Projekt: racer "knallerter" under opbygning.
Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.
Ser godt ud. Støber du bund i tanken bag efter - og hvordan laver du påfyldningsstuds til benzin ?
Et lille fif. Jeg vil foreslå dig og lave tanken i én proces hvor du støber hele tanken på en gang. Det er en rigtig god ide og lave en styropor kærne som du ligger fiberen uden på, men for og slippe for og lave en samling i bunden vil jeg anbefale dig og støbe hele tanken over kærnen og så efterfølgende smelte skummet væk med acetone. Når alt skummet er ude kan du hælde lidt epoxy i tanken og lade det hærde. Til og slutte med skal du nok efterhærde hele tanken ved 50 grader i 4-5 timer, for og opnå størst mulig modstandskraft over for benzinen.
Et lille fif. Jeg vil foreslå dig og lave tanken i én proces hvor du støber hele tanken på en gang. Det er en rigtig god ide og lave en styropor kærne som du ligger fiberen uden på, men for og slippe for og lave en samling i bunden vil jeg anbefale dig og støbe hele tanken over kærnen og så efterfølgende smelte skummet væk med acetone. Når alt skummet er ude kan du hælde lidt epoxy i tanken og lade det hærde. Til og slutte med skal du nok efterhærde hele tanken ved 50 grader i 4-5 timer, for og opnå størst mulig modstandskraft over for benzinen.
Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.
Hej Elsborg
Det ser rigtig spændende ud. Dejligt at se at man selv laver delene.
Jeg har nu fået tegninger til mit Van Veen projekt. Så jeg blev lidt inspireret af dine forgaffelben. Jeg vil prøve at dreje nogle bundstykker til mine kreidlerben. På billeder ser det ud til at det er "normale" ben med andre bundstykker. Er der nogen herinde der ved noget om det Evt nogle man kunne låne til kopiering.
Det ser rigtig spændende ud. Dejligt at se at man selv laver delene.
Jeg har nu fået tegninger til mit Van Veen projekt. Så jeg blev lidt inspireret af dine forgaffelben. Jeg vil prøve at dreje nogle bundstykker til mine kreidlerben. På billeder ser det ud til at det er "normale" ben med andre bundstykker. Er der nogen herinde der ved noget om det Evt nogle man kunne låne til kopiering.
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.
Att: LarsJ
Tanken er kun en "dummy" - benzinen er i stelrøret! Derfor havde jeg oprindeligt ikke tænkt at der skulle bund i - meeen den var noget "levende" da den blev trukket af formen, så idag forsøgte jeg at gøre bunde.
Att: Michael
Der er flere der støber disse underben til at stikke en original- gaffel ned i - fås både i alu og magnesium - og da det er noget der har med Kreidler at gøre koster det skjorten!
http://www.kreidler-van-veen.de/
Anders
Tanken er kun en "dummy" - benzinen er i stelrøret! Derfor havde jeg oprindeligt ikke tænkt at der skulle bund i - meeen den var noget "levende" da den blev trukket af formen, så idag forsøgte jeg at gøre bunde.
Att: Michael
Der er flere der støber disse underben til at stikke en original- gaffel ned i - fås både i alu og magnesium - og da det er noget der har med Kreidler at gøre koster det skjorten!
http://www.kreidler-van-veen.de/
Anders
Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.
Hej Elsberg, er ved at bygge en yamaha fs1 racer, har lavet hjul, sædebund, købt alt til motoren, men der er en del der skal alu svejses, er ved at sænke forgaflen. Jeg vil bruge det orginale fs1 stel. Må jeg ikke kører med det til classic 50 cc roadracing? Mvh Thomas.
Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.
Er du nået så langt Thomas.
Det bliver spændende at få en Yamaha med til classicræs
Det bliver spændende at få en Yamaha med til classicræs
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.
SPÆNDENDE !! Hvad ender det ud i ???togm skrev: købt alt til motoren
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.
Hej Thomas - jeg har tidligere svaret (lør 29. sep 2012 20:20)Hej Elsberg, er ved at bygge en yamaha fs1 racer, har lavet hjul, sædebund, købt alt til motoren, men der er en del der skal alu svejses, er ved at sænke forgaflen. Jeg vil bruge det orginale fs1 stel. Må jeg ikke kører med det til classic 50 cc roadracing? Mvh Thomas.
