Fandt denne her da jeg blev træt af defekte NGK rør
http://www.dvm.dk/ArticleView.asp?article_id=33
Tabel over tændrør med ens data i forskellige mærker
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Tabel over tændrør med ens data i forskellige mærker
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: Tabel over tændrør med ens data i forskellige mærker
Hej Morten B.
Har lige bestilt Bosch Platin Tændrør, som jeg havde gode erfaringer med i mine lidt yngere dage. så vidt jeg husker kom de frem i firserne. jeg har mest brugt dem på mine Yamaha Passolaer, og de kunne holde meget længere tid end NGK. Tændrørene, men de koster også noget mere. Men Jeg håber de stadig er lige så gode som den gang.
Hilsen Kim.
Har lige bestilt Bosch Platin Tændrør, som jeg havde gode erfaringer med i mine lidt yngere dage. så vidt jeg husker kom de frem i firserne. jeg har mest brugt dem på mine Yamaha Passolaer, og de kunne holde meget længere tid end NGK. Tændrørene, men de koster også noget mere. Men Jeg håber de stadig er lige så gode som den gang.
Hilsen Kim.
Kim B S.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Re: Tabel over tændrør med ens data i forskellige mærker
Det lyder underligt!!!
Jeg har aldrig haft problemer med NGK. Jeg har dog lige skiftet rør i min 75 `er, men det havde osse siddet i i ca. 10 år. Den kører ca. 80km/t og rørnummeret er B7HS. For mange år siden kæørte jeg med et NGK af typen B8HCS. Det ligesom rundede, så det fulgte topstykkets hvælving. Jeg ved ikke om det kan fås endnu, men det virkede godt.
Problemer med tændrøret skal måske findes andre steder. En svag gnist for eksempel. Jo svagere tænding, jo sværere er det for gnisten at slå igennem når der er kompression på knallerten. Så måske man skulle kigge på spoler etc. i stedet for. Der findes jo meget crab på markedet.
///
jensmc
Jeg har aldrig haft problemer med NGK. Jeg har dog lige skiftet rør i min 75 `er, men det havde osse siddet i i ca. 10 år. Den kører ca. 80km/t og rørnummeret er B7HS. For mange år siden kæørte jeg med et NGK af typen B8HCS. Det ligesom rundede, så det fulgte topstykkets hvælving. Jeg ved ikke om det kan fås endnu, men det virkede godt.
Problemer med tændrøret skal måske findes andre steder. En svag gnist for eksempel. Jo svagere tænding, jo sværere er det for gnisten at slå igennem når der er kompression på knallerten. Så måske man skulle kigge på spoler etc. i stedet for. Der findes jo meget crab på markedet.
///
jensmc
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4252
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Tabel over tændrør med ens data i forskellige mærker
Hej Jens,
Nu er jeg nødt til at bakke "de andre" lidt op.
NGK har lavet udmærkede tændrør i mange år, men de seneste år er kvaliteten - også i mine øjne blevet mærkbart ringere - har hørt fra autobranchen at hvis æsken er mærket "made in France" så er det HELT galt - jeg har dog aldrig set B5-6-7HS med denne mærkning
Tror gerne at du har kørt med det samme rør i 10 år. Det var jo et af dem fra dengang de duede Giv os lige en tilbagemelding sidst på sæsonen og fortæl om dit nye rør har holdt hele sommeren
Det med dårlige og uoriginale spoler synes jeg ikke rigtigt gælder her forstået således at har du problemer med gnisten, og en udskiftning af tændrøret løser problemet så er der altså "et eller andet" med det gamle rør som ikke er rigtigt
Konkret er det jeg har erfaret hovedsageligt på min "nu afdøde" Passola og på min Plasticscooter, at efter måske 2 måneders daglig kørsel (10 km pr. dag) kan knallerten godt starte og også køre op til måske 2/3 gas, men giver man fuld gas så dør den.
Problemet løses hvergang med et nyt rør, og årsagen er for mig lysende klar, nemlig overslag når tændrøret belastes...
Jeg har i øjeblikket "en bunke" Champion rør svarende til B6HS på vej hjem. Nu skal de altså afprøves
Erik
Nu er jeg nødt til at bakke "de andre" lidt op.
