Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.
Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.
Hej Kim
Hvis den kan gå rent og køre som den skal ved topfart, er det jo bare at fortsætte med den?? Altså 180 dysen...
Husk benzinen køler motoren.
Hvordan ser tændrøret ud efter en GOD LANG tur uden tomgangskørsel når du kommer hjem. Stop med det samme efter den lange tur og skru tændrøret ud - det skal være lysebrunt eller som kaffe med fløde...
Glem nu alt det andet totakts olie - og brug KUN ELF. Så virker det
Mvh
Benny
Hvis den kan gå rent og køre som den skal ved topfart, er det jo bare at fortsætte med den?? Altså 180 dysen...
Husk benzinen køler motoren.
Hvordan ser tændrøret ud efter en GOD LANG tur uden tomgangskørsel når du kommer hjem. Stop med det samme efter den lange tur og skru tændrøret ud - det skal være lysebrunt eller som kaffe med fløde...
Glem nu alt det andet totakts olie - og brug KUN ELF. Så virker det
Mvh
Benny
Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.
Hej Benny.Guess who skrev:Hej Kim
Hvis den kan gå rent og køre som den skal ved topfart, er det jo bare at fortsætte med den?? Altså 180 dysen...
Husk benzinen køler motoren.
Hvordan ser tændrøret ud efter en GOD LANG tur uden tomgangskørsel når du kommer hjem. Stop med det samme efter den lange tur og skru tændrøret ud - det skal være lysebrunt eller som kaffe med fløde...
Glem nu alt det andet totakts olie - og brug KUN ELF. Så virker det
Mvh
Benny
Jeg har ikke haft tid til at køre FS1 i dag, men skal nok lige følge op på, hvordan tændrøret ser ud når jeg har fået kørt en tur.
Så længe den køre godt som den er nu, får den lov til at køre uændret videre, både hvad angår dyse og Elf-olien. Jeg synes ikke at der er nogen grund til andet.
Hilsen Kim.
Kim B S.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.
Hej alle.
En af mine venner tror, at det nok er fordelagtig, at fylde lidt blyerstatning i benzinen på sin gamle Yamaha FS1/knallert, da der jo som sagt var bly i benzinen, da vores gamle Yamaha`er var nye.
Er der nogen her på forum som har noget viden/erfaring angående blyerstatning?
Hilsen Kim.
En af mine venner tror, at det nok er fordelagtig, at fylde lidt blyerstatning i benzinen på sin gamle Yamaha FS1/knallert, da der jo som sagt var bly i benzinen, da vores gamle Yamaha`er var nye.
Er der nogen her på forum som har noget viden/erfaring angående blyerstatning?
Hilsen Kim.
Kim B S.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.
Hvis det gør en forskel med blyerstatning, går jeg bagover...
Er der ændret på noget som helst ift. en org. opsætning? Altså, planet topstykke og den slags? Min sædvanlige kæphest omkring squish-afstand eller/og for høj kompression, blablabla.
Jeg sad og overvejede, om et for lille ringgab var en mulighed, men så giver det ingen mening, at den først bliver varm efter nogle km's kørsel. Jeg synes, det her virker mystisk under en alt-andet-lige forudsætning - dvs. ingen utætheder, 100% intakt karburator osv.
Taler vi om, den lugter henad brændt fra motoren?
Er der ændret på noget som helst ift. en org. opsætning? Altså, planet topstykke og den slags? Min sædvanlige kæphest omkring squish-afstand eller/og for høj kompression, blablabla.
Jeg sad og overvejede, om et for lille ringgab var en mulighed, men så giver det ingen mening, at den først bliver varm efter nogle km's kørsel. Jeg synes, det her virker mystisk under en alt-andet-lige forudsætning - dvs. ingen utætheder, 100% intakt karburator osv.
Taler vi om, den lugter henad brændt fra motoren?
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.
Hej kreidlerhansen.kreidlerhansen skrev:Hvis det gør en forskel med blyerstatning, går jeg bagover...
Er der ændret på noget som helst ift. en org. opsætning? Altså, planet topstykke og den slags? Min sædvanlige kæphest omkring squish-afstand eller/og for høj kompression, blablabla.
Jeg sad og overvejede, om et for lille ringgab var en mulighed, men så giver det ingen mening, at den først bliver varm efter nogle km's kørsel. Jeg synes, det her virker mystisk under en alt-andet-lige forudsætning - dvs. ingen utætheder, 100% intakt karburator osv.
Taler vi om, den lugter henad brændt fra motoren?
Topstykket er det lovlige i uændret stand. Og jeg synes ikke at noget direkte har lugtet brændt.
Hilsen Kim.
Kim B S.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.
Hej Jesper J.jesper j skrev:jeg sidder og tænker at en forkert nål vil give forkert benzin i visse gas områder og deraf varmesætning den rigtige nål skal hedde 3g9 til 16mm karburator
Jeg vil da lige undersøge om der står 3g9 på min nål.
Hilsen Kim.
Kim B S.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.
Bevæger mig ud i den tørre teori, nu.
Der er den mulighed, at potten simpelthen ikke matcher cylinderen. Den ønskede effekt kan sagtens være tilstede, men det kan medføre uønsket varmeopbygning, som du netop oplever.
Hvis potten er så effektiv, at den skubber forbrændte gasser tilbage omkring området med spidseffekten, og så bliver motoren naturligt nok varmere, uanset om dysen er korrekt eller ej.
Det er muligvis lidt langt ude ift din opsætning, men det kan heller ikke udelukkes.
Prøv en anden potte, om muligt. Det er jo en simpel opgave.
