Side 3 af 5

Re: yamaha dt 50 ac årgang `91

: søn 24. apr 2011 10:15
af ejn
claus olieklud skrev:hej esben... jeg kan ikke lige se hvad det er du linker til, men hvis du har nogle specifikationer på ydelsen af en dt 50 ac motor, er jeg meget modtagelig... hilsen claus olieklud...
Hej Claus

Der er 2 pdf-filer med Parts-Catalog, men de er lang tid om at komme frem. Måske de ligger på en langsom server.

Kender ikke ydelsen, men skal huske dig i min videre søgen rundt på " inder-nettet".

Mvh

Esben

PS. Hvis jeg havde råd ville jeg købe en ny til min knægt, men 21 kilo er mere end jeg har råd til.

Re: yamaha dt 50 ac årgang `91

: fre 17. feb 2012 08:31
af claus olieklud
hej... jeg er i fuld gang nu da jeg snart skal havde den synet inden det år som tilladelsen gælder... jeg har iløbet af efteråret og vinteren lavet nogle småting bla. baghjul, div afrensninger og forberedende øvelser, men nu har jeg slæbt maskineriet ind foran brændeovnen, da det fremmer lysten til at skrue... motoren der er kommet på er reserve motoren fra start i tråden, det er en rd 50 motor som er magen til dt 50... jeg har ikke gjort noget ved motoren da det virker som om den er god, dog har jeg monteret et andet topstykke med udfræsning i køleribber for at der skal være plads til bobbeludstødningen - jeg har end ikke haft cylinderen af for at pille, men det ser sundt nok ud... denne gang skal jeg ikke forsøge med store stempler eller noget, men istedet holde mig 100 % standart med 40mm stempel... rd og dt har elektonisk tænding, men de er lidt forskellig fra hindanden, så jeg har selvfølgelig monteret dt tændingen i rd motoren, ikke mindst for at få multistikket til at passe med knallertens ledningsnet... der er tale om en masse genbrug, da jeg har en defekt reservedelsknallert til stumper, ja selv gamle kabler bliver smurt op og monteret... udstødningen har været forbi finsmeden og få monteret ny omløber...
på billederne kan man se forskellige indsugninger - rd motoren har kørt med 2 bladet membran og 12mm indsugning / kaburator, men det har jeg lavet om til 3 bladet membran og 15mm indsugning + 14mm dellorto kaburator - alt sammen ganske original yamaha...
der kommer flere billeder som arbejdet skrider frem...

Re: yamaha dt 50 ac årgang `91

: fre 17. feb 2012 16:07
af Frandsen
hej DT Claus
glæder mig til at se den fix og færdig med plade på og også spændt på von den kører........
du får i hvertfald (sansynligvis) noget ingen andre her i DK har......... :bravo

Re: yamaha dt 50 ac årgang `91

: fre 17. feb 2012 17:52
af strynboen
jeg glæder mig til vi skal have mc træf med alle de små 2 takt yamahaer..

Re: yamaha dt 50 ac årgang `91

: fre 17. feb 2012 19:55
af Nabo Jan
Hej Claus.

Jeg ville bruge den med 3 blade, tror at det har samme effekt som flere små skyllekanaler end et par store, bedre flow bedre fyldning.

I øvrigt et spændene projekt du har gang :(y)

Re: yamaha dt 50 ac årgang `91

: fre 17. feb 2012 20:21
af strynboen
jeg har lige prøvet med dt 125 tændingen i en fs1..men den er lige 2 mm for stor i anker pladen...men passer den fra dt 50?