"Medmindre du kan lægge bevis for at der et eller andet sted i verden har deltaget en FS1, i et nationalt eller internationalt mesterskab i perioden 1962- 1983, kan du deltage med din maskine i samme udførende."
Har arbejdet videre på sagen og har på et brasiliansk site fundet følgende:
Har skrevet til de pågældende personer og afventer nu svar - billedet er fra 1973.
Anders
Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.
Update på race- Kreidleren:
Tættere på målet - der henstår stadig en del afstemning af fjedrings- komponenter.
Anders
Tættere på målet - der henstår stadig en del afstemning af fjedrings- komponenter.
Anders
Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.
Og ja, den røde er stadig den hurtigste
Anders
Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.
Update på Kreidler raceren:
Elsberg
Elsberg
Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.
Det ser jo fremglimrende ud !
Går ud fra at du bruger en vandkølet Kreidler motor på den ?
Bruger du i så fald en elektrisk pumpe til at sende vandet rundt og hvilken type ?
Hvis du har et link til en pumpe vil det være super
Går ud fra at du bruger en vandkølet Kreidler motor på den ?
Bruger du i så fald en elektrisk pumpe til at sende vandet rundt og hvilken type ?
Hvis du har et link til en pumpe vil det være super
Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.
Hi LarsJ
Da jeg aldrig har været god til at huske - at lade på batterier - har jeg prøvet at undgå dem. Det lykkedes på Kreidleren ved at montere en selv-genererende tænding på drejeventil dækslet samt en mekanisk drevet vandpumpe, og det setup beholder jeg på DeJager- Kreidleren. Der er bestemt fordele og ulemper - man slipper for vægten af batterierne, men justering af tænding er begrænset til ganske få grader og man mister lidt effekt ved at drive pumpen.
Pumpen er fra bilindustrien hvor den er designet til kredsløbet over varmeapparatet. Kan købes bl.a. her:
http://www.sip-scootershop.com/de/produ ... r_17050000
Eller besøg den lokale autoophugger og demonter fra fortrinsvis tyske biler.
Montér pumpen så den suger i top:
Van Veen 1969:
Krauser (Van Veen) 1982:
Mange fabriks- racere havde mekanisk drevet pumpe som denne Yamaha 50cc:
Elsberg
Da jeg aldrig har været god til at huske - at lade på batterier - har jeg prøvet at undgå dem. Det lykkedes på Kreidleren ved at montere en selv-genererende tænding på drejeventil dækslet samt en mekanisk drevet vandpumpe, og det setup beholder jeg på DeJager- Kreidleren. Der er bestemt fordele og ulemper - man slipper for vægten af batterierne, men justering af tænding er begrænset til ganske få grader og man mister lidt effekt ved at drive pumpen.
Pumpen er fra bilindustrien hvor den er designet til kredsløbet over varmeapparatet. Kan købes bl.a. her:
http://www.sip-scootershop.com/de/produ ... r_17050000
Eller besøg den lokale autoophugger og demonter fra fortrinsvis tyske biler.
Montér pumpen så den suger i top:
Van Veen 1969:
Krauser (Van Veen) 1982:
Mange fabriks- racere havde mekanisk drevet pumpe som denne Yamaha 50cc:
Elsberg
Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.
Ser interessant ud.
Hvad er grunden til at pumpen skal pumpe fra toppen af køleren og ikke omvendt ?
Kan man i teorien og med fordel montere drejeventil på alle 50cc motorer ? Har en vandkølet modificeret 70er Gilera motor i tankerne - men kan sådan en overhovedet blive godkendt til classic race...
Hvad er grunden til at pumpen skal pumpe fra toppen af køleren og ikke omvendt ?
Kan man i teorien og med fordel montere drejeventil på alle 50cc motorer ? Har en vandkølet modificeret 70er Gilera motor i tankerne - men kan sådan en overhovedet blive godkendt til classic race...
Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.
Interessant.. selvom kølesystemet sikkert er overdimensioneret, så kan jeg bare ikke se det smarte i at montere pumpen på den måde.
Det minder lidt for meget om gør-det-selv smeden der ikke tænker over at cirkulationspumpen ikke virker særlig godt hvis (når) fyret koger.
Det minder lidt for meget om gør-det-selv smeden der ikke tænker over at cirkulationspumpen ikke virker særlig godt hvis (når) fyret koger.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.
