Hej derude.
Jeg har jo en Passola "special" som jeg gerne vil have til at rende lidt stærkere. Er der nogen der har erfaring med at tune en Passola.
Jeg har selv kørt med en hjemmelavet indsugningstuds med en diameter på 19mm indeni og med standart 9 mm karburator og det giver den et bedre optræk men ikke det store på toppen.
Jeg overvejer at skifte karburatoren ud med en 17,5 Dell'orto eller en 19 Dell'orto Black Edition, og så smække den på den hjemmelavede indsugningsstuds. Nogen ide om hvad det vil få den til at rende?
Hvis i har andre forslag så fyr dem af, jeg tænker især på hvad man kunne gøre ang. udstødning og cylindre da der ikke rigtig fåes nogen tunudstødninger og cylindre udover 44mm til Passola.
-Simon
Passola tuning?
Passola tuning?
Yamaha Passola "special" 1983
Yamaha Passola "original" 1980
Yamaha Passola "original" 1980
Re: Passola tuning?
Hej Simon.
Der er lige et problem som man også helst skal have med. Og det er en forstørret gearing, da man jo ret hurtigt, kan få den til at køre med temmelig mange omdrejninger. Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre at få andre tandhjul, da kæde og tandhjul jo som bekendt sidder inde i motoren. Men en ting kan man gøre. og det er at sætte et større bagdæk på. I mine unge dage kørte jeg selv med et 3,50x10 bag på. Man skal bare være klar over at så stor en størrelse, går i mod støttefoden. Derfor er man så nød til at slibe et stykke af støttefoden, hvor efter man skal forstærke den, med et stykke fladjern, som svejses på, på en af siderne. Ellers bliver den meget svag.
Jeg tror 3,50x10 så vil være det største dæk du kan montere. Jeg ved ikke om det er nok. Men det er da et skridt i den rigtige retning.
Hilsen Kim.
Der er lige et problem som man også helst skal have med. Og det er en forstørret gearing, da man jo ret hurtigt, kan få den til at køre med temmelig mange omdrejninger. Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre at få andre tandhjul, da kæde og tandhjul jo som bekendt sidder inde i motoren. Men en ting kan man gøre. og det er at sætte et større bagdæk på. I mine unge dage kørte jeg selv med et 3,50x10 bag på. Man skal bare være klar over at så stor en størrelse, går i mod støttefoden. Derfor er man så nød til at slibe et stykke af støttefoden, hvor efter man skal forstærke den, med et stykke fladjern, som svejses på, på en af siderne. Ellers bliver den meget svag.
Jeg tror 3,50x10 så vil være det største dæk du kan montere. Jeg ved ikke om det er nok. Men det er da et skridt i den rigtige retning.
Hilsen Kim.
Kim B S.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Passola tuning?
hejsa... da jeg var ca 15 år, havde en af gutterne jeg rendte meget sammen med, en frisk passola... på den blev plumpen fjernet, der blev indkøbt det eneste tunsæt man kunne få dengang fra mo-parts... 43mm std. cylinder med alm stempel + en tunudstødning der er som den originale, men med tykt forrør... den kørte helt perfekt, lød sund og trak skide godt, men topfarten var nok ikke meget over 50-55 kmt... der skulle nok havde været expermenteret med en større udstødningsport, en stor kaburator og en expantionspotte... jeg tror snildt den havde kunne rende mindst 70 kmt... selv med standart gearing ( jeg tror det er umuligt at geare en passola ) hilsen claus olieklud...
Re: Passola tuning?
Ja, det med gearingen er lidt et problem, da der ikke fåes andre gearinger til Passola. Men ellers er det men bagdækket jo en meget god ide, men ved ikke hvor meget det giver på toppen jo.Kim B S skrev:Hej Simon.
Der er lige et problem som man også helst skal have med. Og det er en forstørret gearing, da man jo ret hurtigt, kan få den til at køre med temmelig mange omdrejninger. Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre at få andre tandhjul, da kæde og tandhjul jo som bekendt sidder inde i motoren. Men en ting kan man gøre. og det er at sætte et større bagdæk på. I mine unge dage kørte jeg selv med et 3,50x10 bag på. Man skal bare være klar over at så stor en størrelse, går i mod støttefoden. Derfor er man så nød til at slibe et stykke af støttefoden, hvor efter man skal forstærke den, med et stykke fladjern, som svejses på, på en af siderne. Ellers bliver den meget svag.
Jeg tror 3,50x10 så vil være det største dæk du kan montere. Jeg ved ikke om det er nok. Men det er da et skridt i den rigtige retning.
Hilsen Kim.
Jeg overvejer også at experimentere men en anden cylinder men der fås kun en til Passola, nemlig et 44mm kit. Har også godt set den udstødning der, den der ligner den originale, men jeg tror jeg vil experimentere med at tilpasse en scooter udstødning, og se hvor meget det gir.claus olieklud skrev:hejsa... da jeg var ca 15 år, havde en af gutterne jeg rendte meget sammen med, en frisk passola... på den blev plumpen fjernet, der blev indkøbt det eneste tunsæt man kunne få dengang fra mo-parts... 43mm std. cylinder med alm stempel + en tunudstødning der er som den originale, men med tykt forrør... den kørte helt perfekt, lød sund og trak skide godt, men topfarten var nok ikke meget over 50-55 kmt... der skulle nok havde været expermenteret med en større udstødningsport, en stor kaburator og en expantionspotte... jeg tror snildt den havde kunne rende mindst 70 kmt... selv med standart gearing ( jeg tror det er umuligt at geare en passola ) hilsen claus olieklud...
Yamaha Passola "special" 1983
Yamaha Passola "original" 1980
Yamaha Passola "original" 1980
Re: Passola tuning?
Hej Kvizzle.
Et 3,50x10 dæk giver ca 5-6km/t. Så det er ikke en voldsom stor gearing, men bedre ind ingenting.
Hilsen Kim.
Et 3,50x10 dæk giver ca 5-6km/t. Så det er ikke en voldsom stor gearing, men bedre ind ingenting.
Hilsen Kim.
Kim B S.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 448
- Tilmeldt: lør 1. maj 2010 14:24
- Kontakt:
Re: Passola tuning?
kør ud med yam's, kom hjem med fjams