Side 1 af 1

Vandkøl på en fs1

: søn 2. maj 2010 21:02
af fiskepeter
Så fandt jeg mit gammelt vandkøl frem fra gemmerne er der nogen der har en ide hvad det er til :?:

Det virker motoren (cylinderen) bliver ikke ret varm :mrgreen:

Re: Vandkøl på en fs1

: søn 2. maj 2010 21:23
af Reedvalve
Hej Peter

Sikke et fint sæt. Kan godt huske det fra mine unge dage. Det er beregnet til Yamaha. Mener at yamaha logoet eller at "Yamaha" står stempelt på den.

Jeg har også et vandkølet tun min kreidler. Men den er med en lille batteridrevet vandpumpe. Den er til cikulationene af vandet. Tvivler på, at det er selv cirkulerende.

Kenneth

Re: Vandkøl på en fs1

: søn 2. maj 2010 21:42
af maxibent
Faktisk behøves man ikke en vandpumpe vist man kan få tingene til at side
rigtigt det varme vand søger opad og det kolde"falder"nedad der er selvfølig
ikke så meget knald på i forhold til en pumpe der kører hele tiden,men det er
slet ikke så tosset enda,sikkert en stor hjælp på en fs1,da cylinderen i forvejen
jo har køleribber,skulle være let at lave med del fra en scooter ?.

Re: Vandkøl på en fs1

: søn 2. maj 2010 22:26
af fiskepeter
Er der nogen der muligvis har en Georg georg løsning til at lave en vandkøler af nye dele :shock:
der ville sikkert være fler der kunne bruge et sæt :wink:

Re: Vandkøl på en fs1

: søn 2. maj 2010 22:47
af bonde søren
jeg kunne helt sikkert bruge et sæt, men topstykket kan jo ikke "fuskes" (:

Re: Vandkøl på en fs1

: søn 2. maj 2010 23:44
af nielsfup
ALT kan fuskes.
Det kræver bare lidt professionelt værktøj :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Re: Vandkøl på en fs1

: man 3. maj 2010 07:59
af strynboen
det med vandpumper er en ret ny ting,,efter motorene er kommet op i ydelse,,og kølerene skal sidde under motorene,,skal der pumpe på..hvis køleren ellers kan sidde højt virker det fint..
den køler ligner meget en fra en morris mascot,,som er kortet ned

Re: Vandkøl på en fs1

: man 24. maj 2010 11:00
af Reedvalve
Her er et par billeder af min 6 gearet vandkølet Kreidler motor. Til højre ligger den batteridrevet vandpumpe. Van Veen baneracerer kørte alle med den vandpumpe (1971-1979). Cylinderen yder 14-17 hk alt afhængigt af udstødning. Karburatoren er en Bing 28 mm. Var der nogen som ville køre om kap :?: :lol: :lol: :lol:

Re: Vandkøl på en fs1

: man 24. maj 2010 11:29
af Nabo Jan
Reedvalve skrev:Her er et par billeder af min 6 gearet vandkølet Kreidler motor. Til højre ligger den batteridrevet vandpumpe. Van Veen baneracerer kørte alle med den vandpumpe (1971-1979). Cylinderen yder 14-17 hk alt afhængigt af udstødning. Karburatoren er en Bing 28 mm. Var der nogen som ville køre om kap :?: :lol: :lol: :lol:
Hej Reedvalve.
Lækkert sæt du har der og selvfølgelig med stempel inds :!: Hvorfor undrer det mig overhovedet ikke at du ligger inde med en ny 6 gears vandkølet motor :twisted:
Jeg må tilstå, jeg ER misundelig :oops:
Heeelt sikkert et lækkert sæt, kunne være vildt at prøve det :D

//Nabo Jan
Ps. kommer du forbi til Kreidler træf?

Re: Vandkøl på en fs1

: man 24. maj 2010 21:06
af 12V
Reedvalve skrev:Her er et par billeder af min 6 gearet vandkølet Kreidler motor. Til højre ligger den batteridrevet vandpumpe. Van Veen baneracerer kørte alle med den vandpumpe (1971-1979). Cylinderen yder 14-17 hk alt afhængigt af udstødning. Karburatoren er en Bing 28 mm. Var der nogen som ville køre om kap :?: :lol: :lol: :lol:

Whoa, det er sørme et lækkert kit du har der :shock: :D !

Re: Vandkøl på en fs1

: man 24. maj 2010 22:07
af Reedvalve
Hej Jan

JA...den vandkølet cylinder med stempelt styret indsugning er ekstrem sjælden. Dem til drejeventil er der mange af. Men "tomgang" på sådan drejeventil cylinder er desvære cirka 3000 omdr/min. Så den kan kun bruges til ræs. Med denne her skulle det være muligt, at køre normalt. Glæder mig til den dag når jeg får det sat på en af mine maskiner.

Jeg kan desvære ikke komme til træf i år.

Re: Vandkøl på en fs1

: ons 28. dec 2016 21:42
af Nikolaj Y
Hej.
Jeg ved godt det er en gammel tråd, men nu har jeg altså også fået monteret mit vandkøl :(y) Køleren er fra en DT125, og beslaget er halvvejs hjemmelavet, og skal sidde i stedet for den ene motorbøjle.

Jeg har ikke været ude på en længere tur, men blok lige op og ned af vejen for at teste. Og det virker sku! Slangen opad bliver varm, og den i bunden er betydelig koldere.

