skift af cylinder og stempel. Hvilket mærke???

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Brugeravatar
YamahaKTM
Stor knallert
Indlæg: 131
Tilmeldt: man 23. aug 2010 10:50
Kontakt:

skift af cylinder og stempel. Hvilket mærke???

Indlæg af YamahaKTM »

har kigget på thansens kit til 550 med alt i. Nogle erfaringer om det er iorden? køre en fs1 godt med 3 skylder?
ellers kan jeg ikke rigtig finde originalt eller lovligt. :(
Hilsen Alexander
16år, Silkeborg
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: skift af cylinder og stempel. Hvilket mærke???

Indlæg af Kim B S »

Hej Alexander.
Jeg køre selv med en F5B treskyls cylinder fra T Hansen, og den har ikke givet problemer ind til nu. :wink: Jeg har kørt omkring 5000 kilometer med den. :wink: Og den køre stadig hel fint med den. :(y) Men jeg kan da godt forstå hvis du har en vis skepsis. Vi har jo ikke altid været lige heldige med mange af de dele fra T Hansen. :roll:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Stange
Stor knallert
Indlæg: 160
Tilmeldt: tors 15. okt 2009 10:18
Kontakt:

Re: skift af cylinder og stempel. Hvilket mærke???

Indlæg af Stange »

Hej YamahaKTM har aldrig haft problemer med thansens cylindrer. De eneste der har været har været rene fejl 40 :D Men så var det jo heller ikke slemmere end at det bare var noget uoriginalt :D Hvis bare du smører godt, kører du også godt :D
Håber snart jeg kan få renoveret min 76 DX´er.
Mangler original bagsvinger
76 DX sideskjolde
76 DX Tank
Sæde
og baglygte
Ellers skal der laves lidt rust ved bagsvingeren der er et enkelt hul ved, bagskærms beslagene og der skal svejses et enkelt beslag på.
Og så selvfølgelig få dele malet og polere diverse dele op.
Og så enten også lige have 2 nye fælge :D

Regner med at det er et langtidsprojekt når jeg engang får en læreplads og en bil at transportere mig rundt på :D
Brugeravatar
YamahaKTM
Stor knallert
Indlæg: 131
Tilmeldt: man 23. aug 2010 10:50
Kontakt:

Re: skift af cylinder og stempel. Hvilket mærke???

Indlæg af YamahaKTM »

okay :) køre den langsomere end min tum178?
Hilsen Alexander
16år, Silkeborg
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: skift af cylinder og stempel. Hvilket mærke???

Indlæg af Jensmc »

Det er ikke TUM 178-nummeret, du skal kigge efter. Det er nummeret på den anden side af cylinderen, der er vigtigt. Hvis der står 381 er det en original 2-kanals. Står der 257 er det en original 3-kanals. Står der F5B er det sandsynligvis en uoriginal 3-kanals. Der findes osse originale med F5B mærket, men de er sjældne.
En uoriginal cylinder er ikke så tæt i støbejernet/godset, så den slides hurtigere.
Jeg mener ikke, at cylinderen er det store problem. Nej det er stemplet, der er synderen. Der findes uoriginale stempler i prima kvalitet. Dog ville jeg selv overveje et originalt. Men jer er osse etableret med ejendom, kone og unger! :hihi
MaxMC har tidligere haft Meteor-stempler til Yamaha, mener jeg. Kig på deres hjemmeside, eller spørg Benny (det var måske noget for ham sælge stempler i god kvalitet).
PS. cylindre UDEN TUM-mærke er ulovlige i DK. Og her taler jeg KUN om de 4-gears.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
YamahaKTM
Stor knallert
Indlæg: 131
Tilmeldt: man 23. aug 2010 10:50
Kontakt:

Re: skift af cylinder og stempel. Hvilket mærke???

Indlæg af YamahaKTM »

er 3 kanals langsomere? mit er 381 2 kanals
Hilsen Alexander
16år, Silkeborg
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: skift af cylinder og stempel. Hvilket mærke???

