Guide til montering af koblingen (foreløbig).

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Guide til montering af koblingen (foreløbig).

Indlæg af Morten - Webmaster »

Garanteret :lol:

Men i mine øjne gør kobberskiven præcis det samme for koblingen som den der skive gør
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Guide til montering af koblingen (foreløbig).

Indlæg af nielsfup »

Ja det er sku lidt mystisk.
Kikker man i kataloget så har de to skiver samme dimentioner 17.2*30*2 men er 2 forskellige positioner 4 og 15. Man kan ikke se om der er en kant på den ene. Men hvad så med målene.
Jeg ved det ikke. Men jeg var nød til at dreje lidt ud på min kobling før den virkede. det er 2 år siden og fandt aldrig ud af hvad der var galt.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Mikael
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: man 8. sep 2008 18:49
Kontakt:

Re: Guide til montering af koblingen (foreløbig).

Indlæg af Mikael »

Måske vi skulle dele denne tråd i hvordan det oprindeligt skulle være og hvad man kan gøre for at kompensere for div slid


Ovenstående er en rigtig god ide!
Mvh. Mikael.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Guide til montering af koblingen (foreløbig).

Indlæg af strynboen »

ja der er et problem hvis man ikke læser hele smøren,normalt vil den virke med anlm skiver,,og så er den potte ude,,,men hvis der er problemer skal man vidre i de muligheder der er beskrevet,,det er trods alt 50%af os herinde som ikke kan samle den så den virker med standasrt skiverne,,,og vi er nødt til at sætte den anden type skive i,eller dreje af knasten eller lægge schims på bøsningen,,så du kan ikke bare feje os af... :?
Senest rettet af strynboen tirs 13. jan 2009 18:58, rettet i alt 1 gang.
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Guide til montering af koblingen (foreløbig).

Indlæg af Poul-Erik A. »

Jeg sidder med en lille forsigtig teori : Kunne det tænkes, at en proffessionel reperatør - evt. i det østjydske(da det på Djursland, de er dukket op) - har specialiseret sig i afhjælpning af koblingsproblemer og derved har fået fremstillet sådanne spec.skiver - måske endda for mange år siden ?
Senest rettet af Poul-Erik A. tirs 13. jan 2009 18:56, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Guide til montering af koblingen (foreløbig).

Indlæg af strynboen »

hvis de er bløde er det en mulighed,,hvis de er hærdede,er de fabrik fremstillet,,man kan slibe dem på maskine menn,,nok ikke så udbredt..
er der nogen hvor der ikke er plads til brystskiven,,hvor broncebøsset går helt ud til enderne,,på mine er der plads til bryst skiven,,men er alle sådan
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Guide til montering af koblingen (foreløbig).

Indlæg af strynboen »

hej,,jeg fik nok skåret det for skarpt op,,vi er helt enige,det er kun hvis standart løsningen,,ikke virker,,man går vidre..der er nok ingen som har bedre bud,,ellers var de nok kommet,,så man kan roligt gøre guiden færdig..og som du har foreslået,,dele op i den efter bogen og den der kan komme til at virke,,ved forskelige manøvre..men kobberskiven har entelig ikke hele skylden,tror stadig at det er kombinationer af nye koblings huse og gamle,,koblings knaster,,der skal kun kobberskive i dem med jern hus,,op til 76"med 6 nitter i.
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Guide til montering af koblingen (foreløbig).

Indlæg af Kai »

Kan så byde ind med en kobling jeg har i den ene af mine motorer.
Koblingskålen er af jern, den er med 6 nitter, startertandhjulet bagpå sidder ikke løst
koblingsknast er den gamle type med brystbolte, og der er ikke på nogen måde plads til kobberskiven.
Den fungerer iøvrigt glimrende :-)

Hvad hører den mon så til ?
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Guide til montering af koblingen (foreløbig).

Indlæg af strynboen »

puha der er lige så mange varianter som forum medlemmer,,det er da godt at du i det mindste har en velfungerende kobling,,resten tør jeg ikke udtale mig om :roll: :lol: :D
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Guide til montering af koblingen (foreløbig).

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg mener at kunne forstå at der er tale om en fjederskive til møtrikken på bagerste primærhjul :roll: men er IKKE sikker
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Guide til montering af koblingen (foreløbig).

Indlæg af strynboen »

ja den er bare en selvlåsende skive,,tror jeg,,måske er "super" skiven fra en suzuki eller anden knallert,,siden vi ikke kan finde den,, :?: :?:
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Guide til montering af koblingen (foreløbig).

Indlæg af Morten - Webmaster »

jesper j skrev:Ikke for at blive ved med at træde i dette emne men jeg har altid gået i den tro at gammel model kobling var til og med 76 men ifølge reservedels katalog er det til og med 77 :!: jeg har også en 77 brochure med en split tegning af motoren som også viser gammel model kobling.Det vil jo så sige at ny kobling kun er til 78-79 :wink:
Du tramper da også bare løs hele tiden :lol: jeg er slet ikke sikker på at jeg snart kan tåle flere detaljer.... hver gang der dukker detaljer op i folks erindringer så betyder det at jeg skal lede på stumpemarkederne igen :lol: :lol: :roll:
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Guide til montering af koblingen (foreløbig).

