Reparation af tank
Reparation af tank
Hej er der nogen der ført har prøvet at reparere en utæt tank med flydende metal, og er det nemt?
-
- Helt ny i flokken
- Indlæg: 9
- Tilmeldt: søn 27. jan 2013 08:51
- Kontakt:
Re: Reparation af tank
du skal bruge tank sealer eller tank cure det virker
Re: Reparation af tank
Tror du skal se de tråde der er omkring Tank Cure her på forum, inden du propper den slags i...
/Claus
FS1 72, nummermatch, MC
FS1-DX 76, årgangsmatch
FS1-DX 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS1-K1 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS80SE 81, nummermatch, MC
Yamaha XVS 650 DragStar, 01
Yamaha XVS 650 DragStar, 04
-----------------------------------------------------------------------
Ting til salg:
http://www.guloggratis.dk/search?q=claus794
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-4142342/
FS1 72, nummermatch, MC
FS1-DX 76, årgangsmatch
FS1-DX 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS1-K1 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS80SE 81, nummermatch, MC
Yamaha XVS 650 DragStar, 01
Yamaha XVS 650 DragStar, 04
-----------------------------------------------------------------------
Ting til salg:
http://www.guloggratis.dk/search?q=claus794
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-4142342/
-
- Helt ny i flokken
- Indlæg: 9
- Tilmeldt: søn 27. jan 2013 08:51
- Kontakt:
Re: Reparation af tank
hej jeg har brugt tank cure på flere knallerter uden problemer
Re: Reparation af tank
Jeg har fået sådan noget locktite 3450AB Hysol tror jeg det hedder, som jeg har fået at vide skulle være godt til det. Så det må jeg lige prøve først og se.
- Henrik Buresø
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 353
- Tilmeldt: søn 15. apr 2012 20:54
- Kontakt:
Re: Reparation af tank
kommer også lidt an på hvor omfanget på utætheden er,er det gennemtærning større rep
Re: Reparation af tank
spørgsmålet er om tanken er sjælden...når/hvis man kan købe en for 500 kr uden rusthuller..er det vel at foretrække..man kan jo miste en lakering til mange penge..hvis bensinen går gennem sealingen..man sover bedst når tanken er solid
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: Reparation af tank
Jeg tror såmen ikke at tanken er af en sjælden type. Jeg tænkte da bare at det kunne være rart at spare de 500kr. Hvis det nu kunne lade sig gøre. Det er jo ikke noget der kan ses så bare hvis det er tæt. Men jeg må se om det bliver tæt, ellers skal der en anden tank til
- Yamaha FS1 50SS
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2948
- Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
- Kontakt:
Re: Reparation af tank
hva mæ sølv / slag lodning ,,, ded har virket for mig et par gange ,,, men det håndværk er måske gået af mode ,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,
Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,
,,,Hav en forsat god dag,,,
,,, Mvh Johnny S. ,,,
Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,
,,,Hav en forsat god dag,,,
,,, Mvh Johnny S. ,,,
Re: Reparation af tank
Jeg husker måske forkert men der var på træffet hos Benny en (rød) yamaha med en opkogt tank pga af utæthed om den var forsøgt tæt med sealer ved jeg ikke ellers er der en anden på forun hvor sealeren ikke var tæt mener det var Claus oliekludens kreidler
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Reparation af tank
hejsa... ja og sådan et sæt med tankcure er heller ikke gratis
jeg har i sommers lavet en ny tank til kreidleren, efter total afrensning fandt jeg 2 mini huller, tanken var nu ellers ikke rusten så jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare at den var utæt... nå, men lært af dyr erfaring ville jeg ikke denne gang bruge noget kemisk så jeg undersænkede et område på størrelse med en 25 øre ca 1 mm således at utætheden var midt i området - grundig afslibning med minisliber, loddefedt på, derefter med ilt/gas & loddetin... det så helt rigtig ud og var nemt at slibe plant - efterfølgende kom resten af processen med spartel osv osv osv og til sidst lak... tanken har nu hængt til afhærdning i 3 måneder og jeg skal snart havde den afprøvet, jeg forventer selvfølgelig den er tæt
en sådan lodning koster højst 2 kr. - fidusen for det kan lade sig gøre er total metallisk renhed, loddefedt samt ordenlig opvarmning, så binder loddetin udemærket på jern
hilsen olieklud
jeg har i sommers lavet en ny tank til kreidleren, efter total afrensning fandt jeg 2 mini huller, tanken var nu ellers ikke rusten så jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare at den var utæt... nå, men lært af dyr erfaring ville jeg ikke denne gang bruge noget kemisk så jeg undersænkede et område på størrelse med en 25 øre ca 1 mm således at utætheden var midt i området - grundig afslibning med minisliber, loddefedt på, derefter med ilt/gas & loddetin... det så helt rigtig ud og var nemt at slibe plant - efterfølgende kom resten af processen med spartel osv osv osv og til sidst lak... tanken har nu hængt til afhærdning i 3 måneder og jeg skal snart havde den afprøvet, jeg forventer selvfølgelig den er tæt
en sådan lodning koster højst 2 kr. - fidusen for det kan lade sig gøre er total metallisk renhed, loddefedt samt ordenlig opvarmning, så binder loddetin udemærket på jern
hilsen olieklud
- Yamaha FS1 50SS
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2948
- Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
- Kontakt:
Re: Reparation af tank
ja moderne kemikalier er ikke altid en god løsning ,,, sommetider er god gedigen håndværk bedre ,,,
her er et før og efter billede ,,, af min reparation af et slid mærke ved sædekanten ,,, det er slag loddet,,,, fin og tæt nu ,,,,
her er et før og efter billede ,,, af min reparation af et slid mærke ved sædekanten ,,, det er slag loddet,,,, fin og tæt nu ,,,,
- Vedhæftede filer
-
- Yamaha FS1 50 SS årg. 1973(2).jpg (13.12 KiB) Vist 16332 gange
-
- Yamaha FS1 50 SS årg. 1973(32).jpg (17.56 KiB) Vist 16332 gange
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,
Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,
,,,Hav en forsat god dag,,,
,,, Mvh Johnny S. ,,,
Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,
,,,Hav en forsat god dag,,,
,,, Mvh Johnny S. ,,,
Re: Reparation af tank
ja man kan faktisk bare renslibe..og hamre en lille bule ind ..og fylde den med tin..det er en klassisk rep metode...u lempen er det flussyre..som indkapsles ved lodningen..det syre vidre...under lodningen....