Der er den mulighed, at potten simpelthen ikke matcher cylinderen. Den ønskede effekt kan sagtens være tilstede, men det kan medføre uønsket varmeopbygning, som du netop oplever.
Hvis potten er så effektiv, at den skubber forbrændte gasser tilbage omkring området med spidseffekten, og så bliver motoren naturligt nok varmere, uanset om dysen er korrekt eller ej.
Det er muligvis lidt langt ude ift din opsætning, men det kan heller ikke udelukkes.
Prøv en anden potte, om muligt. Det er jo en simpel opgave.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.
Når topstykket er lovligt, taler vi så om noget i retning af lav kompression/under 9:1?
I så fald er skyllevinkler, tændingstidspunkt og potten meget interessante.
Skyllevinklernes ensartethed kan som regel aflæses på stempeltoppen. Koksmønsteret skal være så symmetisk som muligt.
Hvis tændingen står tilstrækkeligt for tidligt, vil stemplet være sort indvendigt, fordi olien brænder fast i den varme stempeltop.
Dette kan også være et tegn på detonation, HVIS stemplet viser tegn på at være 'revet' på skørterne.
Tændingsbanken i alvorlig grad laver hul i stempeltoppen pga krumtapslaget arbejder imod de ekspanderende gasser.
Detonation overopheder stemplet, så det sætter sig - som regel tydeligst på skørterne, som nævnt før.
En for lille dyse brænder som regel stempelringen fast i rillen.
Detonation opstår af forskellige årsager. For varmt tændrør og forkert design af forbrændingskammeret er de hyppigste. Sidstnævnte kan ret simpelt afhjælpes - designet til en knap så presset, let højtdrejende motor er relativt nemt at forholde sig til.
I så fald er skyllevinkler, tændingstidspunkt og potten meget interessante.
Skyllevinklernes ensartethed kan som regel aflæses på stempeltoppen. Koksmønsteret skal være så symmetisk som muligt.
Hvis tændingen står tilstrækkeligt for tidligt, vil stemplet være sort indvendigt, fordi olien brænder fast i den varme stempeltop.
Dette kan også være et tegn på detonation, HVIS stemplet viser tegn på at være 'revet' på skørterne.
Tændingsbanken i alvorlig grad laver hul i stempeltoppen pga krumtapslaget arbejder imod de ekspanderende gasser.
Detonation overopheder stemplet, så det sætter sig - som regel tydeligst på skørterne, som nævnt før.
En for lille dyse brænder som regel stempelringen fast i rillen.
Detonation opstår af forskellige årsager. For varmt tændrør og forkert design af forbrændingskammeret er de hyppigste. Sidstnævnte kan ret simpelt afhjælpes - designet til en knap så presset, let højtdrejende motor er relativt nemt at forholde sig til.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.
hej kim bly erstatninger er kun for at "smørre "ventil sæder og stammer..og bruges kun på før krigs motore..som standart traktor motore og de type motore,,,,,og for at forhindre tændings banken på fly bensin..2 takt motore kan køre på alt,,som kan brænde
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.
Hej Kim
Har du kørt den lange tur og kigget på tændrøret??
Nåede du også at rense din udstødning?
Mvh
Benny
Har du kørt den lange tur og kigget på tændrøret??
Nåede du også at rense din udstødning?
Mvh
Benny
Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.
Hej Benny.Guess who skrev:Hej Kim
Har du kørt den lange tur og kigget på tændrøret??
Nåede du også at rense din udstødning?
Mvh
Benny
Desvære ikke endnu. Da jeg havde lidt tid til det i dag, kom der en regnbyge, og så blev det ikke til noget. Så jeg har kun kørt til købmanden i dag, ca 2 km samlagt.
Hilsen Kim.
Kim B S.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.
Hej Benny.Kim B S skrev:Hej Benny.Guess who skrev:Hej Kim
Har du kørt den lange tur og kigget på tændrøret??
Nåede du også at rense din udstødning?
Mvh
Benny
Desvære ikke endnu. Da jeg havde lidt tid til det i dag, kom der en regnbyge, og så blev det ikke til noget. Så jeg har kun kørt til købmanden i dag, ca 2 km samlagt.
Hilsen Kim.
Nu fik jeg endelig kørt en lidt længere tur. Tændrøret er lysebrunt, så det er fint nok.
Hilsen Kim.
Kim B S.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.
Davs KimKim B S skrev:Hej kreidlerhansen.
Topstykket er det lovlige i uændret stand. Og jeg synes ikke at noget direkte har lugtet brændt.
Hilsen Kim.
Hvad giver dig fornemmelse af, den er for varm?
Når den er helt gal, kan man som regel 'lugte motoren'.
Så vidt jeg kan forstå, kører den fint, og tændrøret har umiddelbart den rette farve. Hvis koksdannelsen på stempeltoppen også har den rette farve, har jeg svært ved at forstå problemet, må jeg erkende.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.
Hej kreidlerhansen.kreidlerhansen skrev:Davs KimKim B S skrev:Hej kreidlerhansen.
Topstykket er det lovlige i uændret stand. Og jeg synes ikke at noget direkte har lugtet brændt.
Hilsen Kim.
Hvad giver dig fornemmelse af, den er for varm?
Når den er helt gal, kan man som regel 'lugte motoren'.
Så vidt jeg kan forstå, kører den fint, og tændrøret har umiddelbart den rette farve. Hvis koksdannelsen på stempeltoppen også har den rette farve, har jeg svært ved at forstå problemet, må jeg erkende.
Den køre fint lige nu. Så måske har jeg fået løst problemet.
Hilsen Kim.
Kim B S.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.