må slettes
Re: Min Yamaha FS1 76DX´look alike Iwy Green
.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 10:22, rettet i alt 2 gange.
Re: Min Yamaha FS1 76DX´look alike Iwy Green
.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 10:22, rettet i alt 1 gang.
Re: Min Yamaha FS1 76DX´look alike Iwy Green
.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 10:22, rettet i alt 1 gang.
Re: Min Yamaha FS1 76DX´look alike Iwy Green
.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 10:22, rettet i alt 1 gang.
-
- Moderator
- Indlæg: 3951
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Min Yamaha FS1 76DX´look alike Iwy Green
Så vidt jeg kan regne mig frem til, har den originale membran vist areal svarende til en 19mm karburator.
Jeg holder stædigt på, at en petal efter Boyesen-princippet er stærk nok til, man kan droppe midtersprodsen i den originale membran!
1x 0,3mm petal med hul i
1x 0,2mm petal ovenpå
Samlet tykkelse på 0,5mm = stærk og stiv, når begge er åbne!
Kun 0,2mm tyk petal at løfte ved lave omdrejninger = bedre gasrespons!
Men skal man tro på de kloge hoveder, kan indsugningsarealet groft set aldrig blive for stort. Omtrent samme princip som at 'det perfekte ekspansionskammer ikke fysisk kan sidde på maskinen'.
I værste fald har du hverken tabt eller vundet!
Med 63cc (44x42mm) har jeg set en rullefeltsudskrift, hvor man sammenlignede min 'mini-membran' med et noget større setup. Den bette membran tillod 'kun' 12HK ved 10.000rpm, hvor den med større gennemgang endte på 14HK ved 11.000rpm.
Det er så med ekspansionskammer og hva' har vi, så parallellen skal tages med et gran salt, ganske som resten af Google's Kongerige (www)...
Jeg holder stædigt på, at en petal efter Boyesen-princippet er stærk nok til, man kan droppe midtersprodsen i den originale membran!
1x 0,3mm petal med hul i
1x 0,2mm petal ovenpå
Samlet tykkelse på 0,5mm = stærk og stiv, når begge er åbne!
Kun 0,2mm tyk petal at løfte ved lave omdrejninger = bedre gasrespons!
Men skal man tro på de kloge hoveder, kan indsugningsarealet groft set aldrig blive for stort. Omtrent samme princip som at 'det perfekte ekspansionskammer ikke fysisk kan sidde på maskinen'.
I værste fald har du hverken tabt eller vundet!
Med 63cc (44x42mm) har jeg set en rullefeltsudskrift, hvor man sammenlignede min 'mini-membran' med et noget større setup. Den bette membran tillod 'kun' 12HK ved 10.000rpm, hvor den med større gennemgang endte på 14HK ved 11.000rpm.
Det er så med ekspansionskammer og hva' har vi, så parallellen skal tages med et gran salt, ganske som resten af Google's Kongerige (www)...
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Min Yamaha FS1 76DX´look alike Iwy Green
.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 10:23, rettet i alt 1 gang.
-
- Moderator
- Indlæg: 3951
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Min Yamaha FS1 76DX´look alike Iwy Green
Ingen opslidsning, blot én stor flade.
Jeg har ingen opskrift, da jeg kun kender til princippet af omtale, men jeg synes, det lyder meget fornuftigt.
Ved lave omdrejninger (under 5.000rpm) klarer man sig vel fint med et 10mm hul? Måske man kan lave et ovalt hul på 10x13mm eller noget i den dur?
Jeg har ingen opskrift, da jeg kun kender til princippet af omtale, men jeg synes, det lyder meget fornuftigt.
Ved lave omdrejninger (under 5.000rpm) klarer man sig vel fint med et 10mm hul? Måske man kan lave et ovalt hul på 10x13mm eller noget i den dur?
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Min Yamaha FS1 76DX´look alike Iwy Green
.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 10:23, rettet i alt 1 gang.
-
- Moderator
- Indlæg: 3951
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Min Yamaha FS1 76DX´look alike Iwy Green
Polini/Malossi/whatever carbon-plader + SKARP saks +SKARPE huggepiber = sæt i gang. Det tager ikke så lang tid igen.
Jeg tænke på et rundt/ovalt hul i det inderste lag, da det er nemmere at lave rigtigt. Polini's 0,35mm carbonplade kræver en mere end almindeligt skarp hobbykniv for ikke at splintres, når man skærer i materialet. Med skarpe huggepiber får man bare fine, runde huller iden trevler og revner.
Lavede et sæt til min mini-membran (to petaler), og det tog omtrent 10min inkl. montering.
