problem modvind

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Nikolaj
Junior knallert
Indlæg: 90
Tilmeldt: tirs 17. aug 2010 19:45
Kontakt:

problem modvind

Indlæg af Nikolaj »

Hej alle(:

Jeg har et kæmpe problem med min yamaha dør fuldstændig ud i modvind.

Det var igår da jeg var på vej hjem og kørte ned af en stejl bakke og pludselig begynde den at tabe omdrejninger og motoren gik i stå. Men jeg fik liv i den igen og kørte et stykke igen, selvom den hakkede fuldstændig i det og kunne næsten ikke køre??? Hvad kan dette skyldes???

Og jeg kører enda med 9 tands.

Jeg har tjekket kaburator og fløjte, og den får også benzin.

Tak på forhånd(;
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: problem modvind

Indlæg af FS1originalen »

Du er nok nødt til at starte med at tage cylinderen af og se om den har varmesat sig!!! (ridser i stempel og ringe og evt. sidder ringene fast).
Er det i orden kunne en karburatorrensning være en mulighed...

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Nikolaj
Junior knallert
Indlæg: 90
Tilmeldt: tirs 17. aug 2010 19:45
Kontakt:

Re: problem modvind

Indlæg af Nikolaj »

hmm cylinder og stempel har ikke kørt mere end 1000km men kan godt kigge på det, men det er bare mærkeligt fordi i medvind køre den rigtig godt uden problemmer eller andet
Nikolaj
Junior knallert
Indlæg: 90
Tilmeldt: tirs 17. aug 2010 19:45
Kontakt:

Re: problem modvind

Indlæg af Nikolaj »

men i går prøvede jeg så at tage tændrøret af, og det så ikke for godt ud der var så noget gråt/hvidt sand på det og det var der også på topstykket??? hvad skyldes dette
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: problem modvind

Indlæg af FS1originalen »

Varmesættere er faktisk nemmest at lave når stempel og cylinder er nyt... Jeg vil selvfølgelig ikke garantere at det er det der er galt, men som du beskriver hvornår det opstod så kunne det tyde på at den er blevet for varm (for mange omdrejninger og for lidt benzin på vej ned af bakken).

Erik

Ps. Det "gråhvide sand" KAN være smeltet stempel, så nu SKAL du altså lige lukke den op og kigge!!!!!
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Nikolaj
Junior knallert
Indlæg: 90
Tilmeldt: tirs 17. aug 2010 19:45
Kontakt:

Re: problem modvind

Indlæg af Nikolaj »

okay vil jeg køre, men hvordan kan et stempel smelte, motoren har godt nok formået at gøre pindbolten til krumtappen helt blå bare på grund af den tager så mange omdrejninger, selvom knallerten er 100% lovlig. Den lokale cykelsmed undrer sig også hvordan den kan blive så varm(:
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: problem modvind

Indlæg af FS1originalen »

Hvis den brænder hul i stemplet så er det typisk fordi glødetallet på tændrøret er forkert. I NGK rør er B6HS standard til en lovlig motor. B9HS er til en voldtunet motor, og så er der jo 7 og 8 ind imellem - afhængig af tuningsgraden. Du skal nok have et koldere rør (højere tal). Når det hele kører normalt skal tændrøret blive "kaffe med fløde" farvet.

Hvis du har et højkomprimeret topstykke på så er min erfaring at det meget nemt går galt med at brænde stempler.

Det med at pindboltene bliver blå lyder "fandeme uhyggeligt" :oops:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Nikolaj
Junior knallert
Indlæg: 90
Tilmeldt: tirs 17. aug 2010 19:45
Kontakt:

Re: problem modvind

Indlæg af Nikolaj »

okay jeg har lige fået skiftet til b9hs og det kører den ligesågodt med som b6hs og fået skiftet til dyse 140 og det går bare fint. men vil lige prøve her i aften at rive topstykket af og kigge til stempel og cylinder, samt skifte topstykket til et originalt jeg har liggende(:
Brugeravatar
Guess who
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1207
Tilmeldt: lør 11. aug 2007 00:45
Kontakt:

Re: problem modvind

Indlæg af Guess who »

Så må jeg anbefale at køre på ELF totakts olie, bland 3%. Så reducerer du chancerne for at den sætter sig med over 50% :shock: :shock:

Jeg har olien på lager i 1L dunke.



Mvh
Benny
Brugeravatar
Stange
Stor knallert
Indlæg: 160
Tilmeldt: tors 15. okt 2009 10:18
Kontakt:

Re: problem modvind

Indlæg af Stange »

Nikolaj man kan som regel ikke høre eller mærke forskel på de forskellige tændrør. Men man skal gå efter farven på tændrøret, når man indstiller.
Håber snart jeg kan få renoveret min 76 DX´er.
Mangler original bagsvinger
76 DX sideskjolde
76 DX Tank
Sæde
og baglygte
Ellers skal der laves lidt rust ved bagsvingeren der er et enkelt hul ved, bagskærms beslagene og der skal svejses et enkelt beslag på.
Og så selvfølgelig få dele malet og polere diverse dele op.
Og så enten også lige have 2 nye fælge :D

Regner med at det er et langtidsprojekt når jeg engang får en læreplads og en bil at transportere mig rundt på :D
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"