Dårligt optræk

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Nikolaj
Junior knallert
Indlæg: 90
Tilmeldt: tirs 17. aug 2010 19:45
Kontakt:

Dårligt optræk

Indlæg af Nikolaj »

Jeg har her på det sidste haft problemer med dårligt optræk på min Yamaha Fs1 DX, det er værst i 3 og 4 gearet, når jeg skifter op i 4 gearet går der langt tid inden bundtrækket kommer selvom jeg giver den fuld gas. Jeg vil skyde på at jeg kører ca 100/200 meter i 4 gearet inden bundtrækket kommer. Nogen gange går der længere tid end andre gange.

Min opsætning er 9 tands foran, 40mm cylinder, 5,3 udstødning, 10mm mikuni kaburator,
110 dyse.

Håber der er nogen som kan hjælpe mig :D
Brugeravatar
Tottenham
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1908
Tilmeldt: lør 4. jul 2009 12:06
Kontakt:

Re: Dårligt optræk

Indlæg af Tottenham »

Nikolaj skrev:Jeg har her på det sidste haft problemer med dårligt optræk på min Yamaha Fs1 DX, det er værst i 3 og 4 gearet, når jeg skifter op i 4 gearet går der langt tid inden bundtrækket kommer selvom jeg giver den fuld gas. Jeg vil skyde på at jeg kører ca 100/200 meter i 4 gearet inden bundtrækket kommer. Nogen gange går der længere tid end andre gange.

Min opsætning er 9 tands foran, 40mm cylinder, 5,3 udstødning, 10mm mikuni kaburator,
110 dyse.

Håber der er nogen som kan hjælpe mig :D
Hvis du har 9 tands foran med den nævnte opsætning, så er der ihvertifald noget galt !
Tyder på en utæted v kaburator eller fejl v tænding :whew
Husk i din signatur hvor du bor landsdel /By / postnummer
Mvh. totte/
YamahaNordjylland

Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Dårligt optræk

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Nikolaj skrev:Jeg har her på det sidste haft problemer med dårligt optræk på min Yamaha Fs1 DX, det er værst i 3 og 4 gearet, når jeg skifter op i 4 gearet går der langt tid inden bundtrækket kommer selvom jeg giver den fuld gas. Jeg vil skyde på at jeg kører ca 100/200 meter i 4 gearet inden bundtrækket kommer. Nogen gange går der længere tid end andre gange.

Min opsætning er 9 tands foran, 40mm cylinder, 5,3 udstødning, 10mm mikuni kaburator,
110 dyse.

Håber der er nogen som kan hjælpe mig :D

Hej

kunne godt tyde på at du måske har en snavset karburator,,, så de små huller i siden på dyserøret er stoppede af snavs ,,, eller at du måske har lidt kondensvand i karburatoren,,, det er jo trods alt vinter med svingende varme og kulde påvirkninger,,, andet fænomen som kan give det døde optræk er et dårligt stempel eller en knækket stempel ring,,, det sidste kan du mærke på din kompresion ,,, har den pludseligt ændret sig,,, ligmed dårligt stempel / knækket ringe,,, er det kommet over lidt tid kan det være slidt cylinder og stempel,,,, et andet vinter fænomen Yamaha er kendt for er til isning af karburatoren,,, ved under 5 plus grader så er det en god ide at bruge karburatorsprit i benzinen,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Nikolaj
Junior knallert
Indlæg: 90
Tilmeldt: tirs 17. aug 2010 19:45
Kontakt:

Re: Dårligt optræk

Indlæg af Nikolaj »

okay tak men tror ikke det er på grund af cylinderen eller stemplet fordi begge dele er splinter nye, de har kun siddet på knallerten i 3 dage. Men cylinderen skulle jo trække godt nok selvom den ikke er kørt til endnu?
Brugeravatar
Tottenham
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1908
Tilmeldt: lør 4. jul 2009 12:06
Kontakt:

Re: Dårligt optræk

Indlæg af Tottenham »

Nikolaj skrev:okay tak men tror ikke det er på grund af cylinderen eller stemplet fordi begge dele er splinter nye, de har kun siddet på knallerten i 3 dage. Men cylinderen skulle jo trække godt nok selvom den ikke er kørt til endnu?
Og du har jo selvfølgelig vendt stemplet m pil nedad ???? :whew
Mvh. totte/
YamahaNordjylland

Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
Nikolaj
Junior knallert
Indlæg: 90
Tilmeldt: tirs 17. aug 2010 19:45
Kontakt:

Re: Dårligt optræk

Indlæg af Nikolaj »

Jeps jeg har vendt stemplet med pilen nedad (:
Brugeravatar
Stange
Stor knallert
Indlæg: 160
Tilmeldt: tors 15. okt 2009 10:18
Kontakt:

Re: Dårligt optræk

Indlæg af Stange »

Jeg ville tage og passe meget på med din 5.3 udstødning. For det er højst sandsynligt der den driller. For på en 2 takts maskine skal der komme et vist tilbage tryk fra udstødningen for at den benzin blanding der er i cyllinderen ikke bare skal fise ud igennem udstødningsporten. Og da din 5.3 udstødning er større end std. giver den sikkert ikke det tryk.

Kører du med plumbering? For hvis du ikke kører med plumb skal du også dyse den meget højere op.
Håber snart jeg kan få renoveret min 76 DX´er.
Mangler original bagsvinger
76 DX sideskjolde
76 DX Tank
Sæde
og baglygte
Ellers skal der laves lidt rust ved bagsvingeren der er et enkelt hul ved, bagskærms beslagene og der skal svejses et enkelt beslag på.
Og så selvfølgelig få dele malet og polere diverse dele op.
Og så enten også lige have 2 nye fælge :D

Regner med at det er et langtidsprojekt når jeg engang får en læreplads og en bil at transportere mig rundt på :D
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Dårligt optræk

Indlæg af Kim B S »

Hej Nikolaj.
Hvis dit udstødning ikke også er nyt, kan den måske være sodet til i fløjten. :wink: Det vil i hvert fald fjerne en stor del af træk-kraften. :wink: Det er jo ret hurtigt at tjekke, da fløjten jo kun sidder fast med en skrue. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Nikolaj
Junior knallert
Indlæg: 90
Tilmeldt: tirs 17. aug 2010 19:45
Kontakt:

Re: Dårligt optræk

Indlæg af Nikolaj »

Jeg har faktisk givet den en tur idag uden fløjte i udstødningen for netop at få alt olien ud af udstødningen, men jeg vil ikke sige at det har hjulpet. I går prøvede jeg at sætte en dysse i med størrelsen 150, men så 4 taktede den bare helt vildt og den kunne dårligt nok køre. Så jeg skiftede hurtigt tilbage til 110 igen (:
Jeg har dog løst lidt af problemet med at sætte en ny pakning i ved karburator skjoldet, da den gamle var gået i stykker. Men jeg synes nu stadig den mangler lidt i optrækket???
Nikolaj
Junior knallert
Indlæg: 90
Tilmeldt: tirs 17. aug 2010 19:45
Kontakt:

Re: Dårligt optræk

Indlæg af Nikolaj »

Det med at pille fløjten ud af udstødningen gjorde jeg fordi at den drypper helt vildt med olie ud af udstødningen, idag stod den i tomgang i et par minutter og der lå allerede en stor olie pøl under udstødningen. Jeg ved ikke om dette problem kan have noget med det andet problem at gøre?
Brugeravatar
Stange
Stor knallert
Indlæg: 160
Tilmeldt: tors 15. okt 2009 10:18
Kontakt:

Re: Dårligt optræk

Indlæg af Stange »