NGK har lavet udmærkede tændrør i mange år, men de seneste år er kvaliteten - også i mine øjne blevet mærkbart ringere - har hørt fra autobranchen at hvis æsken er mærket "made in France" så er det HELT galt - jeg har dog aldrig set B5-6-7HS med denne mærkning
Tror gerne at du har kørt med det samme rør i 10 år. Det var jo et af dem fra dengang de duede Giv os lige en tilbagemelding sidst på sæsonen og fortæl om dit nye rør har holdt hele sommeren
Det med dårlige og uoriginale spoler synes jeg ikke rigtigt gælder her forstået således at har du problemer med gnisten, og en udskiftning af tændrøret løser problemet så er der altså "et eller andet" med det gamle rør som ikke er rigtigt
Konkret er det jeg har erfaret hovedsageligt på min "nu afdøde" Passola og på min Plasticscooter, at efter måske 2 måneders daglig kørsel (10 km pr. dag) kan knallerten godt starte og også køre op til måske 2/3 gas, men giver man fuld gas så dør den.
Problemet løses hvergang med et nyt rør, og årsagen er for mig lysende klar, nemlig overslag når tændrøret belastes...
Jeg har i øjeblikket "en bunke" Champion rør svarende til B6HS på vej hjem. Nu skal de altså afprøves
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: Tabel over tændrør med ens data i forskellige mærker
Det er da muligt, at alle I har ret i jeres antagelser. Det er bare meget let at se sig blind på tændrøret. Måske er det med spoler som med alt andet nu til dags: varene er produceret til kun lige at opfylde kundens krav, for at gøre det så billigt som muligt. Dette kan jo give sig udslag på de uheldigste køretøjer. Det er rigtigt at en udskiftning med et trylleslag afhjælper problemet her og nu, men er årsagen fundet? Ja, hvis det er tændrøret.
Jeg har egenlig selv undret mig over, hvorfor jeg kører med et B7-rør. Måske mange overvurderer varmetallet på tændrøret i forhold til motorens arbejdstemperatur, men om et for koldt rør lettere kortslutter, har jeg ingen anelse om.
Jeg har en Yamaha YL1-twin jet fra 1968. Den har så svag en gnist, at jeg er nødt til at banke elektroderne sammen for at få gnist nok. Den kan ikke give en gnist på 10mm i fri luft, som der så vidt jeg husker ellers anbefales generelt på tændingsanlæg. Det ved jeg kan være vanskeligt at kontrollere på køretøjer med elektronisk tænding, da det normalt ikke anbefales ikke at lade den gniste uden mulighed for at afgive gnisten. Boxen kan fise af. Men FS1 kan sagtens chrckes.
Men jeg vil selvfølgelig medbringe et ekstra rør, hvis jeg komer til Grenå. Jeg tager ingen chancer. Det kan jo være, at I har ret.
gnist-gnist!
jensmc
Jeg har egenlig selv undret mig over, hvorfor jeg kører med et B7-rør. Måske mange overvurderer varmetallet på tændrøret i forhold til motorens arbejdstemperatur, men om et for koldt rør lettere kortslutter, har jeg ingen anelse om.
Jeg har en Yamaha YL1-twin jet fra 1968. Den har så svag en gnist, at jeg er nødt til at banke elektroderne sammen for at få gnist nok. Den kan ikke give en gnist på 10mm i fri luft, som der så vidt jeg husker ellers anbefales generelt på tændingsanlæg. Det ved jeg kan være vanskeligt at kontrollere på køretøjer med elektronisk tænding, da det normalt ikke anbefales ikke at lade den gniste uden mulighed for at afgive gnisten. Boxen kan fise af. Men FS1 kan sagtens chrckes.
Men jeg vil selvfølgelig medbringe et ekstra rør, hvis jeg komer til Grenå. Jeg tager ingen chancer. Det kan jo være, at I har ret.
gnist-gnist!
jensmc
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Tabel over tændrør med ens data i forskellige mærker
NGKs Irridium-tændrør har jeg hørt rost - men kender ingen, som selv har erfaring med dem. Er der nogen, som har prøvet det? Det koster ihvertfald rigeligt til, at det bør være godt