Start/køre problemer -> Læs før du poster
Start/køre problemer -> Læs før du poster
Der er mange af de problemer herinde der forholdsvis let kunne være løst af en universalguide til problemløsning så jeg satte mig til at skrive alt hvad der plejer at hjælpe mig.
Den gyldne regel
Denne "læresætning" lærte jeg af en gammel crosskøre og den kan næsten løse alle start problemer:
"En 2-taktsmotor behøver 3 ting for at kunne starte. Benzin (i rigtig blanding), kompression og tænding (på det rigtige tidspunkt)."
Hvis alle disse tre ting er tilstede og motoren ikke vil starte er der noget rigtigt galt.
Kendte motorproblemer
Motoren kan ikke starte
Se den gyldne læresætning. Hvis det ikke løser problemet kan det måske skyldes alt for meget slør i krumtappen.
Prøv at:
- Løbe den i gang
- Give den snaps (smid olie/benzin-blanding direkte ind i karburatoren)
- Tjek om tændrøret gnister (og er vådt)
- Tjek om der er kompression på (kan gøres ved at mærke hvormeget modstand der er på kickstarteren eller lytte efter svup-lyden fra membranen )
- Tjek om toppakningen er indtakt. Det kan eventuelt hjælp at udgløde den (varme den op med en gasbrænder og køle den hurtigt ned)
- Tjek om benzinhanen er stoppet
- Tjek om den får falsk luft fx mellem indsugningspladen og krumtaphuset
- Tjek om membranen slutter tæt
- Rens udstødning og udstødningport for sod.
- Rens og indstil karburatoren
- Indstil tændingen. Ved længere tids stilstand kan platiner være rustet sammen og startproblemet kan som regel løses ved at skift platiner.
Motoren køre dårligt/sætter ud på toppen
Prøv at:
- Give mindre dyse (se afsnit om inddysning)
- Give større dyse (se afsnit om inddysning)
- Rens benzinhane og karburator
- Tjek for falsk luft
- Indstille tændingen
Indstilling af karburator
Dysen styre benzinmængden ved fuld gas og det er som regel ikke nødvendigt at stille på andet. Nålen derimod styrer benzin mængden på bund og i mellemområdet
Ved for stor dyse
- Trækker dårligt
- 4-takter
- Vil ikke tage fuld gas
- Mørkt og tilsodet tændrør
- Rimelig let at starte
- Trækker rimeligt under hård belastning
Ved for lille dyse
- Sætter ud på toppen (føles næsten som motorbrems)
- Lyst tændrør
- Motoren trækker godt ubelastet (læs: i frigear)
- Kan være svær at starter
- Køre bedre med choker
Nålens betydning
Hvis du har fundet den (mest) rigtige dyse, men motoren ikke går helt rent alligevel skal du til at stille på nålen. Hvis nålen sænkes får din motor lidt mindre benzin under optrækket og omvendt hvis du hæver nålen. Ved en original mikuni karburator er det næsten aldrig nødvendigt at indstille på nålen.
Hvis det stadig ikke passer 100% kan det være nødvendigt at anskaffe sig en anden nål.
Ved en original 16mm mikuni karburator med 16mm boreplade og original membran er en dyse 140-170 somregel det der skal til næsten uanset anden opsætning.
Kopi 15,5mm karburatoren af mærket "Mokini" (mener jeg) som blandt andet sælges gennem protuna plejer at bruge lidt større dyse som regel 160-180
En 10mm mikuni med 10mm indsugning plejer at ligge i området 120-140
En 10mm mikuni med 6,5mm indsugning plejer at ligge i området 100-120
Tændings problemer
Hvis din knallert ikke kan starte og du mener det er tændingen det er galt med kan du nemt undersøge det.
Start med ar skrue dit tændrør ud og læg det på stel. Hvis du nu træder et par gange i kickstarteren skulle det gerne gnistre, hvis den ikke gør det er det tændings systemet den er gal med.
