hvilken slags olie er bedst?

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: hvilken slags olie er bedst?

Indlæg af strynboen »

der er ingen link
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: hvilken slags olie er bedst?

Indlæg af Allan M »

........
Senest rettet af Allan M fre 29. jul 2011 21:13, rettet i alt 1 gang.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: hvilken slags olie er bedst?

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg vil vitterligt vove den påstand, at der ikke findes en decideret 'dårlig kvalitet' indenfor 2t-olie, idet der er visse standarder, som skal overholdes.

Således vil en olie, der kun kokser og ikke smører altså være den forkerte til ens motor - derfor kan den sagtens være designet til at fungere under andre forhold. Et glimrende eksempel er 2t-olie til en bådmotor, der har en langt lavere arbejdstemperatur.
Den olie vil fungere udmærket 'i vandet', men den er noget snot i en luftkølet motor med 120HK/L...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: hvilken slags olie er bedst?

Indlæg af claus olieklud »

hej fup... det er godt nok første gang jeg hører at stift i tændrøret skyldes bly i benzinen... det lyder ellers logisk idet bly leder strøm - hmmm... hilsen claus olieklud...
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: hvilken slags olie er bedst?

Indlæg af nielsfup »

claus olieklud skrev:hej fup... det er godt nok første gang jeg hører at stift i tændrøret skyldes bly i benzinen... det lyder ellers logisk idet bly leder strøm - hmmm... hilsen claus olieklud...

Hej
Ja det kan da være det er en AND. Det var bare den forklaring jeg har hørt.
Hvad har i andre oplevet.
Stifter tændrørende stadig.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: hvilken slags olie er bedst?

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg har aldrig oplevet det, men jeg er også kun på vej ind i mit 15. år med motoriserede køretøjer. :-)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: hvilken slags olie er bedst?

Indlæg af Dewil »

Det skete jævnligt "back then".... og nej, jeg har ikke oplevet det i nyere tid, så forklaringen lyder sandsynlig....
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: hvilken slags olie er bedst?

Indlæg af Jensmc »

Jem og Fix har en Motorex til 40 dask. Den vil jeg prøve.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: hvilken slags olie er bedst?

Indlæg af strynboen »

tror ikke der har været bly i bensinen de sidste 50 år..det var noget de blandede i fly bensinen for at de ikke tændings bankede..ved højkomprierede motore..for at bensinen ikke tænde af sig selv..for tideligt...men det blev afløst af andre additiver..så der var meget lidt bly i bensinen de sidste årtier inden det blev forbudt..det var der vist de sidste år for at forhindre ventil/sæde /stamme...i at brænde fast..før man fandt nye matrialer til dem også...har jeg læst..men det kan også være gamle skrøner...men de er jo sjove at fremføre og høre andre skyde hul i dem...så kom med hvad i har
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Thomas K
Junior knallert
Indlæg: 54
Tilmeldt: man 9. maj 2011 20:45
Kontakt:

Re: hvilken slags olie er bedst?

Indlæg af Thomas K »

strynboen skrev:der er ingen link
Ups glemte linket men hva' fanden! :whew

http://www.castrol.com/castrol/sectiong ... Id=7050556
Jeg skal kører omkring 70-80 km/t
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: hvilken slags olie er bedst?

Indlæg af nielsfup »

// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
maxibent
Junior knallert
Indlæg: 70
Tilmeldt: fre 6. mar 2009 14:13
Kontakt:

Re: hvilken slags olie er bedst?

Indlæg af maxibent »

Vil anbefale bel-ray si-7 olie ( kan købes på kgi.dk ) den er lidt halvdyr ja,men den virker også
fint på en pænt tunet scooter,som der kører på ca 2 % olie
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: hvilken slags olie er bedst?

Indlæg af FS1originalen »

Thomas K skrev:
strynboen skrev:der er ingen link
Ups glemte linket men hva' fanden! :whew

http://www.castrol.com/castrol/sectiong ... Id=7050556
Jeg skal kører omkring 70-80 km/t
Det er en fortrinlig olie til dit brug Thomas... Hvis du kigger hele tråden igennem er der også flere der anbefaler den :P

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: hvilken slags olie er bedst?

Indlæg af kreidlerhansen »

Thomas K skrev:
strynboen skrev:der er ingen link
Ups glemte linket men hva' fanden! :whew

http://www.castrol.com/castrol/sectiong ... Id=7050556
Jeg skal kører omkring 70-80 km/t
Stemplet sætter sig i hvert fald ikke pga. olien, det er helt sikkert.

Hvis du ikke kører ret meget, er den fin-fin. De helsyntetiske olier skulle efter sigende ikke 'skille så hurtigt fra benzinen', og så er det jo en fordel, hvis du ikke kører ret meget.

Hvis du kører dagligt, vil jeg påstå, at TTS'en er decideret overkill, idet den er skruet sammen til virkeligt højtydende totaktere - dvs. på den retti' perverse side af 10.000rpm og med retti' høj kompression.


