SAE 30

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Oscar
Stor knallert
Indlæg: 147
Tilmeldt: lør 9. nov 2013 22:41
Kontakt:

SAE 30

Indlæg af Oscar »

Hej. Jeg fyldte denne olie på min yamaha igår, det er den rigtige ikke? http://www.biltema.dk/da/Fritid/Haven/M ... -30-36887/" onclick="window.open(this.href);return false;

Noget andet er: Jeg påfyldte 600 ml på knallerten (faktisk 1200, glemte at sætte bundproppen i første gang, klassiker :hihi )
Men når jeg nu tjekker olien på den, er kun ca. 3 mm af olienpinden med olie på..Er det ikke for lidt?

Mvh Oscar
SCO 3 gear Super 73´
Yamaha FS1, 76'
Puch MS50 3 gear, 78' SOLG
Crosser 4 takt
Zhenhua Dax, 2014'
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3216
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: SAE 30

Indlæg af Jensmc »

Jo, det er lige i underkanten.
Husk også, at oliepinden kun skal berøre oliedækslet ved måling. Ikke skrues i, og op igen for kontrol. Hvis du har haft den skruet i, og så kun er 3mm olie på pinden, er det alt for lidt.
SAE 30 kan, efter min mening, godt bruges på motoren. Selv anbefaler Yamaha SAE 10W30. Og det er vel næsten det samme.
Mange mener, at olie til biler ikke bør anvendes på knallert/mc motorer med koblingen i samme olie som gearkassen. Dette pga. forskellige friktionsnedsættende additiver i olien, der får koblingen til at glide.

Du kan læse mere om dette i "Fakta og farver". Kig under instruktionsbøger.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Oscar
Stor knallert
Indlæg: 147
Tilmeldt: lør 9. nov 2013 22:41
Kontakt:

Re: SAE 30

Indlæg af Oscar »

Tak for svar, har nu givet den ca. 25 ml oven i, det ser bedre ud på oliepinden nu :-)
SCO 3 gear Super 73´
Yamaha FS1, 76'
Puch MS50 3 gear, 78' SOLG
Crosser 4 takt
Zhenhua Dax, 2014'
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"