hvilken slags olie er bedst?

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: hvilken slags olie er bedst?

Indlæg af FS1originalen »

R30 er det ikke den vegetabilske Claus? Den lugter helt vildt af grillbar og jeg tænker konstant på en halv kylling med pommes hvergang jeg kører bag Per Ørum der ynder at bruge denne olie :teeth2

TTS'en er forøvrigt udgået og erstatningen hedder Power RS idag... Den har aldrig lavet "sættere" for mig, men på mine lovlige maskiner hjælper den da med til at rustbeskytte baghjulet :oops: :oops:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: hvilken slags olie er bedst?

Indlæg af nielsfup »

Hej
Jeg stødte på denne lille poster fra Yamaha.
Her kan man blandt andet se en tabel over blandings forholdet ( olie/Benzin).

Som jeg har forstået det sørger autolube systemet for at regulere mængden af olie i forhold til gas position og motoromdrejninger.

Det vil sige motoren får kun lidt olie ved tomgang og lav last med derimod får den meget olie ved høj last ( omdrejninger)
Jeg tror derfor at motoren vil sode mindre med autolub, da den ikke bliver over smurt ved de lave laster og få mere olie end 3% premix ved høj last.

Bemærk den lille tabel, her variere blandingen fra 18:1( ca 5.5% ) ned til 100:1( 1%) udfra omdrejninger oh hastighed ( omdrejninger)

Dermed sparre man olie ( sod/røg og olie i krumtaphuset / udstødningen ) og får en bedre smørring ved fuld knald ( 18:1 ).

Så kan det være olie kvaliteten ikke er så kritisk med autolub da den får mere olie ved høj last.
Vedhæftede filer
autolube1.jpg
autolube1.jpg (139.83 KiB) Vist 4624 gange
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: hvilken slags olie er bedst?

Indlæg af kreidlerhansen »

Hvilken type olie var egentlig foreskrevet til Yamaha'en fra fabrikkens side?

AutoLube er en fed ting - at kunne tilpasse oliemængden ift. omdrejninger og spjældets position er lir OG funktionalitet, der vil noget. Jeg er kun lidt misundelig... eller... ok, en del!
Indtil videre kan jeg vælge mellem en tyk (mineralsk olie) klat olie i potten eller en tynd med den fuldsyntetiske. TTS'en og sikkert RS-olien er håbløs i forbrændingsfasen, og jeg holder på, at uforbrændt olie = uudnyttet BTU.
Jeg er frisk på at prøve Elf-olien, det er helt sikkert. Indtil videre har jeg ikke oplevet tilfredsstillende forbrænding med de olier, jeg har benyttet.

Nå, men jeg går lige ud og hælder et par deciliter olie mere i tanken - så kan jeg vel bare låse spjældet fast på max gas? :hihi
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: hvilken slags olie er bedst?

Indlæg af strynboen »

det minder mig om at lampen tændte på min dt-125.i går..så må hellere få fyldt tanken...men kan du ikke lave en induktiv føler så du får advarsels lampe..eller er der flyder i din tank,,fup?

hvad med glykol/vand i indsugeningen,,nok ikke godt i krumtap lejerne..autolube må være godt som docerings mekanisme..tyskerne brugte det meget for 70 år siden
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: hvilken slags olie er bedst?

Indlæg af nielsfup »

Hej.
Jo jeg har tænkt på om man skulle lave en alarm. Men det må kommer senere. Jeg køre jo ikke meget :D så en tank holder længe. :D

Jeg har taget et billede af olie spek fra Yamaha instruktions bogen. Der er ikke meget hjælp at hente
Vedhæftede filer
DSC03943.JPG
DSC03943.JPG (144.79 KiB) Vist 4610 gange
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: hvilken slags olie er bedst?

Indlæg af kreidlerhansen »

Øv. Nåja, det var også ren nysgerrighed. Jeg kan godt se fornuften i, at oliemængden øges i takt med omdrejninger og spjældets åbning, men jeg synes ~5,6% virker voldsomt. Totaktsolie er noget tyndt stads, og hvis det er tyndere end den normerede olie, vil den tilførte oliemængde vel stige?

Jeg kom til at tænke på det, fordi en bekendt ejer en Puch SGS med blandingssystem, som egentlig er beregnet til brug af en bestemt type gearkasseolie. Ved fuld gas skulle den få omtrent 4-4,5% olie, men med decideret totaktsolie er den ifølge ejeren tættere på 8%.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
patrick j.
Gummi rocker
Indlæg: 618
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 23:36
Kontakt:

Re: hvilken slags olie er bedst?

Indlæg af patrick j. »

Yamaha anbefalede en 85 oktan med en sae-30 i forhold 25:1 læst i instruktionsbogen:)
Yamaha fs1 k1 årgang 1978 "projekt original"
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"