Side 1 af 3

Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

: søn 31. jul 2011 19:08
af Kim B S
Hej alle.
Jeg har i den senere tid døjet med, at min FS1-motor bliver rigelig varm, og vil derfor lave varmesætninger. :(n)

Opsætning er.

40 mm. F5B cylinder
40 mm. topstykke
16 mm. Mikuni kaburator
16 mm. indsugning
5,3 Udstødning
15/43 gearing

Jeg har prøvet med større dyser og er nu helt oppe på en 180er dyse, og nålen i gasspjældet anden øverst. Selv om det lyder af meget, virker det som om den får den mængde benzin den skal have, da den køre jævnt og trækker fint, og kan også fint tage omdrejninger.
Alligevel bliver den så varm, at der igen er fare for varmesætning. :( Jeg har også sat et tændrør i med højere glødetal. NGK B9HS da jeg ikke kunne få fat i bedre i dag. :roll: Jeg har fået anbefalet at montere en ny original kondensator, da det nu er en komplet uoriginal tænding jeg har på, som ellers virker fint, da min FS1 er nem at starte. :wink:
Er der nogen som har gode ideer? :?: Så er de meget velkomne. :wink: Jeg er nemlig meget i tvivl. :?

Hilsen Kim.

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

: søn 31. jul 2011 19:12
af Henrik Fs1
Hvilken olie kører du med? :what2 :what2

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

: søn 31. jul 2011 19:12
af roberthandvask
hvis den står dårlig i tændingen kan det også godt betyde at den bliver for varm.

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

: søn 31. jul 2011 20:24
af Kim B S
Henrik Fs1 skrev:Hvilken olie kører du med? :what2 :what2
Hej Henrik Fs1.
Det er Sea 30 Plæneklipper-olie.
Hilsen Kim.

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

: søn 31. jul 2011 20:28
af Toke
roberthandvask skrev:hvis den står dårlig i tændingen kan det også godt betyde at den bliver for varm.
Jep. Et meget godt bud. På min tidligere sco ændrede jeg også tændingstidspunket, fordi motoren blev meget varm, der hjalp det meget. Men på en Yamaha kan man jo ikke dreje pladen. Så prøv evt. at justere tændingen til mindst mulige platinafstand.

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

: søn 31. jul 2011 20:30
af Kim B S
roberthandvask skrev:hvis den står dårlig i tændingen kan det også godt betyde at den bliver for varm.
Hej roberthandvask.
Det virker som om tændingen står meget fint. Den er i hvert fald meget nem at starte. :wink:
Hilsen Kim.

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

: søn 31. jul 2011 20:34
af Henrik Fs1
Den kan godt tænde for sent eller tidligt, selvom den starter nemt!

Som olie i benzinen? :what2 Håber du kun bruger sae 30 i gearkassen :bravo

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

: søn 31. jul 2011 20:34
af roberthandvask
hey kim det er din 2 takt's olie den er gal med, eller din tænding. bare fordi den er nem og starte betyder ikke den står rigtig. men er en lille smule svær og starte. men går Tilgængelig rigtig godt når den er i gang.

prøv og justere tændingen og prøv med noget andet olie.

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

: søn 31. jul 2011 20:45
af Kim B S
Toke skrev:
roberthandvask skrev:hvis den står dårlig i tændingen kan det også godt betyde at den bliver for varm.
Jep. Et meget godt bud. På min tidligere sco ændrede jeg også tændingstidspunket, fordi motoren blev meget varm, der hjalp det meget. Men på en Yamaha kan man jo ikke dreje pladen. Så prøv evt. at justere tændingen til mindst mulige platinafstand.
Hej Toke.
Det skal da prøves. :wink:
Hilsen Kim.

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

: søn 31. jul 2011 20:49
af Kim B S
Henrik Fs1 skrev:Den kan godt tænde for sent eller tidligt, selvom den starter nemt!

Som olie i benzinen? :what2 Håber du kun bruger sae 30 i gearkassen :bravo
Hej Henrik Fs1.
Sea 30 er i motoren og i benzinen bruger jeg halv-syntetisk fra Brugsen. :wink:
Hilsen Kim.

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

: søn 31. jul 2011 22:02
af 12V
Jeg ville gå tilbage til et varmere tændrør, men den opsætning skal den kunne nøjes med mindre.

Hvad mærke dyser bruger du?

Hvad farve havde tændrøret da den sidst satte sig?

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

: søn 31. jul 2011 22:08
af Kim B S
12V skrev:Jeg ville gå tilbage til et varmere tændrør, men den opsætning skal den kunne nøjes med mindre.

Hvad mærke dyser bruger du?