Indlæg af Jensmc »

Nu kommer den gamle sure idiot med en skør mening - igen. (Og det er mig selv)
Hvis du vil undgå "sættere" af cylinder og stempel, så lad dein cylinder blive, hvor den er, og sæt en skrå tunudstødning på. Så en dyse 120 og knallerten løber ca. 40 med lovlig gearing. Den er ikke ved at rasle fra hinanden pga. for mange o/min, og den lyder meget blød i motoren med en 2-kanals.
Sådan kørte jeg først i firserne, og det VIRKEDE altid.
PS. tændingen skal jesteres efter fabriksopgivelsen (1,8 før top) og IKKE efter Thassans anvisninger.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
jobba
Stor knallert
Indlæg: 233
Tilmeldt: man 10. maj 2010 21:30
Kontakt:

Re: skift af cylinder og stempel. Hvilket mærke???

Indlæg af jobba »

PS. cylindre UDEN TUM-mærke er ulovlige i DK. Og her taler jeg KUN om de 4-gears.
Det godt du siger det, for vidste det ellers ikke. Men er det noget de kikker meget efter når men nu bliver stoppet?
..............................................................................................................................................................................
Yamaha FS.1 DX. 79
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: skift af cylinder og stempel. Hvilket mærke???

Indlæg af Jensmc »

Nok ikke i dag, men hvis uheldet er ude og det er din skyld, så falder hammeren. Og det er dyrt.
Desuden er der den nye politiregel i dag, at alt over 42 km/t på et rullefelt betragtes som ulovligt.
Har hørt om en enkelt forumbruger, der har prøvet politiets rullefelt.
Bl.a. derfor er en 2-kanals med tunudstødning et godt alternativ. Men der er mange meninger om en lovlig opsætning. Og det KAN ikke være ejerens problem, at det køretøj, der var lovligt for 2 år siden, koster en bøde i dag, bare fordi strisserne har lavet deres egen procedure. Det vil egentlig sige, at hvis en lovlig udst, ikke kan findes, så smid knallerten til skrothandleren. :bravo
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: skift af cylinder og stempel. Hvilket mærke???

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jensmc skrev:Nok ikke i dag, men hvis uheldet er ude og det er din skyld, så falder hammeren. Og det er dyrt.
Desuden er der den nye politiregel i dag, at alt over 42 km/t på et rullefelt betragtes som ulovligt.
Fra pålidelig kilde kan jeg fortælle at politiet ikke må bruge rullefelt til måling af gamle knallerter som er typegodkendt med Tum nummer. :wink:
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Stange
Stor knallert
Indlæg: 160
Tilmeldt: tors 15. okt 2009 10:18
Kontakt:

Re: skift af cylinder og stempel. Hvilket mærke???

Indlæg af Stange »

Og da en FS1 har TUM Godkendelse, må de ikke bruge feltet?
Håber snart jeg kan få renoveret min 76 DX´er.
Mangler original bagsvinger
76 DX sideskjolde
76 DX Tank
Sæde
og baglygte
Ellers skal der laves lidt rust ved bagsvingeren der er et enkelt hul ved, bagskærms beslagene og der skal svejses et enkelt beslag på.
Og så selvfølgelig få dele malet og polere diverse dele op.
Og så enten også lige have 2 nye fælge :D

Regner med at det er et langtidsprojekt når jeg engang får en læreplads og en bil at transportere mig rundt på :D
Brugeravatar
jobba
Stor knallert
Indlæg: 233
Tilmeldt: man 10. maj 2010 21:30
Kontakt:

Re: skift af cylinder og stempel. Hvilket mærke???

Indlæg af jobba »

Fra pålidelig kilde kan jeg fortælle at politiet ikke må bruge rullefelt til måling af gamle knallerter som er typegodkendt med Tum nummer. :wink:
:(y) det er da bare dejligt. ikke fordi min er vold tunet men stadig er de 45 for meget (:
men så bliver jeg oss lidt nyskerig hvordan vil de ellers måle sådan en 4-gears med TUM godkendelse?
..............................................................................................................................................................................
Yamaha FS.1 DX. 79
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: skift af cylinder og stempel. Hvilket mærke???

