Side 1 af 1

Vacumslangerne ved benzinhane, karburator og topstykke.

: søn 16. jan 2011 01:18
af Lehmann
Da jeg ret ofte blir spurgt om, hvordan "alle de slanger" skal forbindes ved benzinhane, karburator og topstykkets bimetal ventil, laver jeg hermed en lille illustration af, hvordan slangerne skal forbindes.

Kort sagt skal de forbindes A til A, B til B og C til studsen på toppen af karburatoren/vacumchokerspjældet. Benzin til benzin og vacum til vacum.

"A, B og C" er præget ind i hhv. benzinhane og bimetalventil og sågar på de originale slanger, så det er "bare" at forbinde slangerne, som beskrevet ovenfor. Men hvor står så de bogstaver?

I Haynes manualen er det vist, men noget misvisende imo. For kigger man på bimetalventilen i praksis, så passer Haynes manualen ikke:
Skitseret fra Haynes manualen. "A" til venstre, og "C" til højre.
Skitseret fra Haynes manualen. "A" til venstre, og "C" til højre.
06042008047.jpg (129.33 KiB) Vist 5027 gange
Og på undersiden af bimetalventilen irl:
Her kan man se bogstaverne på undersiden af bimetalventilen, hvor "C" er til venstre eller yderst, og "A" til højre. Modsat Haynes manualen.
Her kan man se bogstaverne på undersiden af bimetalventilen, hvor "C" er til venstre eller yderst, og "A" til højre. Modsat Haynes manualen.
140120113270.jpg (76.73 KiB) Vist 5027 gange
Dvs. der findes en gammel model bimetalventil, som sad på de første af de gamle modeller, og her passer placeringen meget godt:
Gl. model ventil. Ses sjældent.
Gl. model ventil. Ses sjældent.
140120113287.jpg (131.88 KiB) Vist 5027 gange
Men de fleste har først viste type, og det er ikke uvæsentligt, hvordan de er placeret.

Benzinhanen: "B" og "A" er præget ind på siden for hhv. øverste og nederste messing studs på hanen.
Benzinhanen med "B" øverst og "A" nederst.
Benzinhanen med "B" øverst og "A" nederst.
140120113274.jpg (120.63 KiB) Vist 5027 gange
Her ses slangerne så forbundet:
Slangerne forbundet.
Slangerne forbundet.
140120113284.jpg (152.08 KiB) Vist 5027 gange
140120113282.jpg
140120113282.jpg (131.1 KiB) Vist 5027 gange
Øverste slangestuds (største) på benzinhanen yderst, er så benzinslangen, og slangestudsen under (næst størst) er så vacumslangen. De skal til hhv. største og næst største studs på karburatoren.

Tjek at slangerne ikke er møre, som på billedet her. Ellers klip 5-10mm. af dem, eller erstat dem med nye slanger i samme dimensioner:
Mør slange
Mør slange
140120113279.jpg (55.21 KiB) Vist 5027 gange
På billedet herunder: Vacumslange "C" fra topstykke skal på den lodrette studs længst til venstre. Benzinslange på den største studs på karburator. Slangen for vacum gemmer sig bag benzinslangen på billedet.

Bemærk slangen længst til højre på billedet. Denne må IKKE lukkes af. Det er en åndeslange, som har forbindelse til karburatorens svømmerhus, og skal være på som vist for at undgå snavs i karburatoren.

Håber det kan bruges og giver mening. Ellers spørger I mig endelig.

Re: Vacumslangerne ved benzinhane, karburator og topstykke.

: søn 16. jan 2011 12:20
af Morten - Webmaster
Se det er GULD værd !

Re: Vacumslangerne ved benzinhane, karburator og topstykke.

: søn 16. jan 2011 12:30
af strynboen
ja det kan nok spare folk for hovedpine..hvis man får en ind hvor alle slangerne er hevet af

Re: Vacumslangerne ved benzinhane, karburator og topstykke.

: søn 16. jan 2011 21:02
af Lehmann
Mange tak for roserne! Det er det hele værd at kunne hjælpe hinanden.

Der blir med tiden lagt flere guldkorn ind i denne sektion.

Re: Vacumslangerne ved benzinhane, karburator og topstykke.

: tirs 18. jan 2011 23:19
af Kvizzle
Fremragende! Det vil helt sikkert hjælpe en hel masse folk.