænt ud :D

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

: lør 29. aug 2009 16:15
af nielsfup
Hej

Så er den prøve kørt ca 8 Km.
den trækker rigtig fint og der er ikke mere problemer med at trække fra 3 til 4 gear.
Nu er cylinderen jo helt ny så jeg var lidt forsigtig. Men op til 80 Km/t uden problemer.
men da jeg var på vej hjem satte stemplet sig måske i 5 sek og da jeg koblede ind igen kom den igang uden problemer.

Nu har jer skildt det ad igen for at se om der var skader. Det var der ikke. Kun lidt tegn på rivning på skørtet. De små rivninger er slebet væk med 15my papir og cylinderen fik en lille tur med honeren.

Men den lyder metallisk når den køre og også i tomgang. Jeg ved ikke om det er bankning. Jeg har målt det hele op og der er ikke noget der støder på noget.

Nogen gode ideer eller erfaringer med bankning / metallisk lyd.

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

: lør 29. aug 2009 17:01
af nielsfup
Hej
Det med den metalliske lyd tror jeg, jeg har en forklaring på nu.
Har målt det gamle 43mm topstykke op og der er et volume på 8ml i det
Det nye der var med 45mm cylinderen er også målt til 8ml.

Det vil jo sige at kompressions forholdet er større på 45mm cylinderen faktisk 8.2% ( hvis de var portet ens)

Det vil sige at det nye topstykke skal ha 8.2% større volume end det har. Eller 8.7ml ialt


jeg tror det er det der giver den grimme lyd.
Nu vil jeg prøve med 2 toppakningen og se om det bliver bedre.

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

: lør 29. aug 2009 17:47
af Kai
8ml giver kun et kompressionsforhold på 8.9:1 det er langtfra kriminelt, den kan uden større problemer køre op til 12:1

Har du målt hvor tæt stempelkanten er på topstykket ? ( squishkanten)

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

: lør 29. aug 2009 18:52
af nielsfup
Ja der er omkring 1.5 mm

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

: lør 29. aug 2009 19:01
af Kai
Det var meget. Har du nogen mulighed for at rette op på det ?

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

: lør 29. aug 2009 19:24
af nielsfup
Ja jeg kan jo dreje af topstykket.
Men tror du det er afstanden til squize båndet der er for stort
Det er sku lidt underligt. Jeg syntes ikke det hjalp med 2 extra toppakninger

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

: lør 29. aug 2009 19:40
af nielsfup
Sådan ser det ud

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

: lør 29. aug 2009 19:43
af Kai
Det er svært at svare på uden at høre hvordan den lyder.. men jeg tror nu alligevel ikke det er alm tændingsbanken/pre-ignition det kommer først når den er presset lidt, og der hjælper for stor squish slet ikke, tværtimod.
Men det er ret let at se hvis det er, så ser stemplet ud somom det er sandblæst på de yderste 5mm.

Hvad med nålelejet eller nederste leje/søle ? Det kan lyde fælt hvis der er for stor tolerance

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

: lør 29. aug 2009 19:46
af Kai
Ser faktisk lidt underligt ud, at topstykket er med hel flad squishkant til et buet stempel. Men billederne snyder sikkert

Re: Nu skal den ha 45 mm cylinder

: lør 29. aug 2009 20:05
af nielsfup
Hej

Båndet er vinklet lidt 10-15 grader. Tror det er OK til buen på stemplet.
Og ja jeg er også i tvivl om det er banken. For lyden er der også ved tomgang.
Men der er ikke noget at høre hvis man tørner motoren med kickstarteren.

Sært.........

Lyden er hård. Den var meget mere blød med den gamle 43mm cylinder.