Side 1 af 1

1983 Yamaha FS1-S matching numbers (SE)

: man 21. feb 2011 15:37
af CrazyCatman
Nu har jeg haft knallerten her siden november 2010, men har først i weekenden fået taget nogle billeder af dem... Så jeg syntes da den skal fortælles lidt om ligesom de andre i forumet...

Der er som sagt tale om en 1983er tromle-model fra den anden side af Øresund: Motor- og stelnummer er ens, og knallerten står rimelig originalt og er velkørende i alle fire gear. Motoren er dog blevet konstruktivt ændret med bl.a. komplet Polini-kit og skråtskåret udstødning.
Jeg overvejer at montere et dansk kit da jeg alligevel har både original cylinder, stempel, udstødning, boreplade og karburator liggende samt et K-Star topstykke. Overvejer også i samme omgang at udskifte den NGK-tændrørshætte der er på til en Bosch stålkappe-type, nu jeg alligevel har en 10-stykker helt nye og indpakkede liggende.

Samtidig er jeg lidt i krig med mig selv om jeg skal montere en af de twin-sadler jeg har liggende i overskud, da jeg har set en rigtig fin portugiser magen til der har twinsadel. Men kan ikke blive enig med mig selv ;) Uanset hvad ville den originale svenske sadel blive gemt.

Billede Billede Billede Billede

Jeg er lidt i tvivl om i hvilken af de klistrede tråde den skal ligge, da den jo ikke hører til under de danske 4-gear årgange - og den jo er født med fire gear og ikke to som de danske og at det jo heller ikke er en spezial... Så er der ikke en Admin eller Moderator der gider sende den igennem roulette-maskinen og vælge en klistret tråd?

Re: 1983 Yamaha FS1-S matching numbers (SE)

: søn 24. apr 2011 20:01
af CrazyCatman
I fredags brugte jeg nogle timer på at gøre min svensker lovlig efter dansk opsætning:
Polini-sættet (til en RD50 vil jeg tro) blev fjernet og skiftet ud med en original 2-skyls cylinder jeg havde brugt aftenen før på at gøre i stand, nyt originalt stempel, et K-star topstykke (skal nok skiftes senere til et originalt), original plumberet boreplade, 10mm original Mikuni karburator og original udstødning.
21042011212.jpg
21042011212.jpg (56.79 KiB) Vist 5464 gange
Billede
22042011217.jpg
22042011217.jpg (63.74 KiB) Vist 5464 gange
Billede

Jeg har også planer om at skifte til z9 tandhjul, men det bliver en anden gang når jeg har fået den kørt op på værkstedet da jeg ikke har en låserings-tang... men der er godt nok forskel må jeg sige:
22042011219.jpg
22042011219.jpg (124.41 KiB) Vist 5464 gange
Arbejdet blev udført da jeg alligevel skulle ind og efterse kickstarteren der for noget tid siden brokkede sig - den var slatten og ville ikke tage fat - og grunden fandt jeg hurtigt:
22042011218.jpg
22042011218.jpg (88.25 KiB) Vist 5464 gange
Jeg havde en anden kickstarter liggende som jeg kunne tage retur-bøjlen fra - selve akslen så ud til at være fin nok. Kickstarteren havde det nu heller ikke for godt: den greb kun fat på midten så den er altså blevet skrottet og ny er bestilt hos Benny (hvor jeg også har bestilt ny retur-bøjle til den kickstart-aksel der nu mangler en).

Dog da vi var færdige kunne vi ikke få liv i den... kompressionen er fin nok, der er gnist - tror dog der er noget galt med karburatoren, så den skal lige efterses igen når kickstarteren kommer.
Den starter dog heller ikke med en snaps, så skal nok også have efterset boreplade og membram.

Til vinter skal der dog skiftes kobling, da skålen er blevet lidt slidt af den løsrevne retur-bøjle, men kan holde sæsonnen ud i følge min chef-mekaniker. Så vil være rart at få denne knallert sæsonklar da der er rigtligt af andre knallerter der skal efterses inden vi når for langt ind i sæsonnen.