Hvad farve havde tændrøret da den sidst satte sig?
Hej Carsten.
Dyserne er originale. :wink: Tændrøret var koksgrå. :wink:
Hilsen Kim.

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

: søn 31. jul 2011 22:38
af Guess who
Elf olie KIM ---- så undgår du det igen. Hvis du vil prøve og køre med samme opsætning og en 160 eller 170 dyse - ja og et nyt stempel naturligvis - hvis cylinderen vel og mærke IKKE har taget skade.

Så vil jeg sponsorere 1liter ELF olie til dig som forsøg - her er et eksempel på hvad den rigtige totaktsolie kan gøre til forskel. Bland 125ml Elf totaktsolie i 5Liter benzin eller en halv liter Elf totaktsolie til 20liter benzin så kører du 3% og forbrænder hver en dråbe.Så skal du bare køre derudad og se hvordan det går.

Dette er ment som en hjælp og så kan du jo få et gratis stempel og en dunk olie af Yamahafs1.dk :wink:

Stempel og olie kan afsendes imorgen, hvis det har nogen interesse??
Mvh
Benny

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

: søn 31. jul 2011 23:16
af 12V
Der er noget galt, udover olie vil jeg mene.

Grå er et værre stadie af hvid, alt for mager. Den må få falsk luft et sted!?

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

: man 1. aug 2011 09:50
af strynboen
nu er det vel ikke tank hanen som er beskidt..i filteret inde i tanken,,så du får mager blanding..

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

: man 1. aug 2011 14:29
af Kim B S
Guess who skrev:Elf olie KIM ---- så undgår du det igen. Hvis du vil prøve og køre med samme opsætning og en 160 eller 170 dyse - ja og et nyt stempel naturligvis - hvis cylinderen vel og mærke IKKE har taget skade.

Så vil jeg sponsorere 1liter ELF olie til dig som forsøg - her er et eksempel på hvad den rigtige totaktsolie kan gøre til forskel. Bland 125ml Elf totaktsolie i 5Liter benzin eller en halv liter Elf totaktsolie til 20liter benzin så kører du 3% og forbrænder hver en dråbe.Så skal du bare køre derudad og se hvordan det går.

Dette er ment som en hjælp og så kan du jo få et gratis stempel og en dunk olie af Yamahafs1.dk :wink:

Stempel og olie kan afsendes imorgen, hvis det har nogen interesse??
Mvh
Benny
Hej Benny.
Jeg vil starte med at sige mange tak for hjælpen.
Det er jeg da helt sikkert meget interseret i. Det ser ud til at mine stempler er blevet ødelagt, ved at et stykke af øverste stempelring, er blevet rykket i stykker ved udstødningsporten, og stumperne er smuttet ud der i gennem. Begge de to F5B cylindere det er sket i, har ikke taget skade. Jeg vil da også godt selv købe nye stempler til de 2 cylindere. Størrelserne på de 2 cylindere er 40,75 og 40,00. Jeg vil også gerne købe 2 styrlåse til 80 kr stk, et benzinfilter, og 2 af den lille runde pakning øverst i benzinhanen, og 3 dyser i størrelserne 120, 160 og 170. Jeg tror også lige at jeg vil rengøre tank og benzinhane.
Hilsen Kim.

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

: man 1. aug 2011 14:35
af Kim B S
12V skrev:Der er noget galt, udover olie vil jeg mene.

Grå er et værre stadie af hvid, alt for mager. Den må få falsk luft et sted!?
Hej Carsten.
Jeg synes ikke at jeg kan konstatere falsk luft nogen steder. Men jeg vil have renset min tank, hvis nu der ikke kommer nok benzin ud af den, på grund af skidt, som går ned og sætter sig i benzinhanen. :roll:
Hilsen Kim.

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

: man 1. aug 2011 14:38
af Kim B S
strynboen skrev:nu er det vel ikke tank hanen som er beskidt..i filteret inde i tanken,,så du får mager blanding..
Hej Lars.
Det er måske en mulighed. :wink: Det skal i hvert fald undersøges, og tanken skal renses. :wink: Og så må vi se hvad der sker når det er gjort. :wink:
Hilsen Kim.

Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

: man 1. aug 2011 14:58
af 12V
PS: Husk at afgrate alle port sider der står modsat stemplens køreretning, især efter opboring etc.

Se evt. her:


Re: Motor bliver for varm. 2 stempler ødelagt.

: man 1. aug 2011 15:16
af Kim B S
12V skrev:PS: Husk at afgrate alle port sider der står modsat stemplens køreretning, især efter opboring etc.

Se evt. her:

Hej Carsten.
Ja, det er helt sikkert en god ide. :(y)
Hilsen Kim.