Reparation af skæve trykplader og koblingsknaste.
: fre 15. jul 2011 12:24
Hej alle.
Det er måske en gentagelse af de andre fine indlæg om koblingsproblemer, men jeg vil alligevel godt give mit bidrag.
Forleden havde jeg besøg af Niels Koch, og som sædvanligt, gik 99,9% af tiden i templet.
Han havde bl.a. en ny koblingsknast og trykplade (godt nok købt os Thansen), men den gled i koblingen.
Vi fandt en meget fin original og monterede den. Så var der ro.
Ved nærmere studie ag Thansens knast og trykplade, så var delene kun slidt på tre små steder. Ved opspænding i drejebeænken, viste det sig ved simpelt øjemål, at delene var pilskæve
En afretning af kontaktfladerne burde give en kobling, der er ligeså god som en original.
Jeg gik fluks i gang med at lave opspændingsværktøj til såvel knast som trykplade.
På billederne ses resultatet. Til knasten brugte jeg en koblingsaksel, hvor jeg svejsede et gammel plan ting på og afrettede denne i drejebænken. Jeg gik straks i gang med at kigge i kassen med gamle koblingsdele, og fik en del ubrugelige emner rettet af. Enkelte var så medtaget, at gabet efter afretning blev en smule større end to koblingsplader og en mellemlægsring.
Ved at bruge to mellemlægsringe i stedet for en, så er problemet løst, og man har en perfekt kobling til mange tusinde kilometer igen
Det er måske en gentagelse af de andre fine indlæg om koblingsproblemer, men jeg vil alligevel godt give mit bidrag.
Forleden havde jeg besøg af Niels Koch, og som sædvanligt, gik 99,9% af tiden i templet.
Han havde bl.a. en ny koblingsknast og trykplade (godt nok købt os Thansen), men den gled i koblingen.
Vi fandt en meget fin original og monterede den. Så var der ro.
Ved nærmere studie ag Thansens knast og trykplade, så var delene kun slidt på tre små steder. Ved opspænding i drejebeænken, viste det sig ved simpelt øjemål, at delene var pilskæve
En afretning af kontaktfladerne burde give en kobling, der er ligeså god som en original.
Jeg gik fluks i gang med at lave opspændingsværktøj til såvel knast som trykplade.
På billederne ses resultatet. Til knasten brugte jeg en koblingsaksel, hvor jeg svejsede et gammel plan ting på og afrettede denne i drejebænken. Jeg gik straks i gang med at kigge i kassen med gamle koblingsdele, og fik en del ubrugelige emner rettet af. Enkelte var så medtaget, at gabet efter afretning blev en smule større end to koblingsplader og en mellemlægsring.
Ved at bruge to mellemlægsringe i stedet for en, så er problemet løst, og man har en perfekt kobling til mange tusinde kilometer igen