Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af Morten - Webmaster »

Hvorfor er det lige folk der laver youtube klip / guides ikke fatter at slukke musik og alt muligt andet unødvendig støj ????? tosser
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej Kim og I andre.
Jeg har fulgt med på sidelinien og har bemærket dit olievalg fra Brugsen. Jeg husker, at for en del år siden havde jeg en kollega's Sting i hænde og da den kom til kørens, var jeg på en prøvetur, men den blev hurtig meget varm - endda så varm, at det faktisk røg & stank fra motoren og da jeg spurgte om oliens oprindelse, fik jeg at vide at det var fra Dagli' Brugsen. Men da jeg berettede ham om min prøvetur, konstaterede han aldrig at købe 2-takts olie derfra mere...

Samtidig lod jeg mig for en del år siden friste at en grøn to-taksolie (husker desvære ikke mærket) fra det daværende Frederiks Cykel & Knallert forretning, som voldte problemer på både Maxi'en og veteran BFC'en...

Ydermere har jeg tilsvarende dårlige erfaring med olien fra Thansen, som min nevø havde købt til et tunforsøg, så jeg holder mig til Kroon olie til 80,-/liter, som jeg kun har gode erfaringer med. Men pris & kvalitet følges jo gerne ad. :wink:

P.S. Jeg har forhandlet mig frem til ret sikkert at kunne deltage 20 august, men jeg vender tilbage inden deadline. :D
Senest rettet af Poul-Erik A. tirs 2. aug 2011 20:16, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af nielsfup »

Ja jeg ved ikke hvad det kan være
Men har du skiftet noget eller ændret noget lige før det begyndte at gå galt.'

Som jeg har forstået det kørte den fint lige indtil ... eller
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
patrick j.
Gummi rocker
Indlæg: 618
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 23:36
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af patrick j. »

FY for satan, jeg køre med dagli brugsens OK halvsyntetisk, på både scooter og fs1, min scooter gør ingenting vrøvl men yamahen virker faktisk til at køre meget varm, har så ikk kørt lange ture, men sys den virker lidt underlig, så jeg skal da ha købt en anden olie hvis i siger ok´s kan være skyld i det :(
Yamaha fs1 k1 årgang 1978 "projekt original"
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af Kim B S »

Poul-Erik A. skrev:Hej Kim og I andre.
Jeg har fulgt med på sidelinien og har bemærket dit olievalg fra Brugsen. Jeg husker, at for en del år siden havde jeg en kollega's Sting i hænde og da den kom til kørens, var jeg på en prøvetur, men den blev hurtig meget varm - endda så varm, at det faktisk røg & stank fra motoren og da jeg spurgte om oliens oprindelse, fik jeg at vide at det var fra Dagli' Brugsen. Men da jeg berettede ham om min prøvetur, konstaterede han aldrig at købe 2-takts olie derfra mere...

Samtidig lod jeg mig for en del år siden friste at en grøn to-taksolie (husker desvære ikke mærket) fra det daværende Frederiks Cykel & Knallert forretning, som voldte problemer på både Maxi'en og veteran BFC'en...

Ydermere har jeg tilsvarende dårlige erfaring med olien fra Thansen, som min nevø havde købt til et tunforsøg, så jeg holder mig til Kroon olie til 80,-/liter, som jeg kun har gode erfaringer med. Men pris & kvalitet følges jo gerne ad. :wink:

P.S. Jeg har forhandlet mig frem til ret sikkert at kunne deltage 20 august, men jeg vender tilbage inden deadline. :D
Hej Poul-Erik A.
Jeg ved ikke hvad jeg skal tro med hensyn til olie, da jeg ikke har haft de varme-problemer hele tiden, selv om det er det samme olie jeg har brugt hele tiden. :roll: Men nu får jeg noget olie fra Elf, som jeg er blevet anbefalet af Benny. :D Og det er sikkert også rigtig godt. :(y) Jeg ved i hvert fald at Benny og Morten Web. har gode erfaringer med Elf olien. :D Jeg vil så også lige have renset min tank, da jeg har en mistanke til, at der er noget skidt i den, som går videre ned i benzinhanen og lukker til, så der ikke kommer benzin nok ned til karburatoren. :roll: Jeg synes jo også at det lyder helt vildt, at jeg skal køre med en 180er dyse, med den nuværende opsætning. :shock:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af Kim B S »

jesper j skrev:hej kim er du sikker på at du vender stemplet/ringen så åbningen er opad væk fra udst kanalen :roll:
Kim B S skrev:
12V skrev:PS: Husk at afgrate alle port sider der står modsat stemplens køreretning, især efter opboring etc.

Se evt. her:

Hej Carsten.
Ja, det er helt sikkert en god ide. :(y)
Hilsen Kim.
Hej Jesper J.
Ja, jeg er helt sikker, mit stempel vender rigtigt. :D Pilen i mod udstødningsporten, så åbningen på stempelringene vender op ad. :(y)
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af Kim B S »

nielsfup skrev:Ja jeg ved ikke hvad det kan være
Men har du skiftet noget eller ændret noget lige før det begyndte at gå galt.'

