Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Brugeravatar
Guess who
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1207
Tilmeldt: lør 11. aug 2007 00:45
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af Guess who »

Hej Kim

Hvis den kan gå rent og køre som den skal ved topfart, er det jo bare at fortsætte med den?? Altså 180 dysen...

Husk benzinen køler motoren.


Hvordan ser tændrøret ud efter en GOD LANG tur uden tomgangskørsel når du kommer hjem. Stop med det samme efter den lange tur og skru tændrøret ud - det skal være lysebrunt eller som kaffe med fløde...

Glem nu alt det andet totakts olie - og brug KUN ELF. Så virker det :wink:

Mvh
Benny
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af Kim B S »

Guess who skrev:Hej Kim

Hvis den kan gå rent og køre som den skal ved topfart, er det jo bare at fortsætte med den?? Altså 180 dysen...

Husk benzinen køler motoren.


Hvordan ser tændrøret ud efter en GOD LANG tur uden tomgangskørsel når du kommer hjem. Stop med det samme efter den lange tur og skru tændrøret ud - det skal være lysebrunt eller som kaffe med fløde...

Glem nu alt det andet totakts olie - og brug KUN ELF. Så virker det :wink:

Mvh
Benny
Hej Benny.
Jeg har ikke haft tid til at køre FS1 i dag, men skal nok lige følge op på, hvordan tændrøret ser ud når jeg har fået kørt en tur. :wink:
Så længe den køre godt som den er nu, får den lov til at køre uændret videre, både hvad angår dyse og Elf-olien. :wink: Jeg synes ikke at der er nogen grund til andet. :D
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af Kim B S »

Hej alle.
En af mine venner tror, at det nok er fordelagtig, at fylde lidt blyerstatning i benzinen på sin gamle Yamaha FS1/knallert, da der jo som sagt var bly i benzinen, da vores gamle Yamaha`er var nye. :wink:
Er der nogen her på forum som har noget viden/erfaring angående blyerstatning? :?:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af kreidlerhansen »

Hvis det gør en forskel med blyerstatning, går jeg bagover...

Er der ændret på noget som helst ift. en org. opsætning? Altså, planet topstykke og den slags? Min sædvanlige kæphest omkring squish-afstand eller/og for høj kompression, blablabla. :hihi


Jeg sad og overvejede, om et for lille ringgab var en mulighed, men så giver det ingen mening, at den først bliver varm efter nogle km's kørsel. Jeg synes, det her virker mystisk under en alt-andet-lige forudsætning - dvs. ingen utætheder, 100% intakt karburator osv.


Taler vi om, den lugter henad brændt fra motoren?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af Kim B S »

kreidlerhansen skrev:Hvis det gør en forskel med blyerstatning, går jeg bagover...

Er der ændret på noget som helst ift. en org. opsætning? Altså, planet topstykke og den slags? Min sædvanlige kæphest omkring squish-afstand eller/og for høj kompression, blablabla. :hihi


Jeg sad og overvejede, om et for lille ringgab var en mulighed, men så giver det ingen mening, at den først bliver varm efter nogle km's kørsel. Jeg synes, det her virker mystisk under en alt-andet-lige forudsætning - dvs. ingen utætheder, 100% intakt karburator osv.


Taler vi om, den lugter henad brændt fra motoren?
Hej kreidlerhansen.
Topstykket er det lovlige i uændret stand. :wink: Og jeg synes ikke at noget direkte har lugtet brændt. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af Kim B S »

jesper j skrev:jeg sidder og tænker at en forkert nål vil give forkert benzin i visse gas områder og deraf varmesætning den rigtige nål skal hedde 3g9 til 16mm karburator
Hej Jesper J.
Jeg vil da lige undersøge om der står 3g9 på min nål. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af kreidlerhansen »

Bevæger mig ud i den tørre teori, nu.

Der er den mulighed, at potten simpelthen ikke matcher cylinderen. Den ønskede effekt kan sagtens være tilstede, men det kan medføre uønsket varmeopbygning, som du netop oplever.
Hvis potten er så effektiv, at den skubber forbrændte gasser tilbage omkring området med spidseffekten, og så bliver motoren naturligt nok varmere, uanset om dysen er korrekt eller ej.
Det er muligvis lidt langt ude ift din opsætning, men det kan heller ikke udelukkes.