Pil nu tændrør og tændrørshætte af og læg tændrørskablet direkte på stel. Hvis det gnistre nu skal du bare skifte tændrør, hvis problemet fortsætter skal du checke om platin afstanden er 0,3-0,4 mm. Det kan du gøre med et søgerblad.
Hvis der stadig er problemer skal du checke om kondensator og tændspole virker.
Undgå kendte problemer
Stemplet sætter sig
Hvis din motor er meget tunet vil du sikkert opleve at dit stempel varmesætter sig på et tidspunkt. Det er træls selvom at ødelægge både cylinder og stempel på denne måde, men det kan forebygges:
Det er vigtigt at:
- Køre med en god fuldsyntetisk 2-taktsolie som fx castroil TTS olie eller lignende .
- Din motor ikke får for mager benzinblanding
Desuden er der et gammelt trick der kan afhjælpe problemet meget. Hvis du tager et tyndt metalbor (ca 3mm) og bore nogle små fordybninger i siden af stemplet (lad være med at bore helt i gennem). Dette resulterer i at olien ligger sig i hullerne og smører bedre.
Koblingen glider
Det er et kendt problem at koblingen kommer til at glide med tiden hvis man kører tunet. For det meste kan problemet undgåes ved at vedligeholde sin kobling og koblingssnegl ordenligt.
Det er vigtigt at:
- Bruge en god gearolie uden friktionsnedsættende midler
- Vedligeholde og rense koblingsnegl og kobling
Problemet kan afhjælpes ved at sætte strammere koblingsfjedre på og udskifte belastede dele. Det bedste man kan gøre er at ombygge sin kobling til en trepladet version som i denne guide.
Hvis det er koblingssneglen det er galt med er der 2 ting at gøre:
1) Køb en ny original snegl - Det er det eneste der dur.
2) Køb en snegl til en yamaha RD50 - Den kan rimeligt let tilpasses og den er en del stærkere konstrueret en standarten på en FS1'er. Se evt denne guide
Spar motoren ved tuning
Rigtig mange FS1'ere kører ekstremt tunet og det slider selvfølgelig på motoren, men mange problemer der opstår af tuning kan afhjælpes
Hovedreglen er at hvis du ikke ønsker at skille blokken ad hver anden måned skal du lade hver med at tune din motor med mere end 16mm karburator, 16mm indsugning og evt 5,3 hk udstødning. Denne opsætning svarer nemlig nogenlunde til hvad yamaha'en blev født med i andre lande.
Hvis i har erfaringer med andre problemer må i meget gerne skrive.
Jeg håber dette hjælper
Desuden er det vigtigt at bruge sin sunde fornuft når man tuner. Selv om mange scooterfolk påstår at det giver flere heste at save skørtet af cylinderen, er det en meget dårlig ide da stemplet derved opnår mindre støtte og giver ekstremt slid på motoren. Det samme gælder om tricket med at fjerne toppakning for at opnå højere kompression.
En god regel er også at det meste "hjemmetuning" ikke dur. Rigtig mange gode 10mm mikuni karburatorer er blevet ødelagt fordi folk har prøvet at bore dem op med et bor. Det samme gælder for højkomprimeret topstykker. Det er langt bedre at købe et højkomprimeret topstykke i god kvalitet i stedet for selv at plane det med smerdlærred.
Hvis du køre med en meget tunet motor er det også en rigtig god ide at investere i gode lejer.
Den gyldne regel
Denne "læresætning" lærte jeg af en gammel crosskøre og den kan næsten løse alle start problemer:
"En 2-taktsmotor behøver 3 ting for at kunne starte. Benzin (i rigtig blanding), kompression og tænding (på det rigtige tidspunkt)."
Hvis alle disse tre ting er tilstede og motoren ikke vil starte er der noget rigtigt galt.
Kendte motorproblemer
Motoren kan ikke starte
Se den gyldne læresætning. Hvis det ikke løser problemet kan det måske skyldes alt for meget slør i krumtappen.