Ja, jeg var også forundret første gang jeg så kredsløbet i racernes kølesystem, men er det i virkeligheden ikke nøjagtigt det samme vi ser under motorhjelmen på vores biler? Pumpen suger gennem køleren nedefra, fra topstykkerne via termostathuset?
Alle motorer der var tilgængelige i perioden er tilladte, et andet spørgsmål er så om de er anvendelige. Jeg er ikke klar over hvor tæt gearene ligger i 5gears versionen af Gilera motoren som jo så afgør hvor høj en tuningsgrad der kan anvendes?
Har du disse værdier LarsJ?
Alle totaktsmotorer kan med fordel konverteres til drejeventil indsugning, og fordelen er at indsugnings timingen derved kan gøres asymmetrisk. Problemet med en konventionel stempel- styret totakter er netop den symmetriske indsugning hvor indsugnings porten åbner på samme grad antal før top som den lukker ved efter top. Ved tuning, hvor indsugningsporten gøres større og stempel- skørtet forkortes, vil problemet vise sig som øget reversion gennem karburatoren.
Elsberg
Alle motorer der var tilgængelige i perioden er tilladte, et andet spørgsmål er så om de er anvendelige. Jeg er ikke klar over hvor tæt gearene ligger i 5gears versionen af Gilera motoren som jo så afgør hvor høj en tuningsgrad der kan anvendes?
Har du disse værdier LarsJ?
Alle totaktsmotorer kan med fordel konverteres til drejeventil indsugning, og fordelen er at indsugnings timingen derved kan gøres asymmetrisk. Problemet med en konventionel stempel- styret totakter er netop den symmetriske indsugning hvor indsugnings porten åbner på samme grad antal før top som den lukker ved efter top. Ved tuning, hvor indsugningsporten gøres større og stempel- skørtet forkortes, vil problemet vise sig som øget reversion gennem karburatoren.
Elsberg
Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.
En centrifugalpumpe er elendig til at "suge", en tilstrækkelig stor luftboble i pumpehuset så står kredsløbet stille.
Bilen er ingen undtagelse, der sidder vandpumpen også så langt nede ift til køleren at den altid får vand fra bunden af køleren (termostaten sidder på "tryksiden") At den så pumper vandet op i toppen af køleren hvor der måske er luft / lavvande, det betyder ingenting for pumpens funktion.
Bilen er ingen undtagelse, der sidder vandpumpen også så langt nede ift til køleren at den altid får vand fra bunden af køleren (termostaten sidder på "tryksiden") At den så pumper vandet op i toppen af køleren hvor der måske er luft / lavvande, det betyder ingenting for pumpens funktion.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.
Det virker ulogisk, men så længe der er vand på og systemet er udluftet, (jeg måtte montere en udluftningsskrue øverst på pumpen på Kreidleren) så er det den valgte fremgangsmåde:
Elsberg
Elsberg
Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.
[quote="Elsberg"]Alle motorer der var tilgængelige i perioden er tilladte, et andet spørgsmål er så om de er anvendelige. Jeg er ikke klar over hvor tæt gearene ligger i 5gears versionen af Gilera motoren som jo så afgør hvor høj en tuningsgrad der kan anvendes?
Har du disse værdier LarsJ?
Hvis du mener udveksling, har 5 gears Gilera følgende:
3.250: 1
2.058: 1
1.430: 1
1.080: 1
0.857: 1
Problemet med en konventionel stempel- styret totakter er netop den symmetriske indsugning hvor indsugnings porten åbner på samme grad antal før top som den lukker ved efter top. Ved tuning, hvor indsugningsporten gøres større og stempel- skørtet forkortes, vil problemet vise sig som øget reversion gennem karburatoren.
Kan dette evt. afhjælpes med membranstyring ?
Har du disse værdier LarsJ?
Hvis du mener udveksling, har 5 gears Gilera følgende:
3.250: 1
2.058: 1
1.430: 1
1.080: 1
0.857: 1
Problemet med en konventionel stempel- styret totakter er netop den symmetriske indsugning hvor indsugnings porten åbner på samme grad antal før top som den lukker ved efter top. Ved tuning, hvor indsugningsporten gøres større og stempel- skørtet forkortes, vil problemet vise sig som øget reversion gennem karburatoren.
Kan dette evt. afhjælpes med membranstyring ?
-
- Moderator
- Indlæg: 3941
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.
