Renovering af sideskjolde

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Christian M
Fuldblods knallert
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
Kontakt:

Renovering af sideskjolde

Indlæg af Christian M »

Hej.

Kan sideskjolde holde til at blive glasblæst? så man bagefter kan grunde dem og male dem sort?
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4253
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Renovering af sideskjolde

Indlæg af FS1originalen »

Jeg går ud fra at det er plastskjolde vi snakker om!

Hvis det er fordi der er gammel maling på dem så er der jo ikke andet for end at prøve blæsning eller et forsigtigt forsøg med lakfjerner (indvendig for at se om det opløser plasten)...
Er det den originale plastoverflade ville jeg nok nøjes med at pudse dem med en scotchbrite (evt. blot med en grøn grydesvamp) så overfladen lige bliver matteret.

Husk at give dem Plastic Primer som første lag!!! Fås bla på spray fra Motip (Fybutikken har den vist.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Renovering af sideskjolde

Indlæg af Kim B S »

Hej chri792m.
Fint at du starter dette emne, jeg har nemlig et sæt originale plast-siddeskjolde, som også skal have fjernet gammel maling, før de får et nyt lag. :wink: Så jeg følger lige med i hvad der kommer af gode råd i denne tråd. :D
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Christian M
Fuldblods knallert
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
Kontakt:

Re: Renovering af sideskjolde

Indlæg af Christian M »

De skjolde jeg har er originale (plast), men den tidligere ejer, har malet dem blå og givet dem klarlak, hvad er det bedste jeg kan gøre?
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Renovering af sideskjolde

Indlæg af juhl-drengen »

Mon ikke bare du kan gøre ligesom jeg gør ved sideskjolde..
Du tager simpelthen lidt groft sandpapir til nærmest alt maling er væk og så gør du det lidt glattere med fint sandpapir :D
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Renovering af sideskjolde

Indlæg af strynboen »

sandpapir på plastic...det er umuligt at slibe ridserne væk...det bløde plast gør at slibekornene nærmest smelter ind i plastic"en..
prøv at fjerne malingen kemisk..og slib kun med vandslibepapir..når alt maling er fjernet...så kan det måske fungere..måske noget sprøjte spartel kan udfylde ridserne..men det skal være til blød plastic..ellers revner det....
har smeltet et honda 500 sidedæksel..da jeg kom det i en sæk med fortynder..netop for at blødgøre malingen..det kan ikke anbefales
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Renovering af sideskjolde

Indlæg af juhl-drengen »

Hmm det har faktisk virket fint på alle scooter og knallert plast skjolde jeg har slebet ?.

Man kan ikke ane ridser eller noget? og jeg gør bare som jeg har sagt og så pudser jeg dem af med sprit/vand?.

Har endda malet et komplet sæt scooter skjolde på den måde men uden nogen som helst grunder men bare matsort maling, og selvom den scooter har været nede at ligge ofte så har det faktisk holdt overraskende godt det eneste man kan ane af ridser er fra at den har været væltet i et tidligere liv.
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3478
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Renovering af sideskjolde

Indlæg af 12V »

juhl-drengen skrev:Hmm det har faktisk virket fint på alle scooter og knallert plast skjolde jeg har slebet ?.

Man kan ikke ane ridser eller noget? og jeg gør bare som jeg har sagt og så pudser jeg dem af med sprit/vand?.

Har endda malet et komplet sæt scooter skjolde på den måde men uden nogen som helst grunder men bare matsort maling, og selvom den scooter har været nede at ligge ofte så har det faktisk holdt overraskende godt det eneste man kan ane af ridser er fra at den har været væltet i et tidligere liv.
Sideskjoldene på en FS1 er meget blødere end scooter skjoldene, ikke samme slags plastik.

--

Hvad med en varmepistol? Jeg har ved et uheld da jeg ville fjerne et klistermærke taget en stor plet maling af et plastik skjold en gang, jeg kom hele vejen igennem til det fineste rene plastik. Men om situationen kan genskabes kontrolleret? :hihi

Måske har den tidligere ejer jo slebet, sprøjtespartlet etc, så er din bund jo ødelagt hvis du vil bruge dem rå?
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Renovering af sideskjolde

Indlæg af juhl-drengen »

lige til info.

den metode har jeg brugt på dm50, k50, monza, rmx, hot50, keeway, og ingen problemer ved nogen af dem kun ved en enkelt dm50 hvor at det normale grunder ikke holdt specielt godt..
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"