Husk: Veterama stumpemarked i Mannhein 10-12. oktober

Køreture, begivenheder, ræs, stumpemarkeder, skruedage og andre aktiviteter.
Adgang kræver medlemskab!
Besvar
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 827
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Husk: Veterama stumpemarked i Mannhein 10-12. oktober

Indlæg af Twinsport »

Hej drenge

Husk årets største stumpemarked i Mannheim. Denne gang fra 10. til 12. oktober.

Se her (på tysk): http://www.veterama.de/de/information-1/besucher

Hvis i ikke ved hvad det er, så er det cirka sådan her:

260.000 kvadratmeter udendørs boder (ca. 4.000 udstillere).
Ca. 500 klassiske biler til salg.
Ca. 4.000 motorcykler og knallerter til salg.

Afstand København - Mannheim (via Rødby) ca. 900 kilometer.

Jeg kører derned med nogle venner torsdag d. 8. okt. Skal vi følges nogle biler derned?

/Steen
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Husk: Veterama stumpemarked i Mannhein 10-12. oktober

Indlæg af 12V »

Lyder vildt, har aldrig hørt om Veterama. Du må gerne aflægge rapport hvordan det står til med knallerter og stumper, mærker etc. når i kommer hjem. Kunne da godt være man skulle derned i fremtiden.
Brugeravatar
Guess who
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1207
Tilmeldt: lør 11. aug 2007 00:45
Kontakt:

Re: Husk: Veterama stumpemarked i Mannhein 10-12. oktober

Indlæg af Guess who »

Jeg var dernede i 2006 og det var STORT!!!

Skulle finde en stand med en Honda dax, selvom jeg havde en god ide om hvor den ca. lå - ja, så gik der ca. Et par timer med og finde den igen. :what2

Allerede dengang var der flere danskere som kom ind om fredagen og " plyndrede" de bedste hele knallerter og stumper !!!

Udstillerne holder en fest og ser ud til og hygge sig gevaldigt!
Jeg fandt selvfølgelig noget der var interessant, men gik ikke og vadede i originale fs1 stumper.

Honda'en fik jeg med hjem til en god pris og den kunne lige stå i bussens bagagerum :lol:

Jeg har ville været derned siden, men det har hvergang passet dårligt.

Mvh
Benny
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 827
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Husk: Veterama stumpemarked i Mannhein 10-12. oktober

Indlæg af Twinsport »

Guess who skrev:... Jeg var dernede i 2006 og det var STORT!!!...
Jeps, man kan godt blive lidt overrasket første gang :D
Guess who skrev:... Skulle finde en stand med en Honda dax, selvom jeg havde en god ide om hvor den ca. lå - ja, så gik der ca. Et par timer med og finde den igen. :what2
Det tror jeg gerne. Ligeledes skal man sørge for at købe de ting man vil have, når man står ved standen. Man kan lige så godt opgive det der med "jeg går lige tilbage senere og ser om det er blevet billigere".
Guess who skrev:... Udstillerne holder en fest og ser ud til og hygge sig gevaldigt!...
Ja, man kan hurtigt ryge på druk med et par polakker. Der bliver også serveret snaps og vodka ved mange af standene. Enten for at fejre en god handel, eller bare fordi at det er hyggeligt :D
Guess who skrev:... Allerede dengang var der flere danskere som kom ind om fredagen og " plyndrede" de bedste hele knallerter og stumper !!!
Nemlig! Det er præcis det der er taktikken :mrgreen: Én ting er at komme ind om fredagen. Næste fordel er at man kan komme tidligere ind om lørdagen, fordi man allerede har armbånd på!
Guess who skrev:... Jeg fandt selvfølgelig noget der var interessant, men gik ikke og vadede i originale fs1 stumper...
Nej, der er ikke mange Yamaha-stumper. Til gengæld ser man flere Zündapp-dele dernede på en time end man ser på et år i Danmark :mrgreen:
Guess who skrev:... Honda'en fik jeg med hjem til en god pris og den kunne lige stå i bussens bagagerum...
Og lige præcis Honda-knallerter er forholdsvis godt repræsenteret dernede. Langt mere end Yamaha. Suzuki knallerter ser man slet ikke.

