Side 1 af 1

Min kørende 78 K1.

: fre 20. maj 2011 15:26
af Morten O
Hej alle sammen.
Så fik jeg endelig taget mig sammen til at få taget nogle billeder.
Jeg købte denne 78 K1'er tilbage i februar af henpo herinde fra. Gav 5500 kr for den. Den skulle eftersigende være ny renoveret, og det kan da også godt være, men den er nu ikke helt i tip top stand, har jeg fundet ud af efter jeg har fået den hjem og kørt lidt på den.
Erik (FS1Originalen) herindefra har været meget hjælpsom og fandt ud af hvorfor den ikke kunne gå ordenligt i tomgang. Det var blot den lille møtrik der holder stel ledningen på platinerne der var røget af, hvilket resulterede i meget i jævn tomgang. Han var også flink og hjalp med hele ledningsnettet, da det viste jeg ikke været i orden.
Super fedt at der er nogen med erfaring der er flinke til at hjælpe! :bravo
Udover det, også tak til anden77 for salg en karburator og glimrende service! :(y)

Nå, men til det mere interessante, BILLEDER! :thunge
De første billeder er hvordan den stod for ca. 2 timer siden. Jeg er kommet på et nyt problem, så har pillet motoren af og skal have skiftet simmeringen ved gearakslen, da der kommer olie ud der, og der kommer også olie ud ved det forreste tandhjul, så skal også have set hvad der er galt der. Men adskildningen var nok for mig i dag.
Til i morgen skal jeg lige have læst Neils Fups guide i gennem hvordan man skiller den ad, i den venstre side. Skal man egentlig have cylinder og alt det af, for at få venstre skjold af?
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Re: Min kørende 78 K1.

: fre 20. maj 2011 16:35
af the eagle
mojn morten super fin maskine :(y) hvis du kun skal skifte de simerringe så skal du ikke have noget af :D det enste du skal være sikker på er at gear armen er helt ren og uden nogler grater så du ikke gør den nye istykker når du skupper den nye ind over. og det samme er med den ved tandhjulet :(y) men den ved tandhjulet skal du kigge meget godt efter bare den minste grart og der skal en ny en til igen . og et tip smør ligt olie på de ringe og arm så køre de lige på :(y) og hvis du skal have lavet det stykke som er gået i stykker på din motor ja så er det kun en vej af med alt :crying

Re: Min kørende 78 K1.

: lør 21. maj 2011 10:08
af Morten O
Det lyder da bare super at jeg ikke skal til at skille den helt ad! Jeg mangler godt nok pakningen til oppe ved tandhjulet, men tror da lige jeg vil prøve at rode lidt med det i dag alligevel. Tak for tippet! :(y)

Re: Min kørende 78 K1.

: lør 21. maj 2011 13:20
af Thorsen
Men du skal da have skiftet den midterblok, det ser sgu ikke for sundt ud med det hak der!

Re: Min kørende 78 K1.

: ons 22. jun 2011 15:49
af Morten O
Nej, det er jeg helt enig i, desværre fandt jeg det ikke da jeg var ude at kigge på knallerten, men har da lært at man skal være meget grundig når man er ude og kigge før man køber.
Mht. skiftning af midterblok må det blive senere når der der overskud til dette.

En lille update:
Har i dag fået fjernet de to simmerringe. De røg ud uden nogen problemer. Den ved tandhjulet kunne jeg godt se ikke var helt tæt, men den ved geararmen så nu fin nok ud, men af røg de begge to. Har en simmerring til geararmen til at ligge, men har ikke nogen til tandhjulet. Tror I der nogen mulighed for at give mindre i fragt hvis det er det eneste man skal have fra Bennys shop? Synes det er træls at give 75 kr i fragt for en simmerring der koster 45 kr :-(

Re: Min kørende 78 K1.

: tors 23. jun 2011 14:23
af Michael
Morten O skrev:Nej, det er jeg helt enig i, desværre fandt jeg det ikke da jeg var ude at kigge på knallerten, men har da lært at man skal være meget grundig når man er ude og kigge før man køber.
Mht. skiftning af midterblok må det blive senere når der der overskud til dette.