jeg har lodeet flere tanke bla nimbus tanke..der har ikke været problemer efterfølgende..så tror skylning efter lodningen vil fjerne syrerester...så en ok metode..bedre end plastic padding..
men igen..hvis malearbejdet overstiger værdien af 500 kr..vil jeg ikke tage chancer..men købe en god tank
jeg har lodeet flere tanke bla nimbus tanke..der har ikke været problemer efterfølgende..så tror skylning efter lodningen vil fjerne syrerester...så en ok metode..bedre end plastic padding..
men igen..hvis malearbejdet overstiger værdien af 500 kr..vil jeg ikke tage chancer..men købe en god tank
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4259
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Reparation af tank
Ja Knud, det er en af Koch knallerterne der har den kæmpe boble Den ligner til forveksling den "reklamation" jeg fik fra Dalgaard for år tilbage. Hans knallert havde været brændt, og varmen/trykket i tanken havde fundet det svageste sted nemlig svejsekanten helt fremme ved styret. Løsningen med den, og i øvrigt også min "halvsvensker" var sølvlodning...Knud skrev:Jeg husker måske forkert men der var på træffet hos Benny en (rød) yamaha med en opkogt tank pga af utæthed om den var forsøgt tæt med sealer ved jeg ikke ellers er der en anden på forun hvor sealeren ikke var tæt mener det var Claus oliekludens kreidler
Fremover har jeg besluttet at alle tanke jeg laver skal testes med benzin i mens de står i rå sandblæsning - så burde man kunne se "mørke pletter" hvis der er utætheder.
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: Reparation af tank
Kan man ikke bruge karosseri tin.strynboen skrev:ja man kan faktisk bare renslibe..og hamre en lille bule ind ..og fylde den med tin..det er en klassisk rep metode...u lempen er det flussyre..som indkapsles ved lodningen..det syre vidre...under lodningen....
jeg har lodeet flere tanke bla nimbus tanke..der har ikke været problemer efterfølgende..så tror skylning efter lodningen vil fjerne syrerester...så en ok metode..bedre end plastic padding..
men igen..hvis malearbejdet overstiger værdien af 500 kr..vil jeg ikke tage chancer..men købe en god tank
Hvis det kan holde under lakken på en bil,kan det vel også på en knallert?
Yamaha fs1 79 dx under renovering..
Re: Reparation af tank
jo tin er tin..det er et spørgsmål om det har "indbygget tin" som loddetin...eller er ren..tin som karosseri tinnet..men husker at vi brugte flus/syre også med karosseri tin...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Reparation af tank
jeg købte et loddesæt i harald skrald fordi det indholdt noget tin som var væsenligt tykkere end det jeg bruger til elektronik, desuden også en salmiak sten som jeg ikke ved hvad jeg skal bruge til, men også en lille flaske med pensel i toppen - jeg mener det er en zinkopløsning i syre, med dette penslede jeg de slebne områder som skulle loddes... herefter påførte jeg loddefedt som var det sidste af de 4 komponenter loddepakken indholdt, loddefedten har til opgave at holde luft væk fra lodningen i loddeøjeblikket, idet luftens ilt på få sekunder skaber en oxidhinde som forhindre loddetinnet i at bide sig ordenligt fast... det er mit helt klare indtryk at flux & loddefedt flyder oven på lodningen og ikke indkabsles, imens at zink/syre blandingen når at trænge igennem det hul man skal lukke og derfor sætter sig lidt på bagsiden - dog tænker jeg at det helt sikkert fordamper væk pga varmen, men der er jo noget der hedder en syrerest, det er den/de salte som bliver tilbage... jeg tvivler dog på det gør nogen skade ( ellers kan man jo bare skylle tanken ud, men hvem har lyst til at skylle en tank med vand, benzin, sprit, dieselolie inden lakering ? og så bare pga 2 dråber zinksaltsyre )
jeg mener loddesættet koster 90 kr - jeg handler meget i harald skrald, det er en butik jeg godt kan lide
hilsen olieklud
jeg mener loddesættet koster 90 kr - jeg handler meget i harald skrald, det er en butik jeg godt kan lide
hilsen olieklud