Problem med fjeder i gearkasse??

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Morten Lerche
Junior knallert
Indlæg: 34
Tilmeldt: søn 31. okt 2010 16:28
Kontakt:

Problem med fjeder i gearkasse??

Indlæg af Morten Lerche »

Hej alle!

- Jeg er 16 og har fået en rigtig fin Yamaha fs1 i gave. Jeg har kørt 1000 + km på den i løbet af sommeren og er rigtig glad for den!

Problemet: Når jeg skifter gear hopper geararmen/gearskifteren ikke på plads af sig selv. Hvad skyldes dette? - manglende olie måske?

Håber i vil svare!!

ps. har i andre gode råd mht. vedlligeholdelse og passning af bæstet?

Vi snakkes!
massye35
Junior knallert
Indlæg: 64
Tilmeldt: søn 16. maj 2010 18:13
Kontakt:

Re: Problem med fjeder i gearkasse??

Indlæg af massye35 »

hejsa kig her tror at det kan hjælpe dig
viewtopic.php?f=16&t=5812
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Problem med fjeder i gearkasse??

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej

velkommen til dig her på forum :(y) ,,,

ja det kunne godt tyde på at den fjeder som skal skubbe skifte akslen tilbage ,,, er i en eller anden form for nød ,,, nede til venstre på billedet kan du se den tap som fjederen skal side omkring,,, selve tappen kan justere hvordan skiftegaffelen sidder på skiftetromlen foroven,,, når den står i 2`n gear skal der være lige langt imellem de 2 klør som sider ned over tromlen,,,

men ellers søg i guiderne der er en om motor og koblings renovering,,, :(y)
Vedhæftede filer
yamaha 1977 DX crom (23).jpg
yamaha 1977 DX crom (23).jpg (72.35 KiB) Vist 12850 gange
Senest rettet af Yamaha FS1 50SS søn 31. okt 2010 17:41, rettet i alt 1 gang.
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
the eagle
Gummi rocker
Indlæg: 656
Tilmeldt: ons 19. nov 2008 22:06
Kontakt:

Re: Problem med fjeder i gearkasse??

Indlæg af the eagle »

mojn og velkommen til :D efter min mening er det nok den lille fjeder inde på gaer skifter som er knæget eller faldet af . så af med olie skjold og se efter :(y) men der kan jo komme andre bud fra andre her inde. :D nemlig johnny :bravo
Hilsen Eddie. The Eagle
yamaha 77 rød 99% orginal match solgt
suzuki gs 500 min kones motorcykel
yamaha xv virago 750 min cykel
Morten Lerche
Junior knallert
Indlæg: 34
Tilmeldt: søn 31. okt 2010 16:28
Kontakt:

Re: Problem med fjeder i gearkasse??

Indlæg af Morten Lerche »

Hej igen:D

tak for svarene!:D - jeg har meget lidt, hvis ingen erfaring med motormekanik, så er det noget jeg kan/burde rode mig ud i?
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Problem med fjeder i gearkasse??

Indlæg af Dewil »

Vi lever vel for at lære? nielsfup har lavet en fantastisk guide om emnet, så kan resten nok klares med forum som livline :lol:
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Problem med fjeder i gearkasse??

Indlæg af Kai »

Inden du flår hele motoren fra hinanden, så prøv lige at løsne skruerne der holder koblingsdækslet (altså det i venstre side )
Der skal ikke meget til før gearakslen går trægt i hullet i skjoldet, og så vil den ikke selv fjedre tilbage til midterstilling.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Problem med fjeder i gearkasse??

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

skriv i hvilket område du bor i ,,, så kan det være du kan få hjælp fra en af de hærdede herinde fra hvis du ikke tør selv,,,, det er aldrig en skam at bede om hjælp hvis man ikke kan selv ,,, det er der imod en skam at starte selv,,, også ødelægge noget fordi man ikke kan selv ,,, :thunge,,,,
Senest rettet af Yamaha FS1 50SS søn 31. okt 2010 21:25, rettet i alt 1 gang.
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Thoms

Re: Problem med fjeder i gearkasse??

