L-Ring stempel tilkøring

Generel knallert diskussion på tværs af mærker, tips og tricks, spørgsmål, lakering, polering, forsikring og meget mere.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: L-Ring stempel tilkøring

Indlæg af FS1originalen »

Hmmm.... Er din cylinder ny/nyudboret????
Eller har den kørt med et almindeligt stempel tidligere? Hvis den har det så er cylinderen sikkert slidt så du kan mærke et lillebitte kant 4-5mm nede fra toppen på cylindervæggen. Det er der hvor de gamle stempelringe har kørt til, men L ringen sidder højere på stemplet og bliver måske klemt hvergang ringen kommer op i top!!!!

Iøvrigt forstår jeg ikke en dyt af din påstand om at man mister meget effekt med et alm. Stempel - især hvis du laver ringgab i nærheden af en millimeter - det du "sparer" i friktion fra ring nummer to sætter du så rigeligt til i tabt kompression gennem ringgabet!!!

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: L-Ring stempel tilkøring

Indlæg af Morten - Webmaster »

Tror der er lidt misforståede begreber og generel forvirring. f.eks bliver det også ualmindeligt svært at få et 39.60 stempel i en 39.56 cylinder.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Chris a
Junior knallert
Indlæg: 46
Tilmeldt: tors 22. mar 2012 06:32
Kontakt:

Re: L-Ring stempel tilkøring

Indlæg af Chris a »

cylinderens diameter er 39,56. Stemplet er 39,50 (passer fint). men det er "differencen" eller spillerummet, (ring gabet). Så når ringen er kommet ned i cylinderen uden stempel, er mellemrummet, 0,75mm, har også prøvet 0,95, 0,30, 0,45. har også haft slebet stempel ringen på siden så at den blev rundet lidt, så den ikke stødte på udstødningsporten, den er også rundet, har ikke prøvet med et normalt stempel, men har købt en stempel med 1 ring uden l-ring. ringen knækker hver gang at den kommer op i høje omdrejninger og der ingen belastning er på, eks ved gearskifte. Cylinderen er også nyhonet og jeg har mærket med fingeren at portene er afrundet.
kæmpe fan af Puch Vz50.


Knallerter igennem tiden

Puch Vz50.
Puch monza JPS
Puch monza - 5,5hk tun sæt
Puch maxi p -> 95% original
puch maxi p -> 100% original
Puch ms50 super
Puch maxi k.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1971
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: L-Ring stempel tilkøring

Indlæg af Kai »

Der er noget jeg ikke helt kan få til at passe sammen... 39.56 - 39.50 det er 6/100 dele i cylinder/stempel tolerance. Det er ca 3/100 dele for meget ifht en frisk cylinder. Og "normalt" er det sådan at hvis der står 39.50 på stemplet, så er det færdig cylindermål (stemplet måler reelt 39.47 målt 1cm fra bunden af skørterne)
Hvis det er tilfældet så har du en tolerance på ~9/100dele, det kan en L-ring altså ikke holde til ret længe.

Har cylinderen før kørt med et alm stempel med 2 ringe ? og blot fået en tur af en flekshoner så er der måske stadig en lille kant øverst i cylinderen som L-ringen render imod, og så knækker den. Det er også et NO-GO at begynde at slibe eller file på siderne af ringen.

Det er ikke normalt at de knækker ringe bare pga lidt høje omdrejninger...en gammel Minarelli P6 i speedwaytrim kan klare +18000 snoninger i et kikset gearskifte. Også med et L-rings stempel uden at dø af det, og med en udstødningsport der er noget større end du normalt ser i en 5.5hk Puch cylinder, men portene skal være tydelig afgratet/afrundet, ikke bare "kan mærke det med fingrene" men skal kunne ses tydeligt som en skrå kant hele vejen omkring portene ~ 1mm høj og 0.5mm dyb. Men cylindertolerancen den skal passe.

Der er self også den mulighed at ringrillen i stemplet bare ikke passer til ringen, så den rasler rundt. Det kan de heller ikke lide.
Noget andet er ringgabet, der er 2 steder det kan volde problemer, både i "ende mod ende" hvis det er for lille, men også gabet ved den lille
styrestift i stemplet hvis ikke der er plads til den.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Chris a
Junior knallert
Indlæg: 46
Tilmeldt: tors 22. mar 2012 06:32
Kontakt:

Re: L-Ring stempel tilkøring

Indlæg af Chris a »

Hej Kai, jeg prøver lige og måle alt efter igen og ligge nogle billeder herind af det.
kæmpe fan af Puch Vz50.