Jeg tænke på et rundt/ovalt hul i det inderste lag, da det er nemmere at lave rigtigt. Polini's 0,35mm carbonplade kræver en mere end almindeligt skarp hobbykniv for ikke at splintres, når man skærer i materialet. Med skarpe huggepiber får man bare fine, runde huller iden trevler og revner.
Lavede et sæt til min mini-membran (to petaler), og det tog omtrent 10min inkl. montering.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Min Yamaha FS1 76DX´look alike Iwy Green
.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 10:23, rettet i alt 1 gang.
-
- Moderator
- Indlæg: 3951
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Min Yamaha FS1 76DX´look alike Iwy Green
Så hellere bruge pengene på huggepiber! Trust me, de er uundværlige, bl.a. til egenproduktion af pakninger; Med et assorteret udvalg fra 3-12mm kan man matche radius ved hjørnerne i skyllekanalerne på en bundpakning o.l.
Supplér evt. med en 'cirkel-kniv' til større huller...:
http://www.pandurohobby.dk/Catalogue/30 ... -tegnestif" onclick="window.open(this.href);return false;
Samlet set vil det rende op i mindre end et sæt Boyesen-blade, som så skal modificeres i et eller andet omfang.
Supplér evt. med en 'cirkel-kniv' til større huller...:
http://www.pandurohobby.dk/Catalogue/30 ... -tegnestif" onclick="window.open(this.href);return false;
Samlet set vil det rende op i mindre end et sæt Boyesen-blade, som så skal modificeres i et eller andet omfang.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Min Yamaha FS1 76DX´look alike Iwy Green
.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 10:23, rettet i alt 3 gange.
-
- Moderator
- Indlæg: 3951
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Min Yamaha FS1 76DX´look alike Iwy Green
Tyk inderst, tynd yderst.
Den tynde løfter sig først og åbner derved for hullerne i den tykke petal. Når motor suger kraftigt nok, åbner den tykke petal. Det virker vist også mest fornuftigt, at hullerne findes i den tykkeste petal.
Min membran er med stop, og jeg har ikke i sinde at fjerne dem.
Jeg kan ikke umiddelbart se, luftgennemgangen øges betydeligt, blot fordi hver petal kan flagre frit; Reed-huset er i mine øjne den største begrænsning, og jeg formoder, der er større fordel i at petalerne har kortere vej til lukning.
Det er rent gætværk fra min side... eller 'religion'...
Den tynde løfter sig først og åbner derved for hullerne i den tykke petal. Når motor suger kraftigt nok, åbner den tykke petal. Det virker vist også mest fornuftigt, at hullerne findes i den tykkeste petal.
Min membran er med stop, og jeg har ikke i sinde at fjerne dem.
Jeg kan ikke umiddelbart se, luftgennemgangen øges betydeligt, blot fordi hver petal kan flagre frit; Reed-huset er i mine øjne den største begrænsning, og jeg formoder, der er større fordel i at petalerne har kortere vej til lukning.
Det er rent gætværk fra min side... eller 'religion'...
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Min Yamaha FS1 76DX´look alike Iwy Green
.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 10:23, rettet i alt 1 gang.
Re: Min Yamaha FS1 76DX´look alike Iwy Green
.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 10:23, rettet i alt 1 gang.
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Min Yamaha FS1 76DX´look alike Iwy Green
hej knud... der må være noget andet galt end tændrøret ! mine knallerter kan køre lige meget hvilket tændrør der er i, og mht. tændingstidspunkt så tænder de langt tidligere end du skriver...
nu kan vi jo godt snakke sammen selv om vi gør tingene forskelligt, men jeg holder mig mere til standard metoden, og har ikke behov for at file alle mulige steder... ikke fordi jeg ikke vil være experimenterende, men fordi jeg mener hvis man ændre for meget på tingene bliver knallerten uholdbar !
grunden til dig og også nogle få andre ønsker omvendt tændingsforløb, er unægtelig at man vælger et kompressionsforhold der nærmer sig en dieselmotor - min påstand er det bliver uholdbart og første gang der sætter sig et "gryn" i dysen brænder motoren sammen !
jeg er klar til at få øretæver af dig og kreidlerhansen. he he he
hilsen olieklud
nu kan vi jo godt snakke sammen selv om vi gør tingene forskelligt, men jeg holder mig mere til standard metoden, og har ikke behov for at file alle mulige steder... ikke fordi jeg ikke vil være experimenterende, men fordi jeg mener hvis man ændre for meget på tingene bliver knallerten uholdbar !
grunden til dig og også nogle få andre ønsker omvendt tændingsforløb, er unægtelig at man vælger et kompressionsforhold der nærmer sig en dieselmotor - min påstand er det bliver uholdbart og første gang der sætter sig et "gryn" i dysen brænder motoren sammen !
jeg er klar til at få øretæver af dig og kreidlerhansen. he he he
hilsen olieklud
Re: Min Yamaha FS1 76DX´look alike Iwy Green
.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 10:24, rettet i alt 1 gang.
