SAE 40W10 gearolie??

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Morten Lerche
Junior knallert
Indlæg: 34
Tilmeldt: søn 31. okt 2010 16:28
Kontakt:

SAE 40W10 gearolie??

Indlæg af Morten Lerche »

Hej folkens kan jeg bruge SAE 40W10 gearolie til min Yamaha fs1 79`?

Påforhånd tak
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: SAE 40W10 gearolie??

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Morten Lerche skrev:Hej folkens kan jeg bruge SAE 40W10 gearolie til min Yamaha fs1 79`?

Påforhånd tak
jeg ville nu fortrække en ren SAE 30 olie det samme du bruger til plæne klippere,,,, der må ikke være for mange kunstige glide midler / friktions nedsættende stoffer i,,, når du har en våd kobling som på yamaha,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Morten Lerche
Junior knallert
Indlæg: 34
Tilmeldt: søn 31. okt 2010 16:28
Kontakt:

Re: SAE 40W10 gearolie??

Indlæg af Morten Lerche »

Okay.

Så må jeg jo anskaffe mig sådan en dunk.
Hvor kan de købes henne?

Hvordan og hvor ofte man jeg skift olien?
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: SAE 40W10 gearolie??

Indlæg af Dewil »

Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Morten Lerche
Junior knallert
Indlæg: 34
Tilmeldt: søn 31. okt 2010 16:28
Kontakt:

Re: SAE 40W10 gearolie??

Indlæg af Morten Lerche »

Dewil skrev:Det her er den helt rigtige: http://www.castrolshop.dk/shop/castrol- ... -187p.html :D
Den er godt nok dyr! :what2
- Men det er vel det, det koster??
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: SAE 40W10 gearolie??

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Morten Lerche skrev:Okay.

Så må jeg jo anskaffe mig sådan en dunk.
Hvor kan de købes henne?

Hvordan og hvor ofte man jeg skift olien?
du kan få olien hos en som sælger plæne klippere og også i de fleste bygge markeder,,, men se lige den manual her,,,
side 25 og side 33 der står det du efter spørger :(y)

viewtopic.php?f=21&t=3407
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: SAE 40W10 gearolie??

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Morten Lerche skrev:
Dewil skrev:Det her er den helt rigtige: http://www.castrolshop.dk/shop/castrol- ... -187p.html :D
Den er godt nok dyr! :what2
- Men det er vel det, det koster??
bygge markederne har det i 1,2 liters til ca 70 kr vil jeg tro ,,, en dunk hos dem plejer at være afstemt til et olie skift på en havetraktor,,, lig 2 x på en yamaha
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: SAE 40W10 gearolie??

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

NOPE,,, Johannes brug nu den rene SAE 30 Yamaha selv anbefaler :D
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: SAE 40W10 gearolie??

Indlæg af nielsfup »

Hej
Med hensyn til skifte intervallet foreskriver Yamaha:

Ny motor:
efter 500Km
og igen ved 1500Km
Og igen ved 3000Km

Derefter for vær 3000Km
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: SAE 40W10 gearolie??

Indlæg af FS1originalen »

Selv om at jeg ikke er meget for at anbefale den butik, så synes jeg nu alligevel denne skal nævnes:

http://www.thansen.dk/product.asp?c=448 ... 1388086073

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: SAE 40W10 gearolie??

Indlæg af strynboen »

her er datablad,,,jeg ville nok købe den fra taivansen,,,da prisen er ca det samme som 30 olien,,som også er fin nok

tak til johnny for arbejdet med at scanne hele manualen..det har været et stort arbejde...nu kan vi tage små bidder og lægge ud ...som i dette tilfælde..

ps den castrol er ikke til våde koblinger..det er det vigtigeste ved yamaha olie..
Vedhæftede filer
Yamaha%20FS1%20ovners%20manual%20(36)%20(Medium).jpg
Yamaha%20FS1%20ovners%20manual%20(36)%20(Medium).jpg (43.89 KiB) Vist 10855 gange
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: SAE 40W10 gearolie??

Indlæg af Kim B S »

Hej Morten Lerche.
Jem & fix har en plæneklipperolie til 29,95 kr. for en liter. Og den er hel fin til en FS1 motor. :BALLOONS
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: SAE 40W10 gearolie??

Indlæg af Dewil »

Grunden til at jeg havnede i det produkt, var såmænd at jeg kikkede i min barndoms-bibel og der stod SAE 30 eller SAE 20W50 og den havde castrol butikken. Men det er nok rigtigt at jeg har et produkt der leverer mere end nødvendigt :lol: Jeg skal jo ikke til hverken Afrika eller Nordpolen :lol: :lol: Men det ved Yamaha´n jo ikk
Vedhæftede filer
Haynes side 11 [1280x768].jpg
Haynes side 11 [1280x768].jpg (112.81 KiB) Vist 10829 gange
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: SAE 40W10 gearolie??