Re: 1983 Yamaha FS1-S matching numbers (SE)

: man 25. apr 2011 10:37
af fiskepeter
Den skal nok blive fin igen :(y) tandhjul på baghjulet er 45 tands ikke eller ??

Re: 1983 Yamaha FS1-S matching numbers (SE)

: man 25. apr 2011 19:36
af CrazyCatman
Ja regner med at den nok skal blive godt kørende igen. Men det irriterer mig at den stod af ;) Så kunne jeg jo i samme tid "lovliggøre" den.
Mener at bagtandhjulet er z45 ja: men jeg må indrømme at jeg ikke har talt efter.

Re: 1983 Yamaha FS1-S matching numbers (SE)

: man 25. apr 2011 21:15
af fiskepeter
Hej igen har den stået stille i lang tid så kan det være at dit benzin ikke kan brande mere :whew

Re: 1983 Yamaha FS1-S matching numbers (SE)

: man 25. apr 2011 22:35
af CrazyCatman
Vi har også givet den snaps (både via karburator og cylinder) - men det var ikke noget der fik den igang. Vi forsøgte også at hælde friskt benzin i tanken.

Men det undrede mig mest at den pludselig stoppede en dag hvor jeg kørte... men det kan godt være det er fordi den har stået lidt.

Re: 1983 Yamaha FS1-S matching numbers (SE)

: ons 27. apr 2011 13:45
af CrazyCatman
Så er der liv igen :)

Afmonterede 10mm karburatoren og skiftede pakningen mellem borepladen og membramen. Testede at der kun kunne pustes luft gennem membramen og ikke suges - og den er fin ensrettet :)

Jeg monterede herefter den gamle borede karburator (så nu kører jeg vist ulovligt igen. Satte nyt Denso tændrør i jeg købte hos Benny (syntes at en japaner skal have japansk tændrør) og satte nogle nye topbolte i da jeg havde købt nogle af Bennys høje - det sidste var bare for syns skyld og har sikkert ikke haft effekt på det næste der så skete:

På med den nye kickstart-pedal (som er købt hos Benny), åben for brændstoffet - og spark!
Møøøj! Den startede :D

Sluk! På med den originale udstødning - og start igen: knap så larmende ;)

Jeg tror at karburatoren var skyld i at den ikke startede. Tror ikke det havde så meget med pakningen at gøre: den skiftede jeg bare for at være sikker.
Det gamle Bosch tændrør gnistede før - men skiftede nu alligevel til det friske Denso.

Jeg tog en lille tur op og ned af vejen - og den kører rigtig godt næsten lovligt (karburatoren er boret op og der er stadig det store tandhjul på). Nålen gik til 33 inden jeg måtte vende om så jeg ikke kom ud på Amagerbrogade uden styrthjelm på.

Re: 1983 Yamaha FS1-S matching numbers (SE)

: ons 27. apr 2011 19:26
af CrazyCatman
Nå, som I kan se i det øverste indlæg, så har jeg fået taget nye billeder af Svenskeren :) Har været ude på en stille og rolig tur for lige at prøvekøre den lidt. Der var ét sted hvor jeg blev meget nervøs da den pludselig begyndte at ryge voldsomt over det hele, men det gik nu hurtigt over.

Fik noget luft i forhjulet og så blev resten af turen markant bedre.
Topfarten ligger lige over 40 km/t mærket på speedometeret, så det er jo ikke til at klage over - vil tro det betyder ca 35 km/t?

Akkumulatoren er netop til opladning og har fået friskt vand, det havde det ikke helt sundt tror jeg. Men ser ud til at være fint og småbobler lidt fra alle tre "cylindre".

Og ja: kunne ikke lade være: Fik sat det YAMAHAFS1.DK mærke på som jeg fik med i pakken fra Benny på forskærmen :) Regner med at skulle have en på bagskærmen også, når jeg køber en ny bagskærm: Som I ser er den der sidder på ret angrebet af patina ;)