Side 3 af 5

Re: tuning af puch maxi motor

: fre 12. mar 2010 13:59
af subwoof
et glideleje skal altid smøres.
jeg har en fiat 780 DT(den med det store førerhus, med dører der åbner forud) monteret med daughbjerg turbo og intercooler.
det er en 88hk traktor. med 168 ifølge traktorkontrollen. der stoppede smørekanalen. det larmer når det leje går til. siden da har jeg dælme lært at tjekke oliefilter noget ofterer! :D det kostede ikke nadet end et olieskift og et nyt leje, som hos NH kostede 270kr uden moms. det kom heldigvis ikke i oliepumpen, for den er dyr. men så havde jeg da haft en undskyldning for at få en fra en 1180, den gir lige lidt mere olie, til at køle turboen.

Re: tuning af puch maxi motor

: tirs 30. mar 2010 20:04
af maxibent
Mnnn...... http://www.hardwareonline.dk/traad.aspx ... 885&fid=23
De er da LYNHURTIGe sådan en maxi vist man skal tro på alt hvad folk
skriver :cry:

Re: tuning af puch maxi motor

: tirs 30. mar 2010 23:17
af 12V
maxibent skrev:Mnnn...... http://www.hardwareonline.dk/traad.aspx ... 885&fid=23
De er da LYNHURTIGe sådan en maxi vist man skal tro på alt hvad folk
skriver :cry:
Nøj en gang "ævl".

Det her er en af de bedre:
hvor langtid virker motoren med tun ??

1.0 hk: (standard) = hvis du passer motoren holder den ca de 600000 km (mer end en standard bil)

3,5 hk: holder ca 330000 km hvis du passer den GODT

7,5 hk: holder kun omkring 130000km fordi det hele bliver slidt ned :/ meget hurtigt
De ville nok alle undre sig over deres formentlige hastigheder hvis de tog en gps med i lommen. Min Maxi løber i øvrigt 55 km/t nu, på en GPS. Vil skyde på 3-3,5 hk.

Re: tuning af puch maxi motor

: ons 31. mar 2010 07:27
af Guess who
Nogen der har prøvet denne model maxi med drejeskive :lol: :lol: :lol: :lol:

Puch Maxi Rotary inlet.

Så kunne der komme noget bundtræk :lol: :lol:
Mvh
Benny

Re: tuning af puch maxi motor

: ons 31. mar 2010 09:02
af claus olieklud
hej benny... sådan en har jeg aldrig set før - hvordan pokker nu med svinghjulet ? der er jo kun lige plads til knasten, men det er også rigeligt, bare man vil køre med batteri... er det en special motor til ungdomsskole cross eller hva`??? hilsen olieklud...

Re: tuning af puch maxi motor

: ons 31. mar 2010 09:03
af 12V
Eller en membranblok hvis man er til den slags ;)
Billede

Re: tuning af puch maxi motor

: ons 31. mar 2010 09:44
af strynboen
det var faktisk den opstilling med stor melbran ned i blokken oppe fra ,,jeg mener er den optimale tuning af en yamaha motor
det kan fint sidde hvor luftfilteret sidder..måske skal der ændres på vægen ind mod gearkassen

Re: tuning af puch maxi motor

: ons 31. mar 2010 10:43
af nielsfup
strynboen skrev:det var faktisk den opstilling med stor melbran ned i blokken oppe fra ,,jeg mener er den optimale tuning af en yamaha motor
det kan fint sidde hvor luftfilteret sidder..måske skal der ændres på vægen ind mod gearkassen
JA lige præsist.
Det er nemt. på med en DT50 cylinder og blænd indsugnings pladen nede i krumtap huset af. Så kan der komme stor membran og karburator på

Re: tuning af puch maxi motor

: ons 31. mar 2010 20:27
af Guess who
Hej Claus

Nej, jeg har heller aldrig set de motorer før til Maxi :shock: :shock:

Men mon ikke drejeventilsblokken er beregnet på at der sidde en tænding på med det lille bitte svinghjul?

