Tomgangs problem

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Brugeravatar
krisravn
Junior knallert
Indlæg: 79
Tilmeldt: man 2. nov 2009 14:51
Kontakt:

Tomgangs problem

Indlæg af krisravn »

Hejsa

Er det normalt at tomgangen er ved 3000-4000 omdr? Men den holder kun tomgang i et par sekunder, og så dør den, hvad kan det skyldes? Har prøvet at justere på tomgangsskruen, men der sker ikke det store, den bliver i de høje omdr. og dør uanset hvad under det 2000-3000 omdr :?
MVH
Kristian

YAMAHA FS1-K1 '76
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Tomgangs problem

Indlæg af strynboen »

hej din motor er nok utæt..et sted i indsugenings systemet,,eller din tomgangs dyse er stoppet
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Ryholl
Stor knallert
Indlæg: 164
Tilmeldt: ons 9. dec 2009 20:09
Kontakt:

Re: Tomgangs problem

Indlæg af Ryholl »

hvis den bliver hængende i høje omdr. kan det skyldes enten en manglende eller stoppet tomgangsdyse, eller så prøv at rense din kaburator 100% igennem
16 år, kæmpe fan af fs1'en
Blå Puch Maxi
Atv 200cc solgt :(
Yamaha fs1 1978 "projekt airbrush" under renovation
Rød Mobylette, vil ikke starte :(
Thumpstar road ripper 50cc, EU45knallert
Xmotos 2010
Mange reservedele haves spørg hvis du mangler noget :D http://scootergalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=66584
Højglanspolerer også
Mvh Ryholl
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3475
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Tomgangs problem

Indlæg af 12V »

Blev du færdigt med denne?
viewtopic.php?f=16&t=5346
Brugeravatar
krisravn
Junior knallert
Indlæg: 79
Tilmeldt: man 2. nov 2009 14:51
Kontakt:

Re: Tomgangs problem

Indlæg af krisravn »

Tak for svarende, men tomgangsdysen skulle helst ikke være stoppet, da jeg rensede karb. for en uge siden. men hvad skyldes det at den dør, ved omdr. under de 2-3000, også når men køre og skal fx dreje så bremser men jo ned, og hvis omdr. så kommer under dør den også???? :? :?
MVH
Kristian

YAMAHA FS1-K1 '76
Brugeravatar
krisravn
Junior knallert
Indlæg: 79
Tilmeldt: man 2. nov 2009 14:51
Kontakt:

Re: Tomgangs problem

Indlæg af krisravn »

12V skrev:Blev du færdigt med denne?
viewtopic.php?f=16&t=5346
Ja det gjorde jeg. Det var derfor jeg rensede karb. :D
MVH
Kristian

YAMAHA FS1-K1 '76
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Tomgangs problem

Indlæg af Poul-Erik A. »

Nu er det vel tomgangsskruen, du har stillet på ? Hvis det evt. var luftskruen, der var skruet udaf (mod uret) vil den opføre sig sådan som du beskriver...
Kan du forresten se igen tomgangsdysen med det blotte øje ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
krisravn
Junior knallert
Indlæg: 79
Tilmeldt: man 2. nov 2009 14:51
Kontakt:

Re: Tomgangs problem

Indlæg af krisravn »

Poul-Erik A. skrev:Nu er det vel tomgangsskruen, du har stillet på ? Hvis det evt. var luftskruen, der var skruet udaf (mod uret) vil den opføre sig sådan som du beskriver...
Kan du forresten se igen tomgangsdysen med det blotte øje ?
Ja det er jeg sikker på, der er vel pinden der stikker op, ved siden af chokeren ik? hvad mener du med at se tomgangsdysen med det blotte øje? jeg skruede den ud, som vist i guiden :?: :?:
MVH
Kristian

YAMAHA FS1-K1 '76
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Tomgangs problem

Indlæg af Poul-Erik A. »

...se igennem (undskyld stavefejlen) tomgangsdysen - i adskildt tilstand.... :wink:
Senest rettet af Poul-Erik A. tors 29. apr 2010 22:14, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
krisravn
Junior knallert
Indlæg: 79
Tilmeldt: man 2. nov 2009 14:51
Kontakt:

Re: Tomgangs problem

Indlæg af krisravn »

Når, ja det kan jeg, og jeg har blæst den igennem med luft :?
MVH
Kristian

YAMAHA FS1-K1 '76
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Tomgangs problem

Indlæg af strynboen »

han mener ,,om du kan se gennem hullet i dysen..evt sidder der noget kalk aflejring..som faktisk er gennem siktigt,,hvis man holder dysen op mod lys,,så du skal altid have en lille ståltråd,,evt fra en stål børste gennem dyserne,,men ikke mosle i gennem,,så bliver dysen for stor..bare lige gennem så du er helt sikker at den er ren..jeg er selv blevet snydt af usynligt skidt,,he he..det er ikke altid nok med trykluft
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Tomgangs problem

Indlæg af Poul-Erik A. »

OK, men er der evt. sket ændringer på motoren forinden ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
krisravn
Junior knallert
Indlæg: 79
Tilmeldt: man 2. nov 2009 14:51
Kontakt:

Re: Tomgangs problem

Indlæg af krisravn »

Nej der er ingen motor ændringer, men skal lige prøve at have dysen ud igen og se. men hvordan kan det være at den dør under 2-3000 omdr. er det normalt :?: :?:
MVH
Kristian

YAMAHA FS1-K1 '76
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Tomgangs problem

Indlæg af Poul-Erik A. »

Nej, det er ikke normal og hvis der ikke er ændret på noget andet, vil mistanken stadig falde på tomgangsdysen, der leverer benzinen i tomgang i samarbejde med luftskruen. Se evt. guiden af Nielsfup om dette...
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
krisravn
Junior knallert
Indlæg: 79
Tilmeldt: man 2. nov 2009 14:51
Kontakt:

Re: Tomgangs problem

Indlæg af krisravn »

Tak for svarende alle sammen. :D men jeg tænkte på noget helt andet, om omdr. tælleren kunne være indstillet forkert? :? :?
MVH
Kristian

YAMAHA FS1-K1 '76
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Tomgangs problem

Indlæg af Poul-Erik A. »

...øh, nogle typer omdr.tæller er både misvisende og følsomme over for spændingsvariationer - men hvis du ikke kan få den til at gå i "normal" tomgang, må der være en fejl - hvis den gik ordentlig før ?

Evt. justering af tæller foregår med plast-skruetrækker !!!!
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3475
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Tomgangs problem

Indlæg af 12V »

Altså, den skulle gerne kunne holde tomgang med 1.000 eller lidt flere omdr.

Det burde lyde ca. sådan her:
Brugeravatar
krisravn
Junior knallert
Indlæg: 79
Tilmeldt: man 2. nov 2009 14:51
Kontakt:

Re: Tomgangs problem

Indlæg af krisravn »

Ok :? men min står slet ikke i tomgang, og slet ikke som i videoen :( :( men kan det kun skyldes snavs i tomgangs dysen???
MVH
Kristian

YAMAHA FS1-K1 '76
tøffe
Gummi rocker
Indlæg: 802
Tilmeldt: tirs 7. okt 2008 08:45
Kontakt:

Re: Tomgangs problem

Indlæg af tøffe »

er du sikker på at det lille split der sidder i tomgans pinden har fobinlse med den pin i gas spjælet for ellers kan du jo skruge til du liver rigtig gammel :lol: :lol: denkan jo snyde ikke
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Tomgangs problem

Indlæg af Poul-Erik A. »

krisravn skrev:Ok :? men min står slet ikke i tomgang, og slet ikke som i videoen :( :( men kan det kun skyldes snavs i tomgangs dysen???
Efter samtlige oplysninger du har givet, kan jeg ikke se andre muligheder og det med at du har skruet den op i tomgang muliggør nemlig, at du kan få den til delvis at holdes igang med med 2-3000 rpm, p.g.a. at nålen er hævet lidt, så HOVEDdysen "føder" den delvis. Men igen - du skal med dysen i hånden kunne se et lille rundt igennem den med det blotte øje - kan du det ?
Jeg prøvede for nylig med en Honda Amigo med samme problem - og det var (også) tomgangsdysen, der var tilstoppet. :wink:
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"