Speedometersnekke

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Brugeravatar
Stange
Stor knallert
Indlæg: 160
Tilmeldt: tors 15. okt 2009 10:18
Kontakt:

Speedometersnekke

Indlæg af Stange »

Hej derude mit speedometer holdt op med at virke for et par dage siden og har derefter taget kablet af nede ved snekket og smidt en boremaskine for enden og drejet den rundt og der virker speedometeret, så satser på at problemet ligger i snekket. Men er der en normal fejl ved snekkerne efter et hvis antal km, eller skal jeg bare udskifte den.
Og så mit næste spørgsmål, kan jeg få det andre steder end thansen for har efterhånden virkelig dårlig erfaring med sådanne bevægelige dele derfra. For kan ikke finde det inde på fs1 shoppen-
Håber snart jeg kan få renoveret min 76 DX´er.
Mangler original bagsvinger
76 DX sideskjolde
76 DX Tank
Sæde
og baglygte
Ellers skal der laves lidt rust ved bagsvingeren der er et enkelt hul ved, bagskærms beslagene og der skal svejses et enkelt beslag på.
Og så selvfølgelig få dele malet og polere diverse dele op.
Og så enten også lige have 2 nye fælge :D

Regner med at det er et langtidsprojekt når jeg engang får en læreplads og en bil at transportere mig rundt på :D
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Speedometersnekke

Indlæg af Kai »

Tromle eller med skivebremse ?

Begge 2 kan skilles ad og renses og smøres, som regel er det skidt og snavs der forhindrer snekken i at køre rundt, og på DX'en går det så ud over medbringeren (skiven med de 2 tapper på)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Stange
Stor knallert
Indlæg: 160
Tilmeldt: tors 15. okt 2009 10:18
Kontakt:

Re: Speedometersnekke

Indlæg af Stange »

Hej Kai jeg er så heldig at det er en DX. Så du mener bare at jeg i første omgang skal tage og rense den og så ellers smøre den en gang?
Håber snart jeg kan få renoveret min 76 DX´er.
Mangler original bagsvinger
76 DX sideskjolde
76 DX Tank
Sæde
og baglygte
Ellers skal der laves lidt rust ved bagsvingeren der er et enkelt hul ved, bagskærms beslagene og der skal svejses et enkelt beslag på.
Og så selvfølgelig få dele malet og polere diverse dele op.
Og så enten også lige have 2 nye fælge :D

Regner med at det er et langtidsprojekt når jeg engang får en læreplads og en bil at transportere mig rundt på :D
Brugeravatar
Stange
Stor knallert
Indlæg: 160
Tilmeldt: tors 15. okt 2009 10:18
Kontakt:

Re: Speedometersnekke

Indlæg af Stange »

Kan det også tyde på at det bare er skidt og snavs når den en gang i mellem har villet vise hastigheden(måske 3 gange ud af 20)
Håber snart jeg kan få renoveret min 76 DX´er.
Mangler original bagsvinger
76 DX sideskjolde
76 DX Tank
Sæde
og baglygte
Ellers skal der laves lidt rust ved bagsvingeren der er et enkelt hul ved, bagskærms beslagene og der skal svejses et enkelt beslag på.
Og så selvfølgelig få dele malet og polere diverse dele op.
Og så enten også lige have 2 nye fælge :D

Regner med at det er et langtidsprojekt når jeg engang får en læreplads og en bil at transportere mig rundt på :D
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Speedometersnekke

Indlæg af Kai »

Hvis speedoet ellers virker hver gang med boremaskinen på kablet, så er er fejlen i speedodrevet. Det kan være det bare er ringen der er ude af facon, så får den kun fat engang imellem.
Den kan også hoppe ud af de 2 hakker i hjulnavet hvis simmeringen og stålskiven ikke er helt på plads.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Stange
Stor knallert
Indlæg: 160
Tilmeldt: tors 15. okt 2009 10:18
Kontakt:

Re: Speedometersnekke

Indlæg af Stange »

Okay tager en kigger i weekenden
Håber snart jeg kan få renoveret min 76 DX´er.
Mangler original bagsvinger
76 DX sideskjolde
76 DX Tank
Sæde
og baglygte
Ellers skal der laves lidt rust ved bagsvingeren der er et enkelt hul ved, bagskærms beslagene og der skal svejses et enkelt beslag på.
Og så selvfølgelig få dele malet og polere diverse dele op.
Og så enten også lige have 2 nye fælge :D

Regner med at det er et langtidsprojekt når jeg engang får en læreplads og en bil at transportere mig rundt på :D
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Speedometersnekke

Indlæg af Kim B S »

Hej Stange.
Stålskiven med de to tapper, som skal gå ind i speedometerdrevet, kan også være slidt så tapperne ikke kan nå langt nok ind i speedometerdrevet. :wink: Det har jeg oplevet med min egen DXer. :wink: Den gang havde Benny sådan en til små penge. :(y)
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Stange
Stor knallert
Indlæg: 160
Tilmeldt: tors 15. okt 2009 10:18
Kontakt:

Re: Speedometersnekke

Indlæg af Stange »

Hej Kim BS tak for tippet tager som sagt en kigger på det i weekenden og hvis jeg ikke lige kan se fejlen, kan jeg altid lægge billeder ind til i kloge mennesker :teeth2
Håber snart jeg kan få renoveret min 76 DX´er.
Mangler original bagsvinger
76 DX sideskjolde
76 DX Tank
Sæde
og baglygte
Ellers skal der laves lidt rust ved bagsvingeren der er et enkelt hul ved, bagskærms beslagene og der skal svejses et enkelt beslag på.
Og så selvfølgelig få dele malet og polere diverse dele op.
Og så enten også lige have 2 nye fælge :D

Regner med at det er et langtidsprojekt når jeg engang får en læreplads og en bil at transportere mig rundt på :D
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: Speedometersnekke

Indlæg af CrazyCatman »

Kai skrev:Tromle eller med skivebremse ?

Begge 2 kan skilles ad og renses og smøres, som regel er det skidt og snavs der forhindrer snekken i at køre rundt, og på DX'en går det så ud over medbringeren (skiven med de 2 tapper på)
Jubii! Mange tak for den information; jeg går ud fra det også kan bruges på en Puch Maxi, da speedometeret på min 1985 Puch Maxi-1KL også pludselig stoppede med at fungere - speedometeret fungerer fint når man bare drejer på kablet og kablet fungere også i speedometeret - så tænkte det også er snekket her.

Jeg prøver at få det skildt og renset. Tak for tippet :-)
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Speedometersnekke

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej

det gøres sådan her ,,, men se lige efter evt kratter på tænderne,,, på snekke ( den Kablet går i ) og tandhjulet det kan også give lidt forstyrelser på visningen i speedometeret evt kan det stå helt stille også vrides den plade / ring med de 2 tappe skæv,,,, de 2 tappe er dem som driver drevet,,, så der skal være nul kratter i tandhjul / snekke ,,, så vil det ikke dreje rundt,,, ligmed de ødelagte tapper,,, og er specielt et kæmpe problem med de unævliges DX drev,,,, også den obligatoriske fejl 40 ,,, at man ikke får tapperne rigtigt ind i selve fornavet,,, der er 2 fordybninger som tapperne skal ned i,,,, og pas på at den mellemlægs skive som sidder mellem speedometerdrevets center og lejet i navet,,, ikke er hverken for tyk eller tynd,,, for tynd ,,, så kan du ikke drejehjulet når det er spændt sammen,,, og for tyk så får tapperne ikke nok fat i navet,,, og få nu sat semmiringen / pakdåsen rigtigt,,, så den holder fedtet inde i drevet,,, god fornøjelse :(y) ,,,,,
Vedhæftede filer
yamaha 1977 DX crom (38).jpg
yamaha 1977 DX crom (38).jpg (67.84 KiB) Vist 8706 gange
yamaha 1977 DX crom (39).jpg
yamaha 1977 DX crom (39).jpg (61.16 KiB) Vist 8706 gange
yamaha 1977 DX crom (37).jpg
yamaha 1977 DX crom (37).jpg (36.9 KiB) Vist 8706 gange
yamaha 1977 DX crom (36).jpg
yamaha 1977 DX crom (36).jpg (51.1 KiB) Vist 8706 gange
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Stange
Stor knallert
Indlæg: 160
Tilmeldt: tors 15. okt 2009 10:18
Kontakt:

Re: Speedometersnekke

Indlæg af Stange »

Yamaha FS1 50SS Tak for hjælpen, men tager og kigger på det når det er jeg ikke skal nogen steder inden for 12 timer :D Og hvis ikke det er at problemet ligger i snekket, sker der jo ikke noget ved at skilde og rense/smøre systemerne en gang imellem :D
Håber snart jeg kan få renoveret min 76 DX´er.
Mangler original bagsvinger
76 DX sideskjolde
76 DX Tank
Sæde
og baglygte
Ellers skal der laves lidt rust ved bagsvingeren der er et enkelt hul ved, bagskærms beslagene og der skal svejses et enkelt beslag på.
Og så selvfølgelig få dele malet og polere diverse dele op.
Og så enten også lige have 2 nye fælge :D

Regner med at det er et langtidsprojekt når jeg engang får en læreplads og en bil at transportere mig rundt på :D
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Speedometersnekke

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Stange skrev:Yamaha FS1 50SS Tak for hjælpen, men tager og kigger på det når det er jeg ikke skal nogen steder inden for 12 timer :D Og hvis ikke det er at problemet ligger i snekket, sker der jo ikke noget ved at skilde og rense/smøre systemerne en gang imellem :D
velbekomme ,,, en anden observation er at nogen af de kopi kabler der købes kan være en anelse forkorte i den firkant som går i drevet på snekken og i drevet oppe i speedometeret så det ikke får ordentligt fat i drevene,,, men virker når man prøver med bore maskinen fordi man så skubber kablet op i speedometeret igen :whew ,,, behøver jeg at skrive hvor de kabler kommer fra :inbottle ,,,, eller kan i selv gætte butikken,,, :mrgreen: :whew ,,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Stange
Stor knallert
Indlæg: 160
Tilmeldt: tors 15. okt 2009 10:18
Kontakt:

Re: Speedometersnekke

Indlæg af Stange »

Yamaha FS1 50SS NEEEEEEEEEJ DET MENER DU IKKE VEL :D :thunge
Håber snart jeg kan få renoveret min 76 DX´er.
Mangler original bagsvinger
76 DX sideskjolde
76 DX Tank
Sæde
og baglygte
Ellers skal der laves lidt rust ved bagsvingeren der er et enkelt hul ved, bagskærms beslagene og der skal svejses et enkelt beslag på.
Og så selvfølgelig få dele malet og polere diverse dele op.
Og så enten også lige have 2 nye fælge :D

Regner med at det er et langtidsprojekt når jeg engang får en læreplads og en bil at transportere mig rundt på :D
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Speedometersnekke

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Stange skrev:Yamaha FS1 50SS NEEEEEEEEEJ DET MENER DU IKKE VEL :D :thunge


Joda de kommer fra fy hansens ,,, et kabel uanset om det er kobling til DX el K1 eller håndbremse ,,, samt speedometer til DX el. K1,,, et kabel fra den butik som der passer 100% er næsten svære at få fat i inden det er at vinde i lotto ,,, køb 200 stk og du er heldig hvis et af dem passer korrekt i wiren indei og yderkappe for den sags skyld :whew ,,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Speedometersnekke

Indlæg af Dewil »

T-Hansen .... så er du godt nok oppe at køre???
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"