mvh
Benny

Re: tuning af puch maxi motor

: tors 1. apr 2010 11:09
af strynboen
hej jeg tror slet ikke de har noget svinghjul..der monteres nok en tungere slyngkobling..med en trigger magenet..limet fast i et hul..sensoren kan saktens sidde i olie bad...og så elektronisk cdi ,,med batteri back up..men husk at pille mælke kassen af
og monter en aerodynamisk hjelm container,,ellers går den ikke over 100 kmt

Re: tuning af puch maxi motor

: fre 30. apr 2010 23:28
af claus olieklud
hejsa... så sker der lidt igen... jeg har ikke stået helt stille, men nu er der gang i den igen... vi skal jo snart være færdige... jeg har haft lidt af en opgave med at finde en dobbeltlæbet simmering ind til oliebadet... jeg har adskillige sæt at ligge, men ingen leverer den rigtige simmering imod koblingen... jeg fandt ud af at hvis man køber et luxus sæt hos vennerne ( svansen ) så får man ikke 4 simmeringe som normalt i et sæt, men kun 3... den til kickstarteren mangler... ikke destro mindre er alle 3 af dobbeltlæbe typen... det er imiddelertid tåbeligt, idet kun den ene har funktion... de har nok hørt hos svansen at det er godt, men forstår ikke hvad det handler om !!! nå men jeg fik hvad jeg søgte... jeg valgte at bruge alle 3 påtrods den imod svinghjul og den ved forkædehjul ikke er smurt fra ydersiden = yderlæben brænder af... jeg har smurt godt med fedt imellem læberne, ihåb om lang levetid tiltrods... jeg vil lige fortælle at originale simmeringe til maxi er grøn/sorte... svansens luxus simmeringe er skriggrønne - alle andre kvaliteter er sorte, men det handler om at få en dobbeltlæbet simmering ind til koblingssiden... lejerne er kun skiftet på krumtappen - de fejlede intet og var originale, men blev skiftet... på sekundær akslen er det stadig original lejer... på dem står der styer 6203 - på skf`s lejer står der kun 6203... i ved nok - styer puch... jeg kan måske godt forstå ideen med enkeltlæbet simmering imod kobling, idet skf lejet som uoriginalt er et delvis lukket leje, i modsætning til originalt lejet... det er lukket af en metalring fra begge sider, imens originallejet kun er lukket fra en side... jeg har snakket med nielsfup om det, og han mener ikke man kan tale om et absolut lukket leje... det er nærmere en beskyttelsekappe, som ikke er gastæt, imodsætning til et rigtigt lukket leje, som er lukket af en nylonkappe fra begge sider... iøvrrigt 1000 tak til fup for hans hjælp til skift af plejlstang... når vi er igang med at takke skal jeg også lige nævne frandsen som har påvirket mig til valget af extra stor kaburator, og som har været mig behjælpelig med anskaffelsen af nogle super tuningsstumper - tak tak tak... resten af knallerten er snart klar - jeg har lavet originale hjul med nyt gummi, nye skærme, forgaffel og har i det hele taget fået styr på de nødvendige stumper... næste trin er vel at samle koblingen som bliver et kapitel for sig sammen med tændningen... derefter bliver det tilpasning af cylinderen mht. finpudsning af skyllekanaler og tilpassning af indsugning... jeg har rigeligt at gøre i hverdagen idet alle bådejere gerne vil i vandet nu, men har besluttet at holde fri 4 dage optil strynøtræffet, kun for at lave knallerter... i mandags købte jeg en fed mahogni motoryarth fra `67 i god stand - det er fristende at rode med den, men jeg må vente til efter strynøtræffet... mit problem er at jeg altid finder på nye ting inden jeg er færdig med den forrige... nå, men her er lidt billeder - i skal nok få mere snart - den skulle jo gerne kunne opleves på strynø 2010... nok for i dag - vi snakkes... hilsen claus olieklud...

Re: tuning af puch maxi motor

: lør 1. maj 2010 01:41
af 12V
Lækkert arbejde... Det ser meget bekendt ud, det er ikke et år siden jeg gennemgik samme operation.