Knallerter igennem tiden

Puch Vz50.
Puch monza JPS
Puch monza - 5,5hk tun sæt
Puch maxi p -> 95% original
puch maxi p -> 100% original
Puch ms50 super
Puch maxi k.
Chris a
Junior knallert
Indlæg: 46
Tilmeldt: tors 22. mar 2012 06:32
Kontakt:

Re: L-Ring stempel tilkøring

Indlæg af Chris a »

har lige målt cylinderen igen indvendig diameter er 39,51. med skydelære.
kæmpe fan af Puch Vz50.


Knallerter igennem tiden

Puch Vz50.
Puch monza JPS
Puch monza - 5,5hk tun sæt
Puch maxi p -> 95% original
puch maxi p -> 100% original
Puch ms50 super
Puch maxi k.
Chris a
Junior knallert
Indlæg: 46
Tilmeldt: tors 22. mar 2012 06:32
Kontakt:

Re: L-Ring stempel tilkøring

Indlæg af Chris a »

har målt det hele igen, ring gabet har jeg lavet 0,23. cylinderen måler -> 39,51 og stemplet måler jeg til 39,47. Med skydelære, tror i der er chance for at den ville undgå at knække ringen denne gang?


Tak på forhånd. :flag :flag
kæmpe fan af Puch Vz50.


Knallerter igennem tiden

Puch Vz50.
Puch monza JPS
Puch monza - 5,5hk tun sæt
Puch maxi p -> 95% original
puch maxi p -> 100% original
Puch ms50 super
Puch maxi k.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: L-Ring stempel tilkøring

Indlæg af claus olieklud »

Chris a skrev:har målt det hele igen, ring gabet har jeg lavet 0,23. cylinderen måler -> 39,51 og stemplet måler jeg til 39,47. Med skydelære, tror i der er chance for at den ville undgå at knække ringen denne gang?


Tak på forhånd. :flag :flag
hej... hvordan pokker ændre du bare sådan ringgabet op og ned i størrelse efter behag ? jeg frygter lidt at du bruger en stempelring der er for stor, og så bare sliber den til i enderne... jeg vil mene at du skal bruge en stempelring der hedder 39,5mm... man kan ikke tage en ring der er lidt for stor og selv tilpasse den... hilsen olieklud
Chris a
Junior knallert
Indlæg: 46
Tilmeldt: tors 22. mar 2012 06:32
Kontakt:

Re: L-Ring stempel tilkøring

Indlæg af Chris a »

hej Claus. Jeg kan kun gør gavet større, hver gang jeg går ned køber jeg en ny ring og starter forfra. Ringen er 39,50 og det samme er stemplet
kæmpe fan af Puch Vz50.


Knallerter igennem tiden

Puch Vz50.
Puch monza JPS
Puch monza - 5,5hk tun sæt
Puch maxi p -> 95% original
puch maxi p -> 100% original
Puch ms50 super
Puch maxi k.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: L-Ring stempel tilkøring

Indlæg af kreidlerhansen »

Ringgab på mere end 0,2mm er i min verden meget nær slidgrænsen for 38-40mm boring, men et par tiendedele fra eller til bør ikke få ringen til at knække.

Enten er tolerancen simpelthen for stor, porten er for bred eller ikke afgratet rigtigt... under den forudsætning, at cylinderen er udboret og honet korrekt.

Siden det nu drejer sig om et beskedent 5,5HK kit, som næppe retfærdiggør et L-ringstempel, var det måske en idé at montere et stempel med to plane ringe? Medmindre du kører med en noget højere stempelhastighed end de 8-9.000rpm vedvarende, som opsætningen byder på, er der ingen reel gevinst ved en L-ring.
Ved 11.000rpm eller derover er snakken en anden med Puchens slaglængde, men er det en støbejernscylinder, ville jeg ubetinget vælge plane ringe...

...ehm, apropos ringe!

Ved du om, de er lavet af stål eller støbejern? L-ring af støbejern løber meget let meget varm i en støbejernscylinder, og en stålring i med hårdchromsbelægning er både mere fleksibel og stærk. Til gengæld æder den foringen op, hvis stempeltolerancen er for stor, så vidt jeg har forstået. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Chris a
Junior knallert
Indlæg: 46
Tilmeldt: tors 22. mar 2012 06:32
Kontakt:

Re: L-Ring stempel tilkøring

Indlæg af Chris a »

Hej Tak for svaret Hans.

Problemet ser ud til at være løst den har kørt knap 50km uden den mindste mislyd, og den har fået fuld gas flere gange. Det var simpelthen Ring gabet der var for stort. Stemplet er alu, ringen er støbejern sammen med cylinderen.
kæmpe fan af Puch Vz50.