-
- Moderator
- Indlæg: 3951
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Min Yamaha FS1 76DX´look alike Iwy Green
Det dynamiske tændingstidspunkt benyttes til to ting:
Afstemning af, hvornår trykket over stemplet er højest relativt til omdrejningstal og udstødningsportens åbningstidspunkt...
Afstemning af temperaturen i udstødningssystemet, således man påvirker timingen af returbølgen.
Selv den første elektroniske tænding til Kreidleren (1974/75, tror jeg) havde en forskydning på ~0,8mm... ~1,7mm før top i tomgang og 0,95-1,0mm før top ved 7.000rpm.
Trækområdet starter 5-800rpm tidligere på en ellers standard RS-motor, ift. med en almindelig platintænding.
Ingen høvl at uddele. Faktum er, at det virker, og høj kompression har begrænset betydning for tændrørets funktion på kort sigt. Det nærmer sig ikke skyggen af en plausibel forklaring at påstå, det er kompressionsrelaterede problemer, når så mange andre maskiner med betragteligt hårdere tunede motorer benytter NGK o.a. uden umiddelbare problemer.
For det første vil der altid være dårlige batches af masseproducerede emner. Dernæst kan der være tale om kopivarer (usandsynligt, men langt utænkeligt) og i sidste ende kan det være tændingssystemet, der har en sporadisk fejl.
Jeg har kørt med alt fra 7:1 og op til 14:1 i kompressionsforhold med NGK, og motoren har sågar rundet 14.000rpm adskillige gange. Ingen problemer, nogensinde!
Jeg har til gengæld prøvet at et 50km gammelt Bosch-tændrør afgik ved døden på en lovlig motor og senere på en originalt bestykket, 6,25HK motor med platiner... et enkelt platintændrør fra Bosch led samme skæbne med elektronisk tænding og snoldede 11:1 i kompressionsforhold...
Det er hverken ment som høvl eller irettesættelse. Jeg kan bare ikke se logikken, når ét tilfælde af dumme tændrør skal påduttes 'for høj kompression', når så mange kompromisløse motorkonstonstellationer kører uden problemer.
Jeg savner argumentation fremfor hurtige påstande - det er alt...
Afstemning af, hvornår trykket over stemplet er højest relativt til omdrejningstal og udstødningsportens åbningstidspunkt...
Afstemning af temperaturen i udstødningssystemet, således man påvirker timingen af returbølgen.
Selv den første elektroniske tænding til Kreidleren (1974/75, tror jeg) havde en forskydning på ~0,8mm... ~1,7mm før top i tomgang og 0,95-1,0mm før top ved 7.000rpm.
Trækområdet starter 5-800rpm tidligere på en ellers standard RS-motor, ift. med en almindelig platintænding.
Ingen høvl at uddele. Faktum er, at det virker, og høj kompression har begrænset betydning for tændrørets funktion på kort sigt. Det nærmer sig ikke skyggen af en plausibel forklaring at påstå, det er kompressionsrelaterede problemer, når så mange andre maskiner med betragteligt hårdere tunede motorer benytter NGK o.a. uden umiddelbare problemer.
For det første vil der altid være dårlige batches af masseproducerede emner. Dernæst kan der være tale om kopivarer (usandsynligt, men langt utænkeligt) og i sidste ende kan det være tændingssystemet, der har en sporadisk fejl.
Jeg har kørt med alt fra 7:1 og op til 14:1 i kompressionsforhold med NGK, og motoren har sågar rundet 14.000rpm adskillige gange. Ingen problemer, nogensinde!
Jeg har til gengæld prøvet at et 50km gammelt Bosch-tændrør afgik ved døden på en lovlig motor og senere på en originalt bestykket, 6,25HK motor med platiner... et enkelt platintændrør fra Bosch led samme skæbne med elektronisk tænding og snoldede 11:1 i kompressionsforhold...
Det er hverken ment som høvl eller irettesættelse. Jeg kan bare ikke se logikken, når ét tilfælde af dumme tændrør skal påduttes 'for høj kompression', når så mange kompromisløse motorkonstonstellationer kører uden problemer.
Jeg savner argumentation fremfor hurtige påstande - det er alt...
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Min Yamaha FS1 76DX´look alike Iwy Green
Jeg kunne godt tænke mig at prøve et af de der defekte tændrør hvis du gider proppe det i en boblekuvert og kaste det i nakken på mig.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: Min Yamaha FS1 76DX´look alike Iwy Green
.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 10:24, rettet i alt 1 gang.