Hej F5B
Du skriver:
F5B skrev:... men til vore små "prutorgler" hel overflødig,
de formår ikke af brænde alt olien af, så det sætter sig som aflejringer i kanaler og på stempler.
Dette ses tydelige indvendigt i stemplet som en mørk aflejring, dette mindsker afkølningen af stempel af
frisk gas på undersiden...
Du har helt ret i, at de fineste fuldsyntetiske olier er at skyde over målet, hvis de bruges på en neddroslet gammeldags knallert. Der kan dog være undtagelser (bøsning ved krydspinden), hvor man med en god olie kan gå ned i oliemængde (fra typisk 4% til 2%) uden at slide bøsningen unødigt.
Aflejringer i kanaler og på stempler er kun noget vi ser på enten små (knallert) motorer med lav ydelse, eller store motorer med meget lav ydelse. Mellemstørrelse motorer (mellem 100 og 500 cm3 pr. cylinder) i normale driftsforhold og literydelser fra 50 hk op, vil normalt ikke have problemer med aflejringer. Hverken på stemplet, eller i kanaler. Det sker ikke, fordi at aflejringerne, når de når en hvis tykkelse, vil have så dårlig afkøling, at de forbrændes og blæses ud.
Aflejringer under stempeltoppen er
udelukkende et resultat af, at stemplet har været så varmt, at olien forkulles under stempelkronen ved kontakt med stemplets overflade. Det vil ske med alle olietyper, uanset om de er mineralske, syntetiske, eller et sted derimellem.
F5B skrev:... selv på nutidige scootere motore, uden begrænsning og med seperat smøring, skaber det problemer at avende fuldsyntetisk 2T olie, forbrændings temperatur er ganske enkelt ikke høj nok...
Vrøvl! Hvis der er problemer med syntetiske olier, så vil jeg foreslå at finde fejlen og kurere den. Typisk har mineralske olier en betydeligt højere viskositet end de syntetiske, så hvis du kan kurere problemerne ved et skift af olie, er der en god chance for at du bare kniber den i oliemængden. Det vil selvfølgeligt være gavnligt, hvis den får for meget olie, men det har ikke noget med oliens kvalitet at gøre.
F5B skrev:... fuldsyntetisk 2T olie er udviklet til højt ydende (Liter effekt 300+ HK) 2T motore...
Hvis dét er rigtigt, så er der næsten ikke noget marked for syntetisk olie. Der er trods alt ikke mange af os, som kører med literydelser i den kategori. Jeg har i hvert fald ikke meget som kommer i nærheden af det. Alligevel bruger jeg kun syntetisk olie.
F5B skrev:...konsekvent anvender jeg selv kun mineralsk 2T olie, på alt hvad jeg har, selv DKW bil motor, 900-1000cc 40-55 HK køre 40/1 blanding!(2,5%), og de køre ca 15000- 20000 KM på et sæt stempler og 80-100000 på en krumtap...
Dét kan man ikke sætte en finger på! Hvis vi skal holde os til det som mange af vores motorer er konstrueret til, så burde vi i stedet blande single-grade olie i benzinen. Men det gør vi jo ikke - vi har skiftet til totaktsolie i de fleste tilfælde, fordi den type olie har en række fordele. Jeg mener - hvorfor holde fast i de gamle ting, hvis der er kommet nye ting til, som er bedre på alle måder?
Må jeg spørge dig hvordan du bærer dig ad med at tage livet af DKW-stemplerne på kun 15-20.000 km? Jeg spørger fordi at jeg selv har kørt Wartburg, og på nær at den "spiste" et enkelt hovedleje, så var der aldrig mekaniske problemer med motoren. Den sidste motor som jeg kørte med nåede trods alt at køre 200.000 kilometer, uden adskillelse. Bevares - den støjede da mere da jeg solgte den, end da den var ny, men den havde fuld kompression og fuld ydelse. Og det på trods af at den alle årene havde kørt med 2% 10W-40 supermerkedsolie i benzinen. Ja, ja - jeg ved godt at det ikke er fuldsyntetisk totaktsolie, men dengang havde jeg ikke så mange penge, og man kunne købe olien til 10,- kr. pr. liter i Metro
Jeg vil ikke starte en religionskrig, men jeg bliver altid oprørt, når jeg hører at en gammel olietype er bedre end de moderne.
Det er klart at en syntetisk olie opfører sig anderledes end en mineralsk. Hvis den sviner mere, er det måske fordi motoren er dysset en smule for fedt. Prøv at magre den lidt ud, og se om ikke problemet forsvinder? Og lad endelig være med at bruge for meget olie. Drop ammestuehistorierne om at 4-5% er nødvendigt etc. En forholdsvis moderne konstruktion (læs: uden glidelejer) kan helt uden problemer nøjes med 2%. Man kan sikkert gå lavere endnu, men hvis den ikke ryger for meget, så bliv der.
Mine egne erfaringer er bygget på:
Puch MS: 2½% mineralsk.
Kreidler Florett: 2% syntetisk.
CZ 250 twin: 2% syntetisk.
Jawa 350: 2% syntetisk.
Puch Maxi 2: 2% syntetisk.
Wartburg: 2% af det billigste 10W-40 (formentlig mineralsk?)
Sachs stationærmotor: 1% syntetisk.
Sears 250 SGS: 7% syntetisk (den har oliepumpe, så den tynde olie vælter lige igennem..)
Velo Solex 1700: 2% syntetisk.
CZ 180: 1% syntetisk v. fuld gas (oliepumpe)
Yamaha RD500: 2% syntetisk v. fuld gas (oliepumpe).
Som det ses, så skiller Sears'en sig lidt ud. Den er et godt eksempel på, hvordan oliens viskositet har stor indflydelse på blandningsforholdet. Det samme som nærmest lukkede DKW da de indførte friskoliesmøring. Da vinteren kom og olien blev tykkere, så satte motorerne sig pga. manglende smøring.
Alle ovenstående motorer, på nær Puch MS'en og Velo'en, kan køres så de er knastørre i lydpotterne. Det er blot et spørgsmål om justering (og hård kørsel
)
/Steen