Re: tuning af puch maxi motor

: lør 1. maj 2010 09:57
af nielsfup
Hej Claus
Det ser rigtig godt ud.
Det bliver sku spenderede at høre hvordan den køre :D

Re: tuning af puch maxi motor

: lør 1. maj 2010 12:15
af strynboen
skide godt claus,,kommer du så sejlende til strynø til sensommeren..hvad maskine er der i..er den carvelle bygget..med glatte sider..ved ikke hvordan det staves,,nu er der vel ikke en volvo penta b30 bensin i den,,,så kommer du ikke ud af køge bugt,,inden bensinen slipper op :lol: :lol: :lol:

Re: tuning af puch maxi motor

: søn 2. maj 2010 00:34
af claus olieklud
strynboen skrev:skide godt claus,,kommer du så sejlende til strynø til sensommeren..hvad maskine er der i..er den carvelle bygget..med glatte sider..ved ikke hvordan det staves,,nu er der vel ikke en volvo penta b30 bensin i den,,,så kommer du ikke ud af køge bugt,,inden bensinen slipper op :lol: :lol: :lol:
hej strynbo... nej den er købt som værende aq130 = b20 motor med dobbelt indsugning... har ikke tjekket, men motoren ligner en ny - helt ren og pæn... i `67 var b20 ikke opfundet, men kun b18 = aq115 så hvis det viser sig at være en b20, er motoren ikke original !!! båden er en skilsø 28` klinkbygget mahogni på lærk... spandtene er formede lærk limtræ - det er vildt så mange stykker der går bare til een spandt... man kan sikkert ikke få en bådbygger til at lave sådan en idag, medmindre han får en million milliarder på forskud... og så alle de kobbernagler... hilsen claus olieklud...

Re: tuning af puch maxi motor

: man 3. maj 2010 14:31
af CrazyCatman
Beholdte du de originale Steyr lejer i eller valgte du at skifte dem i sidste ende?

Re: tuning af puch maxi motor

: man 3. maj 2010 23:57
af claus olieklud
hej yuri... jeg valgte at beholde originallejerne på gearakselen ( sekundær aksel ) krumtapslejerne kunne jeg sagtens havde genbrugt, men valgte at skifte til nye skf kvalitet... iøvrrigt tak for sidst - hilsen claus olieklud...

Re: tuning af puch maxi motor

: lør 8. maj 2010 22:58
af claus olieklud
hej... så er der sket lidt igen igen... billederne fortæller historien... der mangler godtnok lidt billeder af cylinder tilpasningen, men jeg kan ikke huske alt... den ene skyllekanal måtte havde slebet en støbekant af... indsugningen måtte også tilpasses lidt - speciaelt indsugningsstudsen som er planslebet så den vælter nogle grader fremover... det er af hensyn til at svømmerhuset ville gå på motorblokken, og den da ikke ville kunne spænes tæt ved cylinder - nu er der 2 mm luft under svømmerhuset og kaburatoren sidder som standart... man må ikke tro tunstumper uden videre kan monteres uden tilpasning... jeg syntes motoren ser så fin ud... jeg har været lidt over det hele... den skal snart afprøves... jeg er ikke kendt for store gearinger, men jeg har det største forkædehjul man kan få på ( 18 tands ), og mon ikke den kan køre ret stærkt så ??? måske 100 kmt - ha ha hvis man tør... hilsen olieklud...

Re: tuning af puch maxi motor

: lør 8. maj 2010 23:14
af Frandsen
hej Claus
der ser sgu godt ud
ka du nu se og få der motor på jeg vil gerne vide om jeg skal hen og bikse med noget lattergas ...skulle jo nødig ha jord af en puch :lol: :lol:
med den omhu du har lavet det kan det kun komme til at virke perfekt

Re: tuning af puch maxi motor

: søn 9. maj 2010 09:53
af strynboen
du skal nok svejse nogle hegns pæle på bagsvingeren,,og op til saddel røret..det gjorde jeg i 1981..da jeg kørte maxi med den gamle bing 17" med sidemont brøle filter