Nu skal jeg blot have malet bøjlen, og fundet nogle ordentlige slanger :D

Re: Vandkøl på en fs1

: ons 28. dec 2016 21:59
af Kai
Fint system der virker ganske ok under normale (tunings)forhold. Jeg har vist stadig et topstykke et sted i rodet, på min sæt sad køleren på begge motorbøjler, de var delt på midten så køleren sad som midterstykke.

Re: Vandkøl på en fs1

: tirs 3. jan 2017 17:35
af Nikolaj Y
Kai skrev:Fint system der virker ganske ok under normale (tunings)forhold. Jeg har vist stadig et topstykke et sted i rodet, på min sæt sad køleren på begge motorbøjler, de var delt på midten så køleren sad som midterstykke.
Hej Kai. Nå så er der alligevel nogle stykker derude som er i besiddelse af et vandkølet topstykke :hihi
Jeg blev blot enig med mig selv om, at køleren ville være mest effektiv hvis den sad på siden, eftersom den er ret høj og ikke særlig bred. Derudover vil den ikke dække for den smule vind, der kommer direkte ned på topstykke/cylinder :)

Jeg fik det forresten testet på vejen i går, og den virker ret godt!

Re: Vandkøl på en fs1

: tors 19. jan 2017 20:08
af fiskepeter
Fedt sæt

Re: Vandkøl på en fs1

: søn 4. jun 2017 21:36
af Nikolaj Y
Et spørgsmål til folket. Er det nødvendigt at have ekspansionsbeholder på køleren, eller kan studsen til slangen bare stoppes til? Jeg er godt klar over at vandet udvider sig, men hvor galt er det reelt på et lille system som dette? Måske der er et alternativ til en ekspansionsbeholder? :D

Mvh Nikolaj

Re: Vandkøl på en fs1

: søn 4. jun 2017 23:33
af claus olieklud
hej... vand er tungest ved 4 grader C - ved opvarmning til lige under kogepunktet udvider det sig ca 4%.
i praksis nok kun 3% da vandet i bunden af køleren og retur er koldere end resten.
nu bruger du sikkert mindst 25% kølervæske og det ændre måske en brøkdel på udvidelsen, men 3% er nok et meget godt bud.
jeg gætter på der højst er 300-400 ml på systemet - det bliver i runde tal ca 10 ml udvidelse.
desværre sidder tilgangen meget højt på din køler, ellers ville jeg sige du bare skulle lade være med at fylde helt op, og bruge toppen til udvidelse.
slangerne vil nok virke lidt som en elastik og optage nogle ml, men det er ikke helt nok - hvorfor ikke bare føre expansions slangen opad, og lade anlægget være åbent ? så kan det arbejde i slangen som expansions beholder... hvis det ikke er nok bliver der jo bare skubbet lidt ud af slange enden.

jeg undersøgte det med udvidelse sidste efterår da jeg lavede et lille ferskvands køleanlæg på min bukh 10 hk bådmotor - jeg har 2 ltr i systemet, så jeg støbte selv en lille expansions beholder.

du kunne gøre det samme hvis det bliver nødvendigt - den kunne nøjes med at være 25 ml.

ellers en lang elastisk slange som er stigende ift studsen, og proppet af i den anden ende.

her har vi masser af ideer - bare sig hvis du vil havde flere. hi hi

hilsen olieklud

Re: Vandkøl på en fs1

: man 5. jun 2017 15:55
af Nikolaj Y
claus olieklud skrev:hej... vand er tungest ved 4 grader C - ved opvarmning til lige under kogepunktet udvider det sig ca 4%.
i praksis nok kun 3% da vandet i bunden af køleren og retur er koldere end resten.
nu bruger du sikkert mindst 25% kølervæske og det ændre måske en brøkdel på udvidelsen, men 3% er nok et meget godt bud.
jeg gætter på der højst er 300-400 ml på systemet - det bliver i runde tal ca 10 ml udvidelse.
desværre sidder tilgangen meget højt på din køler, ellers ville jeg sige du bare skulle lade være med at fylde helt op, og bruge toppen til udvidelse.
slangerne vil nok virke lidt som en elastik og optage nogle ml, men det er ikke helt nok - hvorfor ikke bare føre expansions slangen opad, og lade anlægget være åbent ? så kan det arbejde i slangen som expansions beholder... hvis det ikke er nok bliver der jo bare skubbet lidt ud af slange enden.

jeg undersøgte det med udvidelse sidste efterår da jeg lavede et lille ferskvands køleanlæg på min bukh 10 hk bådmotor - jeg har 2 ltr i systemet, så jeg støbte selv en lille expansions beholder.

du kunne gøre det samme hvis det bliver nødvendigt - den kunne nøjes med at være 25 ml.

ellers en lang elastisk slange som er stigende ift studsen, og proppet af i den anden ende.

her har vi masser af ideer - bare sig hvis du vil havde flere. hi hi

hilsen olieklud
Hej Claus :D

Ud fra det du skriver, så er det jo relevant at spørge til om der er fordele ved at køre med en lukket system, frem for åbent :?: :!: Ellers en super fin forklaring du kommer med!

Re: Vandkøl på en fs1

: man 5. jun 2017 16:38
af Kai
Den type køler der..den har da indbygget ekspansionsbeholder/ plads til luft i toppen ? studsen på siden er kun et overløb.

Re: Vandkøl på en fs1

: man 5. jun 2017 18:38
af Nikolaj Y
Kai skrev:Den type køler der..den har da indbygget ekspansionsbeholder/ plads til luft i toppen ? studsen på siden er kun et overløb.
Vil det sige at jeg kan blotte den af? :)