Side 5 af 5

Re: Yamaha Fs1 K1 78' projekt...

: søn 15. maj 2011 20:59
af strynboen
det er bare top kvalitet..og nu fik jeg set de is pinde for første gang.."i levende live"næsten..du mangler de spiraler til at sætte uden på kæblerne,,de er rigtig 70"aktige...de kunne fåes i sort hvid..og rød hvid

Re: Yamaha Fs1 K1 78' projekt...

: søn 15. maj 2011 21:57
af Tottenham
strynboen skrev:det er bare top kvalitet..og nu fik jeg set de is pinde for første gang.."i levende live"næsten..du mangler de spiraler til at sætte uden på kæblerne,,de er rigtig 70"aktige...de kunne fåes i sort hvid..og rød hvid
Ja !! På en skala fra 1 - 10 så er det suverent et stort 12 tal for begge maskiner :bravo

Re: Yamaha Fs1 K1 78' projekt...

: man 16. maj 2011 15:32
af Nikolaj Y
strynboen skrev:det er bare top kvalitet..og nu fik jeg set de is pinde for første gang.."i levende live"næsten..du mangler de spiraler til at sætte uden på kæblerne,,de er rigtig 70"aktige...de kunne fåes i sort hvid..og rød hvid
hehe, har du et billede af sådan nogle spiraler :?: så kunne det jo være jeg skulle have dem på :wink:

Re: Yamaha Fs1 K1 78' projekt...

: man 16. maj 2011 15:34
af Nikolaj Y
Tottenham skrev:
strynboen skrev:det er bare top kvalitet..og nu fik jeg set de is pinde for første gang.."i levende live"næsten..du mangler de spiraler til at sætte uden på kæblerne,,de er rigtig 70"aktige...de kunne fåes i sort hvid..og rød hvid
Ja !! På en skala fra 1 - 10 så er det suverent et stort 12 tal for begge maskiner :bravo
Takker på forbundets vegne :thunge

Re: Yamaha Fs1 K1 78' projekt...

: man 16. maj 2011 15:44
af strynboen
her...aner ikke om de fåes mere..de blev meget brugt omkring 1974..og så nav børster..de kan stadig fås..

Re: Yamaha Fs1 K1 78' projekt...

: man 16. maj 2011 15:47
af Nikolaj Y
ok, tror jeg undlader dem... :hihi de er ikke videre kønne :thunge :wink:

Re: Yamaha Fs1 K1 78' projekt...

: man 4. jun 2012 17:55
af Nikolaj Y
Yes, så er det sket lidt igen på den blå Yamaha.

Jeg havde bestemt mig for at få blåt speedometer lys (ledpære lavet af nielsfup), og dertil skal der måske senere en koso omdrejningstæller. Men det skulle jo være 12 volt hvis det blå lys skulle tænde sammentiedigt med omdrejningstælleren. Derfor skulle det er et 12 volts batteri på også. Jeg besluttede mig for at sætte den under højre sideskjold. Jeg har en bekendt som jeg tit har haft til at hjælpe mig med småting, mod lidt betaling.

Resultatet blev en rustfri holder, hvor der skal bores 3 små huller i stellet, hvorefter det skal skrues eller popnittes på :D det kostede mig kun 100 kr.. og det er bare gennemført. Udover dette fik jeg også glasblæst et speedometer hus det den, som nu senere skal have en gang neglelakfjerner for at få den rigtige overflade.

Re: Yamaha Fs1 K1 78' projekt...

: tors 21. jun 2012 09:53
af Nikolaj Y
Nå nu blev jeg endelig færdig med mit gejl :teeth2 Skriv hvad du synes.. både godt og dårligt!

Det er 12 volt batteri, hvor der er tilsluttet en sluk/tænd kontakt i de originale hul i stellet :D

Billederne er ikke særlig gode (gammelt kamera).

Ps. det er rart at have noget andre ikke har :what2 :(y)

Yamaha Fs1 K1 78' projekt...

: tors 21. jun 2012 10:19
af dalgaard
Cool ! Men går ud fra du så skal lade batteriet op manuelt ? Flot batteriboks har du selv lavet den ?

Re: Yamaha Fs1 K1 78' projekt...

: tors 21. jun 2012 10:25
af trs
Pas nu på der ikke går hul på ledningen der hvor den går gennem stellet.

Og så lige en bøvs fra en gammel torsk husk en sikring ved batteriet.

Re: Yamaha Fs1 K1 78' projekt...

: tors 21. jun 2012 10:27
af Nikolaj Y
dalgaard skrev:Cool ! Men går ud fra du så skal lade batteriet op manuelt ? Flot batteriboks har du selv lavet den ?
Ja, det skal lades op manuelt :D pæren tager ikke særlig med strøm da det er led.