Indlæg af Thoms »

Yamaha FS1 50SS skrev:skriv i hvilket område du bor i ,,, så kan det være du kan få hjælp fra en af de hærdede herinde fra hvis du ikke tør selv,,,, det er aldrig en skam at bede om hjælp hvis man ikke kan selv ,,, det er der imod en skam at starte selv også ødelægge noget fordi man ikke kan selv ,,, :thunge ...
Superfedt skrevet :(y) Nu kan jeg godt puste ud et par gange mere før jeg (måske en dag) går ombord i en totalrenovering af en motor :tuba
Brugeravatar
Morten O
Junior knallert
Indlæg: 81
Tilmeldt: søn 9. sep 2007 19:12
Kontakt:

Re: Problem med fjeder i gearkasse??

Indlæg af Morten O »

Hej, jeg har præcis det samme problem som Morten Lerche. Når man skifter gear går gearpedalen ikke selv tilbage til "neutral"/vandret.
Men har lige et spørgsmål, skal man have cylinder osv af før man kan få olieskjoldet af og få skiftet fjederen? Ville være rart at vide før jeg går i gang :)
Mvh. Morten Møller Olesen

Nuværende:
Yamaha FS1 K1 1978 - viewtopic.php?f=18&t=8688

Solgt:
Yamaha FS1 K1 1976 - http://www.scootergalleri.dk/galleri/84 ... gear_solgt" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Tottenham
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1908
Tilmeldt: lør 4. jul 2009 12:06
Kontakt:

Re: Problem med fjeder i gearkasse??

Indlæg af Tottenham »

Morten O skrev:Hej, jeg har præcis det samme problem som Morten Lerche. Når man skifter gear går gearpedalen ikke selv tilbage til "neutral"/vandret.
Men har lige et spørgsmål, skal man have cylinder osv af før man kan få olieskjoldet af og få skiftet fjederen? Ville være rart at vide før jeg går i gang :)
Nix , det skal du ikke,men en god ide`er at afmontere fodhviler, så er olieskjoldet lige til at pille af. Pas på pakning ikke går i stykker :(y)
Mvh. totte/
YamahaNordjylland

Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
Brugeravatar
Morten O
Junior knallert
Indlæg: 81
Tilmeldt: søn 9. sep 2007 19:12
Kontakt:

Re: Problem med fjeder i gearkasse??

Indlæg af Morten O »

Tottenham skrev:
Morten O skrev:Hej, jeg har præcis det samme problem som Morten Lerche. Når man skifter gear går gearpedalen ikke selv tilbage til "neutral"/vandret.
Men har lige et spørgsmål, skal man have cylinder osv af før man kan få olieskjoldet af og få skiftet fjederen? Ville være rart at vide før jeg går i gang :)
Nix , det skal du ikke,men en god ide`er at afmontere fodhviler, så er olieskjoldet lige til at pille af. Pas på pakning ikke går i stykker :(y)
Okay, men vil det sige at jeg faktisk heller ikke behøves at pille motoren af, eller skal den af? :whew
Mvh. Morten Møller Olesen

Nuværende:
Yamaha FS1 K1 1978 - viewtopic.php?f=18&t=8688

Solgt:
Yamaha FS1 K1 1976 - http://www.scootergalleri.dk/galleri/84 ... gear_solgt" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Tottenham
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1908
Tilmeldt: lør 4. jul 2009 12:06
Kontakt:

Re: Problem med fjeder i gearkasse??

Indlæg af Tottenham »

Morten O skrev:
Tottenham skrev:
Morten O skrev:Hej, jeg har præcis det samme problem som Morten Lerche. Når man skifter gear går gearpedalen ikke selv tilbage til "neutral"/vandret.
Men har lige et spørgsmål, skal man have cylinder osv af før man kan få olieskjoldet af og få skiftet fjederen? Ville være rart at vide før jeg går i gang :)
Nix , det skal du ikke,men en god ide`er at afmontere fodhviler, så er olieskjoldet lige til at pille af. Pas på pakning ikke går i stykker :(y)
Okay, men vil det sige at jeg faktisk heller ikke behøves at pille motoren af, eller skal den af? :whew
Nix . I første omgang ikke, hvis bare ikke der er andet galt :(y)
Mvh. totte/
YamahaNordjylland

Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
Brugeravatar
Morten O
Junior knallert
Indlæg: 81
Tilmeldt: søn 9. sep 2007 19:12
Kontakt:

Re: Problem med fjeder i gearkasse??