Prøv at:
- Løbe den i gang
- Give den snaps (smid olie/benzin-blanding direkte ind i karburatoren)
- Tjek om tændrøret gnister (og er vådt)
- Tjek om der er kompression på (kan gøres ved at mærke hvormeget modstand der er på kickstarteren eller lytte efter svup-lyden fra membranen )
- Tjek om toppakningen er indtakt. Det kan eventuelt hjælp at udgløde den (varme den op med en gasbrænder og køle den hurtigt ned)
- Tjek om benzinhanen er stoppet
- Tjek om den får falsk luft fx mellem indsugningspladen og krumtaphuset
- Tjek om membranen slutter tæt
- Rens udstødning og udstødningport for sod.
- Rens og indstil karburatoren
- Indstil tændingen. Ved længere tids stilstand kan platiner være rustet sammen og startproblemet kan som regel løses ved at skift platiner.
Motoren køre dårligt/sætter ud på toppen
Prøv at:
- Give mindre dyse (se afsnit om inddysning)
- Give større dyse (se afsnit om inddysning)
- Rens benzinhane og karburator
- Tjek for falsk luft
- Indstille tændingen
Indstilling af karburator
Dysen styre benzinmængden ved fuld gas og det er som regel ikke nødvendigt at stille på andet. Nålen derimod styrer benzin mængden på bund og i mellemområdet
Ved for stor dyse
- Trækker dårligt
- 4-takter
- Vil ikke tage fuld gas
- Mørkt og tilsodet tændrør
- Rimelig let at starte
- Trækker rimeligt under hård belastning
Ved for lille dyse
- Sætter ud på toppen (føles næsten som motorbrems)
- Lyst tændrør
- Motoren trækker godt ubelastet (læs: i frigear)
- Kan være svær at starter
- Køre bedre med choker
Nålens betydning
Hvis du har fundet den (mest) rigtige dyse, men motoren ikke går helt rent alligevel skal du til at stille på nålen. Hvis nålen sænkes får din motor lidt mindre benzin under optrækket og omvendt hvis du hæver nålen. Ved en original mikuni karburator er det næsten aldrig nødvendigt at indstille på nålen.
Hvis det stadig ikke passer 100% kan det være nødvendigt at anskaffe sig en anden nål.
Ved en original 16mm mikuni karburator med 16mm boreplade og original membran er en dyse 140-170 somregel det der skal til næsten uanset anden opsætning.
Kopi 15,5mm karburatoren af mærket "Mokini" (mener jeg) som blandt andet sælges gennem protuna plejer at bruge lidt større dyse som regel 160-180
En 10mm mikuni med 10mm indsugning plejer at ligge i området 120-140
En 10mm mikuni med 6,5mm indsugning plejer at ligge i området 100-120
Tændings problemer
Hvis din knallert ikke kan starte og du mener det er tændingen det er galt med kan du nemt undersøge det.
Start med ar skrue dit tændrør ud og læg det på stel. Hvis du nu træder et par gange i kickstarteren skulle det gerne gnistre, hvis den ikke gør det er det tændings systemet den er gal med.
Pil nu tændrør og tændrørshætte af og læg tændrørskablet direkte på stel. Hvis det gnistre nu skal du bare skifte tændrør, hvis problemet fortsætter skal du checke om platin afstanden er 0,3-0,4 mm. Det kan du gøre med et søgerblad.
Hvis der stadig er problemer skal du checke om kondensator og tændspole virker.
Undgå kendte problemer
Stemplet sætter sig
Hvis din motor er meget tunet vil du sikkert opleve at dit stempel varmesætter sig på et tidspunkt. Det er træls selvom at ødelægge både cylinder og stempel på denne måde, men det kan forebygges:
Det er vigtigt at:
- Køre med en god fuldsyntetisk 2-taktsolie som fx castroil TTS olie eller lignende .
- Din motor ikke får for mager benzinblanding
Desuden er der et gammelt trick der kan afhjælpe problemet meget. Hvis du tager et tyndt metalbor (ca 3mm) og bore nogle små fordybninger i siden af stemplet (lad være med at bore helt i gennem). Dette resulterer i at olien ligger sig i hullerne og smører bedre.