Re: yamaha dt 50 ac årgang `91

: lør 18. feb 2012 08:18
af claus olieklud
strynboen skrev:jeg har lige prøvet med dt 125 tændingen i en fs1..men den er lige 2 mm for stor i anker pladen...men passer den fra dt 50?
hej lars... tændingssystemet passer direkte på en yamaha fs1... der er som sagt en lille forskel imellem dt/rd idet giveren peger nedaf på rd, imens den peger bagud på dt... svinghjulene er også forskellige fra hindanden idet notgangen er forskudt nøjagtig lige så meget som forskellen imellem givernes placering... dvs at tændingssystem og svinghjul skal følges ad... endvidere tror jeg rd systemet er med 6 volt lysspole, imens jeg ved at dt systemet er med 12 volt lysspole - grunden til jeg mistænker rd systemet for at være med 6 volt lysspole, er at trådtykkelsen er væsenligt tykkere end dt systemets lysspole, det ligner faktisk ligesom på en yamaha 4 gear... endvidere passer rd tændingssystemet multi 4 stik med yamaha 4 gear, men ud over multistikket er der også 2 løse ledninger fra giveren som skal til cdièn... jeg kan se at notgangen på krumtappen peger ret op når stemplet er i top - det er nøjagtigt det samme på dt/rd/fs1... de 2 skruer der holder ankerpladen sidder ens på dt/rd/fs1...
faktisk tror jeg at det er rd tændingssystemet der sidder på de nyere yamaha fs1 4 gears...
jeg ved en der bestilte en helt ny yamaha 4 gears i midten af firserne - den blev samlet af helt nye stumper og var med elektronisk tænding og bremsekaliberen bagpå forgaflen... den blev iøvrigt bestilt hos motoleoni - dengang kunne man virkelig købe den rigtige vare til billige penge hos motoleoni... jeg har selv købt nogle rigtige fede ting hos motoleoni, bla helt ny original oplagt udstødning til cd50 incl gitter til 500 kr... det var dengang...
hilsen olieklud

Re: yamaha dt 50 ac årgang `91

: ons 29. feb 2012 20:29
af claus olieklud
jeg får lavet lidt hver dag og nu nærmer det sig at den er køreklar... jeg har også sat nyt fordæk på af samme mønster som bagdækket, alså meget groft... både fordæk og bagdæk er godkendt til motorcykel brug og kan klare 140 kmt... selvfølgelig er slangerne også nye... benzinhanen er af flance typen som sidder med 2 skruer og bliver tætnet med en special 3 delt o-ring... jeg har ikke bestilt nogen ny o-ring så jeg valgte den af 2 benzinhaner hvorpå o-ringen var bedst - den er selvfølgelig renset i snurrekarret og blæst helt ren... påmonteringsstedet på tanken er pineligt rent til stålet, og det eneste "klister" jeg har anvendt er smørrefedt - gummi vokser jo med olieprodukter så det må være det eneste rigtige... i sidste uge splittede jeg bremsekaliberen ad... det var lidt svært da den hang i den ene glider, men med lidt forsigtig varme og lidt vold fik jeg den adskildt... en gummifrækkert gik til + at jeg opdagede at der manglede en clips i den ene side ( clipsene sidder og holder bremseklodserne fast )... det blev bestilt ved en yamaha forhandler, men lurer noget over prisen... een clips koster 358 kr og gummidutten koster 160 kr !!! jeg havde intet valg fordi jeg skal bruge stumperne - godt jeg ikke fik ødelagt de 2 gummidimser ved den anden glider... jeg glæder mig til i morgen hvor jeg skal samle videre... hilsen olieklud

Re: yamaha dt 50 ac årgang `91

: tors 1. mar 2012 07:54
af Frandsen
Det ser godt ud det du laver Claus, men se og blive nusset færdig så vi kan se det færdige resultat.... med plade på :teeth2

Re: yamaha dt 50 ac årgang `91

: tors 1. mar 2012 12:58
af strynboen
hej claus det ser super ud...du lufter pumpen ud..ved at tage den lille stjerne skrue med filt pakningen ud,,så strømmer olien gennem..jeg satte et lille glas under..og lod det løbe en halv time..så var den 110% udluftet...da motoren startede..holdt jeg en finger på stemplet,,og drejede styret helt om..så pumper den fuld mængde..fuldte lige slangen til kaburatoren med smørekanden så der var olie med det samme...jeg har fået kopiret esbens værksteds bog..vil du have et scan om pumpens justering..det er nok ca det samme som 125