Du skulle hellere tage og prøve og indstille din karburator med dyser. Starte med din 150 igen og gå ned indtil den kører ordentligt og så køre nogle lange ture på 5-10 km og så kigge på dit tændrør, og hvis farven på porcelænet er nøddebrunt/urystet cocio så får den den rigtige forbrænding. Derefter kan man indstille på nålen og luftskruen for at få den til at køre perfekt, i bundgas, mellemgas og tomgang
Håber snart jeg kan få renoveret min 76 DX´er.
Mangler original bagsvinger
76 DX sideskjolde
76 DX Tank
Sæde
og baglygte
Ellers skal der laves lidt rust ved bagsvingeren der er et enkelt hul ved, bagskærms beslagene og der skal svejses et enkelt beslag på.
Og så selvfølgelig få dele malet og polere diverse dele op.
Og så enten også lige have 2 nye fælge :D

Regner med at det er et langtidsprojekt når jeg engang får en læreplads og en bil at transportere mig rundt på :D
Brugeravatar
Stange
Stor knallert
Indlæg: 160
Tilmeldt: tors 15. okt 2009 10:18
Kontakt:

Re: Dårligt optræk

Indlæg af Stange »

Men da du siger at cyllinder og stempel er nyt, så burde du tage og køre med en 4-5% benzin blanding i de første 3-400km. Så får du bedst ud af din cyllinder
Håber snart jeg kan få renoveret min 76 DX´er.
Mangler original bagsvinger
76 DX sideskjolde
76 DX Tank
Sæde
og baglygte
Ellers skal der laves lidt rust ved bagsvingeren der er et enkelt hul ved, bagskærms beslagene og der skal svejses et enkelt beslag på.
Og så selvfølgelig få dele malet og polere diverse dele op.
Og så enten også lige have 2 nye fælge :D

Regner med at det er et langtidsprojekt når jeg engang får en læreplads og en bil at transportere mig rundt på :D
Nikolaj
Junior knallert
Indlæg: 90
Tilmeldt: tirs 17. aug 2010 19:45
Kontakt:

Re: Dårligt optræk

Indlæg af Nikolaj »

Okay tak for hjælpen så må jeg prøve at forsøge mig frem med de forskellige størrelser dysser, men har prøvet at kigge på tændrøret nu og det er bestemt ikke brunt, det er sort. Tegner dette så på at det er en forkert størrelse dysse?

Kan problemet med olie ud af udstødningen have noget med det andet problem at gøre???
Brugeravatar
Stange
Stor knallert
Indlæg: 160
Tilmeldt: tors 15. okt 2009 10:18
Kontakt:

Re: Dårligt optræk

Indlæg af Stange »

Hvilket tændrør kører du med? For det kan være at du kører med et for "koldt" tændrør så det ikke forbrænder alt benzinen.
Du skal køre med det der hedder B6hs eller det der svarer til den type. til den type opsætning du har der.
Håber snart jeg kan få renoveret min 76 DX´er.
Mangler original bagsvinger
76 DX sideskjolde
76 DX Tank
Sæde
og baglygte
Ellers skal der laves lidt rust ved bagsvingeren der er et enkelt hul ved, bagskærms beslagene og der skal svejses et enkelt beslag på.
Og så selvfølgelig få dele malet og polere diverse dele op.
Og så enten også lige have 2 nye fælge :D

Regner med at det er et langtidsprojekt når jeg engang får en læreplads og en bil at transportere mig rundt på :D
Nikolaj
Junior knallert
Indlæg: 90
Tilmeldt: tirs 17. aug 2010 19:45
Kontakt:

Re: Dårligt optræk

Indlæg af Nikolaj »

Så er problemet opklaret, og det var selvfølgelig den irriterende 5,3 udstødning der skabte problemet, ligesom jeg havde fået at vide her i forum.

Nu har jeg fået pudset min originale udstødning op, og ude i enden står der er serienummer eller sådan noget Tum 178 381-14711
er der nogen som ved hvad dette betyder?

Men ellers går den bare som en drøm med den originale udstødning

Tak for hjælpen
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"