Som jeg har forstået det kørte den fint lige indtil ... eller
Hej Nielsfup.
Det er ligesom kommet gradvidst, uden jeg har lavet nogen ændringer. :wink: Første gang var på en tur til Hobro få dage før Hvidsten-Kro-Turen. Jeg fik så skiftet cylinder og stempel, og kørte Hvidsten-Kro-Turen uden problemer, og ca. 100 km. mere der efter. Så gik det galt igen, og jeg skiftede cylinder og stempel en gang mere. :wink: Men allerede på prøveturen der efter, hørte jeg lyde som kunne tyde på at det snart ville ske igen. Jeg har derfor ikke kørt på den siden. :(
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af Kim B S »

patrick j. skrev:FY for satan, jeg køre med dagli brugsens OK halvsyntetisk, på både scooter og fs1, min scooter gør ingenting vrøvl men yamahen virker faktisk til at køre meget varm, har så ikk kørt lange ture, men sys den virker lidt underlig, så jeg skal da ha købt en anden olie hvis i siger ok´s kan være skyld i det :(
Hej Patrick J.
Jeg ved faktisk ikke om det er olien, eller skidt i tanken, eller begge dele som har skylden for mine problemer med min FS1. Men nu bliver tanken renset og benzinen bliver tilført totaksolie fra Elf, og så må vi se hvad det kan betyde. :wink: Jeg håber på det bedste. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
patrick j.
Gummi rocker
Indlæg: 618
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 23:36
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af patrick j. »

tror også jeg vil ha købt sån en dunk elf så:)
Yamaha fs1 k1 årgang 1978 "projekt original"
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg har prøvet det samme hvor det var tankhanen der var stoppet... stempel og ringe døde...
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af Dewil »

Man burde måske have et tal på hvor lang tid det med tank, hane og slange der er ok, tager eksempelvis 1 eller 2 liter benzin at rende igennem???? Ligesom med dyserne....
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af 12V »

Ikke for at male fanden på væggen, men det kunne jo også være en skadet simmering ved krumtappen, eller utæthed mellem blokdelene.
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af Dewil »

Hvis den er utæt i blokken, vil man kunne se at den sveder derfra og hvis pakdåsen i højre krumtapside er defekt, plejer den at spise gearolien og dermed begynde at lave en god fed blå udstødningsrøg.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af Kim B S »

Hej alle.
Nu har jeg renset tanken og benzinhanen så godt jeg kunne, sat benzinfilter på slangen, og fyldt nyt benzin i tanken tilsat Elf totaktolie. :(y) Der efter startede den på første tråd på kikstarteren, og jeg har kørt en tur rundt i byen, ca 15 minutters kørsel, uden problemer, håber meget at den fortsætter sådan. :wink: Men det undre mig at den stadig køre jævnt og godt med en 180er dyse, som jeg synes virker rimelig stor til min opsætning. :roll: Nålen i gasspjældet er endda i næst øverste stilling. :roll:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej igen Kim og godt at høre, men du er vel ikke klar over hvad/hvor fejlen var ? Men med nålen i anden øverste stilling, skulle den vel også få rigeligt med benzin - og dermed også max "benzin-fordamper-køling"... :wink:
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af Kai »

Under alle andre omstændigheder så burde den 4takte voldsomt med så stor en dyse til en lovlig 40mm F5B.
Er det en org dyse, eller en Uorg så tallet på den ikke svarer til det den reelt er ?
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af Kim B S »

Poul-Erik A. skrev:Hej igen Kim og godt at høre, men du er vel ikke klar over hvad/hvor fejlen var ? Men med nålen i anden øverste stilling, skulle den vel også få rigeligt med benzin - og dermed også max "benzin-fordamper-køling"... :wink:
Hej Poul-Erik A.
Det har du helt ret i. :hihi Den bør i hvert fald kunne få rigelig, med den indstilling, så den også bliver ordentlig kølet. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af Kim B S »

Kai skrev:Under alle andre omstændigheder så burde den 4takte voldsomt med så stor en dyse til en lovlig 40mm F5B.
Er det en org dyse, eller en Uorg så tallet på den ikke svarer til det den reelt er ?
Hej Kai.
Dysen er en af den høje type. :wink: Jeg ved ikke om de er originale. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af strynboen »

man kunne opstille en litermål..og se hvor lang tid det tager for 1 liter at løbe af ..ved normal 20c temparatur..men udluftningen i låget er ikke tunet til denne turbo tømning..så det skal gøres uden låg..men så får man jo ikke tjekket for den fejl...det kunne være fint med en rettesnor,,,ved fremtidige fejl findinger :offtopic som dewil foreslog
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

Indlæg af nielsfup »

Kim B S skrev:
Kai skrev:Under alle andre omstændigheder så burde den 4takte voldsomt med så stor en dyse til en lovlig 40mm F5B.
Er det en org dyse, eller en Uorg så tallet på den ikke svarer til det den reelt er ?
Hej Kai.
Dysen er en af den høje type. :wink: Jeg ved ikke om de er originale. :wink:
Hilsen Kim.
Ja det der har jeg lige gået og tænkt over.
Jeg har en del af de høje dyser. Men som jeg ser det( det skal måles efter ved forsøg) så giver de høje dyser lidt mere end de lave.
Hvad er jeres erfaring med dem
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"