Re: yamaha dt 50 ac årgang `91

: fre 2. mar 2012 08:52
af claus olieklud
det blev ikke til så meget idag, men nu er forbremsen da på plads og den virker fint... et lille trick til bremseudluftning er at trække vacum på udluftningsskruen - jeg bruger sådan en 50ml sprøjte til det da den suger rigtig godt... sådan en sprøjte kan bruges til mange ting bla kan man afveje 2 taktolie ganske nøje... jeg tror man kan få sådan en af sin læge eller dyrlæge, jeg har nemlig fået nogle stykker af en der arbejder på landbohøjskolen i københavn... jeg er lidt i tvivl om bremseskiven er slidt under mål, men der er ikke angivet nogen minimumstykkelse... den er ihvertfald slidt mindst 1/2mm og det er i forvejen en tynd model så jeg håber at det går til syn...
jeg er helt sikker på at jeg kører til syn på mandag... jeg har tænkt på at leje en prøveplade, men er lidt i tvivl om jeg kan gøre det med den tilladelse til at stille til syn, ellers må jeg læsse knallerten ind i bilen og på den måde få den frem til synshallen... det ville også være fedt at afprøve den ordenligt inden synet bla. skal bremseskiven lige slides blank... den første liter benzin bliver med 2% olie da motoren ikke har kørt i lang tid, og også så jeg er sikker på oliepumpen er godt igang... hvis jeg nu tillader mig at køre lidt rundt uden prøveplade og bliver stoppet af politiet, mon så det er en ulovlig importeret knallert, eller en motorcykel uden nummerplade ??? jeg må hellere passe på !!!
idag skal den samles færdig, og inden det bliver mørkt i aften skal den startes for første gang - jeg håber at motoren fungere, jeg har aldrig hørt denne motor igang...

Re: yamaha dt 50 ac årgang `91

: fre 2. mar 2012 09:12
af Frandsen
ja jeg ville nok lige passe på med at kører på den uden plade, da den nok vil blive betraktet som ikke typegodkendt knallert og
derved ende som skrot...... men det ser lækkert ud det du laver.... pøj pøj med syn på mandag..

Re: yamaha dt 50 ac årgang `91

: fre 2. mar 2012 20:04
af strynboen
hej de tjekker tykkelsen på skiven..det er helt sikkert...der er stemplet minium tykkelse på skiven...jeg plejer at glasblæse skiven..så er den fin ren..og når der er bremset godt gennem plejer den at blive fin blank..selv om der måske er lidt ar i overfladen..det ses bare ikke når overfladen er blæst.." der er nok en data bank med de lovlige mål..men de tjekker nok ikke hvis det ser pænt ud og virker perfekt

Re: yamaha dt 50 ac årgang `91

: lør 3. mar 2012 11:20
af ejn
Hej Claus

Hvis du har interesse i en til reservedele.

http://www.dba.dk/yamaha-dt-50-94-14400-km/id-81301464/" onclick="window.open(this.href);return false;


Mvh

Esben

Re: yamaha dt 50 ac årgang `91

: lør 3. mar 2012 13:01
af Morten - Webmaster
ejn skrev:Hej Claus

Hvis du har interesse i en til reservedele.

http://www.dba.dk/yamaha-dt-50-94-14400-km/id-81301464/" onclick="window.open(this.href);return false;


Mvh

Esben
Oprindelig 30 knallert ???? de er da ikke dansk typegodkendt er de ????

Re: yamaha dt 50 ac årgang `91

: lør 3. mar 2012 13:02
af Morten - Webmaster
Sælger skriver


DT 50 med tuncylinder og karburator, oprindelig 30 knallert, det originale følger med. sælges evt bytte med Kreidler,Puch 3-4 gear, Madass.

bud modtages


Oprindelig 30 knallert ???? de er da ikke dansk typegodkendt er de ????[/quote]

Re: yamaha dt 50 ac årgang `91

: søn 4. mar 2012 08:37
af claus olieklud
Morten - Webmaster skrev:
Sælger skriver


DT 50 med tuncylinder og karburator, oprindelig 30 knallert, det originale følger med. sælges evt bytte med Kreidler,Puch 3-4 gear, Madass.