Indlæg af Morten O »

Tottenham skrev:
Morten O skrev:
Tottenham skrev:
Morten O skrev:Hej, jeg har præcis det samme problem som Morten Lerche. Når man skifter gear går gearpedalen ikke selv tilbage til "neutral"/vandret.
Men har lige et spørgsmål, skal man have cylinder osv af før man kan få olieskjoldet af og få skiftet fjederen? Ville være rart at vide før jeg går i gang :)
Nix , det skal du ikke,men en god ide`er at afmontere fodhviler, så er olieskjoldet lige til at pille af. Pas på pakning ikke går i stykker :(y)
Okay, men vil det sige at jeg faktisk heller ikke behøves at pille motoren af, eller skal den af? :whew
Nix . I første omgang ikke, hvis bare ikke der er andet galt :(y)
Det lyder godt, det var jeg nemlig lidt ræd for. Jeg bliver nok nødt til det før eller siden, men håbede på at det ikke var nødvendigt ved det her. :D Og ja, håber sørme ikke der er andet galt, men nu må vi se. Jeg kigger nok først på det engang når det bliver lidt varmere, det er jo ikke til at holde ud at stå ude i et koldt værksted i disse dage, selvom det er blevet forår, og man havde håbet på det var blevet lidt varmere. :(y)
Mvh. Morten Møller Olesen

Nuværende:
Yamaha FS1 K1 1978 - viewtopic.php?f=18&t=8688

Solgt:
Yamaha FS1 K1 1976 - http://www.scootergalleri.dk/galleri/84 ... gear_solgt" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Tottenham
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1908
Tilmeldt: lør 4. jul 2009 12:06
Kontakt:

Re: Problem med fjeder i gearkasse??

Indlæg af Tottenham »

Morten O skrev:
Tottenham skrev:
Morten O skrev:
Tottenham skrev:
Morten O skrev:Hej, jeg har præcis det samme problem som Morten Lerche. Når man skifter gear går gearpedalen ikke selv tilbage til "neutral"/vandret.
Men har lige et spørgsmål, skal man have cylinder osv af før man kan få olieskjoldet af og få skiftet fjederen? Ville være rart at vide før jeg går i gang :)
Nix , det skal du ikke,men en god ide`er at afmontere fodhviler, så er olieskjoldet lige til at pille af. Pas på pakning ikke går i stykker :(y)
Okay, men vil det sige at jeg faktisk heller ikke behøves at pille motoren af, eller skal den af? :whew
Nix . I første omgang ikke, hvis bare ikke der er andet galt :(y)
Det lyder godt, det var jeg nemlig lidt ræd for. Jeg bliver nok nødt til det før eller siden, men håbede på at det ikke var nødvendigt ved det her. :D Og ja, håber sørme ikke der er andet galt, men nu må vi se. Jeg kigger nok først på det engang når det bliver lidt varmere, det er jo ikke til at holde ud at stå ude i et koldt værksted i disse dage, selvom det er blevet forår, og man havde håbet på det var blevet lidt varmere. :(y)
For at afmontere en motor tager ca 10 min for en der har prøvet det før. Så bare klø på ! du lærer en masse ved det HUsk at afmontere stikket til motor i batterikassen. hvis du tager mod til det:(y)
Mvh. totte/
YamahaNordjylland

Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
Brugeravatar
Morten O
Junior knallert
Indlæg: 81
Tilmeldt: søn 9. sep 2007 19:12
Kontakt:

Re: Problem med fjeder i gearkasse??