Prøv en anden potte, om muligt. Det er jo en simpel opgave. :-)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af kreidlerhansen »

Når topstykket er lovligt, taler vi så om noget i retning af lav kompression/under 9:1?

I så fald er skyllevinkler, tændingstidspunkt og potten meget interessante.

Skyllevinklernes ensartethed kan som regel aflæses på stempeltoppen. Koksmønsteret skal være så symmetisk som muligt.

Hvis tændingen står tilstrækkeligt for tidligt, vil stemplet være sort indvendigt, fordi olien brænder fast i den varme stempeltop.
Dette kan også være et tegn på detonation, HVIS stemplet viser tegn på at være 'revet' på skørterne.

Tændingsbanken i alvorlig grad laver hul i stempeltoppen pga krumtapslaget arbejder imod de ekspanderende gasser.
Detonation overopheder stemplet, så det sætter sig - som regel tydeligst på skørterne, som nævnt før.
En for lille dyse brænder som regel stempelringen fast i rillen.

Detonation opstår af forskellige årsager. For varmt tændrør og forkert design af forbrændingskammeret er de hyppigste. Sidstnævnte kan ret simpelt afhjælpes - designet til en knap så presset, let højtdrejende motor er relativt nemt at forholde sig til.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af strynboen »

hej kim bly erstatninger er kun for at "smørre "ventil sæder og stammer..og bruges kun på før krigs motore..som standart traktor motore og de type motore,,,,,og for at forhindre tændings banken på fly bensin..2 takt motore kan køre på alt,,som kan brænde
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Guess who
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1207
Tilmeldt: lør 11. aug 2007 00:45
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af Guess who »

Hej Kim

Har du kørt den lange tur og kigget på tændrøret??

Nåede du også at rense din udstødning?

Mvh
Benny
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af Kim B S »

Guess who skrev:Hej Kim

Har du kørt den lange tur og kigget på tændrøret??

Nåede du også at rense din udstødning?

Mvh
Benny
Hej Benny.
Desvære ikke endnu. :( Da jeg havde lidt tid til det i dag, kom der en regnbyge, og så blev det ikke til noget. :roll: Så jeg har kun kørt til købmanden i dag, ca 2 km samlagt. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af Kim B S »

Kim B S skrev:
Guess who skrev:Hej Kim

Har du kørt den lange tur og kigget på tændrøret??

Nåede du også at rense din udstødning?

Mvh
Benny
Hej Benny.
Desvære ikke endnu. :( Da jeg havde lidt tid til det i dag, kom der en regnbyge, og så blev det ikke til noget. :roll: Så jeg har kun kørt til købmanden i dag, ca 2 km samlagt. :wink:
Hilsen Kim.
Hej Benny.
Nu fik jeg endelig kørt en lidt længere tur. Tændrøret er lysebrunt, så det er fint nok.
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af kreidlerhansen »

Kim B S skrev:Hej kreidlerhansen.
Topstykket er det lovlige i uændret stand. :wink: Og jeg synes ikke at noget direkte har lugtet brændt. :wink:
Hilsen Kim.
Davs Kim :)

Hvad giver dig fornemmelse af, den er for varm?
Når den er helt gal, kan man som regel 'lugte motoren'.

Så vidt jeg kan forstå, kører den fint, og tændrøret har umiddelbart den rette farve. Hvis koksdannelsen på stempeltoppen også har den rette farve, har jeg svært ved at forstå problemet, må jeg erkende. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af Kim B S »

kreidlerhansen skrev:
Kim B S skrev:Hej kreidlerhansen.
Topstykket er det lovlige i uændret stand. :wink: Og jeg synes ikke at noget direkte har lugtet brændt. :wink:
Hilsen Kim.
Davs Kim :)

Hvad giver dig fornemmelse af, den er for varm?
Når den er helt gal, kan man som regel 'lugte motoren'.

Så vidt jeg kan forstå, kører den fint, og tændrøret har umiddelbart den rette farve. Hvis koksdannelsen på stempeltoppen også har den rette farve, har jeg svært ved at forstå problemet, må jeg erkende. :)
Hej kreidlerhansen.
Den køre fint lige nu. :wink: Så måske har jeg fået løst problemet. :(y)
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"