Side 1 af 5

CDI tændink til Yamaha

: lør 10. maj 2008 08:48
af nielsfup
Hej
Jeg sidder lige og tegner på et projekt der går ud på at erstatte knikser og kondensator med lidt elektronik.

Jeg har her på det sidste haft problemer med tændingen eller rettere justeringen, da det er skide kritisk hvis man skal op over 8000 rpm. Min erfaring er at alt over 0.3mm begrænser omdrejningtallet.

Den simple løsning er bare at erstatte tændingen med en el styring der giver tænding på samme tidspunkt hele tiden ( lige som den gamle mekaniske)
Men det ville være bedre at styringen stillede tændings tidspunktet i forhold til omdrejningstallet. Især hvis man køre tunet.

Planen er at bruge en lille hall sensor det taster på en magnet i svinghjulet. dette signal behandles af en lille mikro komputer der så justere tænd tidspunktet i for hold til omdrejningerne. Jeg vil lave det så man bare skruer det gamle af og montere det nye så man altid kan komme tilbage til det gamle.

Hvad siger i?? er det fuldstændig vanvittigt.
:roll: :shock:

Re: CDI tændink til Yamaha

: lør 10. maj 2008 09:48
af Jensmc
Den nemmeste måde at justere tændingen på med det eksisterende tændingsanlæg, er at fjerne noten så svinghjulet kan sættes i alle stillinger på krumtapkonussen. Så kan du justere platinafstanden korrekt og derefter sætte svinghjulet til den ønskede fortænding. Nogle vil mene det er tosset at fjerne noten, men den er der kun for nemheds skyld. Så tændingen er den samme hver gang svinghjulet har været af. Den gamle 3-gearede Expressmotor ZU har slet ikke plads til not i krumtapakselen. En anden fordel er måske, at hvis du har en "Sætter" vil svinghjulet muligvis ikke vride krumtappen et par hundrededele mm., da svinghjulet vil dreje en anelse videre på akselen. Måske er dette kun teoretisk, men det med noten det virker. Kører selv uden. Hvad fortændingen skal være, ved jeg ikke. Jeg kører med 1 mm. Det er den justeret til udfra Kreidler, som med 6,25PS har 0,9 i fortændng.
Tidligere har jeg tilpasset en Passola-tænding. Det virket osse rigtig godt, men det kræver en drejebænk og en ekstra tændingsplade til FS1, som skal drejes ned og tilpasses Passola-ankerpladen. En kæmpe fordel ved Passola-tændingen er, at du får en masse forlys, da lysspolen er noget kraftigere. Men den er stadig på 6 volt. Sting er jo 12 volt.
Hvis du ønsker yderligere oplysninger vedr. Passola-tænding må du sige til.
God fornøjelse!
jensmc

Re: CDI tændink til Yamaha

: lør 10. maj 2008 12:22
af Morten - Webmaster
Lyder spændende...

Du ved godt at et lign projekt er meget langt fremme i udviklingen på "fizzytalk" ikke ?

Re: CDI tændink til Yamaha

: lør 10. maj 2008 12:34
af nielsfup
Hej Jens Og Morten

Ja det med at pille noten ud er sku ikke så tosset hvis du mener den ikke skrider.
Og Morten Nej jeg har ikke set det project men det skal jeg lige se på. Det er jo ikke nødvendigt at opfinde den dybe igen.

Re: CDI tændink til Yamaha

: søn 11. maj 2008 21:43
af Kim B S
Hej. Nielsfup og Jensmc.
Det med tænding fra Passola, lyder som en god ide. Har selv kørt på Passola i 6 år tilbage i firserne, og har meget gode erfaringer med den. Der var næsten aldrig noget galt, og den var altid nem at starte, til trods for at den sidste jeg havde, nåede at køre ca. 40000km. i mens jeg havde den, jeg oplevede kun en gang, at den ikke kunne startes, det var fordi den skulle have en ny kikstarteraksel, da havde den kørt ca. 30000km. Den købte jeg som ny i 1984. :wink:
Hilsen Kim.

Re: CDI tændink til Yamaha

: søn 11. maj 2008 22:48
af strynboen
honda har i flere år kunne monteres med cdi tændings anlæg,det må nemt kunne tilpasses ankerpladen på yamaha,ved at daxshop forhandler dem,tror at kreidler var først med consensator capasitets
tændings systemer,er der en der lige kan genopfriske systemet, :?: :?:man kunne også gøre som honda -cd-50,hvor knasten er forbundet med en svingklods regulator,som fremskyder tændingstidspunktet ved høje omd.på gamle lucas mageneter fra 50"erne kan knasten stilles fra styret,så kan den lige få lidt ekstra,ved fuld gas :mrgreen:,,app noten,jeg har engang fremstillet en
forskudt not,ved at file på en ekstra bred not.den kan højest forskydes en halv not

Re: CDI tændink til Yamaha

: man 12. maj 2008 09:30
af nielsfup
Hej

Jeg tænkte at bruge denne

http://www.transmic.net/fichiers/cdi4347.pdf

Den er ikke så dum, der skal bare laves et styre kredsløb.

Problemet med systemet fra passola er at den kræver et extra magnet til trigg. Jeg vil lavet en der er nemmere at trigge fra det er allerede er i svinghjulet

Re: CDI tændink til Yamaha

: man 12. maj 2008 09:55
af strynboen
kan den skelne de 4 mageneter i svinghjulet,der er 4 nord syd,i svinghjulet,der er nok kun 2 i den anden.