Koblingen glider
Det er et kendt problem at koblingen kommer til at glide med tiden hvis man kører tunet. For det meste kan problemet undgåes ved at vedligeholde sin kobling og koblingssnegl ordenligt.
Det er vigtigt at:
- Bruge en god gearolie uden friktionsnedsættende midler
- Vedligeholde og rense koblingsnegl og kobling
Problemet kan afhjælpes ved at sætte strammere koblingsfjedre på og udskifte belastede dele. Det bedste man kan gøre er at ombygge sin kobling til en trepladet version som i denne guide.
Hvis det er koblingssneglen det er galt med er der 2 ting at gøre:
1) Køb en ny original snegl - Det er det eneste der dur.
2) Køb en snegl til en yamaha RD50 - Den kan rimeligt let tilpasses og den er en del stærkere konstrueret en standarten på en FS1'er. Se evt denne guide
Spar motoren ved tuning
Rigtig mange FS1'ere kører ekstremt tunet og det slider selvfølgelig på motoren, men mange problemer der opstår af tuning kan afhjælpes
Hovedreglen er at hvis du ikke ønsker at skille blokken ad hver anden måned skal du lade hver med at tune din motor med mere end 16mm karburator, 16mm indsugning og evt 5,3 hk udstødning. Denne opsætning svarer nemlig nogenlunde til hvad yamaha'en blev født med i andre lande.
Hvis i har erfaringer med andre problemer må i meget gerne skrive.
Jeg håber dette hjælper
Desuden er det vigtigt at bruge sin sunde fornuft når man tuner. Selv om mange scooterfolk påstår at det giver flere heste at save skørtet af cylinderen, er det en meget dårlig ide da stemplet derved opnår mindre støtte og giver ekstremt slid på motoren. Det samme gælder om tricket med at fjerne toppakning for at opnå højere kompression.
En god regel er også at det meste "hjemmetuning" ikke dur. Rigtig mange gode 10mm mikuni karburatorer er blevet ødelagt fordi folk har prøvet at bore dem op med et bor. Det samme gælder for højkomprimeret topstykker. Det er langt bedre at købe et højkomprimeret topstykke i god kvalitet i stedet for selv at plane det med smerdlærred.
Hvis du køre med en meget tunet motor er det også en rigtig god ide at investere i gode lejer.
Senest rettet af MaaQ man 9. mar 2009 13:30, rettet i alt 5 gange.
Hilsen Christian
Yamaha FS-1 model K1 fra 78 - 90% original - 7,9 hk/12000 omdrejninger
Yamaha YB100 - Projektet er på pause pt
Yamaha FS-1 model K1 fra 78 - 90% original - 7,9 hk/12000 omdrejninger
Yamaha YB100 - Projektet er på pause pt
- Yamaha FS1 50SS
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2948
- Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
- Kontakt:
Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster
Hej Christian
Det plejer også at hjælpe mig det er fakstisk noget af det første man lære hvis man har motor lære i skolen og autolinien på tekniskskole ihvertfald da jeg gik der men idag handler motorlære nok mere om at reparer plastik og pille skiver ud Har lige en lille tilføjelse til specielt Yamaha med membran indsugning der kan man faktisk høre om kompresionen er god nok da membranen giver et højt piv fra sig når den lukker op når den gør det er både kompresion og membran iorden
men rigtigt godt indlæg maaQ
Det plejer også at hjælpe mig det er fakstisk noget af det første man lære hvis man har motor lære i skolen og autolinien på tekniskskole ihvertfald da jeg gik der men idag handler motorlære nok mere om at reparer plastik og pille skiver ud Har lige en lille tilføjelse til specielt Yamaha med membran indsugning der kan man faktisk høre om kompresionen er god nok da membranen giver et højt piv fra sig når den lukker op når den gør det er både kompresion og membran iorden
men rigtigt godt indlæg maaQ
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,
Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,
,,,Hav en forsat god dag,,,
,,, Mvh Johnny S. ,,,
Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,
,,,Hav en forsat god dag,,,
,,, Mvh Johnny S. ,,,
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6637
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster
Det er rigtig godt skrevet !!