Til gengæld er der store mængder af urestaurerede førkrigs-motorcykler at vælge imellem. Så hvis man lige har lyst til en urestaureret BMW motorcykel fra 1920'erne, så....

/Steen
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Husk: Veterama stumpemarked i Mannhein 10-12. oktober

Indlæg af juhl-drengen »

Nej, der er ikke mange Yamaha-stumper. Til gengæld ser man flere Zündapp-dele dernede på en time end man ser på et år i Danmark :mrgreen:

Stop så! savner allerede ks'eren.. :shock:
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 827
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Husk: Veterama stumpemarked i Mannhein 10-12. oktober

Indlæg af Twinsport »

Hej

Så er jeg tilbage fra Mannheim!

Jeg snuppede et par billeder, så her er lidt til inspiration:

Solex 3800:

Billede


Solex 5000:

Billede


Simson:

Billede

Billede


Kreidler:

Billede


Kreidler Amazone:

Billede


Whizzer:

Billede

Billede


Og en Wankel prøvestand:

Billede


Der var igen i år virkeligt stort udvalg i 50cc maskiner. KTM, Hercules, Zündapp samt Kreidler kunne alle fås som komplette, hæderlige 6,25 hk. maskiner for 500 € og derunder..

/Steen
Brugeravatar
Guess who
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1207
Tilmeldt: lør 11. aug 2007 00:45
Kontakt:

Re: Husk: Veterama stumpemarked i Mannhein 10-12. oktober

Indlæg af Guess who »

Jeg var også en smut i Mannheim og kom ind for at finde " guldet " om fredagen.. :wink:
Men men, enten var det væk eller også havde det aldrig været der!!! :what2

Jeg så ikke noget af der var interessant til Yamaha fs1 - udover en defekt 75'er tank, en reproduceret oplagt udstødning, en ditto skråtskåret og et rusten forhjul og lidt andre småstumper, var alt hvad jeg så! :whew

Betydeligt mindre udvalg i forhold til 2006 hvor jeg sidst var dernede... Derimod som Steen skriver var der RIGELIGT udvalg af Kreidler, Hercules, Sachs, Simson, Zundapp, DKW og Honda dele. Bare ikke ret meget til Dax!
Priserne er heller ikke faldet på f.eks. Honda dax eller Monkey. Hvor jeg i 2006 købte en flot og vel istandsat Dax til 1100Euro, forlangte de som det billigste rimelige originale eksemplar jeg kunne finde 1450euro og der lang vej før den var på højde med den fra 2006.

Nu er det jo et tysk stumpemarked med alt hvad det indebærer af bras og stumper vi slet slet ikke ser på danske markeder. De fleste stande havde Harleydele, Honda motorcykeldele CB i alle modeller, BMW stumper, Opel, værktøj, samt et utal af diverse forskellige ting som man ikke ser til hverdag. :roll:

Så ingen virkelige lækre guldfund, til det jeg går og roder med, til gengæld en masse knallerter og modeller som vi ikke har set i DK, heraf også nogle Honda og Suzuki'er som er sjove - men kun kan bruges som mc'ere herhjemme.

Rigtig meget for øjet og et stort arrangement, men så er det også sagt fra min side.

Hermed lidt billeder og så var det mit sidste besøg til Veterama i Mannheim - " en slatten kælling " :mrgreen:

Mvh
Benny
Vedhæftede filer
2014-10-10 13.35.56.jpg
2014-10-10 13.35.56.jpg (121.96 KiB) Vist 6643 gange
2014-10-11 09.21.50.jpg
2014-10-11 09.21.50.jpg (120.58 KiB) Vist 6643 gange
2014-10-11 09.24.50.jpg
2014-10-11 09.24.50.jpg (123.8 KiB) Vist 6643 gange
2014-10-11 09.27.41.jpg
2014-10-11 09.27.41.jpg (134.38 KiB) Vist 6643 gange
2014-10-11 10.11.19.jpg
2014-10-11 10.11.19.jpg (162.46 KiB) Vist 6643 gange
2014-10-11 10.35.16.jpg
2014-10-11 10.35.16.jpg (128.8 KiB) Vist 6643 gange
2014-10-11 13.04.00.jpg
2014-10-11 13.04.00.jpg (110.88 KiB) Vist 6643 gange
2014-10-11 15.54.01.jpg
2014-10-11 15.54.01.jpg (122.22 KiB) Vist 6643 gange
2014-10-11 16.39.20.jpg
2014-10-11 16.39.20.jpg (105.76 KiB) Vist 6643 gange
2014-10-11 19.23.54.jpg
2014-10-11 19.23.54.jpg (68.82 KiB) Vist 6643 gange
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Husk: Veterama stumpemarked i Mannhein 10-12. oktober