Re: CDI tændink til Yamaha

: man 12. maj 2008 10:03
af nielsfup
naa ja nej
Det er nemlig lige det der er problemet.
Det bliver nok nødvendigt af lave en ekstra lille magnet der trigger systemer.
Jeg sidder og bixer med nogle hall sensore der kun trigger på nord polen men så er der jo 2 pulser på en oimdrejning og det dur ikke.

Re: CDI tændink til Yamaha

: man 12. maj 2008 10:10
af nielsfup
Der er da 4 magneter i svinghjilet ikke??.
Jeg må lige finde et svinghjul i kassen så jeg kan se.

Men jeg tror jeg vil lave en lille magnet der kan monteres i et af de huller der er i hjulet og bruge den til at trigge så kan man også flytte magneten lidt fram og tilbage for at justere grund instillingen og det kan jo gøres ude fra med det system.

Re: CDI tændink til Yamaha

: man 12. maj 2008 13:26
af nielsfup
Jeg har lige kikket på den Engelske side. Og de bruger ikke en magnet, men lys, til at lave en triggerpuls. Det gør fatisk tingene lidt nemmere.

Jeg kan være bange for at skidt kan stoppe festen. Men det er en mulighed og der kommer jo nok ikke så meget skidt derind, så hvis man maler hele indersiden af hjulet sort og klister en alu tape strimmel på så dur det sku nok.

Tænker lige lidt vidre. Måske er det ikke nødvendigt ned en komputer til at forskyde tændingen. Man kan vel nøjes med fx. 9 trin for så kan det laves men en tæller kreds til en femmer, og lidt R-C led. Det skulle jo gerne laves så de fleste kan bygge den.

Re: CDI tændink til Yamaha

: man 12. maj 2008 17:01
af strynboen
du kunne ikke bruge impulsen fra fødespolen,kan huske at man kunne købe en elek,tænding,som hed "atom",det var en lille blok som kunne skrues fast hvor platinen sad,kondensator og platin røg ud.den kunne fåes i forskelige farve,koder til div motore,havde en rød til hondaen
men den gik kun 40 mrd den,så den røg ud.skulle nok have haft en brun,til høje omd.men den var ikke variabel,men bedre end platinerne.
tror at jeg har resterne af den på opslagstavlen i værkstedet,har gemt den i 20 år,,skulle have sprattet den op,og se hvad der var inden i. :mrgreen: :shock:

Re: CDI tændink til Yamaha

: tirs 13. maj 2008 21:38
af nielsfup
Hej Igen
Så har jeg tænkt. Og programmeret lidt.
Det bliver et lille print med en singel chip processor der kan stille tændingen i 126 trin efter en tabel man selv kan ændre.
Selve tændings systemet bliver en CDI type. og ret simpel.
Planen er at lave et lille print der kan sættes imellen stikkene fra spolen og lednings nettet. Kinkser og kondensator pilles af og en lille hall sensor monteres der hvor kondensatoren sidder. denne taster på en extra magnet der monteres på en lille plade der placeres i et af de huller der er i svinghjulet. så skal der ikke bores eller laves noget om.
Jeg prøver det lige på min før jeg lægger det ud.
Vil tro det kan laves for 500 Kr med det hele

Re: CDI tændink til Yamaha

: tirs 13. maj 2008 22:46
af Morten - Webmaster
det lyder jo spændende :shock:

Re: CDI tændink til Yamaha

: ons 14. maj 2008 17:46
af strynboen
bare for at forvire,,jeg har fundet den gamle elektroniske platin løse tændings dims,,hvis du vil have den til inspiration,kan jeg sende den i et brev,du kan bare beholde den,,du kan bare sende din adr i en pm

Re: CDI tændink til Yamaha

: lør 17. maj 2008 21:24
af nielsfup
Hej Lars

Jo for en gammel el nørd som min ville det være miget interesant.

Re: CDI tændink til Yamaha

: lør 17. maj 2008 22:10
af strynboen
det er bare ok,har lukket den op,men komponenterne er camufleret
af firmaet med deres eget tryk,så de skal måles ud,for at tyde det
men det er lige noget for dig 8) 8) .der er 2 transsistor lignene dimser
den store med køleplade hedder8316-atom-1,den ligner noget triac
den lille hedder MBC 337,-25,en lille sort transistor med halvrundt hus
med hvid stribe foroven og rød forneden,så er der en lille blank fætter som måske er en diode eller kondensator,der er ingen mærker på,må nemt kunne måles ud.printet er 2 lægs så jeg kan ikke udmilbart gennemskue forbindelserne.men jeg sender den til dig ,så kan du,dissekere den,eller hvad det nu hedder :mrgreen: :mrgreen:
der ser ikke ud til at være for mere end 50 kr i den,så hvis den kan
bruges er det billigere end en ny platin

Re: CDI tændink til Yamaha

: lør 17. maj 2008 22:51
af nielsfup
Hej Igen

Ja det lydder spændene. Jeg glæder mig til at se hvad det er for en dims :P

Re: CDI tændink til Yamaha

: lør 17. maj 2008 22:53
af nielsfup

Re: CDI tændink til Yamaha

: søn 18. maj 2008 17:35
af strynboen
yes der er den jo,men der står ikke meget,men prisen er jo ok
kan huske at der var forskelige farver/varianter-rød blå brun
hvis den duer er den jo billig,men hondaen gik ikke så godt med den røde variant,den satte ud ved høje omdrejninger