Indlæg af strynboen »

i gamle dage var der sjældent olie i gearkassen,,men en blanding af vand og bensin og noget sort slidmatriale fra koblingen..
men derfor ser vi nok de slidte bøs i gear akslerne,,men de har jo kørt i 30 år,,så olien er ikke kritisk,,,det er jo bare en billig drenge knallert..som skal smides ud når man blev 18 år...når nej...de er en samler objekt som handles til 10 gange nyprisen..
og vi kun hælder den bedste og dyreste olie på..ja der er sket meget med os de sidste 20 år...det er nok alderen som trykker
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: SAE 40W10 gearolie??

Indlæg af nielsfup »

:D :D :D :D
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Henrik Fs1
Gummi rocker
Indlæg: 944
Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38
Kontakt:

Re: SAE 40W10 gearolie??

Indlæg af Henrik Fs1 »

Nu bliver jeg nok kastet på bålet.. men jeg er begyndt at bruge olie til manuel gearkasser, 75/90w eller 80/90, af den grund jeg hader at høre på en hylende kobling, og med den noget tykkere olie er næsten væk.. :(y) Men i mener nok det er bare en måde at slippe let uden om at renover primærtandhjul og det på krumtappen, men det er nu det jeg har gjort.. :hihi Castrol anbefaler det faktisk til ældre motorcykler der har kobling fedteri. :inbottle
Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original

// Hilsen Henrik.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: SAE 40W10 gearolie??

Indlæg af Morten - Webmaster »

FS1originalen skrev:Selv om at jeg ikke er meget for at anbefale den butik, så synes jeg nu alligevel denne skal nævnes:

http://www.thansen.dk/product.asp?c=448 ... 1388086073

Erik
Hej Erik, har du læst hvad det egentligt er for en olie ? står det på bagsiden ? jeg mener, bare fordi thansen skriver det er til yamaha så kan det ligesågodt være batteri syre som det kan være olie... hvis de altså følger deres sædvanlige niveau for mis-information :hihi
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: SAE 40W10 gearolie??

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

strynboen skrev:i gamle dage var der sjældent olie i gearkassen,,men en blanding af vand og bensin og noget sort slidmatriale fra koblingen..
men derfor ser vi nok de slidte bøs i gear akslerne,,men de har jo kørt i 30 år,,så olien er ikke kritisk,,,det er jo bare en billig drenge knallert..som skal smides ud når man blev 18 år...når nej...de er en samler objekt som handles til 10 gange nyprisen..
og vi kun hælder den bedste og dyreste olie på..ja der er sket meget med os de sidste 20 år...det er nok alderen som trykker
Mjae og dengang var de heller ikke skruet sammen med plov bolte med tom`s gevind møbelskruer til spånplade og stål tråd og rustne søm,,,, lige som indholdet i blokken var tandhjul og den slags smurt med olie,,, nu er indholdet metal spåner fra den rest tandhjul som er tilbage,,, og smøremidlerne er hønsefjer og halm samt, ral fra gårdspladsen og er der en smule vædske derinde,,, så er det noget ru hvidt fedtet stads som ligger halv stift i bunden ,,, hvis der ikke er slået hul i bunden af blokken også,,, prøv så lige at give jeres 4 hjulede dollar grin til hundrede tusindvis af kroner i garagen,,, der har læder sæder aircon og meget andet finurligt udstyr den behandling i bare en ugestid og se så hvorlangt i kommer i den ,,,, når den så har sprunget sig selv og tegnebogen i luften ,,, så tænk lige på at den behandling Yamaha FS1 og sikkert flere af de gl. populære mærker har været udsat for i rigtig mange år,,, de køre stadigvæk ,,, men koste en liter olie til 30 kr ved tanten på dem næe det kan man ikke,,,, tænk lige på de gl knallerters ve og vel,,, også når i alligevel er henne på tanken og hente olie til langt over 100 kr literen til det 4 hjulede dollar grin,,, nu har jeg og sikkert mange andre hørt på at de gl yamaha er noget lort,,,igennem mange år,,, TJAE jeg vil påstå at med den behandling de har fået i tidensløb så er det vist den stærkeste motor der nogensinde er fabrikeret ,,, så forkæl dem nu med noget godt olie og god service ,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: SAE 40W10 gearolie??

Indlæg af strynboen »

he he....nu var det også bare for at ridse yderpunkterne op....på honda forum overvejer de at forbyde olie tråde..da de hvergang er ved at splitte det hele af..folk river hovederne af hinanden....sådan er vi ikke herinde.........vel :?: :lol: :lol: :lol:


men kan koplingen slippe med kold 90 olie...topfarten bliver vel også lavere med sirup i gearkassen,,,særligt om vinteren
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: SAE 40W10 gearolie??

Indlæg af Dewil »

Det vigtige er at koblingen virker efter hensigten, resten skal nok gå :lol:
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"