nielsfup skrev:roberthandvask skrev:hvordan kan man vide, om den gearing man sætter ind i arket, giver et bedre optræk? er det ved mindre omdr på baghjulet?
Hov denne havde jeg ikke set.
Det kan man heller ikke. Regne arket kan beregne om teoretiske topfart.
Men op den kan trække denne gearing kommer an på tuning og moment kurver.
Både og...
Jo lavere tophastighed, desto bedre optræk.
Mit bedste bud på en tommelfingerregel ift. det bedste kompromis er typisk at sigte efter følgende:
50cc: ~80km/t
60cc: ~83km/t
65cc: ~85km/t
De gennemsnitlige resultater for tuning med større boring alene, samt 8-9.000rpm i højeste gear på flad vej som absolut max., peger generelt i retning af ovenstående hastigheder. Mit udgangspunkt er grebet ud fra, hvad jeg kan huske af resultater, jeg har læst herinde, samt hvad jeg i tidens løb har oplevet med div. gearknallerter fra '70erne. Honda CD50 er undtaget, idet den generelt er en sløv padde, lige som enhver anden (for) lille, etbenet firtakter. Til gengæld har de andre betragtelige fordele.
Som tillæg har jeg registreret følgende for en 80-100kg maskine med 70-90kg fører:
0,8-1,2HK: 25-40km/t
1,5-3HK: 45-60km/t
3-4HK: 55-65km/t
4-5HK: 65-75km/t
5-5,5HK: 75-80km/t
5,8-6,3HK: 80-85km/t
6,3-7,0HK: 85-90km/t
7,5-8,0HK: 90-95km/t
9-10HK: 95-105km/t
10-13HK: 100-115km/t
14-15HK: 115-130km/t
15-18HK: 125-145km/t
20HK+: 140km/t+
Tallene overlapper selvfølgelig lidt hist og her, fordi en given ydelse kan opnås ved forskellige omdrejningstal, og HK er en beregnet værdi på baggrund af momentkurven. Afhængigt af porttimings, udstødningsdesign, karburatorstørrelse, indsugningslængde og et hav af andre variabler, er f.eks. 7HK ikke bare 7HK. Hvis motoren leverer de 7HK ved 8.000rpm og pga. potten går HELT død ved 8.200rpm, så vil en motor med 6,5HK, der først falder af trækområdet ved 9.000rpm, køre stærkere på flad vej, mens den vil tabe terræn op ad bakke.
Klassen fra ca. 12HK og opefter er baseret på rullefeltsresultater kontra tophastighedsvideoer på youtube, som det hollandske Kreidler-folk har leveret gennem de sidste 4-6 år.
En maskine med en (god) fuldkåbe vil ligge 5-15km/t højere! I hvert fald én af Kreidler-tosserne (Emilio med sin 007-kåbe) har rundet 158km/t med 80cc+ og over 22HK... I øvrigt vanvittigt, når den trods alt ikke er designet til mere end 80-90km/t!
Til sammenligning er min CZ250 Sport (totaktstwin) opgivet til ca. 17HK og render 110-130km/t på toppen afhængigt af vind og temperatur, og trods den vejer nær de 140kg er dens skyggeareal (vindmodstand) ikke vanvittigt større end de gamle knallerter. I skrap modvind må man ofte finde sig i at blive i 3. gear ved 80-90km/t!
Alt dette understreger således, at xls-dokumentet er vejledende. Fysikkens love bestemmer, ubetinget!