Jeg har lige været ude at drøne med min racer-opsætning, igen. Jævnlig fuld æde op til 13.000rpm på småveje, og jeg har vel kørt sådan i knap en time + hjemturen. Kompressionsforholdet på knap 12:1 kan (vil!) jeg ikke ændre ved, så den er i princippet ret hårdt presset.
T.Hansen's mineralske IQ-X olie klarer sig fint ved 3%, som altid, og den koster 39kr. Kører jeg stille og roligt kan motoren ikke engang brænde olien ordentligt af, heh...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Thomas K
Junior knallert
Indlæg: 54
Tilmeldt: man 9. maj 2011 20:45
Kontakt:

Re: hvilken slags olie er bedst?

Indlæg af Thomas K »

Lige nu bruger jeg noget fra harald nyborg mener jeg. Altså hvis nu jeg kører hver dag minst 15 km hvad skal jeg så købe?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: hvilken slags olie er bedst?

Indlæg af 12V »

Hiver lige et gammelt indlæg frem.

Jeg har nu haft min første "dårlige" oplevelse med Castrol TTS. Min 100% lovlige Puch MS (kører 32-33 km/t på GPS) kan ikke forbrænde olien ordentlig, der samler sig mere og mere totaktsolie i motor og udstødning. Hvis man afmonterer cylinderen er det hele smurt MEGET godt ind i olie. Tror jeg vil prøve den billige mineralske fra T-Hansen på den næste tank.
Brugeravatar
Guess who
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1207
Tilmeldt: lør 11. aug 2007 00:45
Kontakt:

Re: hvilken slags olie er bedst?

Indlæg af Guess who »

Elf totaktsolie som er 100% syntetisk er den olie jeg kan anbefale.

Har brugt den i mange mange år UDEN varmesætter på nogle maskiner. Blander 3% i benzinen og oplever ingen gener af uforbrændt olie.

Havde en kunde som efter 300km og 2 brændte stempler på samme cylinder -var ærgelig over det hele. Det var en FS1 med lovlig opsætning og en 120 dyse, han mente totaktsolien fra motorsaven var god nok. Men den blev ved og køre varm - cylinderen havde ikke taget skade af de to "sættere" og fik et nyt stempel - de skiftede til Elf totaktsolie og har nu kørt 400km UDEN en eneste varmesætter - stadig med samme opsætning og nu førnøjelse over knallerten fremfor ærgelser.

Så jo jeg mener totaktsolien er meget mere vigtig end det de fleste går og tror.

I løbet af meget kort tid vil Yamahafs1.dk sælge ELF totaktsolie. :wink:

Mvh
Benny
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: hvilken slags olie er bedst?

Indlæg af kreidlerhansen »

Ingen tvivl om, at olievalget er vigtigt - der er bare ingen grund til at overdrive. Fuldsyntetisk på en lovlig Puch er i hvert fald et overforbrug, der vil noget :-) Jeg fik et godt tilbud på TTS'en (2x1L for 70kr) af en kammerat, som købte 100 hjem. Den første er brug på Kreidleren, og den kan ikke brænde rent - sovser i potten, istedet. Fortændingen er endda til den risikable side, da jeg forrige uge måtte trække hjem med et hul i stempelkronen, heh... En motor med støbejernscylinder løber måske lidt varmere, så den har mere gavn af den mere hidsige olie?
Det har jeg først tænkt over, nu.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: hvilken slags olie er bedst?

Indlæg af Allan M »

Jeg har selv problemer med at forbrænde TTS på såvel min fs1 som min RD350. Jeg ved, at andre RD350-kørere døjer mede samme problem. I RD-kredse har jeg fået ELF´s olie anbefalet som en god olie til hurtig kørsel, men som samtidig er lettere at forbrænde, når man kører pænt.

Jeg er selvsagt køber til en pæn stribe ELF, når den kommer i butikken (jeg kører på den sidste dunk TTS nu)
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: hvilken slags olie er bedst?

Indlæg af claus olieklud »

hej... castrol tts olie er måske mere en gammel tradition for mig end virkelighed, men tilbage i firserne var det jo en ypperlig olie sammen med castrol r30 og valvoline til crosseren... jeg kan konstatere at en god olie hænger ved tiltrods en lav % sats... i gamle dage var ttsèn ikke rød som nu, men det må blot være farvestof fordi den lugter og opfører sig som altid...
da jeg var yngre proppede jeg altid extra meget olie i benzinen i den tro at det var godt for motoren, men har på mine lidt ældre år opdaget at 2-3 % er rigeligt...
ps. 2 takt påhængsmotorer har igennem de sidste 30-35 år kørt med kun 1% olieblanding...
jeg har ikke købt den sidste dunk tts endnu, men jeg håber at finde den rigtige castrol r30 en dag, mest fordi jeg måske syntes den lugter bedre... i gamle dage fantes den i 1 ltr metaldunk...
jeg tror at en lovlig puch maxi kører lige så godt og længe på 2 % alm motorolie...
racer lugten har ihvertald en værdi - ha ha
hilsen olieklud...
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"