Indlæg af Morten - Webmaster »

jobba skrev:
Fra pålidelig kilde kan jeg fortælle at politiet ikke må bruge rullefelt til måling af gamle knallerter som er typegodkendt med Tum nummer. :wink:
:(y) det er da bare dejligt. ikke fordi min er vold tunet men stadig er de 45 for meget (:
men så bliver jeg oss lidt nyskerig hvordan vil de ellers måle sådan en 4-gears med TUM godkendelse?
Som de har gjort de sidste 40 år..... tro ikke i er fredet klasse A af den grund.... jeres elskede knallert ryger da bare til synshallen, eller hvis i er heldige kan i selv skille den ad og pille tunet af (ligesom jeg selv har gjort et par gange for ca 20 år siden)

:(n) :whew :crying :(n)
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: skift af cylinder og stempel. Hvilket mærke???

Indlæg af FS1originalen »

Og jeg har fra pålidelig kilde (Østjyllands politis færdselsafdeling) at TUM bøgerne stadig ligger i patruljevognene så de har stadig mulighed for at checke for ulovlige dele på stedet...

Denne oplysning fik jeg for et par år siden da jeg forsøgte at skaffe en kopi af TUM 178. Det lykkedes mærkværdigvis ikke, og blev afvist med et spørgsmål om "hvad skal du med den?"
Og nå ja, jeg skulle jo checke om knallerten var lovlig inden jeg kørte hjemmefra, men det kunne først lade sig gøre da Jens leverede "det hemmelige dokument" her på forum :oops:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
YamahaKTM
Stor knallert
Indlæg: 131
Tilmeldt: man 23. aug 2010 10:50
Kontakt:

Re: skift af cylinder og stempel. Hvilket mærke???

Indlæg af YamahaKTM »

hvor er "det hemmelige dokument"? :D
Hilsen Alexander
16år, Silkeborg
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: skift af cylinder og stempel. Hvilket mærke???

Indlæg af Jensmc »

Det er sikkert rigtigt, det med den pålidelige kilde, Web, men der var da een her fra forummet, der fik en bøde pga. et rullefelt. Eller husker jeg forkert?
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: skift af cylinder og stempel. Hvilket mærke???

Indlæg af Morten - Webmaster »

YamahaKTM skrev:hvor er "det hemmelige dokument"? :D
I download sectionen :hihi Færdselsstyrelsen udleverede det fint til mig pr brev :(y)
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: skift af cylinder og stempel. Hvilket mærke???

Indlæg af FS1originalen »

Morten - Webmaster skrev:I download sectionen :hihi Færdselsstyrelsen udleverede det fint til mig pr brev :(y)
Undskyld Morten, var det dig der skaffede det. SÅ skal Jens ikke have æren :hihi
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: skift af cylinder og stempel. Hvilket mærke???

Indlæg af Morten - Webmaster »

FS1originalen skrev:
Morten - Webmaster skrev:I download sectionen :hihi Færdselsstyrelsen udleverede det fint til mig pr brev :(y)
Undskyld Morten, var det dig der skaffede det. SÅ skal Jens ikke have æren :hihi
Erik
Nej nej.... Jens skaffede det... men jeg fik flere sider da jeg modtog "et komplet kopi" af færdselsstyrelsen
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Macel
Stor knallert
Indlæg: 293
Tilmeldt: tirs 10. mar 2009 21:13
Kontakt:

Re: skift af cylinder og stempel. Hvilket mærke???

Indlæg af Macel »

Da jeg tog knallertbevis i april 2010, fik vi at vide at det er blevet vores eget ansvar at drosle knallerten ned, hvis den med de lovlige dele kører over 42. :?
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"