Indlæg af FS1originalen »

Jeg tror ikke du skal stole for meget på salgsbrochurene Jesper. De er jo som regel lavet året før mens modellen er på prototypestadiet og jeg tvivler meget på at man har revideret detaljer som en lille ændring i koblingen på et brochurebillede...

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Henrik Fs1
Gummi rocker
Indlæg: 944
Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38
Kontakt:

Re: Guide til montering af koblingen (foreløbig).

Indlæg af Henrik Fs1 »

Har et problem, jeg skal ha´ hjælp til at løse..

Problemet er at på min nyindkøbte 73, er at den larmer meget fra motoren i tomgang.. Nå, tog olie pinden af, og kunne høre det var det store primær tandhjul der raslede.. Skildte det af, og der var 1-3mm slør i primær tandhjulet.. Der er en skive helt inde mod lejet, og så en kobber skive mellem primær tandhjulet og koblings knasten.. HJÆLP, kan ikke forstå hvad der mangles.. :( :( :( :)
Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original

// Hilsen Henrik.
Brugeravatar
Henrik Fs1
Gummi rocker
Indlæg: 944
Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38
Kontakt:

Re: Guide til montering af koblingen (foreløbig).

Indlæg af Henrik Fs1 »

Alt er iorden, også gearskifteren.. Tror det er en skive på akslen, der mangler?
Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original

// Hilsen Henrik.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Guide til montering af koblingen (foreløbig).

Indlæg af Poul-Erik A. »

[quote="Henrik Fs1"]Har et problem, jeg skal ha´ hjælp til at løse..

.. Der er en skive helt inde mod lejet, og så en kobber skive mellem primær tandhjulet og koblings knasten..[quote="Henrik Fs1"]

Hej Henrik.

Som også Johnny skriver, må der næsten ikke være slør og jeg jeg studser over, at du ikke nævner den anden trykskive(del 6) , der skal ligge op ad kobberskiven ? Mangler den evt. ? Dens tykkelse kunne godt være lig med det slør du nævner :idea:
En lille teori herfra: I det at tandhjulene er skråtskårne, vil det lille måske forsøge at "rykke" det store udad til og er der slør vil det store kunne flakke ud og ind i den ujævne tomgang, der er typisk for 2-taktere :?:
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Henrik Fs1
Gummi rocker
Indlæg: 944
Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38
Kontakt:

Re: Guide til montering af koblingen (foreløbig).

Indlæg af Henrik Fs1 »

Ja, den mangles, og det lyder virkelig som der er grus i maskineriet sådan som den flakker.. :lol: :lol: Hvor kan man købe den skive?
Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original

// Hilsen Henrik.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Guide til montering af koblingen (foreløbig).

Indlæg af Poul-Erik A. »

Jamen, så er der jo en årsag og trykskiven (10040499) fåes bl.a. hos Thansen.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Guide til montering af koblingen (foreløbig).

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg har lige et spørgsmål i denne kategori..

Jeg er ved at samle drejeventilsmotor, og der sidder 2stk 2 mm skiver og en 1,5mm messingskive. der er ca 1/10mm aksialt frigang så det skulle være ok.. det er gammel type primærhjul med løst tandhjul til kickstarterdrev.

Jeg er meget i tvivl om koblingsskålen kan vippes for meget.. man kan tage skålen og vippe lidt til siderne (pga lidt slør i afstandsrør / pasning. hvad er jeres erfaringer med dette ? vil det give støj pga tænderne på lille/stor primærhjul ikke bærer lige eller vil det ikke betyde noget ? jeg har jo godt bemærket ved tidligere renoveringer at skålene kan vippe lidt, men jeg er i tvivl om det er for meget.

Den gamle type primærhjul med løst kickstarterdrev har jo ikke så lang pasning til afstandsstykket som de nye, derfor får den jo lidt mere slør
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
subwoof
Gummi rocker
Indlæg: 733
Tilmeldt: man 23. mar 2009 22:19
Kontakt:

Re: Guide til montering af koblingen (foreløbig).

Indlæg af subwoof »

rigtigt fin guide.. jeg har heldigvis med bitter erfaring fået lært at samle det rigtigt i næsten første hug :F
men har et spg. min gearskifterakslen(den pedalen sidder på) kan skubbes måske 2mm ind og ud.. den skifter fint gear går rigtig nemt i gearkassen. ingen mislyde, men ville hørerom det var noget jeg skulle rode med når nu den blir skilt ad og malet motoren her til sommer?
MvH
Alex

Yamaha fs-1 bordeux rød. stand meget fin kun enkelte rustpletter. org= ca. 70% der bliver jævnligt sat lidt nye org. dele på :)

desværre er stellet et 1978 K1, og motor en 1978 DX, stellet er bygget som en DX med skivebrems og forgaffel
Puch maxi k rød, meget fin stand, lidt rust, til salg for billige penge evt.
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"