Jeg tillader mig at lægge din post ind som opslag.
Samtidig vil jeg opfordre alle til at kommentere på den hvis i har tilføjelser.
Godt initiativ !!!
Jeg tillader mig at lægge din post ind som opslag.
Samtidig vil jeg opfordre alle til at kommentere på den hvis i har tilføjelser.
Godt initiativ !!!
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster
Ja, det vil jeg gerne troJohnny S. skrev:idag handler motorlære nok mere om at reparer plastik og pille skiver ud
Hilsen Christian
Yamaha FS-1 model K1 fra 78 - 90% original - 7,9 hk/12000 omdrejninger
Yamaha YB100 - Projektet er på pause pt
Yamaha FS-1 model K1 fra 78 - 90% original - 7,9 hk/12000 omdrejninger
Yamaha YB100 - Projektet er på pause pt
Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster
Godt skrevet, der var også enkelte ting som jeg ikke vidste og godt kunne bruge, tak for hjælpen..
Hilsen Mads
Yamaha FS1 1978 DX speciel
Yamaha FS1 1978 DX speciel
Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster
Hej MaaQ og øvrige.
Super godt skrevet En enkelt ting vil jeg alligevel gerne have med. Hvis man gerne vil have at motoren holder længe, og ikke vil skifte lejer i tide og utide. Så synes jeg at hvis man tuner, er det meget vigtig at geare knallerten højt nok, så den ikke skriger i omdrejninger, når man køre ud af lige vej. En Yamaha Motor kan faktisk holde, til mange tusind kilometer, hvis man undgår konstant at køre med de helt høje omdrejninger. Jeg har set mange eksempler på varmesætninger, som kunne være undgået, hvis bare man havde harft en gearing, som var stor nok til de dele som var sat på den enkelte knallert.
Hilsen Kim.
Super godt skrevet En enkelt ting vil jeg alligevel gerne have med. Hvis man gerne vil have at motoren holder længe, og ikke vil skifte lejer i tide og utide. Så synes jeg at hvis man tuner, er det meget vigtig at geare knallerten højt nok, så den ikke skriger i omdrejninger, når man køre ud af lige vej. En Yamaha Motor kan faktisk holde, til mange tusind kilometer, hvis man undgår konstant at køre med de helt høje omdrejninger. Jeg har set mange eksempler på varmesætninger, som kunne være undgået, hvis bare man havde harft en gearing, som var stor nok til de dele som var sat på den enkelte knallert.
Hilsen Kim.
Kim B S.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
-
- Junior knallert
- Indlæg: 11
- Tilmeldt: fre 17. okt 2008 19:41
- Kontakt:
Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster
HJÆLP:
FS1 vil godt starte, men når der gives gas dør den. Det lyder som om den er ved at drukne.
Vi har haft den i gang og kørt nogle små ture, men den køre meget ustabil, den reagere ikke ordentligt på gasen. Den kan godt dryppe meget sort fra udstødnings parkning v. cylinder. Har to kaburatorer en original og en thansen, de er virker lige dårliget. Der er fin kompression og tænding.
Hvad er standard dyse størrelse til standard FS1 kaburator?
Er der nogen forslag/fremgangsmåde til fejl finding, hilsen de to desperate...!
FS1 vil godt starte, men når der gives gas dør den. Det lyder som om den er ved at drukne.
Vi har haft den i gang og kørt nogle små ture, men den køre meget ustabil, den reagere ikke ordentligt på gasen. Den kan godt dryppe meget sort fra udstødnings parkning v. cylinder. Har to kaburatorer en original og en thansen, de er virker lige dårliget. Der er fin kompression og tænding.
Hvad er standard dyse størrelse til standard FS1 kaburator?
