Karburator indstilling
Karburator indstilling
Hej.
Har nu endelig fået mig en original 10mm karburator og 6.5mm indsug.
DOG stadig med problemer, sikkert bare mig der er noob og lidt dum, så derfor:
Med chocker aktiv står den okay i tomgang, skubber så pinden ned og motor tager voldsomme høje omdrejninger og jeg slukker.
Hvorfor sker dette ?
Info om karburator samt nuværende instilling af samme:
10mm org karburator.
6.5mm indsug.
nålen i midten, 3' hak.
luftskrue imellem 1½ og 2 omgange ud fra pos 0.
110 dysse.
gasspæjld, - ( tomgangs regulering ?? ) Ved ikke helt hvad denne gør, dog er den helt nede i bunden pt. - ( hvor skal den stå std ? )
Håber en venlig sjæl lige kan forklare det - har læst "Justering_af_karburator.pdf" af nielsfup har dog ikke kunne blive klog på gasspjæld da jeg tror mit problem måske er der ?
Har nu endelig fået mig en original 10mm karburator og 6.5mm indsug.
DOG stadig med problemer, sikkert bare mig der er noob og lidt dum, så derfor:
Med chocker aktiv står den okay i tomgang, skubber så pinden ned og motor tager voldsomme høje omdrejninger og jeg slukker.
Hvorfor sker dette ?
Info om karburator samt nuværende instilling af samme:
10mm org karburator.
6.5mm indsug.
nålen i midten, 3' hak.
luftskrue imellem 1½ og 2 omgange ud fra pos 0.
110 dysse.
gasspæjld, - ( tomgangs regulering ?? ) Ved ikke helt hvad denne gør, dog er den helt nede i bunden pt. - ( hvor skal den stå std ? )
Håber en venlig sjæl lige kan forklare det - har læst "Justering_af_karburator.pdf" af nielsfup har dog ikke kunne blive klog på gasspjæld da jeg tror mit problem måske er der ?
Re: Karburator indstilling
Falsk luft? Den klassiske fejl er indsugningspladen der ikke slutter tæt pga. for store hoveder (unbacho) på membramhuset... Johnny har lavet en lille guide om det. viewtopic.php?f=23&t=7387" onclick="window.open(this.href);return false;
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Re: Karburator indstilling
Dewil skrev:Falsk luft? Den klassiske fejl er indsugningspladen der ikke slutter tæt pga. for store hoveder (unbacho) på membramhuset... Johnny har lavet en lille guide om det. viewtopic.php?f=23&t=7387" onclick="window.open(this.href);return false;
Falsk luft skulle der helst ikke være noget af - membranen er sat på med de "små rigtige" skruer uden stort hoved.
Før var de med unbacho på min motor, der ville den slet ikke starte..
Tager lige et kig på hans guide..
Men hvor og hvordan står dit gasspjæld, er den også bare "kørt i bund" eller er den i midten eller foroven måske ? Kan ikke finde info om hvor den helst skal stå..
Re: Karburator indstilling
Skru bare tomgangen helt ned først, så kan du justere opad bagefter.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Re: Karburator indstilling
Okay, er det så "normalt" at den tager alle de omdrejninger når den er i bund ? Må indrømme at jeg ikke lige fik prøvet at justere den op da jeg står inde i min kælder med og ikke har nogen god udluftning, derfor jeg spurgte ind til en "grund indstilling" af gasspjæld / tomgang. Som der jo også er til luftskruen.
Men der er ikke andet for end at prøve sig frem ?
Men der er ikke andet for end at prøve sig frem ?
Re: Karburator indstilling
Her har du et væld af guider som forumbrugere har brugt enorme mængder tid og kræfter på: viewforum.php?f=23" onclick="window.open(this.href);return false;
Og her har du specifikt omkring karburator: viewforum.php?f=49" onclick="window.open(this.href);return false;
Og her har du specifikt omkring karburator: viewforum.php?f=49" onclick="window.open(this.href);return false;
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Re: Karburator indstilling
Problem løst.
