Hej jeg har søgt på forum men kan ikke finde en guide til renovering af krumtap, og da jeg har 2 originale krumtapper med for meget slør og jeg sys de er renoveringværdie vil jeg gerne renovere dem, hvordan gør jeg det?
På forhånd tak
Renovering af krumtap
- patrick j.
- Gummi rocker
- Indlæg: 618
- Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 23:36
- Kontakt:
Renovering af krumtap
Yamaha fs1 k1 årgang 1978 "projekt original"
Re: Renovering af krumtap
Fx med en hydraulisk presse.
Tryk sølen ud af krumtappen, hele vejen igennem til du står med 2 krumtap halvdele.
Varmer den ene krumtaphalvdel op til ~200gr og trykker den nye søle i, når den er kølet ned igen, lægger du plejlstang og leje på sølen (husk eventuelle skiver) og lidt olie til at smøre.
Varmer den anden halvdel op, liner den så godt op du kan og trykker den på sølen indtil krumtappen passer på målet i bredden (svjh 38 eller 40mm ?)
(mangler der en 10' del eller lign, så kan den rettes til med kobberhammeren ved at slå den sammen)
Så skal den "bare" rettes op. Hvis enderne er fine og den ikke har fået tæv af en hammer før, så kan du spænde den op mellem 2 rullepinoler.
Måler på akselenderne, både helt inde ved krumtappen og så langt ude du kan på det glatte stykke aksel med micrometer-ur. 3/100 er max udsving.
Hvis den tvinder omkring sølen, og aksel enderne sidder ca sådan: --II__ (overdrevet tegning) så kan du slå den på plads med en kobberhammer ved at holde den ene aksel i hånden og knalde den en af kobberhammeren på den anden vange (IKKE på akslen) der skal ikke slåes så hårdt før den giver sig lidt.
(nogen bruger at slå den ned mod en kobberklods, det gør knap så ondt i hånden)
Hvis den er skæv så akselenderne ikke er parallelle så klemmer man den enten lidt sammen modsat sølen, eller tvinger den lidt fra hinanden med fx en mejsel.
Det er ikke raketvidenskab, men det kan tage lidt tid at finde ud af hvilken vej den skal rettes til.
Tryk sølen ud af krumtappen, hele vejen igennem til du står med 2 krumtap halvdele.
Varmer den ene krumtaphalvdel op til ~200gr og trykker den nye søle i, når den er kølet ned igen, lægger du plejlstang og leje på sølen (husk eventuelle skiver) og lidt olie til at smøre.
Varmer den anden halvdel op, liner den så godt op du kan og trykker den på sølen indtil krumtappen passer på målet i bredden (svjh 38 eller 40mm ?)
(mangler der en 10' del eller lign, så kan den rettes til med kobberhammeren ved at slå den sammen)
Så skal den "bare" rettes op. Hvis enderne er fine og den ikke har fået tæv af en hammer før, så kan du spænde den op mellem 2 rullepinoler.
Måler på akselenderne, både helt inde ved krumtappen og så langt ude du kan på det glatte stykke aksel med micrometer-ur. 3/100 er max udsving.
Hvis den tvinder omkring sølen, og aksel enderne sidder ca sådan: --II__ (overdrevet tegning) så kan du slå den på plads med en kobberhammer ved at holde den ene aksel i hånden og knalde den en af kobberhammeren på den anden vange (IKKE på akslen) der skal ikke slåes så hårdt før den giver sig lidt.
(nogen bruger at slå den ned mod en kobberklods, det gør knap så ondt i hånden)
Hvis den er skæv så akselenderne ikke er parallelle så klemmer man den enten lidt sammen modsat sølen, eller tvinger den lidt fra hinanden med fx en mejsel.
Det er ikke raketvidenskab, men det kan tage lidt tid at finde ud af hvilken vej den skal rettes til.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?