Membran er den lette metode. Den største udfordring ligger i at finde et stempel, som kan bære omdrejningestallet, når der er store huller i skørtet. Normalvis er skørtet relativt tyndt på indsugningssiden, når motoren er konstrueret til ren stempelstyret indsugning - et par 10mm huller eller fire i skørtet medfører selvfølgelig en svækkelse af stemplet, så risikoen for, at skørtet knækker, forøges væsentligt.
Den problematik ses bl.a. på de billige RD-stempler med 'vindue' i skørtet. Hullet er der, men skørtet er ikke tykt nok til at bære presset, og de har derfor en tendens til at flække.
At montere membran på en normalvis stempelstyret indsugning er lidt af en hovsa-løsning, men det kan komme til at fungere udmærket, og det medfører betragtelige fordele - især på en højtdrejende motor, fordi den kan suge, når den har behov for det... hvis vacuumet fra potten er kraftigt nok, kan der suges direkte gennem karburatoren via skyllekanalerne!
Det udnytter især scooter-motorerne, hvor potterne er temmeligt tykke og har ret så skarpe vinkler på ekspansionskammeret = max. sug!
Alternativet er naturligvis at bygge membranen ind i blokken, ganske som på scooterne. Det er så op til ens samvittighed og motorens generelle konstruktion, om man vil give sig i kast med det. Det er ikke nødvendigvis 'bedre', men det eliminerer problematikken med stempelskørtet.
Vedr. udvekslingen, så lad os antage at:
5. gear = 100km/t
Så ser resten sådan ud:
4. gear = 79,4km/t
3. gear = 59,9km/t
2. gear = 41,5km/t
1. gear = 26,4km/t
Det er egentlig bare procentregning, og forholdet mellem gearene bør tages med udgangspunkt i den samlede udveksling, altså inkl. hjulomkreds, udveksling mellem for-/bagtandhjul og udvekslingen på primærsiden.
Umiddelbart virker springet mellem 4. og 5. gear lidt voldsomt, men uden at kende motorens maksimale omdrejninger og den samlede udveksling, er det svært at spå om.
Jeg har lavet nedenstående regneark for at kunne sammenligne div. Kreidler-motorers forhold mellem omdrejninger og udveksling...:
Mest for sjov skyld - teori overskygges som bekendt af praksis i sidste ende.
Den problematik ses bl.a. på de billige RD-stempler med 'vindue' i skørtet. Hullet er der, men skørtet er ikke tykt nok til at bære presset, og de har derfor en tendens til at flække.
At montere membran på en normalvis stempelstyret indsugning er lidt af en hovsa-løsning, men det kan komme til at fungere udmærket, og det medfører betragtelige fordele - især på en højtdrejende motor, fordi den kan suge, når den har behov for det... hvis vacuumet fra potten er kraftigt nok, kan der suges direkte gennem karburatoren via skyllekanalerne!
Det udnytter især scooter-motorerne, hvor potterne er temmeligt tykke og har ret så skarpe vinkler på ekspansionskammeret = max. sug!
Alternativet er naturligvis at bygge membranen ind i blokken, ganske som på scooterne. Det er så op til ens samvittighed og motorens generelle konstruktion, om man vil give sig i kast med det. Det er ikke nødvendigvis 'bedre', men det eliminerer problematikken med stempelskørtet.
Vedr. udvekslingen, så lad os antage at:
5. gear = 100km/t
Så ser resten sådan ud:
4. gear = 79,4km/t
3. gear = 59,9km/t
2. gear = 41,5km/t
1. gear = 26,4km/t
Det er egentlig bare procentregning, og forholdet mellem gearene bør tages med udgangspunkt i den samlede udveksling, altså inkl. hjulomkreds, udveksling mellem for-/bagtandhjul og udvekslingen på primærsiden.
Umiddelbart virker springet mellem 4. og 5. gear lidt voldsomt, men uden at kende motorens maksimale omdrejninger og den samlede udveksling, er det svært at spå om.
Jeg har lavet nedenstående regneark for at kunne sammenligne div. Kreidler-motorers forhold mellem omdrejninger og udveksling...:
Mest for sjov skyld - teori overskygges som bekendt af praksis i sidste ende.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Projekt: racer "knallerter" under opbygning.
Jeg er altså nød til at sige at jeg er vildt taknemelig for at i gider dele en så spændende hobby med os.
Fed tråd
Jeg håber på selv at bidrage næste år.
Fed tråd
Jeg håber på selv at bidrage næste år.
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.