Side 1 af 1

Nyt legetøj :)

: fre 15. jan 2010 09:01
af Allan M
Jeg har vist en fetish.... for tuningsgrej. Jeg holder vist simpelthen af at samle på tun-ting.
Ihvertfald følte jeg et savn da jeg havde solgt min DT50-cylinder, selvom den adrig skulle bruges, så nu har jeg købt en
Parmakit 44,5 cylinder. Komplet med eget stempel, pakninger og monteringsvejledning (jo, sørme, sådan én følger med)

Jeg tager lige et par billeder senere. Og måler de forskellige porte, så der kan sammenlignes.

Re: Nyt legetøj :)

: fre 15. jan 2010 14:05
af nielskoch
Hej Allan M,
ser spændende ud, hvor køber sådan et sæt?

Niels Koch

Re: Nyt legetøj :)

: fre 15. jan 2010 14:07
af bonde søren
de siger der er masser af træk i dem men ingen omdr ;) alu er vejen frem :P har lige monteret 45 alu med 12 43 gearing :P

Re: Nyt legetøj :)

: fre 15. jan 2010 15:53
af Allan M
Jeg løb ind i det på JMPB.NL

Jeg har ikke købt den for at komme ud at køre meget stærkt, men mere fordi jeg synes den er lidt et klenodie. Den er jo gået ud af produktion, og opnåede vel sammen med Athena alu´en at blive regnet som noget særligt.

Den helt store 45 Alu, (den hvor man skal have cylinderen af for at kunne skrue karburatoren af), hører helt klart også til i den kategori! Hvis nogen har en sådan, ubrugt i original emballage, så hører jeg gerne om det :wink: , den mangler nemlig i min samling.

Re: Nyt legetøj :)

: fre 15. jan 2010 16:37
af Morten - Webmaster
bonde søren skrev:de siger der er masser af træk i dem men ingen omdr ;) alu er vejen frem :P har lige monteret 45 alu med 12 43 gearing :P
det lyder lige som noget for mig.... jeg gider nemlig ikke at skulle tæve op i omdrejninger, men hellere noget tåleligt bundtræk.

Re: Nyt legetøj :)

: fre 15. jan 2010 16:43
af nielskoch
Præcist Morten,

har også lige bestilt et sæt derfra....

lidt omdrejninger kan den vel tage også...

Niels

Re: Nyt legetøj :)

: lør 16. jan 2010 09:29
af claus olieklud
hej... det er vel altid fedt med en ny cylinder, men jeg syntes godtnok ikke portene til skyllekanaler er ret store. ej heller udstødningsporten... cylinderen er sikkert god til at sejtrække en høj gearing... en jeg kender har lige købt en dt50 med extra motor - jeg har fortalt ham at jeg skal ha`cylindersættet - det er komplet med udvendig membran og ville være genialt til en laban... jeg har lige set at man kan få helt ny dt 43mm cylinder med stempel til 550 kr... spørgsmål til bonde søren: hvor køber man 45mm alu ? jeg kan huske jeg så det engang i starten af `90erne, men aldrig siden... hilsen olieklud...

Re: Nyt legetøj :)

: lør 16. jan 2010 09:52
af Allan M
Udstødningsporten er 23 mm fra top på midten og buer nedaf i siderne, som det ses.

Med hensyn til skyllekanalerne, så vil det aldrig være dér, begrænsningen ligger. Selv en to-skyls har plads nok til at gå stærkt. Med den mængde benzin en 16mm kan sende gennem den relativt lille membran.

Jeg har også en Athena 43 alu, og den er ligeledes 23 mm fra top i udstødningen, men med helt kvadratisk port, så den kræver/tager jo nok nogle flere omdrejninger.

Min vurdering/mening er, at ligegyldigt hvilken 43mm eller 44,5 mm cylinder, man vælger af disse to typer, så vil begrænsningen hovedsageligt ligge i tændingsanlæg, karburator, membran og motorens generelle tilstand.

Og derfor skal cylindere måles på samme knallert, ellers giver det ikke mening at sammenligne.

Men i forhold til en DT50 cylinder, så ryger vi op i næste kategori: Med stor karburator og dobbeltmembran osv, så kan den noget, som de original-type-cylindere slet ikke kan. Tricket vil jo så nok være at matche resten af motoren til den voldsomme cylinder............

Re: Nyt legetøj :)

: lør 16. jan 2010 12:38
af nielsfup
Altså Allan. Der er altså noget med dig og de cylindre. :lol: Det ser ud til at være en rigtig fin cylinder.

Jeg er helt enig med Allan. Det er luft gennemstrømningen i motoren det sætter grænsen.

HK = moment * omdrejninger

Som ovenfor er der to ting man kan pille ved for at få flere HK ud af motoren :
Momentet er hovedsageligt bestemt af stempel diameteren og trykket inde i cylinderen. Man kan bore op til fx. 45 mm det giver mere moment. Men så er massen af stemplet også større og det begrænser igen omdrejningerne. Trykket kan man pille lidt ved, ved at ændre på udstødningen ( og dermed fyldningen ) Udstøds porten kan også flyttes og øge den tid trykket inde i cylinderen påvirket stemplet. Men igen med en lav udstød port begrænser man omdrejnings tallet.

Så det er et kompromis.

Jeg mener uanset hvad man gør så kan man kun rykke motorens karakteristik lidt op og ned. Godt træk i bunden eller mange omdrejninger. Men det samlede antal HK er næsten konstant.

Jeg har også bikset mange gange med at få stort moment i bunden for ikke at skulle pine den op i omdrejninger. Men har måtte sande at det er en lille motor og at det er indsugningen der er problemet.

Men jeg mener det letteste er at få omdrejninger ud af motoren.

Det bedste effektmæssigt er efter min mening en 43mm cylinder portet til 23-22 mm så er der lidt i bunden og omdrejninger i toppen. og selvfølgelig en passende udstødning