Kassen er lavet af en bekendt, med design fra mig :wink: Rustfrit :what2
trs skrev:Pas nu på der ikke går hul på ledningen der hvor den går gennem stellet.

Og så lige en bøvs fra en gammel torsk husk en sikring ved batteriet.
Ja, jeg skal også have fundet noget gummi til gennemføring. Sikring? Hvorfor det? :)

Re: Yamaha Fs1 K1 78' projekt...

: tors 21. jun 2012 10:55
af kreidlerhansen
Nikolaj Y skrev:
Ja, jeg skal også have fundet noget gummi til gennemføring. Sikring? Hvorfor det? :)
Fordi selv om man garderer sig med gennemføringstyller og alt muligt andet godt, så kan der stadig blive gnavet hul på en ledning... Hellere en brændt ledning end et vedligeholdelsesfrit (indelukket!) batteri, som koger over.


Blåt lys er... ehm... ikke min smag, men det er jo moderne. Det er bare for poppet til mig, men det er et fint stykke arbejde, og jeg kan kun give points for at sætte eget præg på maskinen!

Jeg benytter forresten samme batteri på Kreidleren, og jeg trækker følgende:

Koso RPM
5 LED positionspære
15 røde LED + 2 til bagpære/nummerpladelys
Horn
1,2W instrumentlys (pis-gult)

Selv efter en måneds kørsel er batteriet stadig ladet helt op, og min ladedel af lysanlægget fungerer ikke prangende med sine 6V i tomgang/max. 13V ved 9.000rpm... vel at mærke UDEN belastning/forbrugere.

De 1,2AH fra det bette batteri bør kunne holde liv i den lille LED + Koso i noget nær flere dage, uden bøvl.

Re: Yamaha Fs1 K1 78' projekt...

: tors 21. jun 2012 11:11
af Nikolaj Y
kreidlerhansen skrev:
Nikolaj Y skrev:
Ja, jeg skal også have fundet noget gummi til gennemføring. Sikring? Hvorfor det? :)
Fordi selv om man garderer sig med gennemføringstyller og alt muligt andet godt, så kan der stadig blive gnavet hul på en ledning... Hellere en brændt ledning end et vedligeholdelsesfrit (indelukket!) batteri, som koger over.


Blåt lys er... ehm... ikke min smag, men det er jo moderne. Det er bare for poppet til mig, men det er et fint stykke arbejde, og jeg kan kun give points for at sætte eget præg på maskinen!

Jeg benytter forresten samme batteri på Kreidleren, og jeg trækker følgende:

Koso RPM
5 LED positionspære
15 røde LED + 2 til bagpære/nummerpladelys
Horn
1,2W instrumentlys (pis-gult)

Selv efter en måneds kørsel er batteriet stadig ladet helt op, og min ladedel af lysanlægget fungerer ikke prangende med sine 6V i tomgang/max. 13V ved 9.000rpm... vel at mærke UDEN belastning/forbrugere.

De 1,2AH fra det bette batteri bør kunne holde liv i den lille LED + Koso i noget nær flere dage, uden bøvl.
Ja, det er selvfølgelig rigtigt :) jeg vil lige prøve at få monteret et snarest muligt.

Jeg synes den blå farve er tilpas brian/gejl - og så matcher den også tanken :thunge

Tror du også batteriet kan køre med omdrejningstæller og blåt lys i lang tid.. også uden at den er sat til ladeanlægget - det lyder næsten for vildt :what2

Re: Yamaha Fs1 K1 78' projekt...

: tors 21. jun 2012 11:20
af kreidlerhansen
Nikolaj Y skrev: Tror du også batteriet kan køre med omdrejningstæller og blåt lys i lang tid.. også uden at den er sat til ladeanlægget - det lyder næsten for vildt :what2
Jeg prøvede at lade min anden omdrejningstæller ligge tilsluttet til batteriet i stuen fra kl10 om formiddagen til jeg kom hjem fra arbejde omkring kl23... Derpå hægtede jeg batteriet på laderen, og batteriet gik fra ~98% til 100% på mindre end et minut.

Koso oplyser noget i retning af 0,1A på deres omdrejningstællere (varierer nok mellem de enkelte modeller) og din diode snupper næppe mere end det, så lad os da sige i alt 0,2A

Det betyder, at batteriet med sine 1,2AH i hvert fald bør kunne holde liv i sagerne i seks timer, hvis ellers jeg har forstået princippet rigtigt.

Re: Yamaha Fs1 K1 78' projekt...

: tors 21. jun 2012 11:22
af Nikolaj Y
kreidlerhansen skrev:
Nikolaj Y skrev: Tror du også batteriet kan køre med omdrejningstæller og blåt lys i lang tid.. også uden at den er sat til ladeanlægget - det lyder næsten for vildt :what2
Jeg prøvede at lade min anden omdrejningstæller ligge tilsluttet til batteriet i stuen fra kl10 om formiddagen til jeg kom hjem fra arbejde omkring kl23... Derpå hægtede jeg batteriet på laderen, og batteriet gik fra ~98% til 100% på mindre end et minut.