bud modtages


Oprindelig 30 knallert ???? de er da ikke dansk typegodkendt er de ????
[/quote]
hejsa... den der der bliver linket til er meget anderledes end min og jeg vil ikke kunne bruge ret meget fra den... desuden ville det da også være synd at splitte den ad for en enkel del skyld... jeg mangler heller ikke rigtig noget udover et komplet stafferingssæt...
jeg ved ikke hvornår de blev lovlige som dansk knallert 30... min er en årgang `91 og er ihvertfald ikke godkendt som dansk knallert 30... knallertlovgivningen er engang i halvfemserne blevet lempet, velsagtens i forbindelse med scooterne kom til danmark... knallertloven fra `77 som trådte ikraft i 1980 siger jo max 60 kg, max 2 gear og ingen fodhvilere - det er den lov som unægtelig er blevet justeret engang i halvfemserne - en scooter vejer jo langt mere end 60 kg, og desuden har man i lang tid lovligt kunne købe og køre knallert 30 med 6 gear... jeg mener at yamaha dt 50 kom som vandkølet 6 gears i `94, alså samme årgang som den der bliver linket til... hvorvidt man kan købe en luftkølet yamaha dt 50 som er godkendt som knallert 30 i danmark ved jeg ikke, men det ligger helt fast at man længe har kunne køre lovligt på den vandkølet model (am6)
hilsen olieklud

Re: yamaha dt 50 ac årgang `91

: søn 4. mar 2012 09:07
af claus olieklud
jeg har haft startet den, men ikke kørt på den... der var lige en ret så vigtig ting at lave for at den kan synes nemlig kort/lang lys... knallerten er født med kun en lysstyrke... jeg vil helst havde det er så diskret som muligt, så jeg har besluttet at droppe engine on/off til fordel for kort/lang lys... jeg bruger batterispænding som styrestrøm til relæet, som omskifter lysspolens vekselstrøm til kort/lang lys... fordelen ved et relæ er at det er pisse hurtigt til at skifte, hvilket dog ikke er afgørende på denne model, idet den er spændingsbegrænset ( jeg tænker her på problemet med kortvarig overspænding til baglygten og instrumentpære ) ideen med relæskift vil være rigtig gavnlig på en yamaha fs1, og ville kunne laves lige så let som jeg har gjort på denne her, dog skulle man vælge et 6 volt relæ...

senere idag får i de sidste billeder af hvordan relæet er blevet placeret - det er faktisk "ypper nice"
i får også billeder af den hvor den er 100% samlet

Re: yamaha dt 50 ac årgang `91

: man 5. mar 2012 07:50
af claus olieklud
jeg havde glemt alt om speedometerkabel, men godt luret at jeg sikkert kunne bruge et fra en fs1... desværre havde jeg ikke noget brugt eller uoriginalt så jeg måtte bruge et helt nyt originalt fs1 dx speedometerkabel... speedometersnekken havde jeg jo ellers vasket ud i petroleum og smurt op med konsistensfedt, så monteringen af kablet burde være lige til, men jeg havde overset en lille gammel afknækket stump kabel som sad i snekken... jeg prøvede at lirke den op med en miniskruetrækker, men forgæves da der ikke var noget at få fat i... jeg pillede forhjulet af igen og jeg fik den lille kabelstump ud af snekken ved at give snekken 100 forsigtige dask med et hammerskaft - jeg blev glad da jeg stod med den lille stump kabelende i hånden...
jeg skal ud og finde en ny forlygtepære nu, da den gamle kun virker på den ene styrke... jeg tror også at der skal være slangeklemmer på benzinslangen, så jeg må lige se om jeg har noget der kan bruges... jeg satser egenligt på at køre til syn idag, men det kræver at jeg først kommer ud og bremse den til + en ny pære til forlygten...

Re: yamaha dt 50 ac årgang `91

: man 5. mar 2012 08:51
af hybber
Hej Claus!

Den er da blevet fin!

Håber du får styr på de sidste småting inden syn, og at den stryger lige igennem!

Held og lykke!

Jesper