Tilkøring af cylinder, Hvor langt ?

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Brugeravatar
dexta
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2228
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 19:51
Kontakt:

Tilkøring af cylinder, Hvor langt ?

Indlæg af dexta »

Hej. :D
Hvor langt skal en helt ny 43 mm cylinder af jern køres til, hvor mange km ?
Senest rettet af dexta man 14. apr 2008 19:41, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Mads

Yamaha FS1 1978 DX speciel
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Køres til ?

Indlæg af Kim B S »

Hej Dexta.
Jeg vil trog ca. 2000km. Det må være ligesom, hvis man har fået en ny knallert. Men måske er der nogle, der ved det mere sikkert end jeg gør, :roll: :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Køres til ?

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg vil sige 200-300 km med kortere ture hvor den køres let varm og får lov at køle ned af mange gange. det gjorde jeg på min 76, og det er gået fint. HUSK at kigge efter dit tændrør efter 30-50 km og se om det ligner "kaffe med fløde" i farven.

Dette er KUN min personlige erfaring og jeg er ikke ekspert, derfor vil jeg hverken skydes, brændes eller hænges hvis det ikke virker for dig.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
dexta
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2228
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 19:51
Kontakt:

Re: Køres til ?

Indlæg af dexta »

ja, tak, det var også nogenlunde 2-300 km, jeg havde i tankerne. :D
Hilsen Mads

Yamaha FS1 1978 DX speciel
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Køres til ?

Indlæg af Allan M »

2-300 kilometer rækker fint er min erfaring.

Har sommetider tænkt på, at da de rullede ud fra cykelhandleren i sin tid, da blev de nok ikke kørt til så meget som 1 kilometer med en 15-16 årig fyr som ny ejer?!
Brugeravatar
Jman
Junior knallert
Indlæg: 87
Tilmeldt: ons 20. feb 2008 16:13
Kontakt:

Re: Køres til ?

Indlæg af Jman »

Jeg vil osse tilstøde mig de 2-300 km .. det er osse det jeg altid har hørt .. osse med scootere med nyt tun på f.eks. siger de kvart gas de første 50 - 75 km - halv gas 75 - 150 og så 75 procent gas det sidste stykke ... ved ikke om det er rigtigt .. for andre siger 10 min. i tomgang .. så er det rigeligt :mrgreen:
Mine Køretøjer
Ikke køreklar
Årg. 79 med match af motornr. lagt på hylden indtil videre :-(
Køreklar


Peugeot 406 2.0 aut. stc. Årg. 00
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Køres til ?

Indlæg af Morten - Webmaster »

Sidste år da jeg fik boret en honda melody cylinder op hos næstved cylinderservice, spurgte jeg ham derude, han sagde "Kør du bare normalt med det samme når den er ordentligt varm, så længe den ikke er voldtunet så er indkøring ikke nødvendig når den kommer herfra."
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
MaaQ
Stor knallert
Indlæg: 104
Tilmeldt: søn 28. okt 2007 23:17
Kontakt:

Re: Tilkøring af cylinder, Hvor langt ?

Indlæg af MaaQ »

Sørg for at din motor ikke får for tynd blanding (hellere for fed hvis det skal være). Lad den gå i tomgang i 10 minutter. Kør en tur på 30 minutter med halv gas. Så er den sådan set kørt til i hvert fald hvis det er en nyere cylinder af god kvalitet, men jeg vil også anbefale dig at lade være med at køre for hårdt de første 300 km.
Hilsen Christian

Yamaha FS-1 model K1 fra 78 - 90% original - 7,9 hk/12000 omdrejninger
Yamaha YB100 - Projektet er på pause pt
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Tilkøring af cylinder, Hvor langt ?

Indlæg af strynboen »

ja det er bedst at den 4,takter lidt,så får den en federe blanding og bliver kølet og smurt lidt ekstra,,så knapt fuld gas,i starten,evt en større dysse end normalt,de første 200 km
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Alex
Stor knallert
Indlæg: 119
Tilmeldt: ons 29. aug 2007 16:34
Kontakt:

Re: Tilkøring af cylinder, Hvor langt ?

Indlæg af Alex »

jeg kan huske min fars bror fortalte, at han købte en helt ny fs1 dx i 78, og den første tur han kørte på den, satte den sig.!!! hehe der skete dog ikke noget ved det. :D
Yamaha RD 350 ypvs, årgang 84
Honda melody blå orignal stand
Yamaha Fs1-s DX, 78 - fra Sverige og under renovering
Yamaha Fs1 k1 '78 - restaureret
Puch Grand prix 4 gears '79 - restaureret

Bil: peugeot 406 sv turbo
Ole Rasmussen
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn 25. maj 2008 21:32
Kontakt:

Re: Tilkøring af cylinder, Hvor langt ?

Indlæg af Ole Rasmussen »

Ved min 44,5 mm vælger jeg selv følgende:
Det jeg har læst mig til, finder jeg sådan en hvis fornuft i!

Jeg vælger at starte første gang og lade den stå i tomgang i 10 minutter, derefter køle helt ned. starte igen i tomgang i 15 minutter.. evt. herfeter køle ned igen og lade den stå i 5 minutter mere, :) det er nok bare mest mig der synes det kunne være super med en halv time i tomgang ;) jeg vælger nok en løsning emd tomgang og pauser, da det skulle være godt.
Og når vi kommer på vejen får vi jo en drifttemperatur natirligt, via fartvinden. og med 4% olie og evt. en dyse med et nummer større end normalt ( men hvordan finder jeg den dysestørrelse) hehe

Derefter vil jeg køre de 300 km, hvor det er med maks 30 km i timen.. (eller halv gas maks) ((mest pga af kølling så motoren ikke bliver for varm))
- Jeg tror jeg vælger at køre de 300 km i et træk, da jeg har læst at det er bedst med at køre den til i et stræk, da det ikke skulle være godt for motoren med korte turer.. men mon det vil skade hvis man vælger at køre 20 km lange ture, tror ikke det ville skade..



Jeg har blot mine egene små ideer... :! Ja luxux udgaven med de 2000 km tror jeg ikke helt jeg magter, med mindre jeg skal til skagen et smut..
- alt i alt er vores metoder nok nogenlunde det samme.. :D vær blid mog den og lad den svømme lidt så den får lidt smørrelse

EDIT: ville dog lige minde om, hvis man som jeg har renoveret hele dyret at efterspænde eger og evt bolte hist og her!

Og ja Morten jeg vil som dig tage dit råd til mig ang. tændrør!
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"