Koso oplyser noget i retning af 0,1A på deres omdrejningstællere (varierer nok mellem de enkelte modeller) og din diode snupper næppe mere end det, så lad os da sige i alt 0,2A

Det betyder, at batteriet med sine 1,2AH i hvert fald bør kunne holde liv i sagerne i seks timer, hvis ellers jeg har forstået princippet rigtigt.
Det lyder jo ikke helt dårligt :(y) Så er det bare med at komme ud og køre :D

Har du entelig fået afprøvet den koso-omdrejningstæller :) ?

Re: Yamaha Fs1 K1 78' projekt...

: tors 21. jun 2012 11:29
af kreidlerhansen
Nikolaj Y skrev:Har du entelig fået afprøvet den koso-omdrejningstæller :) ?
Nope - så havde jeg sagt det. ;)

Re: Yamaha Fs1 K1 78' projekt...

: tors 21. jun 2012 11:35
af Nikolaj Y
kreidlerhansen skrev:
Nikolaj Y skrev:Har du entelig fået afprøvet den koso-omdrejningstæller :) ?
Nope - så havde jeg sagt det. ;)
Oki :shutup Det bliver spændende om der kommer til at virke :D

Re: Yamaha Fs1 K1 78' projekt...

: tors 21. jun 2012 12:27
af trs
Den lange: Hvorfor sikring ved batteri fordi:

Havde engang en gammel Golf 1 Gti med turbo. Der var spændingsfald ved benzinpumpen, så man monterer et hjælpe relæ tæt på pumpen, og trækker en kraftig 6# ledning frem til batteriet. Uden sikring self. Da de irer og KUN laver tummel.

Problemet er så bare når der bliver fejl på enten pumpe eller relæ... Jeg måtte ringe efter brandvæsnet, da jeg ikke lige havde en 10er stjerne gaffelnøgle i lommen til at løsne polskoen med. - Jeg blev heldivis reddet af et dårligt batteri. Så da brandvæsnet kom med blåblink og det hele var liden heldivis gået ud.
Jeg regner ikke med at være lige så heldig igen, så jeg er begyndt at bruge sikringer.

Mvh

TRS

Re: Yamaha Fs1 K1 78' projekt...

: tors 21. jun 2012 13:15
af Nikolaj Y
trs skrev:Den lange: Hvorfor sikring ved batteri fordi:

Havde engang en gammel Golf 1 Gti med turbo. Der var spændingsfald ved benzinpumpen, så man monterer et hjælpe relæ tæt på pumpen, og trækker en kraftig 6# ledning frem til batteriet. Uden sikring self. Da de irer og KUN laver tummel.

Problemet er så bare når der bliver fejl på enten pumpe eller relæ... Jeg måtte ringe efter brandvæsnet, da jeg ikke lige havde en 10er stjerne gaffelnøgle i lommen til at løsne polskoen med. - Jeg blev heldivis reddet af et dårligt batteri. Så da brandvæsnet kom med blåblink og det hele var liden heldivis gået ud.
Jeg regner ikke med at være lige så heldig igen, så jeg er begyndt at bruge sikringer.

Mvh

TRS
Okay, tak for forklaringen. Mit problem er jo også at jeg både har 6 og 12 volt på samme tid. Så hvis det 12 volt batteri får stel-forbindelse vil det gå ud i alle de 6 volt instrumenter på knallerten og kortslutte det hele :roll:

Men sikringen - hvornår vil den springe? Og hvilken side skal den monteres på? Ved + eller -? :)

Yamaha Fs1 K1 78' projekt...

: tors 21. jun 2012 23:37
af dalgaard
Altid på plus ledningen og ALTID så tæt på batteriet som muligt ! Nu er der heldigvis ikke syn hos statens bilsyn mere men puha hvor en diskussion jeg engang havde med en synsmand om placeringen af en sikring på plus ledningen til mit anlæg i den gode gamle kadett e .... Det endte med en lang belæring om strøm og et omsyn ! Efter jeg havde kortet vel sagtens 3 cm af plus ledningen til forstærkeren ! Tror ikke han havde fået f..... Ved konen det sidste år og så skulle det absolut gå ud over mig en helt almindelig mandag morgen , øv. Samme synsmand spurgte også om den var sænket ? Svaret fra mig var ja og jeg havde sænkningsattesten fra tüv med ! Hans svar efter at have kigget på de fine tüv papirer .... Ja dem vil jeg skide på hvis ikke forlygterne sidder i den rigtige højde ..... Fy for en bankebæ han var træls ! Lang historie off topic men nu fik du den ;0)