Knallerter igennem tiden

Puch Vz50.
Puch monza JPS
Puch monza - 5,5hk tun sæt
Puch maxi p -> 95% original
puch maxi p -> 100% original
Puch ms50 super
Puch maxi k.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: L-Ring stempel tilkøring

Indlæg af kreidlerhansen »

Chris a skrev:Hej Tak for svaret Hans.

Problemet ser ud til at være løst den har kørt knap 50km uden den mindste mislyd, og den har fået fuld gas flere gange. Det var simpelthen Ring gabet der var for stort. Stemplet er alu, ringen er støbejern sammen med cylinderen.
Hans? Nej, HansEN, hvis det endelig skal være! ;)

Ringgabet betyder mere, end man lige regner med. Også for køreglæden!


/Jesper
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Chris a
Junior knallert
Indlæg: 46
Tilmeldt: tors 22. mar 2012 06:32
Kontakt:

Re: L-Ring stempel tilkøring

Indlæg af Chris a »

ahh min fejl beklager. Men tak for svaret Jesper.
kæmpe fan af Puch Vz50.


Knallerter igennem tiden

Puch Vz50.
Puch monza JPS
Puch monza - 5,5hk tun sæt
Puch maxi p -> 95% original
puch maxi p -> 100% original
Puch ms50 super
Puch maxi k.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: L-Ring stempel tilkøring

Indlæg af kreidlerhansen »

Alt forladt, og det var så lidt. Jeg sigter mellem 0,05-0,1mm hvilket er mellem mine to tyndeste søgeblade. Kan det mindste gå i og det andet ikke, så er det perfekt. 50km med moderat tempo, så er der dømt fuld gas...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Chris a
Junior knallert
Indlæg: 46
Tilmeldt: tors 22. mar 2012 06:32
Kontakt:

Re: L-Ring stempel tilkøring

Indlæg af Chris a »

Kreidler har veld også hårdt forchromet cylinder? De tar nogle flere "tæsk" for at sige det på godt dansk, og kan nok bedre holde til det :-)
kæmpe fan af Puch Vz50.


Knallerter igennem tiden

Puch Vz50.
Puch monza JPS
Puch monza - 5,5hk tun sæt
Puch maxi p -> 95% original
puch maxi p -> 100% original
Puch ms50 super
Puch maxi k.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: L-Ring stempel tilkøring

Indlæg af kreidlerhansen »

I starten, ja, og med støbejernsringe.

Senere gik man over til Nicasil og stålringe med hårdchrombelægning! Vanvittigt på en knallert, men det virker da!

I vejledningen til de senere cylindre stod:

"Zofort Autobahnbereit!" hvilket vil sige, man kunne køre direkte fra værkstedet og på motorvejen uden anden tanke på tilkørsel end at hæve nålen et hak. Jeg holder mig dog til 50km på mellemgassen uden topomdrejninger.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
trs
Fuldblods knallert
Indlæg: 459
Tilmeldt: tirs 25. okt 2011 14:42
Kontakt:

Re: L-Ring stempel tilkøring

Indlæg af trs »

"Zofort Autobahnbereit!" hvilket vil sige, man kunne køre direkte fra værkstedet og på motorvejen uden anden tanke på tilkørsel end at hæve nålen et hak. Jeg holder mig dog til 50km på mellemgassen uden topomdrejninger.

Men er problemet ikke at den ikke er vollgasfest.

Sorry ku ik la vær.

:offtopic
Yamaha FS1 1978 K1 Candy blå Lavet af ingenting.
Yamaha FS1 1978 K1 Brilliant rød -Solgt
Yamaha FS1 1989 Cross tema

Registrer eller søg stel & nummerblokke HER: register/add.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 76 mærker viewtopic.php?f=5&t=13774&p=124031&hilit=tank#p124031" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 78 mærker viewtopic.php?f=21&t=2666" onclick="window.open(this.href);return false;

Ting tilsalg http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-1510201/" onclick="window.open(this.href);return false;
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: L-Ring stempel tilkøring

Indlæg af kreidlerhansen »

trs skrev:"Zofort Autobahnbereit!" hvilket vil sige, man kunne køre direkte fra værkstedet og på motorvejen uden anden tanke på tilkørsel end at hæve nålen et hak. Jeg holder mig dog til 50km på mellemgassen uden topomdrejninger.

Men er problemet ikke at den ikke er vollgasfest.

Sorry ku ik la vær.

:offtopic
Nöh... Kein Vollgas, kein Party! :tuba :tuba :hot :tuba :inbottle
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Knallertsnak"