Er der nogen forslag/fremgangsmåde til fejl finding, hilsen de to desperate...!
Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster
Helt sikkert dysen eller ikke rigtig indstillet tænding, det bedste du kan gøre er at prøve dig frem, med dyse.. Og husk at når du indstiller platiner kan du ikke regne med et søgerblad, da dette kun kan gøres ved helt nye platiner, det er de måske også ??
Hilsen Mads
Yamaha FS1 1978 DX speciel
Yamaha FS1 1978 DX speciel
- Yamaha FS1 50SS
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2948
- Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
- Kontakt:
Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster
Hej monkeycram
Velkommen på forum
Hmmm lyder til at den drukner din Yamaha først din dyse skal være 110 dyse for 4 gear og hvis det er en original 2 gear en 55 dyse på din dysenål er der 5 riller foroven der skal låse ringen side i det midterste altså nr 3 fra oven som grund indstilling der står den fra fabrikken og din luft skrue skruer du helt ind uden at knokle den altså kun til du kan mærke den er i bund derefter skruer du den 1 1/4 omgang ud nu står den på grund indstillingerne din karburator nu burde yamahaen kunne starte når den er igang så giv den fuldgas du kan høre om den hakker lidt i det som om den forlidt benzin eller om den vil 4 takte lidt når du giver den gas juster nu luftskruen lidt ud eller ind til du kan høre at den tager max omdrejninger på motoren en lille bevægelse på luftskruen kan give en stor forskel den ene eller anden vej på omdrejningerne så det skal være små bevægelser ud eller ind på skruen når den kan gå fra tomgang til fuldgas uden at hakke idet når du gasser op og ned lige efter hianden står den rigtigt yamaha har dsv tit evnen til at små drukne sig selv i tomgang hvilket gør at de første kørte meter giver en fæld 4 takten lyd fra sig men når den har fået lov at trække lidt køre den fint og tager gassen nemt igen
Velkommen på forum
Hmmm lyder til at den drukner din Yamaha først din dyse skal være 110 dyse for 4 gear og hvis det er en original 2 gear en 55 dyse på din dysenål er der 5 riller foroven der skal låse ringen side i det midterste altså nr 3 fra oven som grund indstilling der står den fra fabrikken og din luft skrue skruer du helt ind uden at knokle den altså kun til du kan mærke den er i bund derefter skruer du den 1 1/4 omgang ud nu står den på grund indstillingerne din karburator nu burde yamahaen kunne starte når den er igang så giv den fuldgas du kan høre om den hakker lidt i det som om den forlidt benzin eller om den vil 4 takte lidt når du giver den gas juster nu luftskruen lidt ud eller ind til du kan høre at den tager max omdrejninger på motoren en lille bevægelse på luftskruen kan give en stor forskel den ene eller anden vej på omdrejningerne så det skal være små bevægelser ud eller ind på skruen når den kan gå fra tomgang til fuldgas uden at hakke idet når du gasser op og ned lige efter hianden står den rigtigt yamaha har dsv tit evnen til at små drukne sig selv i tomgang hvilket gør at de første kørte meter giver en fæld 4 takten lyd fra sig men når den har fået lov at trække lidt køre den fint og tager gassen nemt igen
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,
Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,
,,,Hav en forsat god dag,,,
,,, Mvh Johnny S. ,,,
Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,
,,,Hav en forsat god dag,,,
,,, Mvh Johnny S. ,,,
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6637
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster
du skal også huske den lille slange fra karburatoren og ud i det fri (skal gennem gummirøret der går op til luftfilteret og ind i stellet.
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster
Hej MonkeyCram.
Velkommen på forum. Jeg håber at du må få meget gavn og glæde af det.
Hilsen Kim.
Velkommen på forum. Jeg håber at du må få meget gavn og glæde af det.
Hilsen Kim.
Kim B S.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
-
- Junior knallert
- Indlæg: 11
- Tilmeldt: fre 17. okt 2008 19:41
- Kontakt:
Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster
Tak for de mange svar og tip!