En lille update:
Har i dag fået fjernet de to simmerringe. De røg ud uden nogen problemer. Den ved tandhjulet kunne jeg godt se ikke var helt tæt, men den ved geararmen så nu fin nok ud, men af røg de begge to. Har en simmerring til geararmen til at ligge, men har ikke nogen til tandhjulet. Tror I der nogen mulighed for at give mindre i fragt hvis det er det eneste man skal have fra Bennys shop? Synes det er træls at give 75 kr i fragt for en simmerring der koster 45 kr :-(
Hej
Lige et godt råd.
Sørg for at affedte motorblokke der hvor simmeringene skal i . Jeg plejer altid lige at smøre en tynd film af flydende pakning på ydersiden af simmerringene inden jeg trykker dem ind. Dels så glider de nemmere ind og dels så tætner det også i det tilfælde der er lidt ir-huller eller ridser der hvor simmerringen skal sidde. Afstandsbøsningen ved tanhjulet kan også være et problem. Hvis der er for stort et spot ned i den der hvor simmerringen ligger an plejer jeg at skifte den. Hvis den er ok så renser og polerer jeg den bare. Så glider simmeringen bedre på den. :whew

Re: Min kørende 78 K1.

: lør 25. jun 2011 19:16
af Morten O
25/6-11 En lille updatering:
Så blev der skiftet simmerringe i dag. Jeg puttede ikke flydende pakning omkring, men derimod bare lidt olie og de røg i uden ret meget nørklen. :-) Men tak for rådet Michael. Hvis ikke de holder tæt må jeg prøve forfra evt. med dit råd. :(y)
Jeg fik også taget højre motorblok af da jeg skal have skiftet min kickstarter arm ud med ny da gevindet er helt ødelagt og ikke til at redde.

Re: Min kørende 78 K1.

: lør 25. jun 2011 19:22
af Nikolaj Y
Morten O skrev:25/6-11 En lille updatering:
Så blev der skiftet simmerringe i dag. Jeg puttede ikke flydende pakning omkring, men derimod bare lidt olie og de røg i uden ret meget nørklen. :-) Men tak for rådet Michael. Hvis ikke de holder tæt må jeg prøve forfra evt. med dit råd. :(y)
Jeg fik også taget højre motorblok af da jeg skal have skiftet min kickstarter arm ud med ny da gevindet er helt ødelagt og ikke til at redde.
hvis du mangler kickstarter arm så har jeg :wink:

Re: Min kørende 78 K1.

: lør 25. jun 2011 19:28
af Morten O
Jeg har faktisk allerede en halv aftale med Erik herinde fra (fs1originalen), som heldigvis kun bor 5 km fra mig. Men tak for budet alligevel! :(y)

Re: Min kørende 78 K1.

: søn 26. jun 2011 21:04
af nielsfup
Michael skrev:
Morten O skrev: Lige et godt råd.
Sørg for at affedte motorblokke der hvor simmeringene skal i . Jeg plejer altid lige at smøre en tynd film af flydende pakning på ydersiden af simmerringene inden jeg trykker dem ind. Dels så glider de nemmere ind og dels så tætner det også i det tilfælde der er lidt ir-huller eller ridser der hvor simmerringen skal sidde. Afstandsbøsningen ved tanhjulet kan også være et problem. Hvis der er for stort et spot ned i den der hvor simmerringen ligger an plejer jeg at skifte den. Hvis den er ok så renser og polerer jeg den bare. Så glider simmeringen bedre på den. :whew

Det råd kan jeg kun tilslutte mig. Jeg gør det samme. Ganske lidt på og set bliver helt sikkert tæt også selv om det er lidt ridser

Re: Min kørende 78 K1.