Indlæg af strynboen »

fed sachs vankel motor.....honda cb ...det er lige mig..ja tyskland er hondas hjemland..deres største export land ..indtil usa kom i gang...men tyskerne har altid fået de nye modeller et år før..og de kom så også til danmark..derfor fik vi cbx 1000 i 1978...et år før usa....
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 827
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Husk: Veterama stumpemarked i Mannhein 10-12. oktober

Indlæg af Twinsport »

Hej Benny
Guess who skrev:... Jeg var også en smut i Mannheim og kom ind for at finde " guldet " om fredagen.. :wink:
Men men, enten var det væk eller også havde det aldrig været der!!! :what2
Der var masser af guld om fredagen. Jeg kom da hjem med NOS-dele fra 1940'erne til Zündapp'en :rocks
Guess who skrev:... Jeg så ikke noget af der var interessant til Yamaha fs1 - udover en defekt 75'er tank, en reproduceret oplagt udstødning, en ditto skråtskåret og et rusten forhjul og lidt andre småstumper, var alt hvad jeg så! :whew
Jeg så overhovedet heller ikke noget til FS1, men jeg kiggede heller ikke efter det.
Guess who skrev:...Betydeligt mindre udvalg i forhold til 2006 hvor jeg sidst var dernede... Derimod som Steen skriver var der RIGELIGT udvalg af Kreidler, Hercules, Sachs, Simson, Zundapp, DKW og Honda dele. Bare ikke ret meget til Dax!
Priserne er heller ikke faldet på f.eks. Honda dax eller Monkey. Hvor jeg i 2006 købte en flot og vel istandsat Dax til 1100Euro, forlangte de som det billigste rimelige originale eksemplar jeg kunne finde 1450euro og der lang vej før den var på højde med den fra 2006...
Priserne stiger på alle markeder, så det er vel også lidt vel optimistisk at de skulle falde i Tyskland?
Guess who skrev:... Nu er det jo et tysk stumpemarked med alt hvad det indebærer af bras og stumper vi slet slet ikke ser på danske markeder. De fleste stande havde Harleydele, Honda motorcykeldele CB i alle modeller, BMW stumper, Opel, værktøj, samt et utal af diverse forskellige ting som man ikke ser til hverdag. :roll: ...
Der var ganske rigtigt meget til Harley, men det var da kun en brøkdel af standene. Og dem spadserer man bare kvikt forbi!

Netop alle de, for os danskere, usædvanlige ting er det som gør det turen værd. De dele som jeg leder efter, findes ikke i Danmark. Overhovedet! Jeg forstår godt at du ikke gider Mannheim mere, men for os andre er det slaraffenland! Lommerne skal bare være fulde af €.

Som du skriver, er priserne klart på vej opad. Og det går stærkt! Jeg spottede et sæt NOS kron- og spidshjul til min Zündapp til 1.400 € og et sidevognsstel (BW40) uden hjulophæng og affjedringsdele til 4.000 €. Det er jo totalt afsporet, men det viser hvilken vej priserne går. Det er måske nogle ekstreme eksempler, men det foregår i hele oldtimer-verdenen. Hvis man vil være med, er det bare med at hægte sig på..
Guess who skrev:... og så var det mit sidste besøg til Veterama i Mannheim - " en slatten kælling " :mrgreen: ...
Visse-vasse! Du skal bare udvide horisonten lidt. 50cc Hercules og KTM er overset herhjemme. Køb et par vrag, så får du en god grund til igen at tage derned :mrgreen:

/Steen
Besvar

Tilbage til "Fælles køreture, træf, begivenheder og stumpemarked"