Diskussioner er hyggelige
I samme øjeblik, man kører op ad bakke, ændres forudsætningerne. Motoren går således fra max. hastighed med fuld gas på flad vej til at skulle accelerere op ad bakke. Omdrejningstallet falder og ligger således ikke på max., længere. Om vi så skal dykke blot 2rpm, er for så vidt ligegyldigt, da det stadig er en ændring af motorens omdrejningstal!
Det er trods alt kun en
knallert,som skal have FULD gas for at køre op ad bakke under normale forhold. Det forholder sig noget anderledes med en RD350, for nu at holde fast i sammenligningen.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Men samme forhold gør sig gældende for RD'en, hvis du sammenligner dens topfart med fuld gas på flad vej, og hvad der så sker på en tilstrækkelig stigning! Altså, hvis den når sit max. ift., hvad den leverer af kræfter.
Men det ændrer IKKE ved den mængde luft, motoren pumper gennem systemet ift. omdrejningstallet! Det kan sagtens ændre ved motorens behov for en federe blanding, idet acceleration groft set kræver en lidt federe blanding end konstant hastighed.
Alt andet lige, afhængigt af forholdene, og hvad maskinen bruges til, blablabla... Og nej, jeg tager ikke højde for totakterens evne til overfyldning, stort set uanset omstændighederne. Dén værdi er for omstændig og uhåndgribelig at holde styr på!
Den federe blanding sænker forbrændingstemperaturen, således motoren ikke overopheder. Det skyldes, at forbrændingen er ufuldstændig og varmeudviklingen begrænses derfor. Bemærk jeg ikke nævner 'køling', da det nok er det eneste, benzinen ikke gør i forbrændingskammeret...
Du får mig IKKE til at tro på, benzinhanen ikke kan følge med, når den er dimensioneret til 5-6hk og noget nær 10.000rpm gennem et 16mm hul. Ikke i dette tilfælde, i hvert fald... Og slet ikke, når Kai har pointeret, hans tank er ren og benzinhanen ok.
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Der skal eddermagemig en alvorlig tilstopning til førend én liter i timen er 'for meget'!
Perfekt karburering til gadebrug = fed blanding ved max. og karburatoren er selvfølgelig i så god stand som muligt. Slidt spjæld, nål og dyserør gør KUN livet mere besværligt!
Vacuum i udluftningsslangen lyder plausibelt. Men hvad er lige årsagen?!
Og hvordan pokker kan sådan en bette stump slange dog overvinde det relativt store vacuum fra motoren?!
![Surprised :o](./images/smilies/icon_surprised.gif)