For nu at starte med dit spørgsmål om Yamaha generelt er ustabile så er mit svar et rungende NEJ!!!
Men det forudsætter at vi snakker en Yamaha der består af YAMAHA dele og ikke alt muligt andet af mere eller mindre lødig kvalitet
Der er 3 hovedpunkter på en FS1 som ofte bliver udskældt og volder folk problemer:
1. Tændingsanlægget: 8 ud af 10 problemer skyldes en for dårlig tændspole eller kondensator (hovedsageligt købt i en butik med MAAANGE afdelinger over hele landet), eller også at man har fået kabelsko ved platinerne eller ledningerne ud fra tændingen til at skabe stelforbindelse pga. fejlmontering... INGEN af disse ting kan bebrejdes FS1's konstruktion!
2. Koblingen får næsten dagligt kritik: Også her kan 8 ud at 10 problemer føres tilbage til brug af uoriginale koblingsfjedre med for svagt tryk eller også til brug af uoriginal koblingssnegl der flækker når man trykker på koblingsgrebet - evt ovenikøbet monteret i et uoriginalt skjold som ikke engang centrerer over koblingspinden... Igen er Yamaha uden skyld i problemerne!
3. Karburator og indsugningsmembran: Rigtig meget karburatorbøvl skyldes brug af uoriginale karburatorer der godt nok ligner den rigtige Mikuni, men er så meget dårligere i finish at feks. svømmeren kan kile sig fast pga. støbegrater - det for ikke mig overbevist om at resten af karburatoren er "finere" udført!!! Og det bliver først rigtig svært at gennemskue når en fin original karburator får et "renoveringssæt fra tanten" så ved man slet ikke hvor man er henne... Det samme gælder membranerne hvor gummiet hænger i laser - hvis ikke helt fra ny, så ihvertfald efter et halvt års brug... Jeg bruger helst 30 år gamle originale - de duer nemlig stadigvæk!!!
Jeg kan sagtens forstå at mange af jer unge synes det "er noget ustabilt pis" for i TROR jo at i køber en Yamaha, men i mine øjne er der jo i mange tilfælde kun stelnummeret tilbage som Yamaha virkelig har fremstillet
Og jeg kan også sagtens forstå at i har mere end svært ved at gennemskue hvad der er godt og skidt (det kan være svært nok for os gamle rotter) og når du så nævner navnet på en karburator som jeg (efter 35 år med Yamaha) ALDRIG har hørt om - pyyh, hvor skal man så starte med at give gode råd!!!
Og lige til sidst: "Nothing personal" - Jeg håber du får meget glæde af din FS1 og at den bare lige skal "afluses" før du tror på stabiliteten...
Erik