: man 27. jun 2011 19:53
af Morten O
nielsfup skrev:
Michael skrev:
Morten O skrev: Lige et godt råd.
Sørg for at affedte motorblokke der hvor simmeringene skal i . Jeg plejer altid lige at smøre en tynd film af flydende pakning på ydersiden af simmerringene inden jeg trykker dem ind. Dels så glider de nemmere ind og dels så tætner det også i det tilfælde der er lidt ir-huller eller ridser der hvor simmerringen skal sidde. Afstandsbøsningen ved tanhjulet kan også være et problem. Hvis der er for stort et spot ned i den der hvor simmerringen ligger an plejer jeg at skifte den. Hvis den er ok så renser og polerer jeg den bare. Så glider simmeringen bedre på den. :whew

Det råd kan jeg kun tilslutte mig. Jeg gør det samme. Ganske lidt på og set bliver helt sikkert tæt også selv om det er lidt ridser
Okay, så er det sgu nok noget der virker. Jeg vil lige sige om det holder, ellers må jeg prøve forfra med flydende pakning som I siger :(y)

Re: Min kørende 78 K1.

: tirs 18. sep 2012 20:42
af Morten O
Puha det er lang tid siden jeg har været herinde.

Jeg er i mellem tiden flyttet hjemmefra og min FS1 står hjemme hos mine forældre og kan stadig ikke køre.

Jeg fik skiftet begge simmerringe og sat motoren på igen og synes selv det var gået fint, men den ville ikke gnistre så fik den aldrig igang. Andre ting tog min opmærksomhed og kom aldrig igang igen.. Tænker selv at jeg måske har monteret ledningerne forkert, eller noget i den stil, da jeg slet ikke har haft rørt ved elektriske komponenter da jeg skiftede simmerringene. Ved stadig ikke hvornår jeg får tid/lyst til at kigge på det igen, men mon ikke den dag kommer engang. :)

Re: Min kørende 78 K1.

: søn 21. jul 2013 17:27
af Morten O
Endnu engang lang tid siden jeg sidst har været herinde og kigge lidt. :) I mellem tiden har jeg igen fået Erik (FS1originalen) til at kigge på min knallert, for et stykke tid siden. Det vidste sig der bare var 1 enkelt ledning der ikke sad sammen, som var grunden til den ikke gnistrede. Nu kører som rigtig godt, og jeg var så sent som igår aftes ude at køre en lille tur på den.

Jeg mener at Erik også skiftede 16 mm indsugningen til en standard 6.5? Og satte standard tandhjul på foran? :)

Planen er nu at jeg skal have en lovlig udstødning på og derefter skrive en forsikring så jeg og min far kan køre lidt på den på en dejlig sommer dag. :)

Re: Min kørende 78 K1.

: søn 27. jul 2014 17:18
af Morten O
Jamen så gik der jo endnu et år, hehe. :)

Har haft en lille smule tid her henover sommeren, selvom jeg ikke engang har sommerferie endnu. Jeg har fået købt en lovlig udstødning med Tum nr. hos T-Hansen for 699 (inkl. 28 mm forrør, pakning for cylinder/forrør og pakning for udstødning/forrør).
Jeg har idag for monteret den, istedet for den 5.3 HK skråtskåret der sad på.
Derudover fik jeg kigget hvilken indsugning der sad på. Det var en 16 mm, men der var en plumb i, som jeg har fået Erik, på 7 mm. Så den er næsten lovlig der. ;) Jeg har dog en 6.5 til at ligge.
Den forreste gearing var 11 tands, har både en ekstra 11 til at ligge, samt et lovlig 9 tands. Jeg ville egentlig have den helt lovlig, men det bliver ikke lige pt. :)

Med 5.3 HK udstødning kørte den 55 km/t ifølge speedometeret, nu kan den lige snige sig op på 50, så har mistet 5 km/t på toppen pga. udstødningen. Men jeg tænker at det også viser forkert, nok omkring en 5 km/t?

Her et billede med 5.3 HK og et med den nye standard. :)

Billede

Billede

Skal lige have snakket med min far om vi skal have den forsikret nu, eller vente til foråret. :)

Btw. hvordan kan jeg gøre billederne mindre?