Indlæg af Morten O »

Tottenham skrev:
Morten O skrev:
Tottenham skrev:
Morten O skrev:
Tottenham skrev:
Morten O skrev:Hej, jeg har præcis det samme problem som Morten Lerche. Når man skifter gear går gearpedalen ikke selv tilbage til "neutral"/vandret.
Men har lige et spørgsmål, skal man have cylinder osv af før man kan få olieskjoldet af og få skiftet fjederen? Ville være rart at vide før jeg går i gang :)
Nix , det skal du ikke,men en god ide`er at afmontere fodhviler, så er olieskjoldet lige til at pille af. Pas på pakning ikke går i stykker :(y)
Okay, men vil det sige at jeg faktisk heller ikke behøves at pille motoren af, eller skal den af? :whew
Nix . I første omgang ikke, hvis bare ikke der er andet galt :(y)
Det lyder godt, det var jeg nemlig lidt ræd for. Jeg bliver nok nødt til det før eller siden, men håbede på at det ikke var nødvendigt ved det her. :D Og ja, håber sørme ikke der er andet galt, men nu må vi se. Jeg kigger nok først på det engang når det bliver lidt varmere, det er jo ikke til at holde ud at stå ude i et koldt værksted i disse dage, selvom det er blevet forår, og man havde håbet på det var blevet lidt varmere. :(y)
For at afmontere en motor tager ca 10 min for en der har prøvet det før. Så bare klø på ! du lærer en masse ved det HUsk at afmontere stikket til motor i batterikassen. hvis du tager mod til det:(y)
I denne omgang tror jeg at lader den sidde på, men engang til sommer når jeg har mere tid og det er varmere, kan det være at den får en større tur :thunge Men tak for hjælpen, rart med nogle professionelle råd til en ung knejt som mig :(y)
Mvh. Morten Møller Olesen

Nuværende:
Yamaha FS1 K1 1978 - viewtopic.php?f=18&t=8688

Solgt:
Yamaha FS1 K1 1976 - http://www.scootergalleri.dk/galleri/84 ... gear_solgt" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Problem med fjeder i gearkasse??

Indlæg af FS1originalen »

Du skal til gengæld have koblingen af for at komme ind til skiftearmen/fjederen.

Hvis du selv har mod på projektet så synes jeg du skal låne min nøgle til at holde koblingen fast når den skal løsnes/spændes. Vi skulle jo helst ikke have "endnu en knækket koblingsskål".
Jeg arbejder i Hasselager og kan tage den med på arb. hvis du kan hente den der.
Og ellers vil jeg gerne hjælpe dig...

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Problem med fjeder i gearkasse??

Indlæg af claus olieklud »

hej... jeg vil mene at man helt overså kai`s bud på problemet... jeg har da oplevet at gearakslen gik trægt i koblingsskjoldet, så returfjederen ikke kunne overvinde modstanden... lidt rust eller ir kan gøre at problemet opstår... nemt at løse med et stykke sandpapir og lidt olie... hilsen claus olieklud...
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Problem med fjeder i gearkasse??

Indlæg af FS1originalen »

Det har du helt ret i Claus.
Men det er samme øvelse der skal til mht. adskillelse!

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Morten O
Junior knallert
Indlæg: 81
Tilmeldt: søn 9. sep 2007 19:12
Kontakt:

Re: Problem med fjeder i gearkasse??

Indlæg af Morten O »

FS1Originalen, mange tak fordi du er hjælpsom! Det sætter jeg pris på :bravo
MEN fulgte Kai's råd og kiggede på mit koblingsskjold. Det viste sig at der sad en original 8 mm skrue øverst, som var spændt RIGTIG meget, der var endda også lavet gevind i koblingsskjoldet! :whew :whew :whew
Jeg tog koblingsskjoldet af og prøvede at sætte gearpedalen på igen og så virkede de fint, den gik selv tilbage i "neutral"/vandret stilling. Der var altså ikke noget galt med fjederen! :D DEJLIGT!
Derefter bare på med skjoldet igen, også ikke stramme den øverste skrue så meget som før, og nu virker det som det skal.

Så tak for råddet Kai! Opfordrer alle andre der havde samme problem som mig, lige at gøre dette inden de skiller motoren ad :thunge :thunge
Mvh. Morten Møller Olesen

Nuværende:
Yamaha FS1 K1 1978 - viewtopic.php?f=18&t=8688

Solgt:
Yamaha FS1 K1 1976 - http://www.scootergalleri.dk/galleri/84 ... gear_solgt" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"