Vi har nu checket dyse 110, nål i 3. hag fra oven og luftskrue 1 1/4 omgang.
Så ville den ikke starte mere, den giver et enkelt knald fra sig en gang imellem.
Har cheket tændrør: fin konstant blå gnist i top, men alligevel er tændrør sort og våt!
Er der en mekaniker/expert som man kan hyre, da anden part her er ved at være meget utålmodig!
Hilsen de desperate...!
Vi har nu checket dyse 110, nål i 3. hag fra oven og luftskrue 1 1/4 omgang.
Så ville den ikke starte mere, den giver et enkelt knald fra sig en gang imellem.
Har cheket tændrør: fin konstant blå gnist i top, men alligevel er tændrør sort og våt!
Er der en mekaniker/expert som man kan hyre, da anden part her er ved at være meget utålmodig!
Hilsen de desperate...!
- Henrik Fs1
- Gummi rocker
- Indlæg: 944
- Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38
- Kontakt:
Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster
Hvor bor du da henne af?
Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original
// Hilsen Henrik.
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original
// Hilsen Henrik.
-
- Junior knallert
- Indlæg: 11
- Tilmeldt: fre 17. okt 2008 19:41
- Kontakt:
Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster
Jeg på Sjælland omrking køge, i en by der hedder Solrød Strand
Senest rettet af MonkeyCram fre 7. nov 2008 13:20, rettet i alt 1 gang.
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2161
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster
Selvom der er fin gnist, kan tændrøret stadig være fejlbehæftet - er det en NGK monstro ? Der må være en årsag, at den slet ikke vil starte nu...
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
-
- Junior knallert
- Indlæg: 11
- Tilmeldt: fre 17. okt 2008 19:41
- Kontakt:
Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster
Ja, der er et NGK tændrør på med glødetal 6.
Senest rettet af MonkeyCram fre 7. nov 2008 13:22, rettet i alt 2 gange.
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2161
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster
Ja - glødetal 6 er vistnok standard - men der har været en masse skriveri om netop NKG her på Forum og jeg har også været ude for disse problemer så sen som i sidste uge i form af BRISK (som vistnok er i familie med NGK) på en scooter. Ved at rense tændtøret med stålbørste og trykluft, kunne den køre få Km og så var det galt igen. Så prøvede jeg med en Champion og Bosch og så var der ingen problemer...
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
-
- Junior knallert
- Indlæg: 11
- Tilmeldt: fre 17. okt 2008 19:41
- Kontakt:
Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster
Så du vil foreslå et Borsh i stedet?
Det er værd' at prøve
Det er værd' at prøve
Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster
Hej
Ja jeg har kørt 1000km på et NGK bh9 rør uden problemer. MEN så skiftede jeg til et andet og det kørte 5km på med stålbørste men nej. skiftede igen til et andet nyt NGK rør og igen 10 Km. Jeg har målt de o tændrør med en megger og de er defekte.
jeg ville skifte til et andet mærke for der er noget galt med de NGK rør. Prøv et bosch
Se denne tråd viewtopic.php?f=21&t=561
Ja jeg har kørt 1000km på et NGK bh9 rør uden problemer. MEN så skiftede jeg til et andet og det kørte 5km på med stålbørste men nej. skiftede igen til et andet nyt NGK rør og igen 10 Km. Jeg har målt de o tændrør med en megger og de er defekte.
jeg ville skifte til et andet mærke for der er noget galt med de NGK rør. Prøv et bosch
Se denne tråd viewtopic.php?f=21&t=561
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster
Hej MonkeyCram.
Jeg har meget gode erfaringer med Bosh Platin. De er noget dyrere end NGK, men holder altså også væsentlig længere, så jeg tror faktisk det er det billigste på lang sigt.
Hilsen Kim.
Jeg har meget gode erfaringer med Bosh Platin. De er noget dyrere end NGK, men holder altså også væsentlig længere, så jeg tror faktisk det er det billigste på lang sigt.
Hilsen Kim.
Kim B S.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.