Gasspjældet skulle blot en smule op fra bunden samt luftskruen skulle stilles lidt
Gasspjældet skulle blot en smule op fra bunden samt luftskruen skulle stilles lidt
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Karburator indstilling
Jeg vil gerne låne tråden til et spørgsmål: Da jeg i vinters fik anskaffet en original 3G9 nål til en 16 eller 17,5 mm Mikuni, har jeg nu fået tid & lyst til at samle karburatoren, der har ligget i løsdele p.g.a. manglende nål. Men jeg har fået uventede problemer, for den fungerer ekstrem dårlig ved at give bare lidt gas, så jeg måtte i gang med at undersøge delene grundig og det viser sig, at guiden herinde foreskriver strålerøret til at være en W4, men når jeg undersøger 2 andre 16 mm Mikuni, er de 110 E-4 - som på 10 mm Mikuni. Hvad er korrekt ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
- Yamaha FS1 50SS
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2948
- Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
- Kontakt:
Re: Karburator indstilling
Hej Poul Erik
de 2 stk. 16 mm mikuni som jeg købte som nye,,, en med kabel og en med stang choker,,, de har begge 2 et dyse rør hvor der står 110 E 4 på,,, og der sad en 160 dyse i dem,,,
de 2 stk. 16 mm mikuni som jeg købte som nye,,, en med kabel og en med stang choker,,, de har begge 2 et dyse rør hvor der står 110 E 4 på,,, og der sad en 160 dyse i dem,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,
Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,
,,,Hav en forsat god dag,,,
,,, Mvh Johnny S. ,,,
Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,
,,,Hav en forsat god dag,,,
,,, Mvh Johnny S. ,,,
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Karburator indstilling
Hej Johnny og tak for svaret. Så må jeg nok hellere rette henvendelse til Nielsfup, for at få det rettet....
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Karburator indstilling
...og nu vi er ved det, har jeg fundet en mystisk nål blandt Mukuni-delene, der er stemplet "3CX1" Hvad hører den til ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Karburator indstilling
Nupper lige min gamle tråd igen..
Nu har jeg efter en omgang tidsmangel og sygdom igen kigget lidt på den gamle knallert, og fået den ud og køre!
Dog får den for meget benz, kører ikke godt på toppen, lukker jeg derimod for benz under kørsel trækker den fint og kører godt på toppen.
Lyder for mig som om den får for meget benz / for lidt luft ? ( Skal lige høre jeres mening da der i forvejen sidder 110 dyse i 10mm original karbu. )
Luftfilteret ser fint ud, organge gult og rent.
Kan jeg goidt dysse den ned ? 100-105 dyse ? Uden at smadre motor, har læst i den fine guide at 110 er std så syntes det virker underligt at det ikke fungere..
På forhånd tak, som altid!
Edit: Har prøvet luft skrugen, skruede den lidt ud og det blev det ikke bedre af, tvært imod, så den kom lidt ind igen.
Nu har jeg efter en omgang tidsmangel og sygdom igen kigget lidt på den gamle knallert, og fået den ud og køre!
Dog får den for meget benz, kører ikke godt på toppen, lukker jeg derimod for benz under kørsel trækker den fint og kører godt på toppen.
Lyder for mig som om den får for meget benz / for lidt luft ? ( Skal lige høre jeres mening da der i forvejen sidder 110 dyse i 10mm original karbu. )
Luftfilteret ser fint ud, organge gult og rent.
Kan jeg goidt dysse den ned ? 100-105 dyse ? Uden at smadre motor, har læst i den fine guide at 110 er std så syntes det virker underligt at det ikke fungere..
På forhånd tak, som altid!
Edit: Har prøvet luft skrugen, skruede den lidt ud og det blev det ikke bedre af, tvært imod, så den kom lidt ind igen.
Re: Karburator indstilling
Er ikke sikker på at den render over, er vi ikke enige om at hvis den render over, så skulle jeg have benzin ud af overløbs studsen ? Der løber ingen benzin ud af karburator hvis den står stille med benzin hane "on"
Jeg kan vel teste det ved at tage bunden af karbu, og trykke nålen op samt tænde for benzinen ?
"Rensning med ultralyd" = http://www.harald-nyborg.dk/p2985/ultra ... er-hb2818b ? og så lampe olie i den ?
Og mange tak Knud, rart at rode i det gamle "skidt" igen!
Jeg kan vel teste det ved at tage bunden af karbu, og trykke nålen op samt tænde for benzinen ?
"Rensning med ultralyd" = http://www.harald-nyborg.dk/p2985/ultra ... er-hb2818b ? og så lampe olie i den ?
Og mange tak Knud, rart at rode i det gamle "skidt" igen!
Re: Karburator indstilling
Tror dysen er original, 110 og noget jeg tror er et "E" ?
Du bliver nød til at uddybe det med nålen og spjæld, er der nogle numre på dem også ?
Tror at chokeren er tæt, den virker ( Starter i første hug hvis choker er til, og kører ikkke godt med choker aktiv )
Må en tur ud forbi harald nyborg og have den så - Der er vel ingen skade til at prøve det.
Du bliver nød til at uddybe det med nålen og spjæld, er der nogle numre på dem også ?
Tror at chokeren er tæt, den virker ( Starter i første hug hvis choker er til, og kører ikkke godt med choker aktiv )
Må en tur ud forbi harald nyborg og have den så - Der er vel ingen skade til at prøve det.